جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام سبحانی نیا

 حوزه / مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: در هر دوره و زمانی، حوادث و فتنه هایی پیش می آید که اگر فرد در آن موقعیت زمانی با زیرکی رفتار نکند، گرفتار خواهد شد، پس در حقیقت بصیرت سد محکمی در برابر همه فتنه ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی نیا، عصر امروز با حضور در برنامه معارفی «تا آسمان» سیمای مرکز قزوین، به موضوع مهم بصیرت پرداخت و گفت: واژه بصیرت، یک واژه قرآنی  و به معنای آگاهی، شناخت عمیق و اطمینان‌بخشی است که به انسان توانایی درک حقایق و پشت‌پرده حوادث را می‌دهد، به‌گونه‌ای که راه حق را از باطل به وضوح تشخیص می‌دهد و از بحران‌ها و فتنه‌ها به سلامت عبور می‌کند.

مدیر حوزه علمیه قزوین با بیان این که بصیرت دانایی صرف نیست، بلکه دانایی همراه با باور وایمان است، افزود: بصیرت موجب هدایت بوده و انسان را از غفلت بیدار می کند. انسان بصیر به کمک این قوه از خطر گمراهی و فریب خوردن در امور و موضعگیری غافلانه و حساب نشده در امان است و در حقیقت بصیرت مانند سپری است که در هنگام فتنه ها و مواقع خطرناک انسان را مصون و محفوظ نگه می دارد.

وی اظهار کرد: بصیرت و آگاهی همانگونه که در زندگی فردی بسیار اهمیت دارد، در زندگی اجتماعی و سیاسی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در طول تاریخ هر کجا جامعه ای بصیرت سیاسی خود را از دست داد، ضربه شدیدی از آن طریق بر خود وارد ساخت.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا بیان کرد: اگر به تاریخ گذشته نظری اندیشمندانه و عبرت گیرانه بیندازیم خواهیم یافت که تشخیص حقّ و عمل به آن، همواره دشوار بوده و همواره اندک انسانهایی توانسته اند در این دو میدان به طور کامل موفّق باشند.

وی ادامه داد: در هر دوره و زمانی، حوادث و فتنه هایی پیش می آید که اگر فرد در آن موقعیت زمانی با زیرکی رفتار نکند، گرفتار خواهد شد، پس در حقیقت بصیرت سد محکمی در برابر همه فتنه ها است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا خاطرنشان کرد: بی بصیرتی موجب از دست رفتن ایمان افراد می شود، چراکه افراد بی بصیرت در تشخیص مسیر درست دچار اشتباه می شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر وظیفه ما این است که تشخیص بدهیم حق و باطل کجاست و اگر حق را در تصمیم گیری و انتخاب کردن تشخیص دادیم، موضع بگیریم و اقدام نماییم.

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد:  افراد بسیاری مانند طلحه و زبیر در طول تاریخ بودند که حب ریاست و مال، توانایی درک شرایط زمان را از آنها گرفت و دچار بی بصیرتی شدند.

 مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: متاسفانه تشخیص ندادن حق از باطل و بی بصیرتی نه تنها در تاریخ صدر اسلام، بلکه در همین جامعه اسلامی برخی دچار گمراهی شدند که برای مردم ایران غیر قابل باور بود که این این افراد دچار بی بصیرتی شدند..

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا اظهار کرد: حضرت علی (ع) می فرمایند که من در تاریخ گذشتگان مطالعه کرده ام، چرا که مطالعه و تفکر در تاریخ و سرگذشت پیشینیان باعث عبرت و درس گرفتن از راه و رسم آنان برای ترسیم برنامه های آینده خواهد بود. این موضوع به ویژه در سخنان امام علی (ع) برجستگی خاصی دارد.

وی ادامه داد: خدای متعال در قرآن می فرمایند «فَاعْتَبِروُا یَا اُولِی الاَبْصَار» یعنی اینکه پس عبرت بگیرید ای صاحبان بصیرت. امیدواریم به این موضوع مهم در عرصه های مختلف توجه جدی داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha