شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ دومین نشست تخصصی نقد و بررسی برنامه «زندگی پس از زندگی» با حضور استاد غلامرضا فیاضی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین فیاضی با اشاره به وجود موانعی که وجودشان به ایمان ضربه می‌زند گفت: تکیه به دشمنان خدا و گرایش به آنها از این موارد است، لذا یکی از واجبات مهم در دین ما تبری است، یعنی بیزاری قلبی از دشمنان خدا.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی در درس اخلاق هفتگی و مراسم بزرگداشت آیت الله خوشوقت که در حسینیه امام خمینی (ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به اینکه خداوند متعال موجودی برتر از انسان نیافریده است گفت: آنچه نیاز است در تهیه شرایط برای برترین مخلوق بودن انسان خداوند فراهم کرده است و رسیدن انسان‌ها به هدف خلقت تابع انتخاب‌های خودشان است.

وی بیان کرد: اساس سعادت انسان ایمان به وحدانیت خدای متعال و رسالت انبیا به خصوص رسول اکرم (ص) است؛ برای اینکه ایمان مشکک است و قابل درجه بندی است، خداوند می‌خواهد این ایمان روز به روز افزایش پیدا کند.

استاد حوزه علمیه قم، افزود: شخص مؤمن قلبش حاوی ایمان است ولی خداوند دستوراتی را فرموده است که این اساس سعادت روز به روز قوی‌تر مستحکم‌تر و نورانی‌تر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی با اشاره به وجود موانعی که وجودشان به ایمان ضربه می‌زند، گفت: تکیه به دشمنان خدا و گرایش به آنها از این موارد است، لذا یکی از واجبات مهم در دین ما تبری است یعنی بیزاری قلبی از دشمنان خدا.

عضو مجلس خبرگان رهبری، افزود: مرحوم امام (ره) که سفارش به مراقبت می‌کنند روایت «قلب مؤمن نورانی است ولی اگر گناه کرد یک نقطه سیاه در این قلب پیدا می‌شود و اگر توبه کرد این نقطه محو می‌شود و نورانیت قلب به حالت قبل بر می‌گردد ولی با تکرار گناه نقطه بزرگ‌تر می‌شود و با اصرار بر گناه نقطه سیاه همه قلبش را فرا می‌گیرد و در اینجا امام صادق (ع) فرمودند، «شخص روی رستگاری را نخواهد دید» را نقل می‌کنند که مفاد آن در فرمایشات رسول اکرم (ص) و امام باقر (ع) و امام صادق (ع) با اسناد معتبر آمده است.

وی بیان کرد: کسانی که ایمان دارند و کارهای درست را انجام می‌دهند، بهترین مخلوقاتند و کسانی که این ایمان را ندارند و کافر و مشرکند، بدترین مخلوقاتند؛ کار انسان دایر بر بهترین و بدترین مخلوق بودن است که اساس آن ایمان و عمل صالح است.

رئیس مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم، تمام افعال دنیای فعلی را برای آباد کردن دنیای آخرت دانست و افزود: امام (ره) در صفحه ۵۰ از موسوعه خود گفته اند، قلب جوان لطیف و ملکوتی است و انگیزه‌های فساد در آن ضعیف می‌باشد لیکن هرچه سن بالا می‌رود ریشه گناه قوی‌تر و محکم‌تر می‌گردد تا جایی که کندن آن از دل ممکن نیست، چنان که در روایت است قلب انسان مؤمن ابتدا مانند آینه نورانی است و با گناه نقطه‌ای سیاه پیدا می‌شود و هرچه گناه بیشتر شود سیاهی بیشتر می‌شود تا جایی که شب و روز بدون معصیت پروردگار بر او نگذرد و به پیری که رسید دیگر اصلاح آن مشکل است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی در ادامه با اشاره به سخنان حضرت امام (ره) گفت: این امانت الهی را که با کمال طهارت به شما سپرده شده چگونه با آلودگی مسترد خواهید ساخت، این اعضا و جوارحی که با آن زیست می‌کنید، امانت خدا است که با کمال پاکی به شما داده شده است و با محرمات آلوده می‌شود و رذالت پیدا می‌کند و در برابر این گناهان چگونه جواب خواهید داد، اگر این اوقات جوانی خود را در هدف مشخص به کار اندازید ضرر نکرده اید، بلکه دنیا و آخرت شما تأمین است، «و من یتق الله یجعل له مخرجا من حیث لا یحتسب».

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت امام (ره) می‌فرمایند، ایادی استکبار خواب‌های عمیق برای اسلام و مسلمانان دیده اند، در خوانش متن ادامه داد: من اکنون ایام آخر عمرم را می‌گذرانم ولی آینده تاریک و سیاهی را برای شما پیش بینی می‌کنم و اگر خود را تهذیب نکردید و نظم را در امور خود حاکم نسازید محکوم به فنا خواهید بود، تا فرصت از دست نرفته و دشمن بر شؤن شما تسلط نیافته به پا خیزید و در مرحله اول بر تزکیه و تهذیب نفس خود همت گمارید.

وی خاطرنشان کرد: بسیار افرادی را دیدیم که در راه انقلاب تلاش کردند، ولی سفارشات امام را عملی نکردند و به عاقبت زبیر دچار شدند، قلب زبیر قرارگاه و پایگاه ایمان نشد، همه اش به دلیل همین مسئله است.

عضو مجلس خبرگان رهبری از نقل امام فرمود: اجازه ندهید دشمنان به حوزه‌ها دست بیاندازد و به اسم تنظیم و نظم، شما را به سیطره خود در بیاورند؛ شما خود را مجهز و مهیا کنید برای جلوگیری از مفاسدی که می‌خواهد پیش بیاید، حوزه‌های خود را برای حوادثی که می‌خواهد پیش بیاید آماده سازید؛ شما روزهای سیاه و بدی را خواهید دید دشمنان می‌خواهند اسلام را از بین ببرند و شما باید ایستادگی کنید و با حب مال و جاه نمی‌شود مقاومت کرد، عالمی که به فکر حب دنیا باشد نمی‌تواند مبارزه نماید و ضررش بیشتر است، قدم را الهی نمائید و حب دنیا را از قلب خود بیرون نمائید، از همین الان این تفکر را که من باید برای اسلام کار کنم که از بین بروم را در قلوب خود استوار کنید، کوشش کنید که برای آتیه اسلام به درد بخورید و انسان باشید أیادی استعمار از آدم و انسان می‌ترسند، آنها نمی گذارند که در مدرسه‌های دینی ما انسان تربیت شود اگر یک شخصی تربیت شد منافع آنها را به خطر می‌اندازد شما موظفید که کامل شوید و تربیت شوید و در مقابل آنها بایستید.

وی در ادامه بیان، بیانات امام خمینی (ره) در زمینه مقابله با کفر و أیادی کفر و استکبار و همت گماشتن بر تربیت خود و حفظ حوزه‌ها در توضیح برائت بیان کرد: آیات قرآن در این حیطه در سه دسته آمد یک دسته از آیات فلسفه تبری را بیان می‌کنند و می‌فرمایند کافر گمراه کننده شما است و در صدد این است که شما را از راه حق خارج کند مثل آیه «أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ کُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ».

استاد حوزه علمیه، در ضمن بیان آیات توصیه کننده بر برائت و ترجمه آنها گفت: انسان باید توجه کند و با هرکسی رفاقت نکند که فردای قیامت پشیمان نشود؛ حضرت نوح فرمود قوم من به دنبال توطئه و گمراه کردن افراد بودند، پس کفار یکی از هدف‌هایشان گمراه کردن است؛ و در قرآن است که اگر اینها را به حال خود بگذارید همه بندگان را نابود می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تعبیر قرآن این است که کفار مؤمنین را دعوت به جهنم می‌کنند، گفت: اینها رهبرانی هستند که پیروان خودشان را دعوت به جهنم می‌کنند؛ یکسری آیات می‌فرماید، کافر در صدد ایذاء مؤمن است؛ هشت آیه هست که می‌فرمایند کفار رها نمی‌کنند مؤمنین را مگر اینکه آنها را از ایمان خودشان برگردانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha