سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نقدینگی

حوزه/ شنیده های انتخاباتی در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

همتی به دست خط رفت

عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به "دست خط رفت" رفت.  "عبدالناصر همتی" نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای ضبط برنامه تبلیغاتی خود به برنامه «دست خط» رفت. این برنامه به زودی از شبکه ۵ سیما پخش خواهد شد. بر اساس ماده ۶۶ قانون، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری بطور رسمی پس از انتشار اسامی از طرف وزارت کشور تا ۲۴ ساعت پیش از شروع اخذ رای خاتمه می پذیرد.

منبع:شبکه خبر

"رئیس جمهور" آغاز شد

پخش برنامه "رئیس جمهور" که گفت و گوی چهره‌به‌چهره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با جوانان است، از جمعه ۱۴ خرداد ساعت ۱۸ از شبکه سه سیما آغاز می‌شود.  به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این برنامه با حضور تعدادی از جوانان در استودیو ضبط می‌شود. سیدمهدی حسینی، تهیه‌کننده این برنامه گفت: با توجه به مأموریت شبکه سه که در حوزه جوانان است، در برنامه «رئیس جمهور» مطالبات جوانان از رئیس جمهور با نامزدها مطرح می‌شود. وی با بیان اینکه این برنامه در سه بخش طراحی شده است، گفت: در بخش اول پنج سوال که در ستاد برگزاری انتخابات طراحی شده و در حوزه مسائل جوانان است، طرح می‌شود. به گفته حسینی، در بخش دوم از حدود ۲۰ تا ۲۴ نفر جوان حاضر در استودیو به قید قرعه چند نفر سوالاتشان را از نامزد می‌پرسند. تهیه کننده برنامه «رئیس جمهور» درباره بخش سوم گفت: قبلا در فراخوانی از استان‌ها گزارش‌هایی از جوانان تهیه شده که در آن پرسش‌هایی که از نامزدها داشته‌اند، مطرح کرده‌اند؛ از میان گزارش‌های رسیده بخشی از گزارش‌هایی که از کیفیت مناسب برای پخش برخوردار بوده‌اند و متناسب با شیوه‌نامه‌های ستاد انتخابات ضبط شده‌اند، انتخاب و شماره‌گذاری شده‌اند. در این بخش به قید قرعه چند شماره از این گزارش‌ها انتخاب و پخش می‌شود و نامزد حاضر در برنامه به سوال طرح شده در هر گزارش پاسخ می‌دهد. حسینی در خصوص تعداد سوالات در بخش دوم و سوم برنامه گفت: تعداد سوالات به مدیریت هر نامزد برای زمان خود بستگی دارد. وی در خصوص نحوه انتخاب جوانان حاضر در استودیو نیز اظهار داشت: با توجه به الزام به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و محدودیت فضای استودیو، از جوانان فعال در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... حدود ۲۰ تا ۲۴ نفر در برنامه حضور خواهند داشت.

منبع:شبکه خبر

پزشکیان از شورای نگهبان درخواست اعلام رای کرد

در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در نطق میان دستور با اشاره به رد صلاحیتش از سوی شورای نگهبان برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری گفت: از شورای نگهبان تشکر می‌کنم که این‌بار را از روی دوش من برداشت. وی ادامه داد: شورای نگهبان به صورت شفاف علت رد صلاحیتم را اعلام کند. پزشکیان افزود: من همیشه یار مظلومان بودم و در جبهه آنها زندگی کردم. دنبال پول و مال و مَنال نبودم و هیچ‌گاه در جبهه ظالمان و قدرتمندان گام برنداشتم. وی با بیان اینکه شورای نگهبان باید شاخص‌های بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند، گفت: برونداد رد صلاحیت‌های اخیر این بود که فقط یک جناح می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری رقابت کند. نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در جامعه بی‌عدالتی در اقتصاد، قومیت، سیاست و اجتماع وجود دارد؛ باید وضعیت اصلاح شود. پس از پایان نطق پزشکیان، تعدادی از نمایندگان آئین‌نامه داخلی را در دست گرفتند و خواستار بیان تذکر آئین‌نامه‌ای شدند اما هیئت رئیسه اجازه چنین اقدامی را نداد. همچنین هادی بیگی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در ابتدای نطق میان دستور خود خطاب به پزشکیان گفت: سیره و فرمایش امام خمینی (ره) برای ما ملاک است. اگر امام خمینی (ره) زنده بود از اظهارات شما خوشحال می‌شد یا ناراحت؟وی ادامه داد: امام خمینی (ره) فرمودند «اگر می‌خواهید ببینید حرف‌هایتان درست است یا غلط، ببینید دشمنان خوشحال می‌شوند یا ناراحت؟»بیگی‌نژاد افزود: آقای پزشکیان! امروز مؤمنین از حرف‌های شما خوشحال شدند یا ضد انقلاب؛ شما سال‌ها در این کشور مسئول بودید، آیا دلتان آن روزها برای بچه‌های سیستان و بلوچستان نسوخت؟

منبع:مهر

ستاد نامزد انقلابی خبرسازی‌ها را رد کرد

مهدی دوستی سخنگوی شورای هماهنگی ستادهای مردمی سید ابراهیم رئیسی در اولین اظهار نظر خود پس از انتصاب به این سمت، برخی خبرسازی‌ها در روزهای اخیر درباره برخی انتصابات در ستاد سید ابراهیم رئیسی را فاقد اعتبار دانست و گفت: آنچنان که آیت‌الله رئیسی در روز ثبت‌نام مطرح کردند، ایشان در ایام انتخابات برنامه‌ای برای تأسیس ستاد انتخاباتی نداشته و بر همین اساس اخبار مربوط به انتصابات در ستادهای ایشان فاقد اعتبار است. دوستی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی ستادهای مردمی سید ابراهیم رئیسی در روزهای گذشته، تاکید کرد: در روزهای اخیر، با دستور آیت الله رئیسی، برای ایجاد هماهنگی نسبی در بین ستادهای خودجوش شکل گرفته در سطح کشور، این شورا مسئول ایجاد هماهنگی و ساماندهی کلی بین این ستادها گردیده است و به همین منظور در تهران و نیز استان‌ها «شورای هماهنگی» با عضویت مسئولین هرکدام از ستادهای مردمی تشکیل گردیده است. وی گفت: ستادهای وابسته به هرکدام از نامزدهای محترم ریاست جمهوری که به نحوی اعلام انصراف کرده و هم اکنون به حمایت از آقای رئیسی اقدام کرده‌اند، نیز عضو «شوراهای هماهنگی» در تهران و استان‌ها هستند. دوستی با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر برخی انتصابات در ستاد آیت الله رئیسی در روزهای اخیر تصریح کرد: از آنجا که ستاد واحدی برای حمایت از آیت الله رئیسی شکل نگرفته است، در موضوع ساماندهی اقشار حامی ایشان نیز، مدل شورای هماهنگی هر قشر تکرار شده و اساساً برای هیچ کمیته‌ای مسئول خاص از جانب آیت الله رئیسی تعیین نشده و آنچه در رسانه‌ها منتشر شده، فاقد واقعیت است. با این حال کلیه ستادهای خودجوش مردمی، مکلف شده‌اند باتوجه به سیاست‌های اعلامی آقای رئیسی ضمن استقبال از ابراز لطف و حمایت گسترده اقشار مختلف با گرایش‌های مختلف سیاسی در سراسر کشور برای تحقق مشارکت حداکثری، زمینه فعالیت ایشان را فراهم کنند.

منبع:مهر

حضرتی موضع جدید اعتماد ملی را توئیت کرد

الیاس حضرتی دبیرکل حزب اعتمادملی در توئیتی مواضع جدید حزب اعتمادملی در انتخابات ۱۴۰۰ را اعلام کرد که با نظر قبلی وی تفاوت دارد و بنظر نی‌رسد این حزب نیز در روزهای آینده کاندیدای خود در انتخابات ۱۴۰۰ را اعلام کند. وی در توئیتی با تشویق آحاد ملت جهت مشارکت در انتخابات، نوشت: در انتخابات ریاست جمهوری تا امروز نامزدی نداریم. بادقت مواضع کاندیداها را رصد می‌کنیم. در انتخابات شوراها با تمام توان فعالیم. در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس از محجوب کاندیدای جبهه اصلاحات حمایت می‌کنیم." این در حالی است که وی در روزهای گذشته اعلام کرده بود "حزب اعتماد ملی پشت هیچکس نرفته و نامزدی ندارد." در روزهای گذشته برخی احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب در ستادهای مهرعلیزاده و همتی مسئولیت گرفته‌اند.

منبع:تسنیم

مهرعلیزاده هم به منتقدین دلار جهانگیری پیوست

حسن مهرعلیزاده نامزدسیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور در برنامه تلویزیونی خود درشبکه خبر طی سخنانی اظهار داشت: اولین کار ما برای رونق تولید این است که قوانین دست و پاگیر را برداریم. وی افزود: ما ۹ برابر کشور فرانسه قانون داریم و ۲۸۸ هزار مقررات و آیین نامه داریم که برای صنعت گر تبدیل به تار عنکبوت شده است. برنامه داریم تادریکماه اول دولت این قوانین مزاحم را جمع کنیم. مهرعلیزاده ادامه داد: یکی دیگر از مسایل اصلی اصلاح نظام بانکی است. تقویت بنگاه های کوچک و زودبازده هم یکی دیگر از برنامه های ما است. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور تصریح کرد: تا کنون مردم یک حاشیه از من ندیده اند چون آدمی هستیم که اهل مدارا بوده و سعی می کنم افراد دارای پشتکار را به عنوان مسئول برگزینم و در انتخاب مسئولین گرایش های سیاسی برایم مهم نیست. وی درباره پیشرفت علمی کشور عنوان کرد: باید مشوق های کار علمی برای دانشگاه ها را تقویت کنیم و رابطه دانشگاه های کشور با خارج از کشور را نیزتقویت کنیم. همچنین با ایجاد مراکز تحقیقاتی و ارتباط آنها با مراکز صنعتی به فعالیت های علمی ارزش دهیم و این فعالیت ها را وارد زندگی مردم کنیم. وی با بیان اینکه عمده مشکلات امروز کشور ناشی از سیاست‌های کلان است گفت: باید الگوهای شناخته‌شده علمی دنیا برای حل مشکلات به کار گرفته شود. وی با اشاره به سمت‌های پیشین خود در صنایع و مناسب گوناگون کشور گفت: من با توجه به اینکه از سن ۲۵ سالگی از صنعت کار خود را شروع کرده و برنامه‌ریز و برنامه محور و آینده‌نگر هستم و با توجه به تجربیاتم احساس می‌کنم که این کار از من بر می‌آید. کشور برای حرکت تولید باید مانع زدایی را در پیش گیرد و تجربیات ۴۲ ساله من می‌تواند پشتیبان خوبی در این زمینه باشد. وی در پاسخ به سوالی در مورد برنامه حضور خود در میان مردم گفت: مانند زمانی که استاندار خراسان بودم هر ماه به شهرها سر می زنم. مهرعلیزاده در مورد سوالی پیرامون برخورد با مافیای واردات گفت: من ۳ دوره عضو اتاق بازرگانی ایران بوده و به خوبی با این مقوله آشنایی دارم. ریشه (مافیای واردات) رانت است و ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختلاف آن با ارز آزاد مردم را بیچاره کرده، صنعتگر را نیز دلال کرده و دست به واردات زده است. وی تاکید کرد که واردات در حد رقابت و کفایت مفید است. مهر علیزاده در مورد ساماندهی معیشت مردم گفت باید موانع و بخشنامه های متعارض را برداشت. یارانه های ۵ دهک پائین جامعه را باید حداقل ۵ برابر و به خانوارها یک میلیون تومان در ماه پرداخت کرد. این نامزد انتخابات زندگی خود را در حد متوسط خواند و ابراز داشت که حقوق بازنشستگی کافی است و نیازی به حقوق ریاست جمهوری ندارد. وی در پاسخ به سوالی در مورد بستگان خود و توجه مردم به وضعیت زندگی آنان گفت: من ۳ فرزند دارم که هر سه شاغل بوده و درآمد و زندگی خود را دارند. من در ۴۲ سال سابقه کاری خود هیچ کدام از بستگان را وارد کار نکرده ام.

منبع:تسنیم

همتی به مردم قول سینمایی داد

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسته‌ی جامعی برای رونق اقتصاد ‎سینما در دوره‌ی بعد از واکسیناسیون عمومی تدوین و اجرا می‌شود. عبدالناصر همتی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «کرونا به اقتصاد فرهنگ و به ویژه سینمای ایران آسیب جدی وارد کرد؛ هرچند با VODها جلوی خسارت بیشتر گرفته شد. در دولت من، با کمک سینماگران و فعالان فرهنگی بسته‌ی جامعی برای رونق اقتصاد ‎سینما در دوره‌ی بعد از واکسیناسیون عمومی تدوین و اجرا می‌شود. من سینما را در کنار مردم می‌خواهم.»

منبع:ایسنا

مهرعلیزاده ورشکستگی آبی را به رسمیت شناخت

یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ورشکستگی آبی را باید به عنوان یکی از بحران‌های اصلی کشور به رسمیت بشناسیم. به گزارش ایسنا، محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر در مطلبی با عنوان ‏"ایران در خطر است"‎ نوشت: «‏ورشکستگی آبی را باید به عنوان یکی از بحران‌های اصلی کشور به رسمیت بشناسیم. مدرنیزاسیون کشاورزی، باید یکی از اولویت‌های دولت آینده برای حل این مشکل باشد.»

منبع:ایسنا

رضایی یارانه ده برابری را تبیین کرد

یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: یک عده فکر کردند پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی حرف پوپولیستی است.محسن رضایی در گفت‌وگوی ویژه خبری در تبیین ایده پرداخت یارانه ها اظهار کرد : یک عده فکر کردند پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی حرف پوپولیستی است من تعجب می‌کنم از کسانی که این حرف را می‌زنند. وی ادامه داد: در سال ۹۹ ما ۳۸ هزار میلیارد تومان  یارانه پنهان دادیم که ۶ هزار میلیارد برای ثروتمندان است سوال من این است ما انقلاب کردیم که عدالت باشد؟ یارانه ۴۵۰ هزار تومانی برای ۴۰ میلیون نفر است. وی افزود: می‌گویند از کجا قرار است بیاید؟ منابعش وجود دارد طرح من بعد از ۳ ماه آغاز می‌شود. رضایی درباره پرداخت مالیات و درآمدهای آن گفت: در مسئله مالیات اول توجه به فرار مالیاتی است و ما حداقل ۶ درصد دیگر می‌توانیم مالیات بگیریم اما در این شرایط رکوردی که  داریم، سخت است. وی ادامه داد: ۵ هزار شرکت جعلی در کشور برای فرار مالیاتی ثبت شده است که تهش به پیرزن و پیرمردی می‌رسد که دست و پا هم ندارند! ما مقابله با شرکت‌های جعلی را آغاز کرده ‌ایم. این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اظهار داشت: یک بخش مهمی از این مساله به عدم نظارت دقیق دولت بازمی‌گردد. دولت ۱۹ میلیارد دلار به وارد کننده‌های نهاده های دامی داده است اما بازار رها بوده است. وی ادامه داد: در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ یک سری اتفاقات در کشور افتاد یک استقامت مردم در برابر مشکلات و یک رها شدگی بازار . رضایی درخصوص قدرت خرید مایحتاج مردم اظهار کرد: ۸ میلیارد دلاری که برای خرید مایحتاج مردم ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که تخصیص داده شده است را به ۲ ، ۴ میلیارد تقسیم می‌کنیم که در قسمت اول بر روی توزیع کالاها نظارت  می‌کنیم بخش دیگر بر روی توزیع ارز نظارت می‌کنیم. وی درباره خصوصی سازی بیان کرد: مشکل اصلی این بود که اهلیت را دولت کنار گذاشت و هرکسی که پول می آورد دولت به آن کارخانه را می‌فروخت. اهلیت برای دولت است و ضابطه می‌گذاریم اگر تولید نداشت از او کارخانه را می‌گیریم.

منبع:ایسنا

چهره تسامحی انتخابات معرفی شد

یکی از کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه شخصیتی اهل مدارا و تسامح هستم گفت: افراد دارای پشتکار و سالم را سر کار میگذارم و اینکه فردی اعتقاد به چپ یا به راست اعتقاد دارد یا اینکه فردی پیرو فلان ادیان است، برای من اهمیت ندارد، بلکه ایرانی بودن و شایستگی و برای من مهم است.  این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره راهکارهای خود جهت جلوگیری از ورود به حاشیه ها و بگو مگو های مقامات تاکید کرد: تا بحال مردم یک حاشیه از من ندیده‌اند؛ چراکه شخصیتی اهل مدارا و تسامح هستم و افراد دارای پشتکار و سالم را سر کار میگذارم و اینکه فردی اعتقاد به چپ یادگیری به راست اعتقاد دارد یا اینکه فردی پیروی فلان ادیان است، برای من اهمیت ندارد بلکه ایرانی بودن و شایستگی بودن او برای من مهم است. وی در پایان گفت: آرزوی موفقیت برای مردم و افتخار ایران را دارم و امیدوارم مردم با همه شرایط و سختی‌هایی که دارند، بدانند که ایران مال آنهاست و آنها یک ایرانی سرافراز و پر افتخارند و  پای صندوق‌های رای بیایند و از حق خود به عنوان حق استفاده از قانون اساسی و  مردم‌سالاری بهره مند شوند و اطمینان داشته باشند که تحقق این امر در اثر اتکای به بر نامه کاندیدا و شناخت او ست. مردم بدانند رییس جمهور خیلی اختیار دارد و کارهای بسیاری میتواند انجام دهد.

منبع:ایسنا

مشارکت به زیر نصف رسید

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: طبق آخرین گزارش های موثق ارائه شده از جمله نظر سنجی ایسپا، نرخ مشارکت در انتخابات حدود ۴۰ درصد است. جمال عرف در در همایش معاونین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری های سراسر کشور که در محل وزارت کشور با دستور کار بررسی زمینه سازی هر چه مناسب تر برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد ماه سالجاری برگزار شد، با اشاره به این موضوع که انتخابات جلوه حضور مردم در تعیین سرنوشت سیاسی آن هاست، اظهار کرد: همه ما به عنوان مدیران سیاسی وظیفه داریم در چارچوب قانون، زمینه را برای برگزاری انتخاباتی امن و سالم در کشور فراهم کنیم. معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر این مساله که اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه امری طبیعی در سپهر سیاست است، افزود: حد و معیار حل و فصل اختلافات، قانون است و برای همین تمام تلاش و دغدغه وزارت کشور بر اجرای مرّ صحیح قانون است. وی با اشاره به اهمیت آموزش کار با  صندوق الکترونیکی  گفت: با توجه به این که تقریبا در همه کلانشهرهای کشور صندوق الکترونیکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، ضرورت آموزش این صندوق در نحوه رای دهی تا شمارش آرا ضروری است و در این خصوص باید نهایت دقت و حساسیت به کار گرفته شود. رئیس ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این که وظیفه ذاتی وزارت کشور، برگزاری انتخاباتی امن و سالم است، گفت: در امر خطیر مشارکت هم وزارت کشور اهتمام جدی طی یک سال اخیر داشته است. برگزاری نشست های متعدد با فعالان سیاسی، احزاب، مدیران رسانه ها و اجزای جامعه مدنی از جمله تلاش های وزارت کشور در جلب مشارکت عمومی و رونق بخشی به انتخابات است. معاون وزیر کشور با بیان اینکه باید تمام ظرفیت ها برای افزایش مشارکت در کشور به کار گرفته شود، گفت: فعال ساختن گروه های مرجع و معتمد در شرایط پیش رو می تواند به اندازه خود به افزایش شور و نشاط در انتخابات کمک کند. رئیس ستاد انتخابات کشور با تشریح این موضوع که طبق آخرین گزارش های موثق ارائه شده از جمله نظر سنجی ایسپا، نرخ مشارکت در حدود ۴۰ درصد است؛ گفت: باید تلاش کنیم که این نرخ مشارکت به درجه بالایی ارتقا یابد.  مشارکت حداکثری ضامن اقتدار و ثبات ملی است. معاون وزیر کشور با بیان این مساله که مردم منبع اصلی قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، تصریح کرد: رضایتمندی مردم و حضور حداکثری آن ها در صحنه انتخابات، زمینه ساز تقویت و انسجام اجتماعی بیشتر کشور خواهد بود. رئیس ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از صحبت های خود به ضرورت توجه مدیران سیاسی به نه تنها روز انتخابات بلکه به فردای ۲۸ خرداد اشاره کرد و گفت: آینده نگری وجه تفاوت اصلی میان یک مدیر راهبرد نگر با یک مدیر صرفا اجرایی است. عرف با اظهار اینکه امید داریم نتیجه همه تلاش ها معطوف به تقویت وحدت و انسجام ملی باشد، گفت: تجلی این وحدت باید در بعد از انتخابات دیده شود و جامعه و نظام سیاسی با پشت سرگذاشتن انتخابات به مسیر متعالی خود ادامه دهد. معاون سیاسی وزیر کشور خطاب به معاونین سیاسی استانداری های سراسر کشور تاکید کرد: رعایت قانونمداری و بی طرفی، سرلوحه همه حرکت ها و برنامه ها باشد و این طور نباشد که خدای ناکرده شائبه سیاسی کاری و عدم بی طرفی در رفتار سیاسی مدیران دیده شودوی در این خصوص گفت: وزیر کشور به صورت جدی تاکید بر این مساله دارند که هر مدیر میانی که بی طرفی را در عرصه انتخاباتی رعایت نکند، از سمت خود در اسرع وقت معزول شود. رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان خاطر نشان کرد: باید با همدلی و هم افزایی ظرفیت ها بتوانیم انتخاباتی سالم، امن و پرشور در ۲۸ خرداد ماه سال جاری برگزار کنیم.

منبع:ایسنا

رضایی درباره فرزندانش دست به روشنگری زد

یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه و کارنامه من روشن است و من آمده ام خود را فدای ملت ایران کنم نه مردم را فدای خودم و آشنایان کنم. محسن رضایی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به حضورش در این دوره از انتخابات اظهار کرد: به دلیل تجربه، دانش و برنامه در این دوره از انتخابات امده ام. من سخت‌ترین دوران را پشت سر گذاشتم. وی ادامه داد: این که دولت‌های دیگر برنامه داشتند اما اجرایی نشدند، دلیلش این بوده است که این کاره نبوده اند، برنامه سنجاق شده به  دولتمردان به نتیجه نمی رسد. برنامه باید کارشناسی شده باشد من اقتصاد خوانده‌ام. وی در پاسخ به این پرسش که  آیا از زندگی مردم اطلاع دارد یا خیر بیان کرد: من واقعا شرمنده ام، طی سه ماه ۲۵ استان  رفتم ، به زندگی مردم رفتم؛  نان‌های قرضی ، کولبری و زباله گردی را دیدم و از خودم خجالت کشیدم. رضایی درخصوص این‌که آیا از قیمت‌ها خبر دارد تصریح کرد: کدام قیمت ها؟ قیمت‌های دیروز یا امروز؟ بی ثباتی و هرج و مرج بیداد می کند. این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این که مردم  چرا باید به وی اعتماد کنند، گفت: من جای مردم بودم به برنامه و کارنامه اعتماد می کردم و بدون تحقیق به کسی اعتماد نکنند. برنامه و کارنامه من روشن است و من آمده ام خود را فدای ملت ایران کنم نه مردم را فدای خودم و آشنایان کنم. وی در همین راستا خاطرنشان کرد: مردم به سادگی اعتماد نکنند، سیاست های اقتصادی ما در همه زمینه ها و تحریم ها موثر است باتوانایی داخلی جوان ها که  پای کار بیایند آن‌ها را برطرف می‌کنند. این نامزد انتخابات با اشاره به کابینه‌ احتمالی اش گفت: صحبت‌های نهایی در حال انجام است.  وی درباره تمکین از نتیجه رأی مردم نیز گفت: من تا حالا تمکین کردم، اگر دولت‌های قبلی دوباره بر سر کار  بیایند شرایط سختی بر ایران حاکم خواهد شد. رضایی درباره پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی گفت: دولت‌های هم نمی‌دانستند هم می‌ترسیدند که  خراب کنند. صد در صد می‌شود این مقدار یارانه داد.من اقتصاد دان هستم و می‌توانم. این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  درباره خانواده اش گفت: دوتا پسر داشتم یکی‌شان  فوت کردند و دیگری هم  دکتری دارد و کارمند مجمع است. سه دختر دارم که دو دخترم خانه دار هستند و دیگری کارمند بانک است.

کدخدایی به گمانه زنی ها خاتمه داد

سخنگوی شورای نگهبان گفت:کار بررسی صلاحیت ها با اعلام اسامی به وزارت کشور بسته شد. عباسعلی کدخدایی در توییتر نوشت:" نقل شایعات پیرامون شورای نگهبان ، نقل حکایت پدری است که از پسر پرسید در مشت من چیست؟ گفت؛ زرد است و گرد است و مجوف؟ گفت آری حال بگو چیست؟ گفت غربیل! کار بررسی صلاحیت ها با اعلام اسامی به وزارت کشور بسته شد. آرا اعضا هم مخفی و کتبی بوده است. لطفا گمانه زنی نکنید! "

منبع:ایسنا

جلیلی با مذاکره موافقت کرد

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد که نباید کشور الاف این باشد که قاتلان شهید سلیمانی به ما عنایت کنند. سعید جلیلی امشب در گفت و گوی شبکه اول سیما با بیان اینکه ایران در تاریخ خود فراز و نشیب های زیادی داشته و ایران یک تمدن و فرهنگ است،اظهار کرد: امروز بعد از صدها سال کم کم شخصیت های داریم که به مرزهای دانش نزدیک شده و در بعضی رشته ها در رده اول تا دهم هستیم. ما ره درازی آمده ایم و امروز در یک پیچ تاریخی هستیم. وی ادامه داد: در یکی دو قرن اخیر هر وقت دنبال جهش بودیم، دشمن تلاش کرد مانع ما شوند. جریان هایی هم در داخل به خدمت خود گرفتند علیه امیرکبیر فضاسازی شد و او را به شهادت رساندند.سید جمال و مدرس هم اینگونه بودند. آخرین جنایت دشمن ترور شهید سلیمانی و فخری زاده بود. جلیلی همچنین با اشاره به اینکه به نگاه بلندمدت و جهشی بزرگ در شأن ملت نیاز داریم، افزود: در اقتصاد نابسامانی داریم. مشکلات هشت سال پیش هم بود، ولی کمتر. من هشت سال پیش راهکار ارائه دادم ولی کلید درنیاوردم و وعده صد روزه ندادم بلکه گفتم اگر برای ظرفیت های کشور برنامه داشته باشیم، مشکل حل می شود. اما هشت سال کشور با کلیدی قفل شد نباید کشور با توانمندی خود منفعل و معطل یا الاف این باشد که قاتلان شهید سلیمانی به ما عنایت کنند. وی ادامه داد: چرا وعده تان محقق نشد؟ رویکرد غلط یعنی اینکه رویکرد حداقلی داشته باشیم و خواسته باشیم فقط مشکلات امروز را حل کنیم. ما هیچ وقت مخالف مذاکره نیستیم، اما برای پیشرفت باید از همه توانمندی کشور استفاده کرد، نه اینکه همه تخم مرغ ها را در یک سبد گذاشت. وی اضافه کرد: اشتباه است امتیاز بدهیم و فقط وعده بگیریم. بر توانمندی کشور بتن بریزیم و پوزخند تحویل بگیریم.امروز  تحریم ها دو برابر و قیمت دلار هفت برابر شده است. مشکلات اقتصادی هشت سال پیش کمتر بود. دولت نباید الاف و معطل باشد، بلکه باید فعال باشد یعنی همه ظرفیت های کشور را فعال کند. دولت باید باور ، اراده و برنامه داشته باشد. جلیلی در ادامه با بیان اینکه دولت باید باور کند که راهبرد حداقلی جواب نمی دهد، گفت: این رویکرد ایران را به جهش و قله ها نمی رساند. برخی ظرفیت ایران را در حد صادرات پوست بز و آبگوشت بزباش می دانند. کشور باید در چهار سال آینده جهش یابد . در هشت سال گذشته ۱۲۰ سفر و ۱۰۰۰ جلسه با اقشار مختلف  داشته ام و بیشتر به این باور رسیدیم که می شود. ما می گوییم می شود و می توانیم زیرا کشور ظرفیت جهش دارد. وی با بیان اینکه برنامه یک شبه نوشته نمی شود و ما هشت سال کار کردیم، افزود:  ما دولت سایه را تشکیل دادیم و تحولات کشور را دنبال کردیم تا کار خوب را تقویت و پشتیبانی کنیم  و اگر کار ناقصی انجام می شود کمک کنیم تا نقص آن رفع شود. ما همین رویکرد را در هشت سال دنبال کردیم. از نظرات همه جناح ها و اساتید و جوانان و تجارب جهانی  استفاده کرده و به یک برنامه رسیدیم. الان وقت عملیات است یعنی جهاد بزرگ برای جهش ایران.

منبع:ایسنا

نمایندگان ادوار مجلس با رئیسی دیدار کردند

بیش از ۳۰۰ نماینده ادوار مجلس در دیدار با حجت‌الاسلام رئیسی حمایت خود را از وی در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کردند. نشست صمیمانه نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی برای اعلام حمایت از سید ابراهیم رئیسی ساعتی پیش در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در سرچشمه تهران برگزار شد. در ابتدای این جلسه علی نیکزاد رئیس شورای هماهنگی ستادهای مردمی رئیسی نیز با تبیین‌ دلایل ورود نامزد متبوعش به عرصه انتخابات، گزارشی از فعالیت‌های ستادهای مردمی ارائه کرد. همچنین تعدادی از نمایندگان ادوار مجلس به نمایندگی از مجامع و اقوام مناطق مختلف به طرح دیدگاه‌هایشان درباره مسائل و مشکلات کشور و راهکارهای حل آنها پرداختند. بر اساس اعلام یکی از مسئولان‌ کمیته نمایندگان ستاد انتخاباتی رئیسی در این جلسه صمیمانه، ۳۳۰ نماینده ادوار مختلف مجلس حضور داشتند.

منبع:ایسنا

کلیمیان هم مردم را به انتخابات سیزدهم دعوت کردند

امیرعلا سالاری مشارکت در انتخابات را یک تکلیف ملی و متضمن منافع ملی کشور قلمداد کرد و  در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: جامعه کلیمی شیراز در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همگام با ملت و همراه با دولت ایران نقش آفرینی کرده و گام‌های مؤثری در مسیر پیشرفت و سربلندی کشور برداشته‌ است. رئیس انجمن کلیمیان شیراز افزود: کلیمیان در صحنه‌ انقلاب حضور پررنگی داشتند و شانه به شانه برادران مسلمان خود برای پیروزی انقلاب جنگیدند و شهیدان و جانبازانی را هم تقدیم کشور کردند. ما در شکل گیری و تداوم انقلاب سهیم بوده ایم. بنابراین حضور و مشارکت در انتخابات را وظیفه و تکلیف ملی خود می دانیم. سالاری ادامه داد: تمام تلاش‌مان را به کار می گیریم تا در انتخابات ۲۸ خرداد نیز حضور حداکثری و انتخابی اصلح داشته باشیم تا فرد منتخب بتواند با توانمندی خود کشور را از گردنه مشکلات عبور دهد. وی با بیان اینکه انتخابات مانع از تحقق خواسته‌های غیرمنطقی و غیرمعقول دشمنان می شود، اضافه کرد: هرچند همیشه شاهد سم‌پاشی های دشمنان برای کاهش حضور در پای صندوق‌های رأی بوده‌ایم اما مشارکت مردم ایران در انتخابات همواره نشان‌دهنده مردمی بودن انتخابات و عدم بی‌تفاوتی آنها نسبت به سرنوشت کشور بوده است. سالاری با بیان اینکه انتخابات باشکوه عرصه مطالبه‌گری در جامعه را تقویت می کند، گفت: ما همواره از هم‌کیشان خود دعوت کرده ایم تا با مشارکت حداکثری در انتخابات، دوشادوش سایر ادیان الهی، اقوام ‌و مردم ایران پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کنند. وی مشکلات اقتصادی را یکی از عمده ترین معضلات مردم کشور در شرایط کنونی دانست و گفت: اقتصاد ایران نیازمند تحول است. امیدواریم در دولت جدید گام های محکم و تأثیرگذاری در مسیر برطرف شدن مسائل و مشکلات معیشتی مردم برداشته شود. دولتمردان می بایست رسیدگی به وضعیت امرار معاش مردم را جدی بگیرند و اسباب آرامش و رفع نگرانی مردم را فراهم کنند. رئیس انجمن کلیمیان شیراز ادامه داد: همچنین نیاز است که اقدامات بیشتری در خصوص فرهنگ‌سازی در زمینه تقریب میان ادیان، آزادی بیان و برطرف شدن مشکلات اقلیت ها صورت بگیرد و امکانی مهیا شود تا ما هم بتوانیم از وجود فردی که‌ با معضلات و مسائل مربوط به اقلیت ها آشنایی دارد، در عرصه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر شیراز بهره ببریم. وی اضافه کرد: شورای شهر می تواند از حضور یک یا دو همیار به عنوان نماینده ای از اقلیت های مذهبی برای برطرف شدن مشکلات و مسائل مربوط به جامعه اقلیت ها و پیروان الهی بهره ببرد. سالاری جمعیت کلیمیان شیراز را بیش از پنج هزار نفر تخمین زد و گفت: با توجه به تجربه ای که از حضور کلیمیان در عرصه انتخابات داشته ایم، همیشه شاهد مشارکت گسترده آنها در این عرصه بوده ایم. در انتخابات قبل حدود هزار و دویست نفر از کلیمیان مقیم شیراز واجد شرایط برای رأی‌ دادن بودند. وی بیان داشت: امسال به دلیل اینکه انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای شهر به صورت هم زمان برگزار می شود، پیش‌بینی ما این است که تعداد رأی دهندگان کلیمی مقیم شیراز به هزار و پانصد یا دو هزار نفر برسد. ‌سالاری به برگزاری انتخابات در شرایط کرونا اشاره کرد و گفت: بدون شک تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونا اندیشیده شده است. افزایش تعداد شعب اخذ رأی، افزایش ساعات رأی گیری، فراهم آوردن زیرساخت های اخذ رأی به صورت غیرحضوری و برگزاری انتخابات در فضای باز می تواند کمک شایانی به تسهیل فرآیند اخذ رأی کند. در شرایط کرونا باید سعی کنیم با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی به خلوت ترین شعب اخذ رأی مراجعه کنیم. وی ضمن دعوت از کلیمیان مقیم شیراز برای حضور فعال در پای صندوق های رأی، گفت: انتخابات فرصتی برای حضور و مشارکت مردم ایران در امور سیاسی کشور است و حضور فعال در چنین صحنه‌ای جهت تعیین سرنوشت کشور، حق ملی و قانونی همه شهروندان است که با چشم پوشی از این حق به طور حتم کاری جز فرصت سوزی نکرده ایم. انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر ۲۸ خرداد برگزار می شود.

منبع:ایرنا

تجمع تبلیغاتی محدود شد

خدابخش مرادی نافچی روز سه شنبه با بیان این مطلب به خبرنگاران افزود: اماکن غیر مسقف نقاط شهری برای انجام تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در استان شناسایی و تعیین شده استرییس ستاد انتخابات استان زنجان بر ضرورت رعایت تمامی مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا و دستورالعمل های بهداشتی در زمان اجرای روند برگزاری انتخابات تاکید کرد و یادآورشد: در زمان انتخابات سال جاری حفظ سلامت شهروندان اولویت اول ستاد انتخابات است و در این زمینه تمامی دستورالعمل های بهداشتی در زمان قبل از انتخابات، ایام تبلیغات نامزدها، حین رای گیری و پس از آن به طور کامل اجرا خواهد شد. وی با اشاره به دستورالعمل های بهداشتی انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ و با تاکید بر اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا در خصوص انجام تبلیغات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ستاد انتخابات استان زنجان با همکاری فرمانداران سراسر استان اماکن باز و غیر مسقف نقاط شهری را به تفکیک هر شهرستان بطور دقیق شناسایی کرده است. مرادی نافچی ابراز امیدواری کرد با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی و حضور پرشور و آگاهانه مردم، حضوری گسترده از مردم را به رخ جهانیان خواهیم کشید و بار دیگر انتخاباتی قانونمند، بانشاط و با حضور حداکثری ملت فهیم ایران اسلامی را در حماسه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ شاهد خواهیم بود. انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر وروستا، اولین میان‌دوره یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دومین میان‌دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

منبع:ایرنا

رضایی از طرح ایالت های اقتصادی رونمایی کرد

رضایی گفت: اولین دغدغه من اصلاح مدیریت کشور است شکل تصمیم سازی و تصمیم گیری و نوع گزینش زمامداران و نوع ارتقا مدیران کشور موجب شده اوضاع عجیبی حاکم شود. وی تاکید کرد: هر مدیری می آید تجربه گذشته را از بین می برد. دنبال تغییر ساختار دولت هستم از اینرو ایالت های اقتصادی را راه می اندازم و دست سیاستمداران را از اقتصاد قطع می کنم تا با ایجاد تورم دست در جیب مردم نکنند. ایالت های اقتصادی طرح بومی شده واگذاری اختیارات به استان ها و مناطق کشور است. به گفته این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، تشکیل دولت به یک یادو استان محدود شده و بسیاری از استان های ما در زمامداری کشور نقشی ندارند. باید نهاد دولت در ایران اصلاح شود. رضایی توضیح داد: مسئله دوم اصلاح اقتصادی کشور است. سیاست های مالی و پولی و ارزی را درست می کنیم و دیپلماسی اقتصادی را قوی می کنیم. سفارتخانه های ما تبدیل به دستگاه های تشریفاتی شده اند سفارتخانه نباید خوابگاه و هتلداری باشد باید جذب سرمایه کنند. وی یادآور شد: دغدغه سوم من پایدارسازی امنیت در کشور است. نیاز به فناوری های جدید در امنیت داریم بخصوص در اطلاعات و امنیت این امر ضروری است و این آلودگی امنیتی در کشور را پاکسازی می کنیم تا مردم ایران مطمن باشند می توانند برنامه ریزی کرده و با آرامش زندگی کنند.

منبع:ایرنا

تخلف تبلیغات زودهنگام تشکیل شد

حسین توکلی کجانی عصر روز دوشنبه در جلسه ستاد انتخابات شهرستان ری اظهار داشت: طبق زمانبندی تقویم انتخابات ۱۴۰۰، داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاهای شهرستان ری از تاریخ ۲۰ تا ۲۶ خرداد جمعا به مدت هفت روز مجاز به تبلیغات هستند و تبلیغات در قبل از زمان مقرر بویژه در فضای مجازی به منزله تخلف محسوب می شود. وی افزود: بر اساس ابلاغ ستاد انتخابات کشور و دستورالعمل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، همه نامزدهای انتخابات خردادماه ۱۴۰۰ در شهرستان ری ملزم به رعایت دستورالعمل ابلاغی و پروتکل های بهداشتی در ستادهای تبلیغاتی هستند. معاون استاندار تهران با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در ستادهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات، خاطرنشان کرد: رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی تخلف بوده و برای انتخابات ریاست جمهوری رییس ستاد و برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا،  شخص نامزد پاسخگو خواهد بود و به این موضوع بصورت جدی رسیدگی خواهد شد. این مسئول اضافه کرد: با توجه به وضعیت نارنجی کرونا در شهرستان ری هرگونه تجمع انتخاباتی و مراسم سخنرانی در مکان های سربسته از قبیل مساجد، سالن های اجتماعات، تالارهای پذیرایی و سالن های ورزشی ممنوع بوده و همچنین برپایی کارناوال انتخاباتی نیز ممنوع است. توکلی یاد آور شد: در قانون جدید انتخابات شوراهای اسلامی و تبصره ای که بعد از انتخابات سال ۱۳۹۶ دوره پنجم  به تصویب رسید، شرایط و نحوه تصمیم گیری در صلاحیت به ویژه در حوزه رسیدگی به  تخلفات انتخاباتی داشته و در این راستا توصیه می شود نامزدها رعایت شرایط قانونی را مدنظر قرار دهند تا در روند پیش رو با مشکل مواجه نشوند. انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. شهرستان ری با یک میلیون نفر جمعیت، پنج بخش و ۶ شهر در جنوب تهران واقع شده است.

منبع:ایرنا

مهرعلیزاده به جبهه اصلاحات نامه زد

«محسن مهرعلیزاده» نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نامه ای خطاب به «بهزاد نبوی» رییس جبهه اصلاحات نوشت: اینجانب محسن مهرعلیزاده معاون رییس دولت اصلاحات، نامزد اصلاح طلب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تایید صلاحیت شده‌ام. استدعا دارد فرصتی را جهت حضور و ارائه برنامه‌های اینجانب در جلسه مجمع عمومی آن جبهه محترم تعیین کنید. همزمان با تایید صلاحیت مهرعلیزاده از سوی شورای نگهبان، گمانه‌زنی های رسانه ای درباره حمایت جریان اصلاحات از وی در رسانه‌ها منتشر شد. شایعاتی هم درباره تلاش مهرعلیزاده برای دیدار با رییس دولت اصلاحات منتشر شد. جبهه اصلاحات اما در واکنش به این اظهارنظرها و تحلیل‌ها اعلام کرد که در این دوره از انتخابات با توجه به رد صلاحیت گزینه‌های اعلام شده این جبهه، نامزدی نخواهند داشت. از ۱۴ گزینه موردنظر جبهه اصلاحات در این دوره از انتخابات ۹ نفر داوطلب انتخابات شدند که مهرعلیزاده از گزینه ها نبود. اسامی ۱۴ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری معرفی شده به جبهه اصلاحات از سوی احزاب این سازوکار به شرح زیر است: «محمدجواد ظریف»، «اسحاق جهانگیری» «مصطفی تاج‌زاده»، «مسعود پزشکیان»، «محمدرضا عارف»، «محسن هاشمی»، «محمد شریعتمداری»، «مصطفی کواکبیان»، «محمد صدر»، «محمود صادقی»، «شهیندخت مولاوردی»، «زهرا شجاعی»، «عباس آخوندی» و در نهایت «صادق خرازی»، به عنوان گزینه‌های مورد نظر و البته ابتدایی جبهه اصلاحات اعلام شدند.

منبع:ایرنا

روسای ستاد انتخاباتی شورای وحدت انتخاب شدند

منوچهر متکی روز دوشنبه گفت: در ۹ ماه گذشته دفاتر شورای وحدت در استان‌های مختلف کشور تاسیس شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. اکنون در بیست استان، روسای ستادهای انتخاباتی شورای وحدت تعیین و احکام آنها صادر شده است تا بتوانند با تجمیع همه نیروهای انقلابی و ارزشی در استان‌ها و مناطق خود نسبت به برگزاری باشکوه انتخابات ۲۸ خرداد و فعالیت تبلیغاتی موثر برای نامزد انقلابی، فسادستیز و مردمی مورد نظر شورای وحدت یعنی حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی اقدام کنند. بنا به گفته سخنگوی شورای وحدت، مرید علی محمدی در استان کرمانشاه، جعفر گرزین در استان گلستان، سید علی ادیانی در استان مازندران، سید محمد هاشمی فرد در استان بوشهر، قاسم هاشمی تختی در استان هرمزگان، مهدی عرب پور در استان کرمان، محمد جواد سلمانپور در استان فارس، مهدی بیگ محمدی در استان زنجان، شاهین فکور در استان کردستان، حسن نوروزی در استان تهران به عنوان روسای ستادهای انتخاباتی شورای وحدت انتخاب و حکم آنها صادر شده است. به گفته متکی همچنین، حسین ایمانی در استان آذربایجان شرقی، سید موسی بلادیان در استان خوزستان، شیرعلی خرامین در استان کهگیلویه و بویر احمد، علی حسین محمد ظاهری در استان همدان، شریعت زاده در استان لرستان، ابوالفضل اخوان در استان خراسان شمالی، محمد لاکانی در استان گیلان و احمد سالک کاشانی در استان اصفهان به عنوان روسای ستادهای انتخاباتی شورای وحدت انتخاب و حکم آنها صادر شده است.

منبع:ایرنا

تکلیف اصلاح‌طلبان معلق ماند

ناصر آملی‌مقدم اظهار داشت: با توجه به موقعیت خوبی که شورای پنجم شهر مشهد در افکار عمومی دارد، امیدوار بودیم و تا حدی هستیم که دست‌کم در خراسان رضوی و در مشهد بتوانیم مردم را دعوت کنیم تا به افرادی که ادامه دهنده راه شورای گذشته باشند، رای دهند و از این جهت میزان مشارکت در انتخابات افزایش یابد. وی ادامه داد: امید داشتیم که از میان مجموعه اصلاح طلبان، نامزدهای شناخته شده‌ای که حاشیه ای هم نداشتند، مورد تایید قرار بگیرند و یک رقابت متوسط در انتخابات به وجود آید و اعتباری که انتخابات برای جمهوریت نظام ایجاد می کند، حفظ شود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: با این حال متاسفانه برخی از بهترین نامزدهای اصلاح طلب شورای شهر رد صلاحیت شدند، همین رد صلاحیت گسترده نمایندگان جریان اصلاحات و حتی رد صلاحیت فردی مانند "علی لاریجانی"، باعث شد که شوک بزرگی به جامعه وارد شود. وی افزود: شوک از رد صلاحیت فردی مانند آقای لاریجانی به این معنا نیست که اصلاح طلبان از وی حمایت می کنند، اما این مهم نشان داد که شورای نگهبان سقف داوری خود را چقدر کوتاه کرده است که حتی فردی چون او هم زیر آن نمی گنجد. آملی‌مقدم ادامه داد: اطلاح طلبان در مورد انتخابات شوراهای اسلامی همچنان در تلاش هستند که یک لیست مقبول و مطلوب ارایه کنند، اما مرکزیت اصلاح طلبان در کشور در مورد انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است که نامزد شناخته شده ای ندارد و این می تواند بر انتخابات شوراها و انتخابات ریاست جمهوری هم تاثیر منفی و هم تاثیر مثبت بگذارد.  وی در مورد دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: آقای همتی فعلا نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری نیست و جبهه اصلی و رسمی اصلاح‌طلبان اعلام کرده است که نامزدی ندارد.  رییس منطقه خراسان رضوی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی افزود: البته در مورد فردی که نامزد اصلاح‌طلبان نیست، نمی‌توان گفت که اصلاح‌طلب نیست،  آقای همتی در کادر جبهه اصلاح طلبی قرار نگرفته و از ناحیه آنان گزینش نشده است. وی ادامه داد: آقای همتی فردی است که دیدگاه های مدرن و تخصص بالایی دارد و ممکن است جامعه به سمت وی اقبال نشان دهد ولی نه از آن جهت که نامزد جبهه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری است، بلکه از آن جهت که ممکن است احساس شود همتی اندیشه های راهگشایی دارد و به طور وضعی ممکن است وضعیت اقتصاد کشور را بتواند با تعامل با دیگر نهادهای کشور سامان دهد. آملی‌مقدم گفت: با این حال بخشی از اصلاح طلبان در کشور اعلام کرده اند که آقای مهرعلیزاده نامزد آنها در انتخابات ریاست جمهوری است، برخی دیگر نیز نامزد خود را آقای همتی عنوان کرده اند اما هیچیک از این افراد نامزد هسته اصلی و واقعی و اجماعی اصلاح طلبان کشور نیستند، اما این به این معنا نیست که این افراد هیچ عمل اصلاح طلبانه ای نمی توانند انجام دهند. وی افزود: چشم‌اندازی که در انتخابات پیش رو مقابل ما نهاده، چندان آشکار نیست، البته منظورم این نیست که کاملا ناامید کننده است، کما اینکه امکان دارد با وجود اینکه جبهه اصلاح طلبان نماینده یا نامزد تعریف شده ای برای انتخابات ریاست جمهوری ندارد، جامعه به سمت نامزد دیگری سوق یابد و از رفتار شورای نگهبان و از این «عزیزدردانه‌ گزینی» عصبانی شده و از فردی که مقبول شورای نگهبان یا هسته سخت قدرت است،  فاصله بسیاری بگیرد! که این اتفاق در گذشته نیز بارها روی داده است. این فعال سیاسی ادامه داد: فعلا موضع رسمی جبهه واقعی اصلاح طلبان، نه جبهه جعلی، قلابی یا نفوذی، آن است که نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ندارد و اما بعید نیست که فردی غیر از افراد خاص، مطلوب بخش قابل توجهی از جامعه قرار گیرد و جبهه اصلاح طلبان مثلا اعلام کند که هرچند نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ندارد، اما مردم می توانند به نسبت شایستگی، به یک نامزد غیر اصولگرا رای دهند. وی گفت: اتفاقاتی زیر پوست شهر در جریان است و امکان دارد تحول جدیدی در افکار عمومی و توقعات مردم و مطالباتشان و در مواجهه احساسی و هیجانی با وضع موجود رخ دهد لذا هنوز چیزی قابل پیش بینی نیست، احساس من این است که نوعی اقبال به سمت آقای همتی برای شرکت در انتخابات در حال شکل گیری است و بعید نیست جبهه رسمی اصلاح طلبان در آینده موضعی تعدیلی بگیرد اما اگر هم تعدیلی در موضعش ایجاد شود، حمایت بی قید و شرط از فردی نخواهد بود. آملی‌مقدم افزود: ممکن است جبهه رسمی اصلاح طلبان به مردم بگویند در شرایطی که  عده ای تندرو، برخلاف خواست اکثریت مردم، پایشان را در یک کفش کرده اند که تمام کشور را بسیج کنند تا یک فرد خاص رییس جمهوری شود، جامعه نسبت به چنین هژمونی سازی جعلی ممکن است واکنش نشان دهد و به سمتی برود که صحنه سازی آن هسته سخت را نپذیرد. وی ادامه داد: در چنین شرایطی ممکن است نهایتا جبهه رسمی اصلاح طلبان به مردم بگوید که ما نامزدی در انتخابات نداریم اما شما هم صندوق رای را ترک نکنید، گرچه من نه اطمینانی دارم و نه پیش بینی می کنم و تنها می گویم ممکن است چنین اتفاقاتی بیفتد، زیر پوست شهر، زیر پوست دغدغه های مردم و وحشتی که برخی از آنان پیدا کرده اند، از اینکه یک جریان یکدست غیرمنطقی بیاید کشور را در اختیار بگیرد، محتمل است این ترس موجب شود تا تحرک مثبتی در جامعه ایجاد شود. 

منبع:ایرنا

نقدینگی سکان دولت همتی را در دست گرفت

عبدالناصر همتی عصر دوشنبه در برنامه شمارش معکوس رادیو ایران با اشاره به تاثیرات سه متغیر کلان رشد اقتصادی، تورم و بیکاری اظهار کرد: میانگین رشد اقتصادی در این مدت ٣ درصد بوده است. سرمایه‌گذاری  از سال ٨٢ تکان نخورده و زمانی که سرمایه گذاری رشد نکند اقتصاد رشد نمی‌کند. از همین مقطع روند رشد محدود شد و آثارش را روی بقیه برنامه‌ها گذاشت و اقتصاد پیش بینی ناپذیر شد. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در این مدت میانگین تورم ٢٠ درصد و نرخ بیکاری بالای ١٠ درصد بوده است است و ما نمی‌توانیم این روند را ادامه دهیم.  وی با اشاره به تجارب خود در حوزه‌های اقتصادی گفت: تا به حال سیاست به اقتصاد حاکم بوده و حالا اقتصاد باید به سیاست حاکم باشد. همتی مهمترین برنامه خود را کنترل نقدینگی عنوان کرد و با بیان اینکه این موضوع بر عهده دولت است، گفت: بسیاری از نیازهای مالی را دولت از بانک مرکزی برمی‌دارد و من نمی‌توانستم جلو این موضوع را بگیرم و توان بیشتری می‌خواهم. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وقتی ٣ دهه تورم ٢٠ درصد رشد کرده یعنی ما مشکل زیرساختی داریم و حتی تا ۴ دهه نیز این مشکل بوده و راه مهار تورم از دولت است و در کشور ما بانک مرکزی استقلال لازم را ندارد. وی خاطرنشان کرد: به دلیل تصمیمات مختلف سیاستی سرمایه‌گذاران اعتماد نمی‌کنند. در حالی که ما باید اقتصاد را قابل پیش‌بینی کرده و روی رشد اشتغال‌زا و فقر زدا کار کنیم. همتی اضافه کرد: بیش از  ۵٠ درصد درامد کشور برای دو دهک بالا است و همین حالا هم دیر است و برای همین آمدم تا از روند اشتباه جلوگیری کنم

منبع:ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha