پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مدیر حوزه علمیه قزوین

حوزه / در مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، از مقام علمی و حوزوی دکتر سید محمد حکاک تجلیل و از کتاب «تأملی در حکمت های علوی» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیا، صبح امروز در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و تجلیل از مقام علمی دکتر سید محمد حکاک که در سالن اجتماعات بنیاد نخبگان استان قزوین برگزار شد، گفت: یاد و خاطره عالم جلیل‌القدر مرحوم آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی را گرامی می‌دارم، چرا که وظیفه ماست بیش از پیش علمای خود را مورد تکریم قرار دهیم

وی تصریح کرد: در معارف دینی و روایات اهل بیت (ع) در مورد علم مطالب زیادی مطرح و چند مؤلفه برای علم‌جویی ترسیم شده است در بیانات معصومان علم را درجه‌بندی کردند و تأکید داشتند علومی که بالاترین ارزش را داشته باشند گران‌بهاتر هستند.

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: در برخی روایات علوم به ۲ دسته و در برخی دیگر به سه دسته و بیشتر از آن تقسیم‌بندی شده‌اند که هر یک باید تبیین و تفسیر شود؛ در روایات تأکید شده است بهترین علوم علمی است که منفعت بیشتری داشته باشد، بنابراین یکی از ملاک‌های علم جویی این است منفعت بیشتری داشته باشد

وی ادامه داد: علم دارای سه بُعد منفعت زمانی، منفعت برای انسان‌ها در گستره جغرافیایی و منفعت اخروی است، یعنی علمی ارزش بیشتری دارد که در طول زمان بیشتر در گستره جغرافیایی پهناورتر افراد بیشتری بهره مند سازد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا اظهار کرد: تأمین سلامت یکی از منافع علوم به شمار می‌رود، لکن سلامت معنوی بر سلامت جسمی اولویت دارد، چون ذات انسان وجود معنوی و روحانی است؛ جسم از بین می‌رود و هویت ما که همان روح است باقی می‌ماند.

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: تأمین سلامت قلبی بر سلامت جسمانی اولویت دارد، بنابراین باید علوم را مد نظر قرار دهیم که منفعت حداکثری برای ما و جامعه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا بیان کرد: اگر در مسیر علم و نوآوری قرار بگیریم به جامعه نفع خواهیم رساند، اما ملاک دیگر در ارزشمندی علم برخورداری از نیت خالص است؛ اگر دستاوردها و اختراعات که نفع اجتماعی را در پی دارد قصد الی‌الله و رنگ خدایی نداشته باشد از منظر آموزه‌های دینی ارزشی ندارد.

وی در پایان با بیان برخی آیات و روایات خاطرنشان کرد: تلاش‌ها و اعمال نیک و انسانی ما و تولید علم و نوآوری‌ها اگر برای تقرب به خدا و خشنودی او انجام شود ارزش ماورایی پیدا کرده و در قیامت توشه ارزشمند ما خواهد شد و اگر رنگ خدایی نداشته باشد برای ما سودی نخواهد داشت.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha