جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پروازهای آمریکا به چین

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

موشک‌های کره جنوبی به امارات می‌رسد

چندین شرکت کره‌ای قراردادهای جدیدی برای تحویل موشک‌های بیشتر زمین به هوا به امارات امضا کرده‌اند. رسانه‌های کره جنوبی از امضای چندین قرارداد از سوی شرکت‌های کره جنوبی برای تحویل بیشتر موشک‌های زمین به هوای «چئونگانگ -۲» (Cheongung II KM-SAM Block II) خبر دادند.پیشتر از این در ماه نوامبر اعلام شده بود که امارات قصد خریداری موشک‌های دفاعی جدیدی از کره‌جنوبی دارد. اما به تازگی وزارت دفاع امارات متحده عربی از دستیابی به جدیدترین نسل سامانه موشکی هدایت شونده زمین به هوای میان بُرد ساخت کره‌جنوبی خبر داد. ارزش قرارداد برای این موشک‌ها می‌تواند به ۳.۵ میلیارد دلار برسد. کره جنوبی در سال‌های اخیر روابط دیپلماتیک خود و همکاری‌های خود را در زمینه نظامی را با امارات تقویت کرده است. کره جنوبی همچنین با انتقال هواپیماهای بدون سرنشین و سایر فناوری‌ها به امارات متحده عربی موافقت کرد.موشک «چئونگانگ -۲» (Cheongung II) یک سامانه موشکی میان بُرد زمین به هوای «سام» (SAM) کره جنوبی است که از روی زمین یا عرشه کشتی‌ها برای نابود کردن هواگردها شلیک می‌شود و جزئی از یک سامانه پدافند هوایی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پروازهای آمریکا به چین ممنوع شد

در آستانه‌ی بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن و به منظور جلوگیری از شیوع کرونا، پروازهای آمریکا به مقصد چین ممنوع اعلام شد.پروازهای تجاری از آمریکا به چین از ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) ممنوع خواهد بود. این محدودیت به مدت ۲ هفته ادامه خواهد داشت و هدف از وضع آن، جلوگیری از گسترش کرونا اعلام شده است. تنها شرکت‌کنندگان این رویداد ورزشی مجاز به سفر به این کشور آسیایی خواهند بود. اگر مسافری مدارک مخصوص به بازی‌های المپیک را به همراه نداشته باشد، نمی‌تواند به پکن سفر کند. طبق مقررات اداره هوانوردی چین، اگر آزمایش پنج مسافر یا بیشتر هنگام فرود در چین مثبت شود، پروازها به مدت دو هفته تعلیق می‌شود. اگر آزمایش ۱۰ مسافر یا بیشتر مثبت شود، دوره تعلیق افزایش می‌یابد. پکن این اقدامات را گامی مهم برای کاهش گسترش فرامرزی اپیدمی عنوان کرده است. سه شرکت هواپیمایی آمریکا ۱۰ پرواز در هفته به شانگهای، بزرگترین شهر چین انجام می‌دهند، جایی که افزایش مداوم موارد ابتلاء به کووید در میان مسافران بین المللی باعث شده است که مقامات محلی تحت فشار فزآینده‌ای برای تشدید محدودیت قرار گیرند. این شهر، پنجشنبه پنج مورد جدید ابتلاء به کرونا را ثبت کرد که همگی مربوط به افرادی است که اخیراً از آمریکا بازگشته اند. کانادا، انگلیس، آمریکا، استرالیا و چند کشور دیگر تحریم سیاسی بازی‌های المپیک زمستانی پکن را اعلام کرده بودند. تحریم سیاسی المپیک به این معنی است که ورزشکاران این کشورها می‌توانند در مسابقات شرکت کنند، اما هیچ مقام دولتی در افتتاحیه و حین بازی‌های آن حضور نخواهد داشت. این کشورها این تحریم را اعتراضی به وضعیت حقوق بشر در چین می‌دانند.بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن از ۴ تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ (۱۵ بهمن الی ۱ اسفند) و بازی‌های پارالمپیک از ۴ تا ۱۳ مارس (۱۳ الی ۲۲ اسفند) برگزار می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بوشهر لرزید

صبح روز یکشنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ زلزله‌ای به قدرت ۴.۸ ریشتر جزیره خارگ در استان بوشهر را لرزاند. بر اساس مستندات مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمین‌لرزه ۴.۸ ریشتری ساعت ۶ و ۱۹ دقیقه صبح، در عمق ده کیلومتری زمین در اطراف خارگ روی داد.کانون زمین‌لرزه ۲۲ کیلومتری جزیره خارگ اعلام شده اما با وجود لرزش خانه‌ها در جزیره، تاکنون گزارشی از خسارت احتمالی اعلام نشده است.

منبع: شبکه خبر

دو انفجار بغداد را لرزاند

منابع خبری از شنیده شدن صدای دو انفجار در پایتخت عراق خبر دادند. این دو انفجار با فاصله چند دقیقه از یکدیگر منطقه «الکراده» بغداد را لرزاند. منابع عراقی می‌گویند که در یکی از این انفجارها مغازه فروش مشروبات الکلی هدف قرار گرفته است.رسانه‌های عراقی اعلام کردند که تعدادی آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است. گزارش شده که بر اثر انفجارها تمام خیابان‌های مجاور و منتهی به «الکراده» بسته شده است.

منبع: ایسنا

کویت غیرقابل سکونت می‌شود

گرمایش جهانی باعث شده دما در سراسر جهان افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند اما کویت که یکی از گرم‌ترین کشورهای روی زمین است، به سرعت غیرقابل سکونت می‌شود. در سال ۲۰۱۶ دماسنج‌ها دمای ۵۴ درجه را نشان دادند که بالاترین دمای ثبت شده در دنیا در ۷۶ سال گذشته بود. سال گذشته برای نخستین بار در ژوئن، چند هفته پیش از اوج گیری معمول گرما، دمای بالای ۵۰ درجه را نشان دادند. طبق اعلام سازمان دولتی محیط زیست، دمای هوا در قسمتهایی از کویت ممکن است در فاصله سال ۲۰۷۱ تا ۲۱۰۰ حداکثر ۴.۵ درجه گرم‌تر از میانگین تاریخی باشد که نواحی زیادی از این کشور را غیرقابل زندگی خواهد کرد. کویت در کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در گلاسکو (COP۲۶) که نوامبر گذشته برگزار شد، متعهد شد انتشار گازهای گلخانه‌ای را هفت درصد تا سال ۲۰۳۵ کاهش دهد در حالی که میزان آلایندگی‌ها باید ۴۵ درصد کاهش پیدا کند تا اهداف توافق اقلیمی پاریس که محدود شدن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه است، محقق شود. صندوق سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد دلاری کویت به سمت سرمایه گذاری در منابع پایدارتر روی آورده اما اعلام کرده که سوددهی همچنان اولویت اصلی این صندوق مانده است. بر اساس گزارش بلومبرگ، حتی اگر دنیا موفق شوند آلایندگی را به حد سریع کاهش دهند تا گرمایش جهانی فاجعه آمیز مهار شود، کشورها باید خود را با شرایط اقلیمی به شدت متغیر تطبیق دهند. کارشناسان می‌گویند برنامه کویت برای اینکه این کشور را قابل سکونت نگه دارد، به هیچ وجه کافی نیست.

منبع: ایسنا

اشغالگران از گروه‌های مقاومت می‌ترسند

سخنگوی جنبش حماس اعلام کرد: تهدیدات رژیم اشغالگر قدس علیه گروه‌های مقاومت از روی ترس است. شبکه المیادین به نقل از حازم قاسم سخنگوی جنبش حماس اعلام کرد: تهدیدات رژیم اشغالگر قدس علیه گروه‌های مقاومت از روی ترس است و گروه‌های مقاومت در برابر هرگونه تجاوز علیه مردم فلسطین دست بسته نخواهند ماند. قاسم ادامه داد: مقاومت دائم در حال نبرد با اشغالگران تا پیروزی مردممان و تمامی محور مقاومت است. ما با یک اقدام انقلابی در سراسر کرانه باختری مواجه هستیم. این اظهارات سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس در حالی مطرح می‌شود که در جنوب فلسطین اشغالی در منطقه نقب درگیری‌ها میان ساکنین فلسطینی و اشغالگران ادامه دارد. برخی از ساکنان منطقه نقب اسنادی از خانه‌های خود در اختیار دارند که قدمت آن از تاریخ رژیم جعلی صیهونیستی بیشتر است.

منبع: ایسنا

نجات ۵۷۳ روستا از دام کولاک شدید

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: از مجموع ۶۶۳ روستای مسدود شده استان در بارش‌های ۴۸ ساعت گذشته، ۵۷۳ روستا بازگشایی شده و ۹۰ روستا در حال برف‌روبی است. عباس شرفی اظهار کرد: درپی بارش‌های شدید باران و برف از عصر روز جمعه ۲۴ دی‌ماه تا روز یکشنبه، ۶۶۳ روستای استان مسدود شده بود که با تلاش شبانه‌روزی همکاران راهدار تاکنون ۵۷۳ روستا بازگشایی و تردد در آن‌ها برقرار شده است و تلاش برای برف‌روبی ۹۰ روستای باقیمانده در شهرستان‌های خرم‌آباد و الیگودرز ادامه دارد.وی تصریح کرد: با توجه به صعب‌العبوری و کولاک شدید در الیگودرز کار برف‌روبی در این شهرستان به مراتب سخت‌تر از سایر شهرستان‌هاست و برخی محورها مجدداً برف‌روبی می‌شوند که پیش‌بینی می‌شود با تلاش همکاران همه محورهای این شهرستان بازگشایی شود.مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در خصوص بازسازی لاین رفت آزادراه خرم‌آباد _پل زال که براثر بارش‌های روز جمعه تخریب شده است، افزود: در حال حاضر تلاش بر بازسازی موقت این مسیر در اسرع وقت متمرکز شده که امیدواریم تا پایان هفته بازگشایی و تردد به‌صورت موقت در این لاین برقرار شود، ضمن اینکه اقدامات جانبی ایمنی و تحکیم در این محور ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا

انتصابات جدید در بانک مرکزی اعلام شد

رئیس کل بانک مرکزی در احکامی جداگانه‌، افشین خانی را به سمت معاون ارزی، ابوذر سروش را به سمت معاون نظارت و محسن کریمی را به سمت معاون بین‌الملل بانک مرکزی منصوب کرد. بانک مرکزی ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: افشین خانی، دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش سیاست‌گذاری بازرگانی در دانشگاه تهران است. وی تا پیش از این، به مدت بیش از ۲۰ سال در سمت‌هایی همچون عضو هیأت عامل و معاون امور بین‌الملل بانک صادرات ایران، رئیس و معاون اداره کل ارز بانک صادرات ایران، رئیس هیأت مدیره صرافی سپهر و عضو کمیته‌های عالی ارزی و اعتبارات بانک صادرات ایران مشغول فعالیت بوده است. همچنین عضویت در کمیته بانکی اتاق بازرگانی، مشاور صادرات معاونت علمی ریاست جمهوری، مشاور پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و بیش از ۱۵ سال سابقه تدریس دوره‌های متعدد آموزشی در حوزه‌های متنوع بانکی، به ویژه حوزه ارزی و بانکداری بین‌الملل، از دیگر سوابق معاون جدید ارزی بانک مرکزی است. ابوذر سروش، معاون جدید نظارت بانک مرکزی نیز دارای دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران و مدرس این دانشگاه است. وی پیش از این به مدت بیش از ۷ سال، در سمت‌هایی همچون رئیس و عضو هیأت مدیره بانک توسعه صادرات ایران و عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه رسالت فعالیت داشته است. عضو بنیاد ملی نخبگان، عضو هیأت مدیره انجمن ملی اسلامی ایران، عضو کمیته تدوین قوانین و مقررات بازار سرمایه و عضو کارگروه تدوین برنامه پنج ساله توسعه کشور، از دیگر سوابق معاون جدید نظارت بانک مرکزی است. از ابوذر سروش همچنین کتاب‌های مدیریت مالی"، "نهادهای مالی، راهنمای قانون بازار اوراق بهادار" و "سرمایه گذاری در بورس" و همچنین مقالات متعدد در حوزه‌های متنوع مالی و بانکی به چاپ رسیده است. رئیس کل بانک مرکزی همچنین در حکم دیگری، محسن کریمی را به سمت معاون بین الملل بانک مرکزی منصوب کرد. وی دانش آموخته مقطع دکتری اقتصاد، گرایش پولی و مالی از دانشگاه علامه طباطبایی است و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی سیستم‌های اقتصادی از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرده است. وی در جریان مذاکرات هسته‌ای اخیر، به عنوان یکی از نمایندگان بانک مرکزی در هیأت مذاکره‌کننده حضور دارد. مجری پروژه نظام پرداخت منطقه‌ای اکو، مجری پروژه‌های متعدد در حوزه بانکداری بین‌الملل، عضویت در ستاد تدابیر ویژه اقتصادی و پژوهشگر ارشد بانک مرکزی در حوزه اقتصاد بین‌الملل، طی سال‌های ۸۸ تا ۹۰ از سوابق معاون بین‌الملل بانک مرکزی است. کریمی همچنین دارای مقالات و پژوهش‌های متعدد در حوزه‌های بین‌الملل و ارزی، به ویژه در زمینه نظام‌های پرداخت و سامانه‌های تسویه و پیام رسان بانکی است.

منبع: ایسنا

کلاهبرداری میلیاردی از یک نانوایی

فرمانده انتظامی بابل از دستگیری ۲ کلاهبردار اسکیمری در یکی از نانوایی‌های مناطق حاشیه این شهرستان خبر داد. محمدزمان شالیکار در تشریح این خبر اظهار کرد: در پی وصول مرجوعه قضائی به این پلیس مبنی بر برداشت غیرمجاز ۵۰۰ میلیون ریال و ۱۳ پرونده مشابه، موضوع با جدیت در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.وی افزود: مأموران در بررسی‌های تخصصی متوجه شدند، کلاهبرداران از طریق راه اندازی دستگاه اسکیمر در یکی از نانوایی‌های شهرستان بابل، اقدام به کپی برداری از کارت عابر آن‌ها کرده و با تحصیل مال نامشروع وجوه حاصله کلاهبرداری شده، اقدام به خرید تلفن همراه، دریافت نقدی از دستگاه خودپرداز و در نهایت برای خرید رمز ارز دیجیتال استفاده می کردندفرمانده انتظامی شهرستان بابل با اشاره به اینکه متهمان در تاریکی شب با ماسک، کلاه و دستکش اقدام به خرید و برداشت وجه می‌کردند، ادامه داد: با بررسی‌ها و تلاش کارشناسان پلیس فتا، هویت یکی از متهمان شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شد. سرهنگ شالیکار تصریح کرد: متهم در بازجویی اولیه منکر هرگونه بزه انتسابی شد که در ادامه تحقیقات فنی و پلیسی صورت گرفته و مواجه با ادله انکار ناپذیر زبان به اعتراف گشود و عنوان کرد که با همکاری یکی از دوستانش اقدام به کپی کارت‌های بانکی از طریق دستگاه کارتخوان مستقر در نانوایی کرده است.وی افزود: مأموران ضمن شناسایی همدست متهم با دستور قضائی وی را دستگیر و تمامی تجهیزات دخیل در بزه انتسابی به همراه آدرس والت کیف پول الکترونیکی که وجوه مسروقه پس از شستشو تبدیل به ارز دیجیتال شده بود در منزل متهم کشف کردند. فرمانده انتظامی شهرستان بابل در خصوص شیوه و شگرد کلاهبرداران گفت: متهمان با طراحی دستگاه اسکیمر با استفاده از سخت افزار و نصب آن بر روی دستگاه کارتخوان نانوایی اقدام به کپی کارت ۳۰ نفر از مشتریان کردند. سرهنگ شالیکار از شهروندان خواست هنگام خرید با کارت بانکی و انجام عملیات بانکی با دستگاه پوز سیار، حتماً رمز اول توسط دارنده کارت زده شود و از در اختیار گذاشتن رمزهای بانکی خود به دیگران و فروشنده‌ها خودداری کنید و فروشنده موظف است که دستگاه کارخوان (pos) را در اختیار خریدار قرار دهد.

منبع: ایسنا

۱۵ هزار تن شکر در سبد خانوار عرضه شد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: ۱۵ هزار تن شکر سفید صرفاً برای مصارف خانوار برای عرضه در سراسر کشور تخصیص یافته و در اختیار کارگروه تنظیم بازار استان قرار داده شده است. به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به استانداران سراسر کشور، قیمت هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی شکر سفید را با احتساب ۹ درصد مالیات ارزش افزوده هر کیلوگرم به مباشرین معرفی شده (درب انبار)، ۱۲۵,۳۵۰ ریال اعلام کرد و افزود: تعیین شیوه، شبکه و مباشرین توزیع شکر تخصیصی بر عهده کارگروه تنظیم بازار استان است تا از طریق شبکه‌های منتخب اعم از تعاونی‌های مصرف، اصناف منتخب، مراکز عرضه مستقیم کالا، میادین میوه و تره بار و… در سطح کشور توزیع شود.معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: شکر مذکور باید در بسته بندی‌های مناسب و مورد نیاز مصرف خانوار عرضه گردد و از فروش به صورت فله خودداری شود.وی اظهار داشت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بازرسان سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها، سازمان تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف ایران، مکلفند نسبت به کنترل و نظارت بر روند توزیع کالا و رعایت قیمت فروش کالاهای موضوع طرح اقدام و در صورت بروز تخلف اقدام قانونی را با هماهنگی مراجع ذیربط به عمل آورند. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه مهلت جذب مقادیر تخصیصی تا پایان بهمن ماه سال جاری می‌باشد، تاکید کرد: با توجه به لزوم کنترل قیمت شکر در بازار، سرعت عمل و کالارسانی در سریع‌ترین زمان ممکن در شبکه‌های مصرف، مورد انتظار است.

منبع: مهر

حمله ترکیه به عراق

وزارت دفاع ترکیه امروز با انتشار بیانیه‌ای از حمله هوایی این کشور به مواضع «پ ک ک» در شمال عراق خبر داد. وزارت دفاع ترکیه یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ۶ تروریست پ‌ک‌ک در مناطق عملیاتی «پنجه ببر» و «پنجه صاعقه» در شمال عراق از پای درآمدند. در بیانیه وزارت دفاع ترکیه بدون اشاره به نقض منشور ملل متحد در خصوص لزوم احترام به حاکمیت ملی بغداد، آمده است: مبارزه با تروریست‌ها با قاطعیت ادامه دارد. در آخرین عملیات ۶ تروریست پ‌ک‌ک که در مناطق عملیاتی «پنجه ببر» و «پنجه صاعقه» در شمال عراق شناسایی شده بودند، از پای درآمدند. این در حالیست که وزارت خارجه عراق تا کنون چندین بار به کشور ترکیه در خصوص نقض حاکمیت ملی این کشور به بهانه مبارزه با تروریست‌های پ‌ک‌ک اعتراض کرده است.

منبع: مهر

اتحادیه عرب منحل گردد

معاون وزیر خارجه یمن در سخنانی گفت: از آنجایی که اتحادیه عرب همواره مواضع شرم آور و ننگینی را اتخاذ کرده است، «صنعاء» پیشنهاد می‌کند این اتحادیه منحل و نهاد دیگری جایگزین آن شود.«حسین العزی» معاون وزیر خارجه یمن با انتشار یک پست توئیتری به انتقاد از مواضع اتحادیه عرب پرداخت.معاون وزیر خارجه یمن در این پست توئیتری آورده است: صنعاء پیشنهاد می‌کند که اتحادیه عرب منحل و نهاد دیگری جایگزین آن شود.اتحادیه عرب به دلیل اتخاذ مواضع ننگین و شرم آور منحل شود.این شخصیت یمنی در ادامه پست توئیتری خود آورده است: مواضع اتحادیه عرب همواره شرم‌آور و ننگین بوده است. از همین روی پیشنهاد انحلال آن را مطرح می‌کنیم.وی افزود: صنعاء خود یکی از مؤسسان اتحادیه عرب محسوب می‌شود و اکنون پیشنهاد می‌کند نهاد دیگری به جای آن تأسیس شود؛ نهادی که مقر آن در مصر یا یمن باشد.

منبع: مهر

۸۵ درصد دانش آموزان واکسن زدند

به گفته وزیر آموزش و پرورش ۹۸ درصد مدارس کشور برای حضور دانش آموزان فراهم شده است.یوسف نوری گفت: حدود ۲ درصد از مدارس برای حضور دانش آموزان دچار مشکل هستند که برای آن‌ها هم از طریق روش‌های مختلف در حال حل مشکل هستیم و ۸۵ درصد از دانش آموزان دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند و همکاران باید در مدارس حضور پیدا کنند.وزیر آموزش و پرورش متذکر شد که در برخی از مناطق حضور در مدرسه‌ها مختل شده و از همکاران درخواست می‌کنم که امکان برگزاری حضوری کلاس‌های درس را فراهم کنند. در مناطق روستایی و شهری‌های دایر، بازگشایی‌ها انجام شده و کلاس‌های درس دایر است. در ۹۸ درصد مدارس کشور شرایط برای حضور دانش آموان فراهم شده است. یوسف نوری اعلام کردکه با گروه بندی دانش آموزان می‌توان جمعیت کلاس‌ها را کاهش داد و با همکاری شهرداری فضاهای جانبی فرهنگی، هنری و ورزشی در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد و مدیران از این فضاها استفاده کرده تا دانش آموزان بیشتری حاضر شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدار پوتین و رئیسی تأیید شد

کانال تلویزیونی روسیا ۱ اعلام کرد «ولادیمیر پوتین» با «سید ابراهیم رئیسی» هفته آینده در مسکو دیدار خواهند کرد.

هفته گذشته نیز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه تأیید کرده بود که مقدمات سفر آقای رئیسی به این کشور در حال اجراست و به زودی این اتفاق خواهد افتاد.پوتین در اواخر تابستان گذشته در تماس تلفنی که با آقای رئیسی داشت خواستار انجام هماهنگی برای دیدار دو رئیس جمهور در اولین فرصت شده بود. رئیس جمهور کشورمان نیز در ادامه اعلام کرد که ایران توسعه و تعمیق همکاری‌های دو کشور را در همه ابعاد دنبال می‌کند. پس از این تماس تلفنی در ۱۷ آذرماه پوتین بار دیگر از آقای رئیسی به طور رسمی دعوت به عمل آورده و ابراز امیدواری کرده بود رئیس جمهور کشورمان این دعوت را بپذیرد. پس از اعلام دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه «کاظم جلالی» سفیر کشورمان در این کشور نیز اعلام کرد که سال جدید میلادی در حالی آغاز می‌شود که روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حال ارتقاست و در آغازین روزهای سال جدید سفر رئیس جمهور ایران به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه انجام می‌شود. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در همین راستا در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرده بود این سفر در چارچوب همکاری‌های ایران و روسیه و شامل ابعاد تجاری، اقتصادی و مذاکرات دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

معلولان تورهای گردشگری می‌روند

ضرغامی گفت: باید معلولان برای سفرهای گردشگری، خدمات ویژه بگیرند. عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه نشست هیئت دولت گفت: در اولین تور گردشگری، معلولان امروز به موزه ملی ایران آمدند. باید معلولان برای سفرهای گردشگری، خدمات ویژه بگیرند و این خواسته با ظرفیت‌های موجود کشور شدنی است. رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت از دستگاه‌های مربوطه خواست به وظایفشان در قبال معلولان عمل کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کارگروه لغو تحریم‌ها در وین

هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای در توییتی تلاش‌های جاری در وین برای موفقیت روند مذکرات را قابل تقدیر دانست و خبر داد که امروز جلسه کارگروه رفع تحریم‌ها در هتل کوبورگ برگزار شده است. انریکه مو را نوشت: کارگروه رفع تحریم‌ها در حال حاضر در (هتل) کوبورگ تشکیل جلسه داده است. جلسات بیشتری برای برنامه‌ریزی شده است.وی در ادامه این توییت ضمن اعلام آنکه موفقیت مذاکرات رفع تحریم‌ها «هنوز نامشخص است»، بر منطقی بودن این وضعیت در «مذاکرات پیچیده» جاری تأکید کرد. این دیپلمات اسپانیایی نوشت که تعهد و تلاش‌های جاری در وین برای موفقیت روند مذاکرات قابل تقدیر است. اخیراً یک منبع آگاه گفته بود که بسیاری از موارد اختلافی در مذاکرات رفع تحریم‌ها کم شده و هیأت‌ها سرگرم گفتگو در مورد نحوه اجرا و توالی توافق احتمالی هستند. این منبع که خواست نامش فاش نشود بیان داشت: اکنون در مرحله‌ای از مذاکرات هستیم که در خصوص مسائل دشوار مشغول رایزنی هستیم و اینکه چطور می‌توانیم مسائلی که در اصول توافق شده را به کلمات تبدیل و در سند وارد کنیم. بر اساس تفاهم انجام‌شده میان رؤسای هیأت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی عصر جمعه (۲۴ دی) برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها، موقتاً به پایتخت‌ها بازگشتند. این وقفه به مدت دو روز خواهد بود و مذاکرات کارشناسی همچنان بدون وقفه ادامه خواهد یافت و بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد به معنی توقف دور هشتم مذاکرات نیست. اراده و جدیت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها در کنار تدابیر صورت گرفته در برابر اقدامات نخ‌نمای طرف‌های غربی برای اعمال فشار بر روند مذاکرات و کُند ساختن روند گفت و گوها، عملاً ابتکار عمل را از دست طرف مقابل گرفته و مذاکرات در روندی رو به جلو قرار گرفته است.

منبع: شبکه خبر

گیر پترسون با وزیر خارجه گفتگو کرد

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه با وزیر امورخارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد. گیر پترسون که به منظور گفتگو و تبادل نظر در خصوص تحولات سوریه در تهران به سر می‌برد، با دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد. امیر عبداللهیان در این دیدار با قدردانی از نماینده ویژه دبیر کل برای کمک به گفتگوهای ملی و صلح و ثبات در سوریه، تلاش صادقانه جمهوری اسلامی ایران برای موفقیت وی در پیگیری روند برقراری صلح و ثبات در سوریه را مورد تاکید قرار داد.وزیر امور خارجه کشورمان با تصریح بر دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص راه حل سیاسی بحران سوریه، از ابتدای تحولات آن کشور، سازمان ملل متحد را بخشی از پیگیری راه حل سیاسی در سوریه دانست. امیر عبداللهیان حضور غیر قانونی نیروهای آمریکایی در سوریه و همچنین حملات رژیم صهیونیستی به این کشور را عامل ایجاد خلل در روند راه حل سیاسی در سوریه دانست و بر ضرورت توجه جامعه بین الملل و سازمان ملل متحد به آن تاکید کرد.وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد، بدون توجه به مسئله آوارگان و تحریم‌های اعمالی علیه سوریه، نمی‌توان بحران این کشور را در مسیر درست راهبری و هدایت کرد. گیر پترسون نیز در این دیدار اوضاع سوریه را باثبات توصیف کرد و افزود، در شرایط حاضر هیچیک از طرف‌ها از تغییر رژیم در این کشور صحبت نمی‌کنند. نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه حفظ حاکمیت ملی، استقرار سیاسی و تمامیت ارضی سوریه را مورد تاکید قرار داد.

منبع: شبکه خبر

مذاکرات اردن با دولت بایدن برای نجات سوریه

روزنامه الوطن سوریه به نقل از منابع اردنی نوشت که وزیر امور خارجه اردن در سفر خود به واشنگتن با مقامات دولت بایدن برای کاهش تحریم‌ها علیه سوریه گفت و گو کرده است. این روزنامه سوری به نقل از این منابع نوشت: یکی از اهداف سفر «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن به واشنگتن، گفت و گو با مقامات دولت «جو بایدن» برای افزایش ابتکارات ویژه آمریکا برای پروژه‌های «بهبود زودهنگام» برای کاهش فشارهای زندگی که مردم سوریه به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا علیه آن‌ها از آن رنج می‌برند. الصفدی که به آمریکا سفر کرده است، پیشتر گفته بود که آنچه می‌بینیم این است که بحران سوریه ۱۱ سال است ادامه دارد و ما باید برای حل این مشکل اقدامات لازم را انجام دهیم و ادامه تمرکز بر روش‌های منفی که نتوانسته‌اند به نتیجه برسند، ممکن نیست. پیشتر نیز روزنامه «آب سرور» سوریه در ۱۹ مرداد امسال فاش کرد که اردن برای عادی‌سازی روابط اقتصادی با سوریه تلاش می‌کند و این مقدمه‌ای برای بازگشت برنامه‌های سیاسی امان در قبال دمشق و همکاری با نظام بشار اسد می‌باشد. نمایندگان مجلس سنای آمریکا دسامبر ۲۰۱۹ قانون قیصر را تصویب کردند و دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده نیز آن را ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ امضا کرد و این قانون چهارشنبه گذشته (۲۸خرداد/۱۸ ژوئن) به اجرا گذاشته شد. به دنبال اجرای این قانون، دولت آمریکا ۳۹ شخصیت سوری از جمله رئیس جمهوری سوریه و همسرش را به دلایل واهی تحریم کرد و همچنین افراد و سازمان‌های خارجی حامی پیمانکارانی که به نمایندگی از سوریه و کشورهای دوست این کشور فعالیت می‌کنند، مشمول این قانون‌است. این تحریم‌ها علیه کمک کنندگان به سوریه برای تولید نفت، تأمین کنندگان نیازهای جنگی و فنی نیروهای این کشور نیز اعمال می‌شود. روابط میان امان و دمشق که از زمان آغاز بحران در سوریه کاهش یافته بود، از بیش از دو سال پیش به دنبال بازگشایی گذرگاه مرزی جابر-نصیب، بهبود یافته است.

منبع: ایرنا

دادخواست تعزیرات از سران قوا

احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از ارائه پیشنهاد به جلسه اقتصادی سران قوا به‌منظور افزایش اختیارات تعزیرات برای نظارت و کنترل بازار خبر داد. سامانه درج پرونده‌های قاچاق کالا و ارز (مرتبط با سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی) با حضور رئیس سازمان تعزیرات حکومتی رونمایی شد. این سامانه به‌وسیله سازمان تعزیرات طراحی و راه‌اندازی شده است. این سامانه تحت وب، قابلیت هوشمندی مصنوعی دارد و مشتکل از ۱۳ تب (بخش) است که امکان ثبت و درج بیش از ۵۰ قلم اطلاعاتی را دارد که در کمترین زمان ممکن قابلیت بهره‌برداری دارد. مهم‌ترین ویژگی این سامانه ارتباط با سامانه سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی است که مغایرت‌های موجود بین داده‌های دو سازمان به حداقل خواهد رسید و در ادامه، راه تولید این خطا و مغایرت مسدود خواهد شد. قانون دست و پای تعزیرات برای نظارت بر بازار را بسته است.وی همچنین درباره انتظارات از تعزیرات در بحث گرانفروشی گفت: در خصوص بازار ۴ محور نظارت، بازرسی، کشف تخلف و رسیدگی به تخلف وجود دارد که با تصویب قانون نظام صنفی، سازمان تعزیرات فقط وظیفه رسیدگی را به‌عهده دارد؛ اما باید توجه داشت که زمان تصویب این قانون، بازار عادی بود و با جنگ اقتصادی و تورم مواجه نبودیم. نگاه ما این است که در چارچوب قانونی فعلی، سازمان تعزیرات نمی‌تواند حضور مؤثری در بازار داشته باشد؛ زیرا با موانع قانونی متعددی مواجه هستیم. رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: بر این اساس متنی را آماده کرده و آن را به سران قوا پیشنهاد دادیم تا مصوبه آن را بگیریم که از این به بعد خود قضات شعب تعزیرات بتوانند به‌صورت مستقیم، نظارت و رسیدگی و اجرا را توأمان در بازار داشته باشند. وی تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد که نسبت به گذشته عملکرد خوبی در حوزه گشت‌ها داشته‌ایم. ما سامانه گشت‌های سیار را راه‌اندازی کردیم که به‌صورت لحظه‌ای اطلاعات درباره گشت‌ها در استان‌ها و شهرها را به ما ارائه می‌دهد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha