چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: آنچه از شخصیت زینب کبری (س) مشاهده می‌شود مخصوصاً زمانی که این بانوی گران‌قدر در ابتلائات قرار می‌گیرد، تجلی عبودیت یک زن مسلمان هست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع طلاب خواهر حوزه علمیه استان، با تبریک سالروز میلاد حضرت زینب (س)، اظهار کرد: دختری در خانواده امیرالمؤمنین علی (ع) و فاطمه زهرا (س) متولد می‌شود و زین آب می‌شود؛ یعنی زینت امیرالمؤمنین و مقام معنوی او به‌اندازه‌ای رفیع است که امام معصوم حضرت امام حسین (ع) سید جوانان اهل بهشت به ایشان در واپسین لحظات زندگی می‌فرماید: «لا تنسینی فی نافلة لیلک» و تأکید می‌کند من را در نماز شب فراموش نکن.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: این دختر در دامن پرمهر مادری تربیت می‌شود که حتی در اشعاری که برای فرزندانش می‌خواند در سنین کودکی و نوزادی می‌فرماید: «أشبه أباک یا حسن واخلع عن الحق الرسن»؛ یعنی مانند پدرت باش و دغدغه اقامه حق در جامعه را داشته باش، این یعنی از همان اوان طفولیت باید والدین و خانواده سنگر تربیت دینی فرزندان باشند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: اما اگر جامعه به سمتی رفت که رفتن به کلاس آموزش رقص و امثال این‌ها جزء ارزش‌ها و دغدغه‌های والدین قرار گرفت، باید این روایت پیامبر را یادآور شد که فرمود: «وَیلٌ لِأَوْلَادِ آخرالزمان مِنْ آبَائِهِمْ»؛ یعنی وای از فرزندان آخرالزمان از دست اولیائشان، پرسیدند: «مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِکینَ؟ از دست پدر و مادران کافرشان؟» پیامبر در پاسخ فرمودند: «لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِینَ لَا یعَلِّمُونَهُمْ شَیئاً مِنَ الْفَرَائِضِ»؛ یعنی وای بر فرزندان آخرالزمان از دست پدران و مادران اهل ایمانشان که چیزی از فرایض دینی را به آن‌ها یاد نمی‌دهند و اگر هم فرزندان از پی یادگیری بروند آن‌ها را منع می‌کنند و تنها از این خشنودند که درآمد مالی داشته باشند هرچند ناچیز باشد.

وی تصریح کرد: یک وقت فرزند، پدر و مادر کافر بی‌اعتقادی دارد و چون در آن خانواده بزرگ می‌شود، ارزش‌های الهی برایش تبیین و تشریح نمی‌شود که موضوع او تفاوت دارد؛ هرچند ممکن است افرادی مثل شهید ادواردو آنیلی در خانواده مسیحی یهودی بزرگ شوند؛ منتها با آشنایی با قرآن در یک کتابخانه تبدیل به یک مسلمان انقلابی شیعه شوند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: آنچه از شخصیت زینب کبری (س) مشاهده می‌شود مخصوصاً زمانی که در ابتلائات قرار می‌گیرد، تجلی عبودیت یک زن مسلمان هست.

وی افزود: آنچه از این بانوی بزرگ مشاهده می‌شود عشق به خداوند است؛ به‌گونه‌ای که علاقه‌مندی به امام زمان و برادرش را در گودی قتلگاه به رضای خداوند پیوند می‌کند و روز یازدهم با تحمل مثبت در برابر آزمایش الهی و با صبر ملکوتی و عرشی قطعه‌های بدن مبارک ابی‌عبدالله (ع) را به روی دست گرفته و با یک دنیا ادب رو به آسمان کرده و می‌فرماید: «اللهم تقبل منا هذا قلیل من القربان». این اوج معرفتی است که خروجی مکتب تربیت زهرای مرضیه (س) با آن ادب بندگی و امیرالمؤمنین (ع) با آن عرفان الهی تحویل جامعه داده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: افزود: امام صادق (ع) این موقعیت و شرایط زینب کبری (س) را چنین توصیف می‌کنند که عمه جان عصر عاشورا تمام فرشتگان خدا از مقاومت و صبر و ایستادگی تو شگفت‌زده شدند؛ یعنی هضم این‌همه ادب در برابر خدا و این‌همه معرفت در بندگی برای ملائکه الله سخت است که یک بنده چقدر می‌تواند ملکوتی شده و فنای در رضایت حق را نصیب خود کند و این همان مقامی است که خدا به فرشتگان فرمود: «انی اعلم مالا تعلمون». این همان تربیت توحیدی است که در شرایط سخت جواب دندان‌شکن عقیله العرب به سفاکان عالم می‌شود؛ وقتی به او می‌گویند دیدی خدا با تو و خانواده‌ات چه کرد؟ می‌فرماید: «ما رایت الا جمیلا» که اقیانوسی از عرفان در این کلمات نهفته است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: امروز ما در جامعه‌ای که متأسفانه به خاطر جلوه‌گر بودن ظواهر مادی، به این‌گونه مبانی کمتر پرداخته می‌شود و درنتیجه کمتر توسعه می‌یابد، لازم است شخصیت باعظمت زینب کبری (س) را موردمطالعه قرار دهیم تا ان‌شاءالله در آخرالزمان که فرمودند: «وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً» بتوانیم خود را آماده عرصه‌های آزمایش کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha