شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جهاد تبیین

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: ملاک در جامعه ولایی هم‌بستگی است نه ملیت، قومیت، نژاد، طبقه اقتصادی و زبان، بلکه جامعه اسلامی به‌سبب وابستگی به مکتب اهل‌بیت(ع) یک ساختار اجتماعی مستقل و واحد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، خانم فاطمه محترم، امروز در جشن پیروزی انقلاب که با موضوع جهاد تبیین و زمینه ساز جامعه ولایی، در مدرسه علمیه الزهرا (س) ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: در متون دینی جهاد را به کبیر، اکبر و اصغر تقسیم کرده‌اند و مقام معظم رهبری از جهاد کبیر به تبیین یاد می‌کنند که در این اواخر بر روی آن تاکید فراوان داشتند.

وی ادامه داد: جهاد اصغر، جنگ نظامی است که سرباز اسلحه به دست می‌گیرد و وارد میدان کارزار می‌شود که نمونه آن را در جنگ تحمیلی و مدافعین حرم دیدیم.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با بیان اینکه جهاد اکبر مبارزه با نفس است، گفت: جهاد تبیین در طول تاریخ برای ما واجب و ضروری بود، اما امروز چون پدیده انحراف افکار و اذهان و دل‌های مردم از حقیقت بیشتر شده‌است، تکلیف جهاد کبیر سنگین‌تر از گذشته است.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) داعیه دار تبیین بودند و راه می‌افتادند و به تنهایی حق را فریاد زده و ظالم را رسوا می‌کردند، افزود: تفاوت جهاد کبیر با جهاد اصغر در این است که شما اگر در جنگ نظامی نیرو نداشته باشید، تکلیف هم برداشته می‌شود کما اینکه در دوران امام علی (ع) چنین شد، اما در جهاد کبیر خداوند حتی در صورت تنهایی نیز تکلیف را بر انسان واجب کرده است.

خانم محترم تصریح کرد: یکی از دلایل انحراف امت از مسیر خود بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله  سکوت خواص و افرادی بود که می‌توانستند روشنگری کنند، و خداوند نخستین تبیین کننده بود و لذا جهاد تبیین روح حرکت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است.

وی بیان کرد: امروز تکلیف و بنای جریان انقلابی و مؤمن این است که در فضای مجازی بیشتر از فضاهای دیگر حضور داشته باشد و امروز چون فتنه‌های آخرالزمان بسیار بیشتر از دوره‌های گذشته است ضرورت فریضه جهاد تبیین بیشتر از گذشته است و اولین شرط جهاد تبیین محکم و قابل درک و فهم بودن و تکیه‌بر واقعیت‌هاست.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی جواب به همه سوالات را دومین شاخصه جهاد تبیین عنوان کرد و افزود: انذار و تبشیر در مقام تبیین باید باشد و شناخت انگیزه مخاطب و ریشه‌یابی رفتارهای او یکی دیگر از مهم‌ترین نکات در مسئله تبیین است و آنچه را که بیان می‌کنیم باید در دل مخاطب بنشیند و بر اساس مذاق و روحیات او روشنگری صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در جهاد تبیین باید هدف احیا کردن قلوب مردم باشد، گفت: در کانون مرکزی حاکمیت سیاسی در عهد غیبت امام معصوم، فقیه عادل قرار می‌گیرد که بر جامعه ولایت مطلقه دارد و بر اساس آموزه‌های اسلامی به خصوص شیعی، هرگز زمین از حجت خدا خالی نخواهد بود و آدمی همواره به هادی نیازمند است.

خانم محترم ادامه داد: جامعه ولایی از سه عنصر مهم مکتب، رهبر ولایی و امت ولایت‌مدار تشکیل شده و تبیین مثل نور است که باعث روشن‌شدن قلوب مردم می‌شود؛ ملاک در جامعه ولایی هم‌بستگی است نه ملیت، قومیت، نژاد، طبقه اقتصادی و زبان، بلکه جامعه اسلامی به‌سبب وابستگی به مکتب اهل‌بیت (ع) یک ساختار اجتماعی مستقل و واحد است، به همین خاطر مکتب ولایی روح کلی حاکم بر جامعه اسلامی در ایران است.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی عنوان کرد: مراد از مکتب ولایی، مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت است، به ویژه ماجرای عاشورا که الگوی راستین مردم ایران است و با تکیه‌بر شعار" کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" و " انّ الحسین مصباح الهدی و سفینةالنجاة" شکل گرفت.

وی تاکید کرد: حلقه‌های سه‌گانه ارتباط میان فقیه عادل و جامعه اسلامی موجب می‌شود که این فرد در مقام ولایت بر جامعه اسلامی از قدرت و ظرفیت بسیج اجتماعی فراگیر برخوردار باشد و در چنین جامعه‌ای مردم گوش به فرمان ولایت و رهبری هستند و اشارات او را به خوبی درمی‌یابند و به درستی تشخیص می‌دهند که چه زمانی باید خاموش باشد و چه هنگام باید به میدان بیاید؛ آن‌ها خود را مطیع رهبری می‌دانند که نایب امام زمان است، مردم تبلور عینی مکتب ولایی را در او می‌بیند و رهبری که هوای نفسانی را در خود سرکوب کرده و تنها خشنودی خدا را سرلوحه زندگی خود قرار می‌دهد

خانم محترم افزود: وظیفه هر یک از ما به‌عنوان طلبه و فرد انقلابی این است که جهت دست‌یابی به این جامعه ولایی و جهت تداوم انقلاب در هر جایگاهی که هستیم مثل سردار سلیمانی به جهاد تبیین بپردازیم و این سردار عزیز در عرصه جهاد اکبر، اصغر و کبیر به وظیفه ذاتی خود عمل کرد.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha