یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حسینی

حوزه / حجت الاسلام حسینی اراکی گفت: ریشه و عامل ظهور و بروز انقلاب اسلامی ایران، نخست حوزه های علمیه و مرجعیت و طلاب و دوم مساجد است‌، امروز دشمنان در پی سکولار کردن و دور کردن حوزه های علمیه و طلاب از روحیه انقلابی و همچنین خالی کردن مساجد از جوانان و شور و شعف هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی، پیش از ظهر امروز در گردهمایی و اجتماع بزرگ طلاب و روحانیون و ائمه جماعات مساجد اصفهان در جشن جهاد کبیر ویژه ایام الله دهه فجر اظهار کرد: در آیات قرآن مکرراً بر جهاد اصغر و نظامی تاکید شده است، ولی درباره جهاد کبیر که جهادی بین جهاد اصغر و جهاد اکبر یعنی همان جهاد با نفس است، فقط یک آیه ۵۲ سوره فرقان «فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» آمده است.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب درباره این آیه می‌فرماید که مرجع ضمیر «به» به عدم اطاعت از کفار باز می‌گردد، یعنی خداوند به رسول الله خود توصیه می‌کند که با عدم سلطه پذیری و عدم اطاعت از کفار و عدم تأثیرپذیری از کفار با آنها جهاد کبیر بکن.

این کارشناس دینی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب همچنین می‌فرماید اساس کار انقلاب و امام راحل بر تبیین و روشنگری استوار بود، بدون شک خواستگاه انقلاب اسلامی دو امر است که امروز دشمنان این موارد را متوجه شده‌اند و تحت نقشه دلتا در پی محقق ساختن اهداف شوم خود هستند.

وی افزود: ریشه و عامل ظهور و بروز انقلاب اسلامی ایران، نخست حوزه‌های علمیه، مرجعیت و طلاب و دوم مساجد است‌، امروز دشمنان در پی سکولار کردن و دور کردن حوزه‌های علمیه و طلاب از روحیه انقلابی و همچنین خالی کردن مساجد از جوانان و شور و شعف هستند.

جهاد کبیر و تبیین تحت هیچ شرایطی ساقط نمی‌شود

حجت الاسلام حسینی اراکی اذعان کرد: امریکاییان اذعان دارند که امروز به جای جنگ سخت با ایران باید انگیزه جوانان را برای رفتن به مسجد کاهش دهند.

وی ابراز کرد: یکی از فرق‌های اساسی که جهاد کبیر با جهاد اصغر این است که وجوب جهاد اصغر مشروط به افراد و تجهیزات است و حتی اگر افراد پا به رکاب و تجهیزات جنگ نباشد، جهاد اصغر بر امام هم واجب نیست.

این کارشناس دینی تصریح کرد: وجوب جهاد کبیر و قیام آن بر تک تک ما واجب است و مشروط به شرط و ادواتی نیست، امروز طلبه و روحانیون باید در مقابل این دشمنی‌ها باید طبیب دوار باشد و برای جذب جوانان محله به مسجد برآید.

وی ابراز کرد: مسجد در تراز انقلاب این است که وسعت مسجد یک امام جماعت به اندازه محله‌ای است که مسجد در آن واقع شده است، امام جماعت باید درباره آسیب‌ها و نواقص و دغدغه‌های محله آگاه باشد.

وی تاکید کرد: امروز جوانان دچار تحیر و حیرت هستند و روحانیون باید لباس جهاد تبیین به تن کرده و برای روشنگری جوانان تمام قد اقدام کنند؛ امروز دشمنان سعی کرده‌اند که روحانیت را به عنوان یک فرد دافعه انگیز معرفی کردند و امیدآفرینی و اعتماد آفرینی در رأس رسالت‌های مبلغین باشد.

دو عنصر اصلی جهاد تبیین
حجت الاسلام حسینی اراکی با اشاره به چهره سوزی اولیا و چهره سازی دروغین از حربه‌های بنی‌امیه بود گفت: امروز نیز دشمنان نیز اینگونه کرده‌اند، لذا جهاد کبیر که همان جهاد تبیین است باید انجام شود.

وی با بیان اینکه هدف از جهاد تبیین، بصیرت و آگاهی است، توضیح داد: در جهاد کبیر و تبیین دو عنصر نقش اساسی دارد، نخست عنصر جهاد یعنی یک حرکت غیر عادی و تلاش مضاعف است، روحانیون از قدرت منبر در جهاد تبیین غفلت نورزند.

کارشناس دینی خاطرنشان کرد: عنصر دوم جهاد تبیین این است که در مقابل یک دشمن جهاد کنیم، در جایی که دشمن نباشد جهاد معنی ندارد، در جنگ نرم دشمن در خانه‌ها و جیب‌های ما نفوذ کرده است.

وی در تشریح عرصه‌های جهاد کبیر و جهاد تبیین گفت: از عرصه‌های جهاد کبیر که منطبق بر پنج سرمایه اصلی و نرم هر کشوری است شامل ارزش‌ها، بینش‌ها و اعتقادات، گرایش‌ها و اخلاق و ادب است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha