سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ نشست تخصصی بررسی مفهوم امر به معروف و نهی از منکر در ادبیات زبان عرب

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین طرفی گفت: عواملی سبب جذب مردم به دین می‌باشند؛ یکی از اینها عامل بودن خود مبلغین دین است؛ تأثیر عمل بسیار بیشتر از وعظ و بیان دینی می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی طرفی نویسنده و کارشناس زبان و ادبیات عرب در نشست تخصصی با موضوع بررسی مفهوم امر به معروف و نهی از منکر در ادبیات زبان عرب که در خبرگزاری حوزه برگزار شد، ضمن بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به آیه ۱۰۴ سوره آل عمران، گفت: از نگاه قرآن کریم امت اسلام، امتی است که قائم امور معروف و از بین برنده منکرات باشد.

وی افزود: پس از اقامه نماز، اساس دین مبین اسلام امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام والمسلمین طرفی، خاطرنشان کرد: اشارات عظیمی در قرآن کریم به این فریضه الهی شده که شایسته است کل ادبا و شعرای جهان اسلام به آن بپردازند.

وی با اشاره به اهمیت فصاحت بیان از نگاه قرآن کریم، گفت: حضرت موسی علیه السلام وقتی نزد فرعون رفتند، فرمودند که این برادر من هارون است که زبانش از من افصح می‌باشد.

نویسنده و کارشناس زبان و ادبیات عرب تصریح کرد: حضرت موسی از خداوند خواست هارون را به عنوان یارش قرار دهد؛ پس فصاحت بیان دارای اهمیت بالایی است و بر تأثیر کلام می‌افزاید.

وی با اشاره به لزوم استفاده از شعر عربی در ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جهان اسلام افزود: باید دانست که نظم، چیزی غیر از شعر است و به اندازه شعر تأثیرگذار نیست؛ شعر از شعور نشأت می‌گیرد و شاعران، انبیا بیان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین طرفی، بیان داشت: صحیفه سجادیه کتاب عظیمی می‌باشد که بخاطر ثقل ادبی و تأثیر کلام آن بر مخاطبینش زبور آل محمد (ص) نام گرفته است.

وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر، توصیه و امر به اعمالی می‌باشد که شریعت اسلام آنها را از ما خواسته یا ما را از آنها منع نموده است؛ انجام این فریضه دینی دارای دستورالعمل و اسلوب خاص خود است.

نویسنده و کارشناس زبان و ادبیات عرب، اظهار کرد: پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله مراتب امر به معروف و نهی از منکر شامل زبانی و عملی و در مرحله آخر نارضایتی قلبی اعلام نموده اند.

وی با اشاره به فرموده‌ای از امیر بیان حضرت علی علیه السلام، عنوان داشت: ایشان در روایتی در باب اهمیت امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند، تمام اعمال صالح و جهاد فی سبیل الله در یک طرف و امر به معروف و نهی از منکر در طرف دیگر واجبات قرار می‌گیرند و کسی که این فریضه الهی را انجام دهد به اندازه دریایی اجر خواهد برد.

حجت الاسلام والمسلمین طرفی در پایان خاطرنشان کرد: عواملی سبب جذب مردم به دین می‌باشند؛ یکی از اینها عامل بودن خود مبلغین دین است؛ تأثیر عمل بسیار بیشتر از وعظ و بیان دینی می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اکبر سلمانی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    0 0
    بسیار خوب قبول که بعد از فریضه نماز امر به معرف ونهی از منکر است ولی ایا نظام ما این ار می پذیرد. یا فقط به مردم جامعه مگود در باره مسایل جزی امربعرف وتهی از منکر کنیم مطلب بسار عالی است اشا لله. امر به معرف ونهی از منکر در جامه نهادینه شود. وستاد امر به معرف از دولت جدا وبه کسانی که به درستی دلش برای اسلام می تپد واگذار شود