جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد رضا برته

حوزه/ مدیر مسئول خبرگزاری حوزه، گفت: ما در حال حاضر در فضای پست مدرنیسم فعالیت می کنیم که شعار آن متفاوت بودن برای دیده شدن است؛ اما ما نباید غرق در این فضا شویم و بر اساس قواعد آن پیش برویم؛ ما باید با قوانین و آداب خودمان فعالیت داشته باشیم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه در نشست«آداب کنشگری حوزویان در فضای مجازی »که با حضور شرکت کنندگان در دوره تخصصی کنشگران حوزوی فضای مجازی و در اردوگاه شهدای هفتم تیر رامسر برگزار شد، گفت: در حال حاضر پرنفوذترین شبکه اجتماعی در جهان فیس بوک می باشد.

مدیر مسئول خبرگزاری حوزه افزود: شبکه اجتماعی تلگرام برخلاف آنچه در کشور ما وجود داشته و دارد، از کم نفوذترین شبکه های اجتماعی مطرح در  سطح دنیاست؛ این شبکه اجتماعی ماهیت مارکتی داشته و از سوی یک شرکت تجاری طراحی و ارائه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین برته با اشاره به نرخ رشد استفاده از شبکه های اجتماعی در کشورهای مختلف گفت: در کشور ما واتس اپ و بعد از آن اینستاگرام بیشترین کاربر و نرخ رشد را به خود اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: در کشور ما پرمخاطب ترین کاربران در اینستاگرام هستند؛ بیشترین مقدار زمان استفاده از فضای مجازی برای مردم کشور ما هم در همین شبکه اجتماعی سپری می شود.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، ضمن برشمردن اصول مهم در کنشگری افراد حوزوی در فضای مجازی گفت: اگر کسی از افراد حوزوی  بخواهد در فضای مجازی فعالیت داشته باشد باید به چهار اصلِ توجه به عناوین ثانویه، خود بودن، حرفه ای بودن و  دوری از خطاهای استراتژیک عنایت ویژه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید بدانیم حرف ها و مطالبی که در فضای مجازی ارائه می دهیم ممکن است عناوین دیگری را منعکس کنند، گفت: باید روی مطالب خود دقت لازم را داشته باشیم؛ یکی از لوازم کنشگری در فضای مجازی آشنایی کامل با قوانین مربوط به جرایم سایبری است.

حجت الاسلام والمسلمین برته بیان داشت: ما باید با نام واقعی خود در فضای مجازی حضور داشته باشیم؛ باید از ایجاد اکانت های قوی بپرهیزیم؛ زیرا اکانت فیک برای ما شخصیت عکس ایجاد می کند و ما را در گذر زمان با خود می برد.

وی افزود: باید فردی که به تبلیغ و انتشار معارف دینی و حوزوی در فضای مجازی می پردازد آداب حوزوی را بداند و آنها را سرلوحه کار خود قرار دهد؛ هرچند که آن فرد طلبه نباشد.

استاد حوزه قم با اشاره به یکی از شعارهای دنیای پست مدرنیسم، گفت: ما در حال حاضر در فضای پست مدرنیسم فعالیت می کنیم که شعار آن متفاوت بودن برای دیده شدن است؛ اما ما نباید غرق در این فضا شویم و بر اساس قواعد آن پیش برویم؛ ما باید با قوانین و آداب خودمان فعالیت داشته باشیم.


وی خاطرنشان کرد: خبرنگار حوزوی باید تیتر درست و جذاب بنویسد؛ مطالب یک خبرنگار حوزوی درست و دقیق و در عین حال جذاب و زیبا هستند.


حجت الاسلام والمسلمین برته اظهار داشت: فرد رسانه ای حوزوی شبکه اتصال حوزه و حوزویان است و او در تلاش برای نخستین بودن در مسابقه می باشد، اما به دنبال تنهاترین بودن نیست؛ رقابت در بین افراد رسانه ای حوزوی به صورت محبت آمیز و دوستانه است.


وی در پایان مهمترین خطاهای استراتژیک برخی فعالان رسانه ای را بر شمرد و گفت: عدم حفظ حریم خصوصی، اعتماد بیش از حد به مخاطب، شاذ بودن، وابسته شدن به مخاطب، ادای روشنفکری، بازنشر محتوای غیراخلاقی و مستهجن و همچنین بُت شدن و اعتماد به نفس کاذب از مهمترین خطاهای برخی از فعالان عرصه فضای مجازی هستند که ما باید نسبت به دچار شدن به آنها مراقبه لازم را داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha