یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جبهه پولیساریو

حوزه/استافان دومیستورا، دیپلمات کارکشته ایتالیایی تبار و فرستاده شخصی دبیر کل سازمان ملل در صحرای غربی امروز و در جریان گشت زنی های دوره ای خود وارد شهر نوآکشوت پایتخت موریتانی شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، استافان دو میستورا، دیپلمات ایتالیایی و عضو فعلی کابینه این کشور امروز به عنوان فرستاده شخصی دبیرکل سازمان ملل در صحرای غربی آفریقا به منظور کمک به کاهش تنش در بین طرف‌های درگیر نزاع در منطقه استراتژیک صحرای غربی آفریقا وارد شهر نوآکشوت پایتخت کشور موریتانی شد.

به نقل از پایگاه خبری «الاخبار» موریتانی، دومیستورا در بدو ورود به نوآکشوت توسط محمد الامین ولد مولای علی، مدیر کل همکاری‌های چند جانبه وزارت خارجه این کشور در فرودگاه مورد استقبال قرار گرفت.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل همچنین صبح امروز با محمد ولد غزوانی، رئیس جمهور موریتانی در محل کاخ ریاست جمهوری این کشور در پایتخت دیدار و گفت‌وگو کرد.

اخبار حاکی از آن است که فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور صحرا، در گفت‌وگو با عالی مرتبه ترین شخص جمهوری اسلامی موریتانی خواستار ایجاد بستری امن و رسیدن به راه حلی آسان و سریع برای پایان دادن به نزاع و درگیری‌ها میان مراکش، الجزایر و جبهه خلق پولیساریو شد.

تیم مذاکره کننده سازمان ملل در مسئله صحرای غربی آفریقا پیش از حضور در موریتانی ضمن سفر به مناطق جنوب غربی کشور الجزایر با بزرگان و رهبر فعلی جبهه پولیساریو، ابراهیم غالی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رهبر جبهه خلق پولیساریو در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل در مسئله صحرا، ضمن تاکید بر موضوع آزادی خواهی جبهه پولیساریو و مسئله استقلال، خاطرنشان کرد: طبق قطعنامه سازمان ملل و قراردادهای امضا شده فی ما بین بلاد آفریقایی مردم صحرای غربی خواهان راهکاری شفاف و عادلانه به منظور حق طلبی در امور مالکیت اراضی خود هستند تا بتوانند به صورت کشوری مستقل در عرصه بین الملل حضور داشته باشند.

شورای امنیت سازمان ملل طبق بخشنامه آوریل ۲۰۱۷ کشورهای موریتانی، مراکش، الجزایر و جبهه پولیساریو را مرتبط با موضوع صحرای غربی آفریقا می‌داند.

جبهه آزادی بخش پولیساریو سازمانی سیاسی نظامی در صحرای غربی است که در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعماری اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد.

پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶ از این منطقه و تقسیم آن بین مراکش و موریتانی به مخالفت با این دو کشور پرداخت. موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند اما مراکش تمام منطقه صحرای غربی را ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس تا کنون جبهه پولیساریو به مقاومت علیه مراکش ادامه می‌دهد که اکثر حملات این گروه علیه مراکش از طریق پایگاه‌های این سازمان در الجزایر هدایت می‌شود.

این سازمان با تشکیل جمهوری دمکراتیک عربی صحرا مدعی حکومت بر صحرای غربی است هرچند کنترل واقعی بیشتر بخش‌های صحرای غربی در اختیار دولت مراکش است.

لازم به ذکر است این جمهوری به عضویت اتحادیه آفریقا هم درآمده و حکومت مشروع صحرای غربی از سوی این سازمان شناخته می‌شود. عضویت پولیساریو در اتحادیه آفریقا منجر به خروج اعتراضی مراکش از این اتحادیه شده‌است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha