شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اسقف

حوزه/ دفتر مرکزی آمار کلیسا داده‌هایی را منتشر کرده است که نشان دهنده وضعیت آماری کلیسا تا سال ۲۰۲۱ است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، دفتر مرکزی آمار کلیسا داده‌هایی را منتشر کرده است که نشان دهنده وضعیت آماری کلیسا تا سال ۲۰۲۱ است.
برخی از گزارش‌ها به شرح زیر است:

تعداد کل مسیحیان کاتولیک

کسانی که غسل تعمید داده شده‌اند از ۱۳۴۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به ۱۳۶۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ رسیده‌اند. این افزایش ۱۶ میلیونی، نشان از رشد ۱.۲ درصدی دارد. در همان دوره، جمعیت جهان از ۷۵۷۸ میلیون نفر به ۷۶۶۷ میلیون افزایش یافت. کاتولیک‌ها ۱۷ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و این رشد در هر منطقه‌ای متفاوت است. به عنوان مثال، در آسیا این رشد ۱.۸ درصد به ویژه در جنوب شرقی آسیاست ولی در خاورمیانه کاهش داشته است، در آفریقا ۲.۱ و در اروپا تنها ۰.۳ درصد افزایش داشته است.
طبق آمار، آفریقا به عنوان قاره‌ای شناخته می‌شود که از نظر عددی بیشترین رشد کاتولیک در جهان را داشته است. در حالی که اروپا قاره‌ای است که بیشترین کاهش ایمان را دارا بوده است. ۴۸ درصد از جمعیت کل کاتولیک‌های کره زمین در قاره آمریکا زندگی می‌کنند، در حالی که درصد کل کاتولیک‌ها نسبت به این قاره تنها ۱۱ درصد است.

تعداد کل اسقف‌ها و کشیشان

تعداد اسقف‌ها از ۵۳۶۴ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ به ۵۳۶۳ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ رسیده است. در رابطه با تعداد کل کشیش‌ها نیز تا پایان سال ۲۰۲۰، کشیش‌های کلیسای کاتولیک به ۴۱۰۲۱۹ هزار نفر می‌رسد. به این معنا که در یک سال ۴۱۱۷ کشیش کمتر به دلایلی مانند فوت یا استعفا بوده است. آمار زیر کاهش عددی در مناطق مختلف از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد:
- آمریکای شمالی و اروپا کاهش حدود ۱۱۱۴ نفر.
- در بقیه آمریکا کاهش ۳۰۷ نفری.
- و در اقیانوسیه کاهش به تعداد ۱۰۴ نفر بوده است.

در آمار اگر افزایشی گزارش می‌شود این آمار از قاره‌های دیگر هستند، مانند؛

- در آفریقا ۱۰۰۴ کشیش جدید کمک اضافه شده‌اند.
- در آسیا نیز ۷۷۸ نفر، به جمعیت کشیش‌ها افزوده شده است.

در حال حاضر اکثر کشیشان کاتولیک در اروپا یعنی ۴۰٪ از آنها، در آمریکا ۲۹.۳٪، در آسیا ۱۷.۳٪، در آفریقا ۱۲.۳٪ و در اقیانوسیه ۱.۱٪ زندگی می‌کنند.

تعداد کشیش‌ها به ازای هر کاتولیک و بر عکس در هر قاره

این میانگین در هر قاره در سال ۲۰۲۰ به شرح زیر می‌باشد:

– اروپا: ۱۷۴۶ کاتولیک به ازای هر کشیش.
– آفریقا: ۵۰۸۹ کاتولیک به ازای هر کشیش.
– آمریکا: ۲۰۸۶ کاتولیک به ازای هر کشیش.

شماس، یک گروه در حال رشد

آمارها نشان می‌دهد که شماس‌ها در حال افزایش هستند. شماس یعنی خادم کلیسا که در مراسم دعا تنها اجازه تلاوت رساله را دارد. مقام شماس خود به سه رتبه تقسیم می‌شود. آنها از ۴۸۲۳۸ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ به ۴۸۶۳۵ نفر در سال ۲۰۲۰ رسیده‌اند. آنها به ویژه در آمریکا رشد می‌کنند ولی در اروپا و در بقیه جهان روند کاهشی داشته‌اند.

آمار افراد مذهبی

داده‌های مربوط به افراد مذهبی به شرح زیر است:
افراد غیرمذهبی از ۵۰۲۹۵ نفر در سال ۲۰۱۹ به ۵۰۵۶۹ نفر در سال ۲۰۲۰ رسیده‌اند. این افزایش در آفریقا ۱.۱ درصد، در آسیا ۲.۸ درصد و در اروپا ۴ درصد بوده است. بنابراین، آفریقا و آسیا ۴۳ درصد از تعداد افراد مذهبی را تشکیل می‌دهند که جزو کشیشان نیز نیستند.

روحانیون مسیحی

روحانیون مسیحی در سراسر جهان از ۱۱۴۰۵۸ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ به ۱۱۱۸۵۵ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته‌اند. در آفریقا، تعداد روحانیون مسیحی ۲.۸ درصد افزایش یافته است. البته کاهش قابل توجهی نیز رخ داده است مانند؛ کاهش ۴.۳٪ درصدی در اروپا، ۴.۲٪ در آمریکا و ۳.۵٪ در آسیا که در اروپا این آمار بیشتر است. درصد گسترش روحانیون مسیحی بر اساس قاره نیز متفاوت است، مثلاً آفریقا و آسیا ۵۸.۳ درصد از آنها کل جهان را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص دادند که در سال ۲۰۲۰ سهم آنها به ۵۹.۳ درصد افزایش یافت. همچنین در سال ۲۰۱۹، ۴۶۵۵۲ روحانی آمریکایی و اروپایی یعنی تقریباً ۴۱٪ از آنها را تشکیل می‌دادند که تنها یک سال بعد این آمار به ۳۹.۹٪ کاهش یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha