دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه ماکو

حوزه/ امام جمعه ماکو گفت: قوای سه‌گانه باید دغدغه‌های مردم و رهبری را به درستی دریافت کنند و برای رفع آنها برنامه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام سید محمد هاشمی، امروز در خطبه‌های نماز جمعه ماکو که در مسجد جامع این شهر برگزار شد، اظهار داشت: در ایام الله دهه مبارکه فجر قرار گرفته‌ایم، لازم است این ایام را به محضر مقام معظم رهبری، ملت بزرگ ایران تبریک و تهنیت عرض کنم، و در این ایام یاد و خاطره شهدای انقلاب و شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای حرم و شهدای سلامت را گرامی داشته، و از خداوند تبارک و تعالی بخواهیم که همه ما را از جمله‌ی ادامه دهندگان راه شهدا و امام شهدا قرار دهد ان شاء الله.

وی در پاسخ به این سوال که چرا انقلاب شد؟، افزود: در دهه ۴۰، حضرت امام (ره) با یک راهبرد و استراتژی مهم حرکت خود را شروع کرد که برای رژیم شاه و قدرت‌های مسلط بر ایران چندان شناخته شده نبود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که توانستند آن را درک کنند و این قدرت جدید، در فرهنگ سیاسی دنیا وجود نداشت و برای اولین‌بار در ایران شکل گرفت و زمینه انقلاب و ادامه آن را فراهم کرد. این قدرت جدیدی که در ایران اسلامی شکل گرفت، با ترکیب سه عنصر تحقق یافت.

امام جمعه ماکو، اتحاد و آگاهی مردم را اولین عنصر شکل‌گیری انقلاب اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب می‌فرماید؛ «انقلاب اسلامی ایران معادلات حاکم بر جهان را به هم زد و باعث شد تا تقابل دوگانه‌ی جدید «اسلام و استکبار»، پدیده‌ی برجسته جهان معاصر شود.»

حجت الاسلام هاشمی آموزه‌های اسلام ناب محمدی (ص) که اسلامی سیاسی و اجتماعی و دارای فرهنگ ظلم‌ستیزی و شهادت‌طلبی است را دومین عنصر شکل‌گیری انقلاب عنوان کرد و بیان داشت: حضرت امام می‌فرماید: سیره انبیا (ع) از آغاز این بوده است که در برابر قدرت‌های ظالم، ایستادگی کرده و حق محرومان و مستضعفان را گرفته و زنده کند».

وی سومین عنصر را رهبری و مرجعیت دینی دانست و گفت: مرجعیت دینی در مفهوم ولایت فقیه شکل می‌گیرد و وجود مقدس امام زمان (عج) در جواب یکی از سوال‌های اسحاق بن یعقوب می‌فرمایند: ‹‹أمَّا الحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فِیهَا إلی رُواةِ حَدیثِنا، فَإنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَ أنَا حُجَّةُ اللهِ عَلَیْهِمْ››؛ «امّا در رویدادهای زمانه، به راویان حدیث ما (فقها) رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم.»

امام جمعه ماکو در ادامه افزود: مقام معظم رهبری در بیانات اخیر شرایط فعلی کشور را به یک جنگ اقتصادی همه جانبه با دشمن تعبیر کرده و در این خصوص فرمودند؛ بحمدالله امروز سنگر تولید و اقتصاد کشور برای دفاع مقدس زنده است و رزم غرور آفرین افسران و رزمندگان این نبرد سخت، نقشه دشمن را برای فروپاشی اقتصاد ملی و قرار دادن مردم در مقابل جمهوری اسلامی، با شکست مفتضحانه روبرو کرد.

وی ادامه داد: انذاری که مقام معظم رهبری در خصوص نارضایتی از وضعیت اقتصادی دارد، شامل دولتمردان فعلی اعم از دولت و مجلس و قوه‌ی قضائیه نیز است. البته روحیه و مدیریت جهادی که اخیراً در دولت سیزدهم مشاهده می‌شود، این خود به تنهایی کفایت نمی‌کند، بلکه این روحیه باید به بدنه‌ی دولت نیز سرایت کرده و نهادینه شود؛ قوای سه‌گانه باید برای رفع دغدغه‌های مردم و رهبری برنامه داشته باشند.

حجت الاسلام هاشمی در پایان تصریح کرد: من در اینجا لازم می‌بینم از ریاست راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تقدیر و تشکر داشته باشم، چون بلافاصله پس از تذکر در هفته گذشته اقدامات لازم در سه راهی بلجک را انجام داند. البته هنوز تأمین روشنایی این سه راهی محقق نشده است، امیدواریم که هر چه سریع‌تر شاهد روشنایی سه راهی بلجک نیز باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha