پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حوزه علمیه خواهران

حوزه/ محتوای این نامه چنان کلی، فاقد مصداق و دارای لیست بلندبالایی از اتهامات است که به نظر می‌رسد صرفاً به قصد هتک حیثیت نگاشته شده است و در پی طرح مشکلی خاص یا حل مسأله‌ای نیست. از همین روست که در آن هیچ اشاره‌ای به شاخصه‌های انقلابی‌گری، ولایت‌مداری و … نرفته است.

خبرگزاری حوزه | چند روزی است نامه‌ای سرگشاده از یک منبع بی‌نام و نشان که خود را «اصحاب انقلاب» معرفی کرده در فضای منتشر شده است.

این نامه با نسبت دادن مطالبی کلی، زدن برچسب‌های ضدانقلابی و بدون ذکر مصداق مشخص خواستار عزل برخی از مسئولان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران شده است.

این تنها نامه از این دست نیست، اما در ارتباط با آن می‌توان به نکاتی اشاره کرد:

۱- دلسوزی نسبت به اسلام ناب، ارزش‌های انقلاب و حرکت مسئولان در مسیر ولایت‌مداری امری پسندیده است و شایسته است تمام نیروهای ولایت‌مدار و دلسوز نظام اسلامی با امر به معروف و نهی از منکر یکدیگر و به‌ویژه تصمیم‌سازان را به این مهم توجه دهند.

۲- مطلبی که اخیراً در قالب نامه نسبت به مدیران فعلی حوزه‌های علمیه خواهران منتشر شده است، نخستین مطلب منتشر شده در مورد مسئولان حوزوی نبوده و آخرین آن نیز نخواهد بود، سایر مسئولان حوزوی از جمله مسئولان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه (برادران) در نوبت‌های مختلف از این تهمت‌ها و انگ‌ها بی‌نصیب نبوده‌اند.

۳- محتوای این نامه چنان کلی، فاقد مصداق و دارای لیست بلندبالایی از اتهامات است که به نظر می‌رسد صرفاً به قصد هتک حیثیت نگاشته شده است و در پی طرح مشکلی خاص یا حل مسأله‌ای نیست. از همین روست که در آن هیچ اشاره‌ای به شاخصه‌های انقلابی‌گری، ولایت‌مداری و … نرفته است. اگر چنین بود امکان مقایسه میان آنچه نگارنده آن نامه طرح کرده و آنچه در واقعیت رخ داده است فراهم می‌شد. با این حال عملکرد حوزه‌های علمیه خواهران دقیقاً عکس انگ‌ها و اتهاماتی را که در نامه اشاره شده است نشان می‌دهد.

۴- مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران از جمله نهادهای زیرمجموعه مقام معظم رهبری است که نه‌تنها تحت نظارت شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران قرار دارد، بلکه مانند سایر مراکز حوزوی به صورت دقیق از سوی بازرسی دفتر ایشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اکنون این سوال وجود دارد که چه مطلبی به دست «اصحاب انقلاب» رسیده است که از چشم شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران و بازرسی دفتر مقام معظم رهبری به دور بوده است؟!

۵- بر اساس قوانین عزل و نصب مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در اختیار شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران قرار دارد. نگارنده نامه مورد اشاره بدون اطلاع از این مساله شورای عالی حوزه را خطاب قرار داده است. در این شرایط احتمالاً اگر شورای عالی حوزه به این نامه بی‌توجهی کند و مدیران حوزه‌های علمیه خواهران تغییر نکنند، باید منتظر نامه دیگری بود که اعضای شورای عالی حوزه را نیز به بی‌توجهی به نظر دلسوزان، همراهی با ضدانقلاب یا حداقل بی‌توجهی به مصالح نظام و حوزه و … متهم کند و قس علی هذا.

۶- در شرایطی که دشمنان تشیع، نظام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی با به‌کاربستن تمام توان خود، سعی در تضعیف جبهه انقلاب دارند، انتشار چنین نامه‌هایی جز ریختن آب به آسیاب دشمن و فراهم کردن اسباب حمله به روحانیت ثمره دیگری ندارد.

۷- عده‌ای از طرفداران دلسوز انقلاب همواره اصرار داشته‌اند که تنها جای گرفتن در گروه خود و اتباع از رفتار و اندیشه‌هایشان، ملاک تشخیص حق، انقلابی بودن و پیروی از ولایت فقیه قلمداد شود و اگر کسی جز آن رفتار کند، بدون شک در زمره ضدانقلاب، پیرو شیعه انگلیسی و … قرار گیرد؛ اما امام راحل و مقام معظم رهبری خود بارها این رفتارها را نکوهش کرده و ملاک‌های انقلابی و ولایی بودن را معرفی فرموده‌اند. در این شرایط بی‌توجهی به منویات ولی فقیه اگر از سر مصالح و منافع شخصی نباشد، بدون شک خودرایی و با ولایت‌پذیری در تزاحم است.

۸- فراهم شدن زمینه انتشار محتوا برای کاربران مختلف اینترنت، علی رغم جنبه‌های مثبت، زمینه‌ای را فراهم کرده است که هر کس بتواند ادعاها، اتهامات یا انگ‌هایی را به اشخاص دیگر وارد کند. در این میان علمای صاحب‌نفس، پیروان حقیقت را به دقت نظر در مطالبی که به صورت انبوه در این بستر تولید یا بازنشر می‌کنند، توجه داده‌اند تا اگر حتی ذره‌ای نسبت به صحت آن تردید دارند آبرو و حیثیت دیگران مورد اهانت قرار نگیرد. نگارنده این یادداشت نیز ضمن دعوت به انصاف و تقوا در تولید محتوا در فضای مجازی، خود و دیگران را به دقت در مطالبی که بازنشر می‌دهند دعوت می‌کند؛ خصوصاً نامه‌ای که نه نگارنده آن مشخص است و نه مصداق اثبات‌شده‌ای برای محتوای آن وجود دارد.

توکلی- طلبه حوزه علمیه خواهران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha