چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
سفر حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری به بوشهر

حوزه/ به حسب ضرورت‌های انقلاب ما مجبور شدیم تعدادی از نیروهای حوزوی را خرج کارهای دیگر بکنیم، ولی به مرور زمان اتفاق بدی افتاده، که حوزه شبیه یک گوشت قربانی شده که هر کس یک تکه‌اش را می‌‎برد.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در گفت و گو با خبرگزاری حوزه، به تشریح الزامات طلبگی علوم آل الله در انجام رسالت‌های الهی پرداخت که متن این گفت و گو به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آل الطاهرین.

رسالت حوزه؛ اقامه دین، ادامه رسالت پیامبران

حوزه علمیه امتداد جریان پیامبران الهی است و علما طبق حدیث شریف، وارثین انبیا هستند، یعنی کاری را که روزگاری پیامبران گذشته انجام می‌دادند در عصر غیبت پیامبران و ائمه اطهار و غیبت امام زمان (عج) علما و حوزه علمیه انجام می‌دهند.

مهم‌ترین کاری که آن پیشوایان معصوم داشتند و قرار است ما به عنوان وارثان انبیا در این روزگار متکفل آن باشیم اقامه دین خداست، اقامه دین خدا در جان انسان‌ها و اقامه دین خدا در جوامع بشری؛ یعنی توحید، ایمان، تقوا، طاعت، بندگی و عبودیت خدا باید در جان‌ها و بعد در سطح کلان جامعه حاکم شود، و این باید مقیاس جهانی پیدا کند، هُوَ الَّذیِ اَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدی وَ دینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه؛ فلسفه بعثت این است: خدا پیغمبر فرستاده، رسول فرستاده، دین حق فرستاده، هدایت فرستاده، که این دین عالم‌گیر شود و مقیاس جهانی پیدا کند، و کل زمین تحت حاکمیت خدا و دین خدا و اولیای خدا قرار گیرد، انَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ؛ انَّ الأَرضَ لِلَّهِ یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِهِ؛ وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقینَ، وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ.

خلاصه در مقیاس زمین و کل کره خاکی باید این دین حاکم شود، برای اینکه این اتفاق بیفتد وارثان انبیا باید اقامه دین بکنند. به همین جهت نهادی پدید آمده به نام روحانیت که باید اولاً پیام خدا و دین خدا را به گوش جهانیان برساند، و ثانیاً جاری و محقق بکنند و جوامع را بر اساس آن شکل بدهند، این آن کاری بوده که ما باید انجام بدهیم، بنابر روایت مشهور در مورد قم فرموده‌اند: «فَیُفِیضُ الْعِلْمُ مِنْهُ إِلَی سَائِرِ الْبِلَادِ فِی الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ»؛ این علم، علم الهی و انبیای الهی است و این مکتب باید از این نقطه یعنی از قم منتشر شود و در عالم گسترانیده شود، و ما به عنوان عالمان دین موظف هستیم که این مسئولیت را برعهده بگیریم. جمعیتمان هم برای انجام این کار بزرگ جهانی کم است، و باید قدر بشناسیم.

ریزش‌های پنهان در حوزه

شما می‌دانید که ورودی‌های حوزه در گذشته کم بوده و این سال‌ها هم بخاطر عوامل مختلف کمتر شده است، همه ساله بیش از یک میلیون نفر جوان دانشگاه می‌روند، اما برای حوزه سالیانه چهار پنج هزار نفر وارد حوزه می‌شوند، توزیع نیروی انسانی خیلی ناعادلانه است. از میان طلبه‌هایی که وارد حوزه می‌شوند هم تعدادی ریزش داریم. اما از این دو مسئله، جان‌سوزتر چیزی است که معمولاً دیده نمی‌شود و آن ریزش‌های پنهان حوزه است.

ریزش‌های پنهان طلبه‌های عمامه به سری هستند که به حسب ظاهر جز سیاهی‌لشکر حوزه محسوب می‌شوند، اما به واقع به رسالت‌های حوزوی نمی‌پردازند، یعنی نیروی این کار و آدم این کار نیستند، فقط جز آمار محسوب می‌شوند.

انواع ریزش‌های پنهان داریم، مثلاً طلبه‌ای که نهایتاً کارمند شده و در دبیرخانه مرکز مدیریت کاغذ می‌گیرد و امضا می‌کند و مهر می‌زند. این آیا رسالت طلبگی انجام می‌دهد؟ این آیا مسیر انبیا را امتداد می‌دهد؟ برای اقامه دین کار می‌کند؟ این همه درس خوانده که آخرش این بشود؟ این ریزش حوزه است، برای اینکه عمامه به سر دارد، چهره نورانی، نماز شب خوان، متعهد و انقلابی، همه چیز هست، ولی حوزوی نیست!

یا آن طلبه‌ای که خیریه تشکیل داده برای مستمندان پول جمع می‌کند بعد هم گوشت و مرغ و لوازم التحریر و لباس و مایحتاج تهیه می‌کند و به دست مستمندان می‌دهد این آیا سرباز اقامه دین است؟ آیا حوزه علمیه درست شده که مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم حل شود؟ البته این طلبه خیلی کارش خوب است. دارد خدمت می‌کند، من قضاوت منفی نسبت به کارش ندارم، می‌خواهم عرض بکنم که این از هویت طلبگی خارج شده است، طلبه به حوزه آمده بود که چه کار بکند؟ آمده بود که در مسیر اقامه دین خدا فعالیت نرم تخصصی بکند؛ اما الآن کارمند کمیته امداد شده است. برای آن کار لازم نبود این طلبه ۱۵ سال درس بخواند. کار خیریه را یک مسجدی متدین از همین کاسب‌هایی که در محله‌ها هستند، هم می‌توانست انجام بدهد، پس کسانی از حوزه، به صورت پنهان ریزش کردند و خارج شدند و چه بسا خودشان هم توجه ندارند و چون یک فعالیت مفید و مثبت و مورد نیاز انجام می‌دهند، ممکن است امر بر خودشان و بر دیگران مشتبه شده باشد.

بعضی از روحانیون مجری گری می‌کنند، بعضی حافظ حقوق حیوانات شده‌اند، سگ‌های پیس و مریض را تیمار می‌کند و به دامن طبیعت برمی‌گرداند، بعضی مدیر باشگاه بولینگ و بیلیارد شده؛ انواع و اقسام کارهایی که انجام می‌دهند. … اما آن کارویژه تخصصی که قرار بود به عنوان عالم دین پیام خدا را به عالم بگستراند و اقامه کند، فراموش شده یا آن توجه و اهتمام لازم به آن نمی‌شود. ما از جایگاه خودمان پرتاب شده‌ایم و بیرون رفته‌ایم؛ ریزش‌های طلبگی زیاد شده. ریزش‌هایی که نوعاً دردش هم آشکار نیست ولی خیلی خسارت است.

روان‌درمان‌گری به روش غربی؛ ریزش مخفی در حوزه

یکی از ریزش‌های پنهان که شاید مخفی‌تر باشد از موارد قبل، این است که تعدادی از طلبه‌های ما رفتند سراغ رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره. اینها خدمت بزرگی انجام می‌دهند و آن اینکه درمانگری می‌کنند در میان مردم و طلاب. این خدمت، خدمت بزرگی است که نیاز بزرگی را تأمین می‌کند، اما اگر این درمانگری که خدمتی بزرگی به جامعه هم محسوب می‌شود هیچ نسبتی با دین خدا نداشته باشد و همان مفاد آموزشی که در دانشگاه‌ها خوانده می‌شود برایش کافی باشد، آن کسانی که به این کار می‌پردازند، ضمن نهایت احترامی که برایشان قائل هستیم، و ضمن تشکر فراوانی که از زحماتشان داریم و ضمن تقدیری که از گره‌گشایی‌های ارزشمندشان باید داشته باشیم، ولی باید اعتراف بکنیم که اینها حوزوی نیستند، اینها ریزش‌های حوزه هستند، یک فرق جوهری باید وجود داشته باشد، بین عالم دینی که به عرصه روانشناسی پا گذاشته با دانشجویی که به عرصه روانشناسی ورود کرده است. روانشناسان و مشاورانی که عمامه به سرشان هست، نباید مساوی باشند در عملکرد با روانشناسان و مشاورانی که عمامه به سرشان نیست و در دانشگاه‌ها درس خواندند. اگر اینها با همدیگر تفاوت ندارند اینها ریزش‌های حوزه هستند، ضمن اینکه خیلی خدمات ارزشمندی دارند انجام می‌دهند که مورد نیاز است؛

صرف اینکه روانشناسان حوزوی مرتکب خلاف شرع نمی‌شوند و توصیه‌های خلاف شرع نمی‌کنند هم برای حوزوی بودن کافی نیست، چون خلاف شرع نکردن ربطی به آخوندی ما ندارد، بیشتر مربوط به مسلمانی ماست؛ طبعاً یک پزشک یا روانشناس دانشگاهی هم در کار خودش باید مراعات شرع را بکند، همه انسان‌های مؤمن در جامعه اسلامی در هر شغل و صنف و کارویژه‌ای باید شریعت را کامل رعایت بکنند، هنرمند، کارگردان، مهندس، خیاط، بقال، مکانیک و آشپز و … در هر کاری باید مراعات شرع را بکنند.

اینکه ما مرتکب خلاف شرع نمی‌شویم ربطی به طلبگی ما ندارد، اینکه ما کار مفید و مثبتی انجام می‌‎دهیم، ربطی به طلبگی ما ندارد، همه اقشار و اصناف اجتماعی دارند کار مفید و مثبت انجام می‌دهند و بعضی‌ها هم مهم‌ترند مثل جراح قلب، بعضی‌ها هم شغلشان به آن اندازه اهمیت ندارد، مثل پرستار نسبت به جراح قلب.

انجام کارهای مفید برای جامعه و عدم ارتکاب گناه، قوام‌بخش هویت طلبگی نیست، هویت طلبگی ما برمی‌گردد به اینکه ما در عرصه دین حضور پیدا بکنیم، و به عنوان عالم دین درصدد اقامه دین خدا باشیم.

انتشار علم از قم به سراسر جهان

قرار بر این بود که علم از قم به سایر سرزمین‌ها در مشرق و مغرب عالم سرریز شود. اما در موضوع روانشناسی و مشاوره، شما می‌دانید که عمده متون، متونی ترجمه‌ای است، و پایه این علوم در خارج از زیست‌بوم ما شکل گرفته ولی به خاطر کارآمدی که دارد ما از آنها استفاده می‌کنیم.

اتفاقی که در عرصه روانشناسی و مشاوره افتاده فعلاً این است که «من سایر البلاد و من المشرق و المغرب یفیض العلم الی بلده قم!» شده، نشانه‌هایش هم خیلی آشکار و غیر قابل انکار است، ما داریم تغذیه فکری خودمان را از کجا دریافت می‌کنیم؟ ظاهر داستان این است که از سایر بلاد دارد به قم سرریز می‌شود، منتها به خاطر کارایی که دارد ما قبول کرده‌ایم، ما با اصلش فعلاً درگیر نیستیم، مسئله اصلی این است که این کار هرچند مفید و مثبت، کار آخوندی نیست، اینها ریزش‌های حوزه است، حوزه علمیه را درست نکرده بودند که مبلغ اندیشه دانشمندان غربی بشود. دانشگاه به اندازه کافی نیرو برای این کار تأمین می‌کند، این همه متقاضی هر سال دانشگاه می‌روند و همان علوم را می‌خوانند، بودجه و امکانات و نیروی انسانی و اعتبار هم دارند به قدری که بودجه حوزه در مقابل آن هیچ است. امسال بودجه حوزه را با دانشگاه مقایسه کنید؛ تفاوتش وحشتناک و غیرقابل باور است.

خسارت‌های حوزه

این همه بودجه و امکانات و نیروی انسانی و اعتبار دارند، خرج همین چیزها می‌کنند، ما اندک امکاناتی که داریم را معقول نیست که باز در همین راه به کار بگیریم. ما رسالت مهم‌تری داریم، و آن اینکه علم اهل بیت باید از اینجا به سراسر جهان افاضه شود، ما باید غیرتمندانه و مجاهدانه پای پیام دین و خدا و انبیای الهی بمانیم. دین را، هم خوب درک کنیم و هم خوب نشر دهیم و هم خوب محقق کنیم، وگرنه ما هم ریزش‌های حوزه و خسارت‌های حوزه هستیم، خسارت‌هایی که اصلاً دیده نمی‌شود، خسارت‌هایی که گاهی حتی دست آورد تلقی می‌شود، خسارت‌هایی که از آنها تشکر هم می‌شود، خسارت‌های فریبنده.

به حسب ضرورت‌های انقلاب ما مجبور شدیم تعدادی از نیروهای حوزوی را خرج کارهای دیگر بکنیم، ولی به مرور زمان اتفاق بدی افتاده، که حوزه شبیه یک گوشت قربانی شده که هر کس یک تکه‌اش را می‌‎برد. من شنیدم سازمان مبارزه با مواد مخدر در جلساتشان نشستند، فکر کردند که ما از ظرفیت‌های حوزه استفاده کنیم برای مبارزه با مواد مخدر؛ سازمان ترافیک نشستند در جلسه‌شان نوشتند که از ظرفیت‌های حوزه چگونه برای اصلاح فرهنگ ترافیک استفاده کنیم؛ یعنی هر کسی می‌آید وظیفه‌ی خودش را می‌اندازد روی دوش ما. انگار ما هیچ رسالتی و هیچ مأموریتی نداریم، و کار همه را باید انجام بدهیم و بار دیگران را برداریم. یک مقدارش هم تقصیر خودمان است که با بی‌توجهی هویت، رسالت و مأموریت خود را گم کردیم و نهادهای دیگر دیدند که یک نیروی آماده هست که می‌توانند از او بهره ببرند. ما باید برای ایفای آن رسالت اصلی خیلی پاسدار این نیروی اندک باشیم و دقیقاً روی آن خط راه برویم.

کارگروه‌هایی که اکنون در مرکز مشاوره تشکیل شده است تلاش علمی انجام می‌دهند برای اینکه پیام دین را در عرصه‌های مشاوره‌ای کودک، نوجوان، جوان، ازدواج، خانواده و درمان مسائل روانشناختی و مسائل تحصیلی و استعدادیابی و امثال اینها انتقال دهند. این گروه‌ها پیام دین را باید حتماً در این زمینه‌ها خوب درک کرده باشند، البته تولید علم کار بسیار سختی است و چه بسا زمان بسیار طولانی احتیاج داشته باشد، ولی اینکه ما یادمان برود کجا هستیم، و چه مأموریتی برعهده هست و تبدیل بشویم به یک عده روان‌درمانگر متعارفی که در دانشگاه هست، این قطعاً خسارت است.

وظیفه حوزویان در قبال منابع دین

این داستان خیلی عبرت‌آموز است: در آغاز کرونا دفتر تبلیغات تصمیم گرفت برای تسکین مسائل روحی و روانی ناشی از وحشت مردم کلیپ‌هایی تهیه کند. تعدادی از دوستان و رفقای خوب خودمان را دعوت کردند که مطالبی را بیان بکنند به صورت کلیپ و فایل صوتی و تصویری عرضه شود. بعد از اینکه کلیپ‌ها آماده شد، به عنوان ارزیاب، تعدادی را برای من فرستادند. نکته دردناک این بود که یک طلبه فاضل عمامه‌بسر برای رفع نگرانی‌های روحی و افسردگی‌هایی که در مواجهه با مصیبت و بلا پدید آمده، مطالب روانشناختی را بیان می‌کند اما دریغ از یک آیه یا حدیث!

بعضی از این کلیپها که متأسفانه کم هم نبود، این‌جوری بود که اگر بر روی تصویرش دست می‌گذاشتیم و گوش می‌دادم، یک جمله از دین در آن نبود؛ در حالی که در موضوع بلا و مصیبت فرهنگ دینی ما بسیار غنی و سرشار است. چرا یک طلبه و یک عالم دین باید این مقدار از منابع دین بیگانه باشد؟

صدای برخی از این کلیپ‌ها با صدای آقای دکتری که در دانشگاه درس خوانده هیچ تفاوتی ندارد. هر چند حرف‌های خوبی توصیه شده است؛ اما انتشار آن حرف‌ها نه عمامه می‌خواهد نه دفتر تبلیغات اسلامی می‌خواهد و نه حوزه علمیه قم.

چه اتفاقی افتاده که یادمان رفته عالم دین هستیم؟ صرفاً در بعد روانشناسی و درمانگری افتاده‌ایم. یک مقدارش بازگشت دارد به اینکه بخشی از منابع ما نسبت به منابع ترجمه‌ای و غربی، به شکل جزئی در روش‌ها و تکنیک‌ها ورود کاربردی نکرده است. ولی مقدار بیشترش به این خاطر است که هویت طلبگی گم شده است.

بدون شک مشاوری که می‌خواهد درباره خانواده، کودک، نوجوان، و … مشاوره بدهد دست کم باید یک بار مجموع روایات مربوط به فضای خانواده و کودک و نوجوان را خوانده باشد؛ نمی‌گویم درس خارج برود، لااقل یک بار احادیثش را خوانده باشد. اما الان نمی‌توانیم تضمین بدهیم. شواهد و قرائنی هست که دوستان ما درسش را نخواندند و این خیلی خسارت است، این همان ریزش‌هاست. زیرا حوزه نیروی خودش را داده به جای اینکه مبلغ پیام امام صادق (ع) باشد، مبلغ پیام اندیشمندان غربی است.

شما نفرمایید تکنیک‌های روانشناختی با دین خدا مغایرتی ندارد، بله حرام نیست، کار را هم راه می‌اندازد، ولی جوهرش از تفکر دینی شکل نگرفته و یا لااقل مطمئن نیستیم که شکل گرفته باشد. ما موظف نیستیم این کار را انجام بدهیم، ما موظفیم آخوندی بکنیم، ما باید عالم دین باشیم.

این کارگروه‌ها حتماً باید این رویکرد را حاکم بکنند که ما به عنوان عالم دین در این صحنه حضور پیدا بکنیم؛ در کسوت عالمان دین، از زبان دین، پیام دین را انتقال بدهیم و تلاش کنیم درمان دردهای خود را از دین خدا دریافت کنیم. البته شک هم نداریم که از بعضی تکنیک‌هایی که با دین مشکلی ندارد هم استفاده می‌کنیم ولی پایه را باید بر روی ادبیات دینی بگذاریم.

ما در این زمینه‌ها آیات و روایاتی داریم که کم و بیش جمع‌آوری هم شده و کتاب‌هایی پدید آمده و آثار خوبی که در این زمینه پدید آمدند. تأکید می‌کنم مرکز مشاوره حوزه (سماح)، کاملاً اسلامیتش و حوزوی بودنش و انتسابش به دین و به قم و به مکتب اهل بیت (ع)، باید لحاظ و تأمین بشود. طوری نشود که ما صرفاً درمانگرهایی بشویم که مسئله‌های مردم را حل می‌کنیم و چون داریم مسئله مردم را حل می‌کنیم، خیالمان راحت باشد که خدمت می‌کنیم، بله خدمت می‌کنیم، ولی قرار نیست که ما هر خدمتی را انجام دهیم. خیلی کارهای دیگر هم هست که خدمت هست، جراحی قلب هم خیلی خدمت بزرگی است، جان انسان‌ها را نجات می‌دهد، آیا ما باید دست از طلبگی برداریم و برویم جراحی قلب بکنیم؟ در آن صورت ریزش حوزه محسوب می‌شویم. و در واقع از ظرفیت‌های حوزه به خوبی استفاده نشده است. البته کم و بیش در جریان بعضی از تلاش‌هایی که صورت گرفته در زمینه مشاوره اسلامی هستم، و همین‌جا تشکر هم می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبد الله IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    9 5
    آفرین حاج آقا
    • ۲۴۵ FR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      0 0
      انصافا بگید ک خودتون چکارکردین بعنوان مسئول حتی برای یک انتخاب واحد برخی طلبه هارو آزار دادین خودمن به والله ک راضی نیستم
    • ۱۱۰ IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      2 0
      به نظرم اصل حرف معاون محترم درسته ولی نوع نوشتار زننده است و از خام بودن معاون حکایت دارد
  • محمد هادی مستغیث IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    7 1
    متاسفانه در سالهای اخیر مسئولان حوزه توجهی به طلاب ندارند طلبه ما پایه ۱۰ تمام کرده است لکن هیچ شرایط حداقلی برای او وجود ندارد که به کار دین بپردازد فقط غم این داریم چرا ورودی حوزه کم شده و تبلیغ می‌کنیم ی
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      0 1
      ایا پرداختن به کار دین با شاغل بودن منافاتی داره چرا روحانیون در ایران هیچ شعلی ندارن
    • محفوظ IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      1 1
      برید کار کنید ، کار.
  • سید جواد IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    6 1
    این دغدغه مراجعه تقلید و بزرگان حوزه است اینکه یک مسوول بتواند در حیطه کاری خودش آسیب شناسی کند و بزنگاه های ریزش را درک کند واقعا یک اتفاق خوب است لطفاً این نظریه را به عنوان یک طرح حوزوی قرار بدهید تا یه نتیجه برسد و این ضعف حوزه برای همیشه حل شود
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    5 0
    احسنت بحث دقیقی است
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    4 2
    خداوند رحمت اموات شما را که عین حقیقت را گفتید البته اگر حوزه علمیه مستعدین را شناسایی کند و حمایت کند خیلی خوب است
  • همراه IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    6 1
    حاج اقا شما دو سال است معاون تهذیب حوزه شده اید بفرمایید برای همین دغدغه های خوب و قابل تحسینتان چه کرده اید؟ اتفاقا از حضور همین دوره حضرتعالی شعار خدمات اجتماعی طلاب و حوزویان بیشتر به گوشمان می رسد.
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    9 3
    خب مشتی این ریزش‌هارو کی باعثش شده!! قطعاً مدیریت شما‌.
  • جواد IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    11 3
    آقای معاون تهذیب طلبه ها با این اوضاع اقتصادی موجود همون که سیاهی لشکر هم موندن باید خدا رو شکر کنیم سر ماه حقوقت میاد تو حسابت حق داری نظرات از روی شکم سیری بدی با این شهریه که میدید باید جوابگوی خانواده طلبه ها باشید که دارند افسرده و روانی میشوند آقای معاون چرا دلیل این همه طلاق بین خانواده طلاب رو پیگیری نمی کنید؟ با یک میلیون و پانصد هزارتومان به طلبه ها میدید انتظار معجزه نداشته باشید این بینوایان چاره‌ای جز کار در اسنپ و نانوایی و جمعه بازار و خرما و کشمش فروشی و...... ندارند امیرالمومنین علی علیه السلام میفرمایند. الفقر موت الاکبر مرگ بزرگ فقر و نداری است طلبه ها در مرگ بزرگ بسر میبرند والا هر کسی اومده طلبه گی خودش بهتر از همه میداند رسالت طلبه چیست
    • مهدی IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      1 1
      فقط میتونم بگن آفرین نون پدر شیرمادر حلالت
    • یکی IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      3 0
      دلم آتیش گرفت. من طلبه نیستم اما می دونم وضع معیشتی خوبی ندارند . اطراف من مردم فکر می کنن روحانی ها از روضه خوانی و تبلیغ ... پول در میارن اما من زمانی عمق فاجعه رو فهمیدم که توی یه خیابونی لباس تاناکورا می فروختن با قیمت خیلی کم. شب بو د دیدم طلبه ها دورش جمع شدند و برای زن و بچه شون لباس می خرند هیچ وقت اون صحنه یادم نمی ره . یه بارم دیدم یه طلبه ای به سرعت ره می ره ردای رنگ پریده ای هم داشت با خودم گفتم حتما داره برای اتوبوس می دوه وقتی به اتوبوس رسیدم دیدم باعجله بنده ی خدا توی اتوبوس نشسته . من کاره ای نیستم یه خانوم هستم اما به جای مسئولین بهخاطر این شرایط از همه ی طلاب عذرخواهی می کنم .و شرمنده ام ...
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    9 3
    آقای عالم زاده شما جات گرمه از این حرفا میزنی حقوقت چقدره؟ طلبه ها با ماهی یک میلیون چطور زندگی را بگذرونن؟ طلبه هارا امثال شما باهاشون این کارها را کردین که مجبورند از این شغل ها دست خود بگیرند کار از ریشه مشکل دارد که ۱۰ سال طلبه باید فقه و اصول بخواند و بعدش هم خودش اشتباه نماز بخواند چون هدفمند نیست هیچ چیز وگرنه همه برای اقامه دین به حوزه آمده اند
  • دهقان IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    7 0
    سلام.کلام استادبسیاردرسته.امابایددانست که حوزه خودش را قربانی کرده واز ارزش افتاده.حوزه علمیه امروزصاحب ندارد
  • محمد هادی مستغیث IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    11 1
    متاسفانه علت این مطلب نابسامانی در اداره حوزه از طرف مسئولین حوزه است که به نظر می‌رسد تقصیر را مثل همیشه به طرف طلبه سوق داده اند
  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    3 0
    با سلام و عرض ارادت. ای که از حسن و جوانی مست و خواب آلوده ای گاه گاه از حال بیداران شبها یاد کن ناله را هر چند می خواهم که پنهان برکشم / سینه می گوید که من تنگ آمدم «فریاد کن »/ چند ماه قبل متن زیر را منتشر کردم که می آورم. این مسئله مهمی است که باید بصورت جدی جوانب آن بررسی و علاج گردد. اما :یاد داشتی برای همه دوران علم وعالم و تبلیغ ومبلغ دیروز جنگ نظامی وزلزله وسیل گریبان کشور را گرفت وامروزمریضی وویروس کرونا کشورما ودیگر کشورها را گریبان گرفته است وفردا حوادث دیگر. صد البته که همیشه علما وروحانیت اسلام وشیعه درکنارمردم ویاورآنها بوده است. وامروزکه باسلطه رسانه های صهیونیستی روبروهستیم این ضرورت چندین برابرایجاد وظیفه می کند. لکن باید مواظب انحراف ازوظیفه اصلی روحانیت که علم وتبلیغ اسلام درقالب گفتاروعمل است نیزباشیم. هرچند گروههای خودجوش جهادی وسازمانی اقدامات خوبی در حوادث مختلف از خود نشان می دهند قابل ستایش وتمجید است ولی نباید وظیفه اصلی ورسالت حقیقی خویش تلقی کنند ونباید این به یک سنت جایگاه اصلی رسالت روحانیت رابگیرد. باید مواظب بود برای مردم ایجاد انتظارعملی وکارگزاری بجای وظیفه اصلی نکنیم. دردوران دفاع مقدس دهها استفتاء از حضرت امام قدس الله اسراره شد که حضرت ایشان پاسخ دادند وظیفه طلبه تبلیغ است. هرچند درمواقع عملیات اسلحه بدست گرفتند وکناررزمندگان جهاد کردنند وتعدادقابل توجهی به فیض شهادت نائل شدند. الان طلاب وروحانیت محترم در این شرایط باید وظیفه اصلی خود که علم وتبلیغ است را انجام دهند ودیدارو سرزدن به بیماران ودلجوئی وارشاد وهدایت آنان وتوجه دادن به احکام الهی ودعا ورازونیاز ؛ و اعمالی نظیرسم پاشی وضد عفونی وکارگری وامثال اینها هرکدام مسئولین خود رادارد. اگربه چنین اعمالی ادامه دهیم درآینده نه چندان دور تبدیل به افرادی باوظایف دیگری می شویم ومردم نیز چنین انتظاراتی از ما خواهند داشت. درصورتی که همه ما می دانیم تبلیغ یک تخصص است واز عهده غیر مبلغین بصورت کامل بر نمی آید. باید مسئولین حوزه های علمیه وسازمانهای تبلیغی به این امرمهم توجه وتذکردهند. رسول ملکیان اصفهانی حوزه علمیه اصفهان
  • MD ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    مگه ما حوزه اومدیم که اینجوری بشیم کی 10 سال عمر ما رو با مغنی و سیوطی و کفایه هدر داد دریغ از یک بحث قرانی و حدیثی کی سه سال عمر ما رو تو بحث های لغتی لمعه سوزوند
  • رضا IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    3 0
    خواهشا بی سانسور نظرها رو منتشر کنید
  • مهدی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    3 1
    قطعا درسته. اما چه زمانی طلبه بدون دغدغه فکری و مشغولیت ذهنی میتونه درس بخونه و رسالت طلبگی انجام بده؟؟ زمانیکه تامین مالی بشه. حالا بگذریم که شما خودتون تو کتاب هاتون از فعالیت های اجتماعی طلاب صحبت کردید و اونا رو رسالت طلبگی دونستید و الان اینجا میگید این افراد از رسالت طلبگی خارج شدن😶
  • حسن شریعتی نسب IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    4 0
    باسلام و تحیت .اینجانب حسن شریعتی نسب چندین سال در حوزه قم و بندر عباس تدریس داشتم ..بخاطر کرونا درسها تعطیل شد ...تاکنون نتوانستم تدریس در حوزه علمیه داشته باشم ..به حوزه علمیه استان فارس شیراز مراجعه کردم ولی جایی برای تدریس ندارم ...مجبور بروم سراغ شغل دامداری یا کشاورزی ...البته تجارت هم خیلی سود خوبی دارد ....
  • طلبه IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 0
    خود این آقا هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است. هیات علمی باشی ماهی تا فلان میلیون مثلا بگیری کاملا داری با شان طلبگی زندگی میکنی ولی بری کارمند حوزه بشی یا باشگاه بری استاد ورزش بشی یا کارهای دیگه.نه دیگه شرمنده
  • علی IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    4 0
    قرار بر این بود که علم از قم به سایر سرزمین‌ها در مشرق و مغرب عالم سرریز شود. اما در موضوع روانشناسی و مشاوره، شما می‌دانید که عمده متون، متونی ترجمه‌ای است، و پایه این علوم در خارج از زیست‌بوم ما شکل گرفته ولی به خاطر کارآمدی که دارد ما از آنها استفاده می‌کنیم. اتفاقی که در عرصه روانشناسی و مشاوره افتاده فعلاً این است که «من سایر البلاد و من المشرق و المغرب یفیض العلم الی بلده قم!» شده، نشانه‌هایش هم خیلی آشکار و غیر قابل انکار است، ما داریم تغذیه فکری خودمان را از کجا دریافت می‌کنیم؟ ظاهر داستان این است که از سایر بلاد دارد به قم سرریز می‌شود، منتها به خاطر کارایی که دارد ما قبول کرده‌ایم، ما با اصلش فعلاً درگیر نیستیم، مسئله اصلی این است که این کار هرچند مفید و مثبت، کار آخوندی نیست، اینها ریزش‌های حوزه است، حوزه علمیه را درست نکرده بودند که مبلغ اندیشه دانشمندان غربی بشود. دانشگاه به اندازه کافی نیرو برای این کار تأمین می‌کند، این همه متقاضی هر سال دانشگاه می‌روند و همان علوم را می‌خوانند، بودجه و امکانات و نیروی انسانی و اعتبار هم دارند به قدری که بودجه حوزه در مقابل آن هیچ است
  • علی IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    10 2
    حقیقت تلخی است، و بیان این مطلب هم خیلی شجاعت می خواهد. حالا اینکه چی شد که این‌طور شد، را اول باید سیاست گذاران حوزه جواب بدهند
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 0
    ببخشید جناب! قبول دارید که یکی از مهمترین پایگاه های روحانیت مسجد است؟ قبول دارید که پیامبراکرم و امامان معصوم از این بستر اجتماعی مذهبی به نحو احسن استفاده می کرده اند؟ پس حتماً هم می دانید که آن ذوات مقدسه در این مسجد هم مشاوره می دادند، هم خیریه داشتند، هم صلح و آشتی برقرار می کردند، هم قضاوت می کردند، هم عقد می خواندند و البته یکی از کوچکترین کارهایی که انجام می دادند بحث سخنرانی و موعظه بوده ولی غالباً مسجد پایگاه مهم اجتماعی بوده است که در رأس آن پیامبر و امام بوده اند و امروز طلاب باید همان مسیر را ادامه بدهند... حالا حرف حساب شما چیه؟! در مسجد فقط نماز بخوانیم؟ فقط سخنرانی کنیم؟ به عرائض بنده با دقت تأمل بفرمایید
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    3 0
    چرا باید یک دین عالم گیر شود چرا حق انتخاب به خود شخص نمیدین حقی که خداوند به انسان واگذار کرده شما ازش گرفتین
  • دانش IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 0
    این عزیز نگفتن همین تعدادی که مشغول به تبلیغ هستند حوزه برای رفع مشکلات معیشتی آنها چکار کرده است؟؟ چرا مبلغین باید حق التبلیغشان در ماه کمتر از یک کارگر باشد؟؟؟
  • حسین IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 1
    کارهای که گفتی هیچ مخالفتی با انجام رسالت طلبه نیست.بهتره خودت یکبار بری معارف را یاد بگیری ، بنده برای تامین مخارج زندگی مسافر کشی میکنم آقای عالم بزرگ
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 2
    وقتی بودجه دولتی به حوزه تعلق بگیره وابستگی ایجاد میشه و حوزه میره زیر نظر حکومت همینی که الان شده حوزه اول باید مستقل باشه
    • حمید IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      1 0
      شما که این حرف میزنی که حوزه باید مستقل باشه پس فحش وناسزا روهم حواله دولت ها کن اگه می تونی چطور موقع انتخابات از این طرف و ان طرف مقامات حوزه می خوان که از فلان گروه یا شخص حمایت بشه 1چرا ان جا نمی گوییم ما مستقل هستیم
  • علی تنها IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 0
    سلام علیکم بسیار متن خوب و قابل تأملی است ولی کاش رسالت طلاب که «اقامه ی دین» است هم بهتر تبیین شود و این سوال مطرح است که آیا در حوزه های علمیه اقامه ی دین و روش اقامه ی دین به طلاب آموزش داده می شود؟
  • حسین IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    میدونی شهریه طلبه ها چقدره؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 0
    وقتی زندگی طلاب نمیگذره چه کنن شما جات نرم وگرمه با۱۸۰۰زندگی کردی؟؟؟؟ مستاجری؟؟؟؟ از رو زن وبچه شرمنده شدی؟؟؟ خواهشا مقصر رو طلاب نکنید
  • خاصی IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    شما که می‌فرمایید ما ریزش پنهانی داریم من بعنوان روحانی مستقر یه مسجد در تمام ابعاد دارم تبلیغ دین میکنم از نوجوان بگیر تا بزرگسال و حتی به مدارس میرم و تبلیغ میکنم ؛الان من دوتا بچه دارم با نیازهایشان خب چیکار کنم از کجا پول این ها تامین کنم مجبور ول کنم برم دنبال کارگری و۰۰۰
  • طلبه پایه۱۰حوزه علمیه قم IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    واقعا طلبه ها خیلی مظلومند مسئولین دانشگاه باید به دانشجو ها جواب پس بدن حداقل حد اقل اینه که روز دانشجو ، مسیولین میرم پیش دانشجو ها اون ها هم راحت انتقادات شوم رو می گن اما حوزه اصلا جایی نیست که حرف و انتقاد طلبه شنیده بشه تا وقتی این برنامه ناکارآمد تحصیل طلاب درست نشه که فقط باز تاکید می کنم فقط وقت طلاب با فقه و اصول کامل پر می کنند در حالی که معارف اصلی دین در قرآن و احادیث اهل بیت علیهم السلام است اما دریغ از قرآن و حدیث در حوزه مخالف علم اصول و فقه نیستم اما این که تمام برنامه حوزه متمرکز بر این باشه خروجیش همین ناکارآمدی حوزه است
  • Msadaf IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 0
    سلام علیکم مشکل همه ما همین است .نقد و نقد و نقد ..همه در جایگاه منتقد خوب حرف میزنم استاد بزرگوار راهکار شما چیست؟؟؟؟من بعد پانزده سال طلبگی وارد اموزش و پرورش شدم چرا چون امثال شما معیشت ما را چاره نکردید ؟!! طلبه ای که شما اینقدر بر ان نقد دارید انسان است علت ریزش را در خودتان جستجو نمایید و چاره کنید
  • میثم IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 0
    سلام استاد بزرگوار شما که بالا نشستین و این حرف ها را میزنید بد نیست که بگین شما برای جلوگیری از این ریزش ها چکار کردید و برنامتون برای جلوگیری از ریزش ها چیه؟ آیا واقعا از شرایط طلبه ها اطلاع دارید که چقدر درآمد دارند و توی چه شرایطی زندگی میکنند و چگونه با فقر دست و پنجه نرم میکنند آن هم در گوشه روستاهای محروم و دور افتاده خیلی از طلبه ها بخاطر فقر زندگیشون ازهم پاشیده یا درآستانه پاشیده شدن هست آیا خود شما دارین شرایط قرار بگیرید نمی‌رسد توی اسنپ کارکنید؟؟؟
  • زهرا IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 2
    برادر من من هم سالهاست که دارم درس میخونم اونم چه درسی و رشته ای؟ فیزیک که رشته سخخخت و بسیار پیچیده ای هستش اما بعد این همه سال همون کاغذ ناقابل رو هم ندادند دستم که امضاش کنم 🤦اون امضاهاییکه به چشم شما خوار میاد واسه ماها آرزوئه ،پشت اون امضاها یک شغل خوب و یه حقوق تپل خوابیده
  • بدرالدین IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    بسیار عالی وکارشناسی شده. نشست های علمی وعملی باید بازنگری کنند. اگرچه حوزه نباید نسبت به دغدغه های مردم بی تفاوت باشد اما رسالت اصلی فراموش شده وبه تبع مساجد ما از جمعیت تهی شده است.
  • خواهان IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    با سلام. شرافتا خود شما چقدر حقوق میگیرید و چه امکاناتی در اختیار دارید؟۱۳
  • محمد مهدی IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    مدیریت طلبه های عزیز وکسب دانش ومعارف دین وشرح وظایف آنان بر عهده ی شما مدیران وبزرگان حوزه میباشد نه طلبه های بزرگوار....شمابزرگان ومدیران حوزه با الهام از علمای اعلام که الحمدولله کم نیستند میتوانید در کلاس های درس شرح وظایف آنان را به طلبه های عزیز گوشزد کنید واگر مسیر وظایف را اشتباه رفتند آنان را امر به معرف ونهی از منکر کنید...در رابطه با حقوق هم تقریبا همه ی کارمندان وحقوق بگیران دولتی به علت تورم اقتصادی و تحریم های ظالمانه و...در تنگناه وسختی هستندو معذبند همه ی آحاد ملت عزیز ایران
  • طلبه IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    مطالب خوبی مطرح کردید اما وقتی طلبه رو درست اموزش و تربیت برای امر تبلیغ نمی دهند یک سیستم اموزشی فرسایشی و طولانی که بعد از ۱۰ سال چیزی دست طلبه رو نمی گیره طلبه به دلیل عدم توان مندی کافی نمیتونه مفید باشه و این بخاطر عدم اموزش و از طرفی عدم رسیدگی معیشتی که طلبه در اولیات زندگی دچار مشکل چه طور میتونه با این مشکلات به انجام وظایف طلبگی بپردازه کاش نسبت به عمر و جوونی این طلبه ها که تو حوزه گذروندن و با برنامه ریزی غلط چیزی نشدند پاسخی در قیامت داشته باشیم...
  • IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    دقیقا شبیه وضعیت سازمان بسیج شده که کارهای جهادسازندگی، کمیته امداد، بنیاد مسکن، وزارت فرهنگ و ارشاد، حتی کار تبلیغ و پیشنمازی(حوزه)، بهیاری (وزارت بهداشت) و ... رو انجام میده. کاهش لااقل یک نفر از سرداران بسیج هم مثل این حاج آقا فکر میکرد. البته چون مشکل تو جاهای مختلفه، پس مشکل ریشه ای هست
  • حسن مجتهدی IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    معاونت تهذیب چه اقداماتی در زمینه مهذب کردن طلاب جز تصویب پروتکل عمامه گذاری انجام داده بفرمایید ممنون میشم
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 0
    بله درد بزرگی است اما چگونه باید حل کرد چکار کردیم به اینجا رسیدیم
  • طلبه عاشق طلبگی IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    بحث عالمانه‌ای بود اما مسولان حوزه چقدر برای رسالت اصلی طلاب ارزش قائل می‌شوند؟ با اشتیاق تمام سطح سه را به عنوان طلبه استعداد برتر تمام کردم و به همه موقعیت‌های شغلی که برایم فراهم شد پشت پا زدم صرفا برای ماندن در حوزه و انجام رسالت طلبگی. اما وقتی وارد تدریس و خدمت در حوزه شدم دیدم حقوق طلبگی آنقدر کم و ناچیز است که همیشه باید به خانواده‌ام متکی باشم و بار زندگی من را دیگران به دوش بکشند اشکالی نداشت چون هدف من خدمت بود اما اشکال کار آنجا بود که کادر غیر علمی و به قول جناب آقای عالم زاده مهر و امضاکن‌های حوزه تصمیمات اصلی را افراد علمی حوزه میگیرند و حقوق و مزایای حوزه را دریافت می‌کنند و استاد را به انگیزه‌های مادی متهم می‌کردند. افزایش حقوق استاد در بهترین حالت نهایتا ۳۰۰۰ تومان و افزایش حقوق کادر غیر علمی که هیچ پالایش علمی و تهذیب و نظرسنجی درباره عملکرد آنها وجود ندارد سالانه دوبار بیش از ۱۰ برابر افزایش حقوق استاد است.بماند که حتی کادر حوزه نسبت به کارمندان دولت حقوق ناچیزی دریافت می‌کنند. طلبه‌ها که در تمام دوران تحصیل به بهانه تهذیب و خودسازی از اجتماع دور نگه داشته می‌شوند چطور می‌توانند جامعه را با مفاهیم دینی آشنا کنند؟ حتی یک معلم برای آموزش حروف الفبا باید دوران کارآموزی بگذراند اما چرا در حوزه برای تبلیغ دین بدون هیچ تجربه‌ آزموده شده‌ای طلبه اعزام می‌‌شود و می‌شود آنچه نباید. اگر معتقدیم رسالت اصلی طلبگی تبلیغ دین است چرا حوزه به مرکز گذراندن واحدهای آموزشی تبدیل شده است و واحدهای تبلیغی حتی به اندازه یک ترم از سنوات تحصیلی نیست؟ اگر معتقدیم رسالت حوزه تولید علم است چرا کمترین حقوق و مزایا برای اساتید و طلاب مستعد است؟ اگر معتقدیم حوزه استعداد و توان برای خدمت به دین می‌طلبد چرا درهای حوزه به روی همه باز است که هزینه مادی و معنوی بسیار صرف نگهداری و پاسخ‌گویی به دلیل خروج این افراد می‌شود؟ اگر معتقدیم حوزوی‌ها مثل سایر مردم در عالم ماده زندگی می‌کنند چرا تلاشی برای بهبود وضعیت مادی آنان نمی‌شود؟(احیای موقوفات) اگرمعتقدیم دغدغه اصلی حوزه دغدغه معصومین علیهم السلام است، چرا نهادهای حوزوی در ثبت گزارش فعالیت طلابی که بدون حمایت این نهادها فعالیت می‌کنند با هم رقابت می‌کنند؟ حرف بسیار است اما بهتر است واقع بین باشم
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    یعنی کی باعث این ریزش ها شده ......؟؟؟؟
  • فرحان IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 0
    سلام یه سوال خروجی حوزوی ها چیه
    • لی لی IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      0 0
      حفظ دین در غیبت معصوم هدف حوزست و خروجی حوزه در این زمینه رو هم خودتون ببینید چه اندازه بوده .صنف خود شما چیه و خروجی صنف شما چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • طلبه IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 0
    با سلام اکثر مشکلات طلاب گرامی و اول از بقیه دوستان گرامی خودم معیشتی میباشد که حوزه نتونسته طلاب رو تامین مالی کنه و زنو بچه هامون از ماها نفقه و خرجی میخوان بالفرض خودم طلبه هستم کل شهریه هام پول اجاره خونه و قبضهام در میاد و از لحاظ پوشاک و خوراک تامین نمیشم که مجبورم دست به کار کردن بزنم و قید درسهامو بزنم و از طرفی هم بی فکر بودن مسولین محترم حوزه های علمیه هستش لطفا در بخاطر حرمتی که لباس روحانیت داره زیر دستها و طلاب رو مقصر ندونید تقصیر از جانب خود شماست
  • ع.ک IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    سلام علیکم خدا قوت فرمایشات متینی است اما از ایشان انتظار میرود با همین جسارت و شجاعت به راه حل نیز بپردازند و چون یک فرمانده در عرصه مطالبه گری به سراغ ساختارها و تفکرات پوسیده حوزه برود واین را جهاد بدانید والا اکثر طلبه ها از اول برای عالم دین شدن آمده اند.
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    پس چرا هرکه میادتبلیغ شهریه هاش را قطع می کنید
  • طلبه IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    آقای عالم زاده : کی گفته شخصی که میره تو مرکز مدیریت یا تو ادارات کار او غیر از هویت طلبگی است مگر اون شخصی که از قول شما کاغذ جابجا میکند اون هم دارد به حوزه و طلاب نوعی خدمت میکند اگر همون شخص نباشد کارای اداری لنگ خواهد ماند . ضمنا افرادی هم هستند که در اداره جات به تبلیغ و اقامه دین می پردازند . این رو هم بدانید حضرت آقا خودشان گفتند طلاب در نیرو های مسلح فعالیت داشته باشند این یک نمونه است . وضع معیشتی طلاب هم بسیار بد است این یک حقیقتی است و باید قبول کنید . دلیل ریزش حوزه های علمیه رو هم شما ها باید واکاوی و حل کنید
  • طلبه IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 0
    اطلاح پیام قبل : آقای عالم زاده : کی گفته شخصی که میره تو مرکز مدیریت یا تو ادارات کار او غیر از هویت طلبگی است اون شخصی که از قول شما کاغذ جابجا میکند اون هم دارد به حوزه و طلاب نوعی خدمت میکند اگر همون شخص نباشد کارای طلاب اداری لنگ خواهد ماند . ضمنا افرادی هم هستند که در اداره جات به تبلیغ و اقامه دین می پردازند . این رو هم بدانید حضرت آقا خودشان گفتند طلاب در نیرو های مسلح فعالیت داشته باشند این یک نمونه است . وضع معیشتی طلاب هم بسیار بد است این یک حقیقتی است و باید قبول کنید . دلیل ریزش حوزه های علمیه رو هم شما ها باید واکاوی و حل کنید
  • احمد. IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    سلام چه خبر خبر از زندگی طلبه داری خبر از دل زن وبچه طلبه داری
  • مهدی رضایی IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 0
    سلام علیکم مشکل طلبه ها نیستند چون بهترین و پاکترین انسان ها وارد حوزه می‌شوند اما حوزه ها چون دقیقا سیستمشان مثل دانشگاه ها شده خروجی ندارد که هیچ اون انسان های پاک رو هم یک دانشجوی بی خاصیت تحویل جامعه می‌دهد مگر اینکه اون طلبه خیلی زرنگ باشه و بتونه مخفیانه روی خودش کار کنه و خودش رو به کمالات انسانی مزین کنه که اونم کار سختیه که داخل یه سیستم باشی و بر خلافش حرکت کنی
  • مصیب پیری IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    درد اینجاس هنوز علت ریزش رو نمیدونید و راه درمان رو توسط علوم اهل بیت بلد نیستید مایه ی شرم وسرافکندگیست
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    طلبه مجبور شده از رسالتش بزند و به فکر معیشت خانواده اش باشد
  • نادر IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 2
    جناب ناراحت نباش ، پهلوی زورش به روحانیت نرسید ولی نظام حاکم ،موفق شد و ان شاء الله با همین دست فرمان جلو بروید،در آینده ای نه چندان دور،موفق صد درصد ی خواهید داشت،وبرای همیشه آسوده خاطر خواهید داشت
  • . US ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    خودتون چند بار رفتید به روستاهای دور افتاده تبلیغ
  • نوری IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    همین معیشت طلبه رو چه کردید
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    حوزه گوشت قربانی نیست
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 1
    خودم الان طلبه هستم.دوست هم دارم کار اصلی خودما انجام بدم یعنی تبلیغ.ولی مشکلاتی دارم.اول این که مردم آخوند نمی خوان خدا هم بدش اومده هر کاری هم بکنیم این ریزش ها بدتر میشه میشه چون خدا نمیخواد که مردم به روحانیت و لباس روحانیت توهین بشه .
  • سلمان ابراهیمی IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    2 1
    بسیار عالی... واقعا لذت بردم و ان شاء الله خدا شما را حفظ کند که اینقدر دلسوزانه و عالمانه به این مبحث پرداخته اید
  • علی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 1
    با سلام دلیل اینکه خوزه ریزش داره یکی از دلایلش معیشت طلبه هست واقعا اجحاف شده در حق طلاب آیا کدوم قشر تو ایران داره با ماهی ۴۰۰ تومن زندگی می‌کنه آیا جز طلبه هست؟ بعد هم توقع همه چی ازشون دارید بفرمایید معیشت رو درست کنید اگر طلبه ای رفت سراغ کار دیگه اونوقت عذرش رو بخوابید نه اینکه تمام بدبختی مال طلبه هست چرا فقط حوزه شده اخلاق کسی از مسولین حرفی از معیشت نمیزنه
  • مهدی سیروسی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    ادعای امامت و نبوت داشتید و خراب کردید
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    درست گفتن بعضی طلبه ها واقعا سواد علمی بیشتری داره چون وابسته به جناحی نیست با فقر داره زندکی میکنه دیدم که میگم
  • amir IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    بله تازمانی که وضعیت معیشتی ضعیف طلاب حل نشودبااین هجمه وتبلیغات وسیع دشمن خارج که به داخل کشیده شده وهمه گیرشده متاسفانه،ریزش روزبروزبیشتروبه نقطه صفرخواهدرسید،طلبه هوانمی خوردکه برادر،حق الزحمه تبلیغ هم بسیارکم است،اجبارطلبهاروکشونده به سمت همه کار،،ناااان شب،،نباشه زندگیشم ازهم میپاشه،بنظرمن توهراداره ومدرسه وارگانی بایدیک طلبه باشدباحقوق مکفی بعدازش مطالبه گری کنیم،نه بااین اوضاع،خداامام زمانمون رایاری کند،امین
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    داد حزب الهی ها از اين تبعیض ها وبی عدالتیها هم دراومده فقط مردم عادی اذیت نیستن ما ازدوسر داریم آزار می‌بینیم
  • مریم IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    بله وقتی حمایت نمیکنن از طلبه ها و طلبه نون شب نداره بخوره معلومه که میره دنبال شغلی که نون زن و بچش رو دربیاره و از رسالت واقعیش دور بشه. یه شهریه اندک که ادم روش نمیشه بگه. فقَط اسمشون در رفته که بخور بخوره تو حوزه ها .
  • محمد IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    سلام علیکم امروزه دغدغه همه طلاب شده مشکل اقتصادی همه به فکر اینن که چه جوری اجاره بدهند با 600هزار چه جوری قسط بدهند و چه جوری مایحتاج خود را تهیه کنند وخیلی مشکلات دیگر که همه این ها طلبه را درگیر خودش کرده واقعا جوری شده که شرمنده زن و بچه شدند با این اوضاع اول باید مشکلات طلاب حل بشه چه از نظر معیشتی و چه از نظر امنیت شغلی تا حوزه بتواند در راستای اهداف خود حرکت کند یاعلی مدد
  • ناشناس IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 0
    اگر اینطوره پس چرا روحانیون نماینده مجلس و...میشن؟رییس جمهور وقاضی میشن؟؟؟ جدیدا میخواستن ببرنشون مدارس ادبیات وتاریخ هم درس بدهند
  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    نظر دوم:این عالم پژوهشگر و مسئول حوزوی یکی ازدردهای حوزه علمیه معاصر را بسیارخوب تشخیص داده اند وفرموده اند طلاب محترم بعداز سالها طلبه بودن سراغ خدمات اجتماعی و اشتغالات غیر طلبه گی می روند و از وظیفه اصلی خود غافل هستند. واین کارها وظیفه نهادهای دیگر است واز دست دیگران نیز برمی آید. خلاصه این مطلب را بصورت کامل ودقت باید چندین بار مطالعه کرد و در باره آن بحث وگفتگو ادامه پیدا کند.نیازبه نشست علمی ؛ نقد ونظر ؛ کرسی آزاد اندیشی ونظریه پردازی ؛ کارگاههای تخصصی است. اما دراین راستا دو مطلب نیز بسیار مهم است که باید بحث وگفتگو ودنبال برای اجرا نیز شود.مطلب اول: اینکه مبلغین محترم بجای تبدیل شدن به مراکز خدماتی باید بصورت مدیریتی از خدمات و ظرفیتها و ریل گذاریهای نهادهای اجتماعی بصورت کامل در جهت خدمت به مردم استفاده کنند. یعنی به جای اینکه خودشان پول جمع آوری کنند و.... از خیریه ها ؛ کمیته امداد ؛ بهزیستی ؛ بنیاد شهید ؛ ادارات و....کمک بگیرند برای خدمت رسانی به مردم ؛ و اگر نهادی وظیفه اش را به خوبی انجام نداد از طریق مدیران بالادستی آن نهاد پی گیری کنند. و وظیفه خودشان را به عنوان مبلغ اسلامی بصورت کامل درجهت تبلیغ دین انجام دهند. و... مطلب دوم: مراکز ونهادهای تبلیغی باید وظیفه شان را نسبت به طلاب مبلغ بصورت کامل انجام دهند. به صورت مشخص حوزه علمیه در(طرح هجرت وطرح امین) ؛ سازمان تبلیغات اسلامی (طرح روحانی مستقر) ؛ امورمساجد (روحانیون مساجد بیشتر شهرها)؛ دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف وامورخیریه ودفاترمراجع و.... اعزام کننده مبلغ باید حقوق کامل ومکفی به مبلغین بدهند که اینها مجبور به اشتغالات غیر طلبه گی نشوند. یعنی چرا طلبه های مبلغ در این طرح ها ی تبلیغی وارد نمی شوند؟ یا می شوند ولی کارهای دیگرهم می کنند؟؟ یکی از اهدافشان عدم تامین مالی خودشان است. اینها از طریق این خدمات بعضی خودشان نیز استفاده می کنند.نیروهای نظامی وانتظامی ؛ آموزش وپرورش ؛ قوه قضائیه و غیره وقتی طلبه را استخدام می کنند حقوق ومزایا وخدمات کارمندی کامل پرداخت می کنند ولی نهادی تبلیغی حقوق ناچیز می دهند وبقیه را به عهده شهریه و کمک های مردمی می گذارند که دراین زمان محقق نمی شود. ازصدطلبه سوال کنید. همین مشکل را اساتید حوزه علمیه وکادرمدارس وکارمندان مرکزهای مدیریت حوزه های علمیه نیز دارند .
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 0
    کسی که طلبه میشه باید ریاضت بکشه
  • عبدالله IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    نقطه ایده آل آن چیزی است که جناب استاد عالم زاده نوری می فرمایند ولی بد نیست که واقعیت موجود هم ببینید جناب استاد جامع نگر باشید کمی وضعیت زندگی طلاب را ببینید از حداقل های معیشت محرومند
  • حسین IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    هی میگه باید کار طلبگی کنند .به نظرتان چیکار کنن ...؟ وقتی میرن طرح هجرت که شهریه شان را نصف میکنید بیمه شان هم کف همه ی بیمه هاست حتی حق سنوات و غیره هم ندارن ...تا هم حرف میزنند آیه من یتق الله برایشان می خوانید .. ده تا اصول و فقه را هی میخوانند از کتاب که راحت می شوند درس خارج می گذارید دوباره تکرار مکررات . تا حالا به اثر این همه درس خارج خوان ساکن در قم فکر کردید ...؟ چرا طبق آیه نفر رجوع نمی کنن . ..؟ نه برادر گیر از خودتان است . آدرس غلط ندهید ....
  • فرزانه IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    مردم دین زده شده رو نجات بدید جهان پیشکش، مگر پیامبر کار نمی کرد !!
    • . IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      0 0
      ظاهرا شما طلبه نیستید. اما همین قدر بگم که اولا بر فرض وجود دین زندگی، مقصر رو حوزه ندونید. مقصر کسانی هستند که فریبشون رو خوردید و یا وجود اصراهای علما و روحانیت انتخابشون کردید. (دولت های گذشته) ثانیا موضوع کار کردن با نکردن نیست، موضوع اینجا هویت صنفی طلبگی است. ما به هیچ پزشکی نمیگیم برید کار کنید و نون در بیارید. بهشون میگیرم به پزشکی تون برسید. چطور شده که شما طلبگی، تحقق و پزوهش و تبلیغ دین رو هیچی حساب می کنی و اومدی میگی برید کار کنید؟!!! طلبه موفقی که عمرش رو برای تحقیق و پژوهش و تبلیغ دین میذره تازه بده کار امثال شما هم شده؟!! بله برخی از معصومین علیهم السلام مثلا کشاورزی می کردند، اما اولا کشاورزی رو وظیفه و رسالت خود نمی دانستند، ثانیا نیازی به تعلیم علم و دانش نداشتند و ثالثا غالبا این کارهایشان در زمانی بود که مردم به آن ها پشت کرده و محل مراجعه فراوان نبودند. به عنوان نمونه شما بفرمایید محل کشاورزی امام رضا علیه السلام در شهر طوس کجا بود؟ ایا ایشان در مشهد هم کاورزی می کردند یا مشغول تبلیغ و پاسخگویی به سوالات و پرسش های دیگران بودند؟!
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    شما برای اینکه گوشت قربانی نشوند چیکار کردید ....؟ نه دنیا بهشون می دید نه میذارید برن دنبال کسب حلال . وقتی میرن یه جا میگید گوشت قربونی شدند .نرن دنبال معیشت باید با بدبختی زندگی کنن . درد دل کنن یتق الله براشون می خونید .... شما چقدر مقصرید ؟
  • فرشاد IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 0
    گوشت قربانی رو زمان جنگ هم داشتیم ولی ثمرش رو الان میبینیم ، پس نیاز رو با قربانی اشتباه نگیرینو، جامعه بیمار گونه ما نیاز به تیمار داره و چه طبیبی امین تر از طلبه ؟واین افتخاره .بعدشم شما با همون اندک عمامه بسر بساز و تامینش کنین مابقی پیشکش، حقوق ماهی ۸۰۰واقعا قیامت جلو دار شما ها خواهیم بود
    • . IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      0 0
      موضوع این نیست که بیرون نروند، موضوع این است که دل خوش نباشند که کارکندی رسالت طلبگی است و تمام. ... کار خود را انجام دهند ولی دغدغه طلبگی و اخوندی داشته باشند و به ان عمل کنند. مشکل اینجاست که بعضی اقایان وقتی می رند، اولا از زی طلبگی بیرون میرند و ثانیا بیرون هم نرند فقط یک ادم خوب هستند که البته در بیرون از حوزه هم می تونستند این طوری باشند. ولی مبلغ نیستند.
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    عجب اعتماد به نفسی
  • م IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 0
    من طلبه ام.اما وقتی می بینم زیر این مصاحبه این همه طلبه دارن اینجوری از وضع بد معیشتی گله می کنن ناراحت میشم.من وضع مالی خوبی ندارم اما هیچ وقت این جوری بلند نمی گم که با حقق کم طلبگی چی کار کنم؟.نمی دونم شایدم من رفقا رو درک نمی کنم.و واقعا درک نمی کنم...! طلبگی برا خیلی ها آرزو هست.من این مقام به دنیا و عقبی نمی دهم/ گرچه در پیم افتند هر دم انجمنی
  • اسمعیل زاده IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    واقعا حوزه دوچار بحران هویت شده دقیقا چه کاره هست خودش هم نمیداند فقط به صورت کلی میداند که ورثه انبیاء و مبلغ دین است و این فهم کلی و انتزاعی هم سودی به حالش ندارد.
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    مساله معیشت طلاب تبدیل به یک معضل بزرگی برای حوزه شده مگه یه آدم چقدر طاقت داره؟؟؟؟ مشکل رو ریشه ای حل کنید
  • صمد IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    آیاپیغمبرانی که یاخیاط بودند یازره ساز یاکارهای دیگه هم انجام می دادنداز رسالت خودشون دور شده بودند؟؟
  • سامانی IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    استاد گرامی این حرفها باید توی شورای معاونین زده بشه و تصمیم مقتضی گرفته بشه برنامه ریزی بشه؛ نه تو سخنرانی عمومی و سایت ها. حالا چارتا طلبه هم دارن حقوق میگیرن می تونی بندازیشون بیرون میتونی تامین مالی بکنی یا نه؟ از ما گذشت حالا برای آینده برنامه ریزی کن
  • الف. نون IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    1 0
    ضمن تشکر از استاد عزیز مطالبی را عرض می کنم 1 ـ با مطالعه نظرهای ارائه شده مشخص است که برخی دوستان متوجه عمق مطالب مطرح شده نشدند و البته برخی نظرهای منفی هم معلول مشکلات معیشتی است، و ربطی به هدف اصلی از این بحث ندارد. 2 ـ متاسفانه به دلیایل مختلف رسالت اصلی طلبگی که همان تبلیغ دین خداست، در مظلومیت و مهجوریت قرار گرفته تا جایی که یک روحانی فاضل و دارای مخاطب هم منبر می رود، حرف های خوبی می زند، اما سمت و سو و قالب صحبت های او هدایت خلق به سوی خداوند و دعوت به توحید نیست؛ و بدتر از همه این است که طلبه فاضل تصور می کند رسالت طلبگی خود را انجام داده و وظیفه ای بیش از این ندارد. خروجی ادامه این روند نامبارک، مستمعین و مخاطبینی هستند که صرفا به نبال تغییر برخی رفتارهای نادرست بوده اند، بدون اَن که مبانی دینی و اعتقادی شان مستحکم تر شده و گامی به سوی تعالی معنوی بردارند. یعنی نهایتا ادم خوبی هستند، بدون آن که بر ایمان و اعتقاداتشان افزوده شود. 3 ـ استاد با بزرگواری به جنبه های مثبت روانشاسی اشاره کردند اما واقعیت این است که در حوزه های علمیه باید آسیب ها و مصیبت های نوپدیدهای روانشناس که روز به روز در حال گسترش و ریشه دارد شدن در میان طلاب و حتی تصمیم سازان کلان حوزه هستند، مورد بازنگری عالمانه قرار گیرد. ارائه محتوای دینی در قالب غیر دینی واقعیت انکار ناپذیر اغلب مطالب روان شناسی است که هم اینک توسط طلاب ارائه می گردد. به عبارت دیگر تفکر انسان محور غربی به صورت خزنده وارد حوزه های علمیه شده و با بودجه حوزه و با تلاش و همت علمای حوزه به صورت خزنده مشغول تهی کردن حوزه از معنویت و اخلاق است. و جالب اینجاست که همین اقایان هم کار خود را انجام رسالت طلبگی می دانند! و جالب تر این که به دنبال استقرار مشاورین خود در تمامی مدارس بوده و مدعی هستند با بودن ما نیازی به مشاورین اخلاقی و حتی استاد اخلاق نیست و اگر مدارس را به ما بسپرند توان حل همه مسائل طلاب را داریم! (ادامه دارد ...)
  • الف. نون IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    1 0
    4 ـ (ادامه مطالب قبلی) ای کاش استاد مکرم قدری میان مصادیق ذکر شده تفاوت و تمایز قائل می شدند. برخی از مصادیق هیچ ارتباطی با حوزه و روحانیت ندارد و بلکه حتی در شان یک مؤمن هم نیست. و برخی دیگر مقدمه و بستری برای ایفای وظیفه طلبگی است. مثلا فعالیت های جهادی برای عمران و ابادانی به خودی خود وظیفه طلبگی نیست، اما مقدمه و بستر بسیار مناسبی برای آن است. حواریون حضرت عیسی برای تبلیغ دین خدا ابتدا رخت و لباس مردم را می شستند (ایجاد زمینه تبلیغ) و سپس حرف خود را میزدند. (پذیرش بیشتر) بله! کار جهادی بدون توجه به رسالت اصلی طلبگی، هر چند بسیار ارزشمند است، اما انجام رسالت طلبگی نیست؛ چون نیازی به علم و سواد طلبگی نداشت. بنابراین چنین طلبه ای نباید تصور کند که رسالتش را انجام داده است؛ چرا که رسالت ما، رسالت ویژه است، که کمتر کسی از عهده انجام ان بر می آید، همانند پزشکی که رسالتش سلامت جسمی مردم و جامعه است و نباید گمان کند با انجام کارهای عام المنفعه به رسالت پزشکی خود عمل کرده است.
  • .. IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    1 0
    پیامبر، برای امرار معاش خیاطی می کرد ولی آن را رسالت پیامبری خود نمی دانست. رسالت او هدایت جامعه به سوی خداوند بود.
  • عالم زاده نیستم IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 1
    مسولین حوزه و بزرگان خوزه چه خدمتی به طلاب و اهداف بالای اون کردند! یکبار هم از خودتان بگویید! الحمدلله فقط یه مقدارش تقصیر خود ما و حوزه هست! آقایون بهتره به جای اینکه همیشه مطلبه کنند از طلاب از برنامه ها و ظرفیت ها و اقدامات مثبتی که برای هویت طلبگی و کارآمدی اون در جامعه فعلی انجام دادند سخن بگن. یک بار هم این آقایان عزیز بنشیند بگن برای طلاب و اهداف و رسالت های حوزه و طلبه چه اقدامی کردند!
    • . IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      4 0
      دوست عزیزم سلام. به نظرم یه بار با دقت تمام مطالب رو بخونید تا نظرتون عوض بشه. چه اشکالی داره که ایشون و هر شخص دیگری به ما متذکر بشن که رسالت طلبگی چیست؟ تا بتونیم اکنون زندگی رو با رسالت طلبگی تطبیق بدیم؟! اگر اشکالی هست بفرمایید.
  • نجفی کرمانشاهی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 0
    بسم الله العلی الاعلی. البته سطح دریافت من از مسائل یک دهم آقای عالم زاده نوری نیست. ولی فارغ از برخی نکاتب مصاحبه که قاعدتا توسط خود ایشان جای بسط بیشتر و رفع ابهامات دارد، در مجموع جزو بهترین حرف ها و مصاحبه هایی که در این دو دهه حضور در حوزه از یکی از ارباب عمائم(حفظهم الله و اصلح احوالهم) شنیده و خوانده ام، همین مصاحبه استاد عالم زاده(دامت افاضاته) بود. خدایشان خیر دهاد.
  • 125 IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    با پخش و انتشار چنین مطالبی از طرف یک مسئول ارشد حوزه متاسفانه اختلاف بین دلسوزان حوزه که تلاش های زیادی هم می کشند بیشتر می شود در کل با نگاه تک بعدی نمی شود حوزه را اداره کرد. بدون فراهم شدن زیر ساخت نمی شود حرفهای اختلافی و مورد سو استفاده دشمنان را فراهم کرد
  • احمد IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 0
    برخی مطالب استاد در قالب آسیب شناسی درست است اما کارکرد طلاب را باید مشخص کرد اگر طلاب به مشاوره وارد نشوند یا آموزش و پرورش یا بهزیستی و ....پس کجا و در تحت چه عنوانی باید فعالیت کنند تبلیغ فقط منبر هست؟. لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم: کجا و در چه قالبی؟ اگر آموزش و پرورش نیز همین تصور را پاشته باشد چه می شود؟ حوزه از بیت المال استفاده می کند حالا از سهمین نه مستقیم از بودجه دولت ولی باید به جامعه خدماتی دهد البته با رنگ و صبغه دینی!
  • ناشناس IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    0 0
    اول باید خودت را ساخته باشی تا بتوانی دیگران راهم بسازی آیا شما به طلبه ها خودسازی را یاد می دهید یا سیاسی کاری را طلبه صد کتاب را در حوزه می خواند وامتحان می دهد اما آیا چند درصد از طلبه های شما یک بار کتاب خدارا ازاول تا به آخر با معنا خوانده اند مقصر شماهستید که روحانیت اینگونه شده است بعد از دیگران ایراد می گیرید
  • وحید IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 0
    به نظرم استدلال ایشون ناقصه. با بیان اشکال کار چند روانشناس که ایشون دیدن یا شنیدن، نمیشه تمام روانشناسان اسلامی رو نقد کرد. پیشرفت هر علمی نیاز به هزینه و صبر داره. یه مقدار زوده که حوزه بتونه تو روانشناسی حرف مستقل بزنه. باید ازش حمایت کنند تا بشه روانشناسی اسلامی. متاسفانه مشکلات حوزه اونقدر زیاده که اجازه پژوهش به فارغ‌التحصیلان رشته‌های مشاوره و روان شناسی نمیدن و مشاور مجبوره بره مشکلات فعلی رو حل کنه و از توسعه علم جا بمونه.
  • ایرانی IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    یک مطلب که ایشان فرمودند بودجه دانشگاها بیشتر از حوزه است جای تعجب دارد مگر حوزه‌های علمیه هم بودجه مصوب دارند آیا در گذشته هم این چنین بوده ،باید به عرض ایشان برسانم حوزه ای که از حاکمیتی پول دریافت میکند همان بهتر که ریزش داشته باشد چون حتما باید مطابق میل انها هم دستورات دینی استخراج کند وا مصیبتا همین شده که امروز شده