شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حضرت ام البنین(س)

حجت الاسلام امین گفت: حضرت ام البنین (س) با تمام وجود و با جان و دل در راه دین خدا هزینه کرد و هر چهار پسرش را در رکاب سیدالشهدا (ع) فدای اعتلای دین کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام سید امیر مهدی امین، در مسجد جامع غدیر تهران پیرامون موضوع شخصیت حضرت ام‌البنین (س)، گفت: روز سیزدهم جمادی‌الثانی، روز ارتحال حضرت ام‌البنین (س) به شایستگی به عنوان روز همسران و مادران شهدا نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: وجود مادر بسیار مهم و تأثیرگذار است، به این خاطر که مادر می‌تواند در دامان خود گل‌های معطر پرورش دهد یا اینکه علف هرز بپروراند. خداوند متعال در آیه ۵۸ سوره اعراف از دو نوع سرزمین سخن می‌گوید؛ زمینی که پاک است و گیاهش به اذن پروردگار بیرون می‌آید و زمینی که ناپاک است و جز گیاهی اندک و بی‌سود از آن خارج نمی‌شود.

استاد حوزه با بیان اینکه دامان مادران نیز مانند سرزمین‌ها بر دو دسته هستند، افزود: برخی دامن‌ها پاک هستند در نتیجه فرزندانی پاک و انسان‌هایی تأثیرگذار پرورش می‌دهند و در مقابل نیز برخی دامن‌ها ناپاک بوده و ثمری جز تحویل انسان‌های پست به جامعه ندارند.

حجت الاسلام امین یادآور شد: جایگاه ویژه مادری را می‌توان از کلام نورانی پیامبر اکرم (ص) دریافت که فرمودند: بهشت زیر پای مادران است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان سه ویژگی بارز ام‌البنین (س) پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته ام‌البنین (س) بصیرت است. بصیرت معنای گسترده‌ای دارد و شامل خداشناسی، پیامبر شناسی، امام شناسی، راه شناسی، وظیفه شناسی و از همه مهم‌تر دشمن شناسی می‌شود.

امین ادامه داد: زمانی که ام‌البنین (س) وارد خانه امیرالمومنین (ع) شد عرض کرد دیگر در این خانه به من فاطمه نگویید، نمی‌خواهم فرزندان حضرت زهرا (س) به یاد داغ و فراق مادر بیفتند و اشک‌شان سرازیر شود. این نوع نگاه نشان از بصیرت و عطوفت بسیار ایشان دارد.

استاد حوزه با بیان اینکه دومین ویژگی برجسته جناب ام‌البنین (س) ولایتمداری ایشان است، مطرح کرد: انسان باید برای تمام مواضعی که در طول زندگی خود اتخاذ می‌کند حجت داشته باشد. از منظر قرآن و روایات این حجت وجود مقدس نبی اکرم (ص)، ائمه اطهار (ع) و در دوران غیبت ولی فقیه است. جناب ام‌البنین (س) ولایتمدار بود، این را می‌توان در رفتارها و سخنان ایشان به خوبی احساس کرد.

حجت الاسلام امین افزود: زمانی که سیدالشهدا (ع) می‌خواست از مدینه خارج شود، ام‌البنین (س) آمد و به همراهان سیدالشهدا (ع) عرض کرد: چشم و دل مولای ما حسین باشید، از او اطاعت کنید و فرمان‌بردارش باشید. نقل شده وقتی بشیر به مدینه آمد و خبر از شهادت فرزندان ام‌البنین داد، آن جناب عرض کرد همه بچه‌های من و هر چه زیر آسمان است فدای حسین، از حسین برایم بگو. این سخنان و این رفتار نشان از عمق ولایتمداری این بانوی بزرگ اسلام دارد.

وی، سومین ویژگی برجسته ام‌البنین (س) را هزینه کردن در راه دین دانست و گفت: تاریخ نشان داده است که دیندار بودن، هزینه دارد. پیامبران و امامان همیشه بیشترین هزینه‌ها را در راه دین خدا دادند. این هزینه گاهی آبرویی، گاهی مالی و گاهی جانی است. حضرت ام‌البنین (س) با تمام وجود و با جان و دل در راه دین خدا هزینه کرد و هر چهار پسرش را در رکاب سیدالشهدا (ع) فدای اعتلای دین کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha