سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
پهباد

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

توهم ضد ایرانی اسرائیل به پهپاد کشید

بنی گانتس ایران را به برنامه ریزی برای تسلیح پهپادهای عرضه شده به ونزوئلا با مهمات هدایت شونده دقیق متهم کرد. اظهاراتی که به نظر می‌رسد با هدف تأثیرگذاری بر فضای مذاکرات هسته‌ای باشد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی عکس‌هایی از آنچه «یک پهپاد مهاجر ایرانی در ونزوئلا» می‌خواند، نشان داد. او گفت این تصویر مدلی از یک پهپاد مهاجر ایرانی پیشرفته را نشان می‌دهد. علاوه بر توسعه پهپادهای ایرانی در ونزوئلا، ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که PGM (اسلحه هدایت شونده دقیق) ایرانی برای این پهپادها و سایر مدل‌های مشابه به کار گرفته شده است».ونزوئلا در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که ایران در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین به این کشور کمک می‌کند، اما این هواپیماها برای مقاصد دفاعی به کار گرفته خواهد شد. اظهار نگرانی مقام صهیونیست در حالی منتشر می‌شود که «نشنال اینترست» در گزارشی به قلم «سباستین رابین» تحلیلگر امور امنیتی و نظامی از دانشگاه «جورج تاون» آمریکا نوشته است ایران علی‌رغم بودجه نظامی نه چندان زیاد خود، هواپیماهای بدون سرنشین مسلح زیادی تولید می‌کند. نشریه صهیونیستی جروزالم پست نیز ایران را یک قدرت پهپادی در منطقه معرفی کرده است و نوشته است پهپادهای ایرانی در حال تغییر موازنه قدرت هستند. در حالی که به اعتقاد بسیاری، مذاکرات هسته‌ای ایران به ایستگاه نهایی خود نزدیک شده، مقامات صهیونیست با ادعاهای خود سعی در فضاسازی علیه ایران را دارند.

منبع: خبرنگاران جوان

زلنسکی اعلام وضعیت فوق العاده کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به پارلمان این کشور پیشنهاد کرده است تا از ساعت ۰۱:۰۰ به وقت مسکو در ۲۴ فوریه، به استثنای مناطق دونتسک و لوهانسک، وضعیت فوق‌العاده در این کشور اعمال شود. این فرمان که در وب سایت پارلمان اوکراین منتشر شده است، وضع اضطراری و فوق العاده را از ساعت ۰۰:۰۰ (۰۱:۰۰ به وقت مسکو) در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ برای مدت ۳۰ روز در سراسر اوکراین در نظر گرفته است. در این فرمان به جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک که پوتین استقلال آنها را به رسمیت شناخت، اشاره‌ای نشده است. پیش از این، اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین اعلام کرده بود که قرار است وضعیت فوق العاده در اوکراین به مدت ۳۰ روز اعمال شود و تا ۶۰ روز نیز قابل تمدید است. به دنبال اقدام ولادیمیر پوتین در مورد شرق اوکراین تنش‌ها تشدید شده و مناطق شرق اوکراین شاهد انفجارها و درگیری‌هایی بوده است.

منبع: مهر

روسیه از سلاح مافوق پیشرفته خبر داد

رئیس جمهور روسیه از وجود یک سلاح جدید در ارتش این کشور خبر داد که به گفته وی مشابه آن تا کنون در جهان وجود نداشته است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پیامی به مناسبت روز مدافعان میهن که همه ساله در روسیه در روز ۲۳ ماه فوریه برگزار می‌شود، ضمن تبریک این روز به مردم روسیه گفت: امروز تأمین توانمندی دفاعی کشور مهم‌ترین اولویت حکومت روسیه است. وی افزود: نیروهای مسلح روسیه ضامن مطمئن برای تأمین امنیت ملی روسیه و تأمین صلح و آرامش مردم این کشور و توسعه و پیشرفت مستمر آن هستند. رئیس جمهور در ادامه گفت: " ما در ارتش سلاحی داریم که در دنیا همتا ندارد، این سلاح هم اکنون در تجهیزات رزمی ارتش قرار دارد. ما به توسعه سیستم‌های تسلیحاتی امیدوارکننده از جمله تسلیحات مافوق صوت و مبتنی بر اصول فیزیکی جدید و گسترش استفاده از فناوری‌های دیجیتال پیشرفته و عناصر هوش مصنوعی ادامه خواهیم دادرهبر روسیه خاطرنشان کرد: "چنین سیستم‌هایی واقعاً سلاح‌های آینده بوده و پتانسیل رزمی نیروهای مسلح ما را چندین برابر بیشتر می‌کنند"رئیس جمهور افزود: آموزش و ویژگی‌های فردی سربازان همچنان برای نیروهای مسلح از اهمیت بالایی برخوردار است. رئیس جمهوری روسیه گفت: در سال‌های اخیر اقدامات زیادی برای نوسازی ارتش روسیه انجام گرفت و نیروهای مسلح منسجم‌تر و قابل تحرک بیشتر شده و تجربیات جنگی بسیاری را فرا گرفته است. ارتش روسیه در جنگ سوریه ثابت کرد که از توانمندی برای انجام سخت‌ترین وظایف برخوردار است.

منبع: ایسنا

واشنگتن بازهم امنیتی شد

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، لوید آستین درخواست اداره پلیس کلانشهر ناحیه کلمبیا و پلیس پایتخت آمریکا (واشنگتن) را برای کمک گارد ملی تأیید کرده است. بر این اساس حدود ۴۰۰ نفر از نیروهای گارد ملی می‌توانند برای کمک به پست‌های ترافیکی معین، فرماندهی و نظارت و اجرای الزامات حفظ نظم به کار گرفته شوند. این نیروها از شنبه (۲۶ فوریه، ۷ اسفند) در ۵۰ فروند خودروی تاکتیکی بزرگ در پست‌های کنترل عبور و مرور ۲۴ ساعته مستقر می‌شوند و فعلاً تا ۷ مارس (۱۶ اسفند) مأموریت دارند. نیروهای گارد ملی در مأموریت خود به سلاح گرم مسلح نیستند، همچنین فعالیت‌های نظارتی و مراقبتی انجام نمی‌دهند. نهادهای موظف به اجرای قانون در منطقه پایتخت آمریکا از برنامه کامیون‌داران معترض موسوم به کاروان آزادی برای ورود به پایتخت همزمان با سخنرانی جو بایدن (اول مارس) در کنگره موسوم به سخنرانی وضعیت اتحاد کشور خبر داده اند. باب بولوس اداره‌کننده اعتراضات کاروان آزادی اوایل هفته جاری گفت که معترضان اماده تعطیل و مسدود کردن آزاد راه کمربندی شهر واشنگتن هستند. اعتراضات اخیر در کانادا به نام کاروان آزادی با حضور شماری از رانندگان کامیون و در اعتراض به اجبار واکسیناسیون برای عبور از مرز این کشور به آمریکا، از ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) در اوتاوا آغاز شد و به دیگر شهرهای این کشور سرایت کرد. جاستین ترودو در پی انتخاب مجدد از اکتبر گذشته (مهر ۱۴۰۰) دستور واکسیناسیون اجباری را برای همه کارکنان دولت صادر کرد. آمریکا و کانادا دسامبر گذشته (آذر ۱۴۰۰) واکسیناسیون را برای رانندگان کامیون در مرزهای خود اجباری اعلام کردند. خیابان‌های پایتخت کانادا پس از سه هفته تظاهرات و محاصره معترضان که باعث بسته شدن گذرگاه‌های مرزی به آمریکا و آسیب اقتصادی به هر دو کشور شده، با دخالت پلیس و دستگیری تظاهرات کنندگان اوایل هفته جاری از معترضان خالی شد. با وجود این، معترضان وعده ادامه اعتراضات خود و از سرگرفتن آن در آمریکا را داده‌اند.

منبع: ایرنا

کمالوندی راهی وین شد

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان جهت انجام رایزنی‌های فنی بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر کرده است. کمالوندی چندی پیش نیز به وین سفر و با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

منبع: مهر

مجمع تشخیص رئیس جمهور و وزیران را ملزم به پاسخگویی کرد

در شانزدهمین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال جاری که به ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی و با حضور برخی رؤسای قوا، دبیر و اکثر اعضای مجمع برگزار شد، به یک مورد اختلاف مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی در خصوص الزام رئیس جمهور و وزرا به پاسخگویی به تذکرات نمایندگان مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه نمایندگانی از شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی و دولت به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و چند تن از اعضای مجمع نیز در مقام موافقت و مخالفت با نظر کمیسیون حقوقی و قضائی مجمع که مصوبه مجلس را فاقد مصلحت بیّن و ملزمه دانسته است، اظهار نظر کردند. با توجه به حساسیت موضوع، آیت‌الله آملی‌لاریجانی بحث و بررسی بیشتر درباره این مصوبه را ضروری دانست و ادامه آن را به جلسه بعد موکول کرد. مورد اختلافی مجلس و شورای نگهبان که در جلسه امروز مجمع مطرح شد، مربوط به طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۲۰۶ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بود که براساس آن مخاطب تذکر نمایندگان مجلس از جمله رئیس‌جمهور و وزرا موظفند حداکثر ظرف یک ماه به تذکر مربوطه پاسخ دهند و آن را در سامانه قانونگذاری و نظارت، ثبت کنند. شورای نگهبان، مردادماه امسال پس از بررسی این مصوبه اعلام کرد که الزام مخاطبان تذکر به ارائه پاسخ، مغایر صلاحیت‌ها و اختیارات مجلس شورای اسلامی مصرح در قانون اساسی است. در این جلسه همچنین مواد دیگری از آئین‌نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب اعضای حاضر رسید.

منبع: مهر

بایدن نورد استریم ۲ را تحریم کرد

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد واشنگتن تحریم‌هایی را علیه شرکت «نورد استریم ۲ ای.جی» و مدیرعامل آلمانی آن «ماتیاس وارنیگ» اعمال کرده است. بایدن در بیانیه‌ای که چهارشنبه شب توسط کاخ سفید منتشر شد، گفت: از زمانی که روسیه استقرار نیروهای خود در مرز اوکراین را آغاز کرد، آمریکا از نزدیک با متحدان و شرکای خود برای پاسخگویی قوی و واحد همکاری کرده است. در اوایل ماه جاری طی دیدار خود با صدراعظم آلمان تلاش‌های خود را برای توقف خط لوله نورد استریم ۲ در صورت ادامه حمله روسیه به اوکراین هماهنگ کرده‌ایم. بایدن تاکید کرد: دیروز، پس از رایزنی‌های نزدیک بین برلین و واشنگتن، آلمان اعلام کرد که روند صدور مجوز خط لوله را متوقف می‌کند. امروز به دولت خود دستور دادم تا شرکت «نورد استریم ۲ ای.جی» و مقامات آن را تحریم کند.

منبع: مهر

کی یف پرچم روسیه را پایین کشید

خبرگزاری اینترفاکس از پایین کشیده شدن پرچم روسیه از ساختمان سفارت و کنسولگری‌های روسیه در کی یف و سایر شهرهای اوکراین خبر داد. این تحول در حالی صورت می‌گیرد که وزارت امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد روند تخلیه کارکنان تمامی مقرهای دیپلماتیک خود در اوکراین را آغاز کرده است. روسیا الیوم به نقل از خبرگزاری تاس ضمن اعلام این خبر افزود: وزارت امور خارجه روسیه پیشتر اعلام کرده بود مقامات روسیه تصمیم گرفته‌اند کارکنان مقرهای دیپلماتیک و خانواده‌های آنها را به خاطر تهدیدات موجود و با هدف حفظ جان و سلامتی آنها از اوکراین خارج کنند. این وزارتخانه افزود: از سال ۲۰۱۴ تا کنون سفارت روسیه در کی یف و کنسولگری‌های ما در دو شهر «لویو» و «خارکیف» هدف حملات متعددی قرار گرفته‌اند. همچنین مرکز علوم و فنون روسیه در کی یف نیز هدف اقدامات تحریک آمیز برنامه ریزی شده قرار گرفته است. اوکراین نیز امروز چهارشنبه از شهروندانش خواست که فوراً روسیه را ترک کنند.

منبع: مهر

رژیم صهیونیستی مدعی سرنگونی پهپاد حماس شد

ارتش رژیم صهیونیستی عصر چهارشنبه ادعا کرد که پدافند هوایی این رژیم یک پهپاد را که توسط جنبش حماس از نوار غزه به پرواز درآمده بود سرنگون کرده است. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پهپاد اوایل امروز در مرز شمالی نوار غزه با اسرائیل سرنگون شد. اسرائیل اخیراً نسبت به هواپیماهای بدون سرنشین هراس بیشتری احساس می‌کند و مقامات امنیتی این رژیم هشدار داده‌اند که پهپادهای کوچک چالشی برای ارتش اسرائیل است. حزب الله لبنان عصر جمعه گذشته از ارسال پهپاد حسّان به حریم هوایی فلسطین اشغالی خبر داد و افزود این پهپاد حدود ۴۰ دقیقه در مساحتی به طول ۷۰ کیلومتر در مناطق شمالی فلسطین اشغالی به انجام مأموریت پرداخت و بر خلاف تمام تلاش دشمن برای رهگیری و سرنگونی آن، سالم به نقطه پرواز بازگشت.

منبع: مهر

ریاض به باتلاق یمن اعتراف کرد

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی که نشان دهنده فرو رفتن ریاض در باتلاق جنگ یمن است، تأکید کرد که جنگ یمن بیش از آنکه ریاض انتظارش را داشت طولانی شده است. وی با ادعای اینکه دخالت عربستان و متحدانش در یمن برای کمک به دولت یمن بوده است، اعلام کرد: امیدوار بودیم که موضوع چندان طولانی نشود اما متأسفانه بسیار بیش از آنچه فکر می‌کردیم طولانی شد. بن فرحان مدعی شد: عربستان در مارس گذشته پیشنهاد آغاز روند سیاسی در یمن را مطرح کرده بود که حوثی ها برای دومین بار آن را رد کردند. متأسفانه آنها تاکنون نیز این پیشنهاد را نپذیرفته اند و حاضر به هیچ گونه گفتگوی سازنده در این باره نیستند. وزیر سعودی در حالی دم از آتش بس می‌زند که ائتلاف تحت سرکردگی ریاض جدیتی در این زمینه ندارد. دولت نجات ملی یمن همواره اعلام کرده است که مقدمه آتش بس رفع محاصره فرودگاه صنعا و توقف حملات ائتلاف تحت سرکردگی سعودی است. سعودی‌ها بارها در طول جنگ یمن که از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ و با تهاجم ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان به یمن آغاز شده، از آتش بس و توقف جنگ دم زده اند، ولی با گذشت ساعاتی نشان داده اند که به هیچ وجه نه به آتش بس بلکه به هیچ قانون و قاعده انسانی و اسلامی پایبند نیستند. نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن که با هوشیاری از اقدامات مزورانه آل سعود خبر دارند، ترفند سعودی‌ها در اعلام آتش بس دروغین را نخورده و آمادگی خود را حفظ کرده اند.

منبع: مهر

ناجا روغن‌های تقلبی را کشف کرد

سردار حسین اشتری بعد از ظهر چهارشنبه در حاشیه بازدید از از کشفیات امنیت اجتماعی و محله محور پلیس غرب استان تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برخورد با اراذل و اوباش در اولویت نیروی انتظامی قرار دارد اظهار داشت: اقدامات بسیار خوبی در خصوص برخورد با اشرار و کلاهبرداران در غرب استان تهران صورت گرفته و شاهد احقاق حقوق بسیاری از مالباختگان بوده ایم. اشتری از کشف ۱۵ تن انواع مواد مخدر در غرب استان تهران متلاشی شدن چندین باند خبر داد و گفت: پلیس ضمن برخورد شدید با باندها و قاچاقچیان، خرده فروشان و سوداگران مواد مخدر را نیز از جامعه پاکسازی می‌کند. فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه طی روزهای پایانی سال اقدامات پلیس افزایش و قرارگاه‌های مبارزه با جرایم تقویت می‌شود تا مردم در آرامش باشند عنوان داشت: خط قرمز پلیس، امنیت مردم است و بر اساس قانون با برهم زنندگان امنیت برخورد قاطع می‌شود وی در ادامه از شناسایی و کشف ۱۵۰ هزار تن روغن تقلبی و شناسایی و دستگیری سارقین منازل در شهرستان‌های غرب استان تهران توسط پلیس خبر داد و عنوا ن داشت: پرونده متهمین تحویل مراجع قضائی شده است.

منبع: مهر

پروفسور ثبوتی از تدریس کناره گرفت

دکتر ثبوتی در مراسم اعطای ششمین دوره جایزه ثبوتی-خواجه پور از پایان تدریسش در دانشگاه‌ها خبر داد. دکتر یوسف ثبوتی در ششمین دوره جایزه ثبوتی-خواجه پور که به صورت آنلاین برگزار شد، با بیان اینکه از ۵۷ سال گذشته در دانشگاه‌ها به تحصیل و تدریس مشغول است، گفت: آخرین ساعت درسی من دیروز ۳ شنبه، ۳ اسفند ماه بود و خداوند را شاکرم که همچنان توانایی یاددادن و یادگرفتن را دارم، هر چند که ذهنم به سرعت ۶۰ سال قبل نیست. وی با تشکر از همکارانش که به مدت ۳۰ سال در کنار وی و دکتر خواجه پور بودند و در ساختن و پرداختن دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان نقش ایفا کردند، یادآور شد: به جوانان برومندی که امروز به نام من و دکتر خواجه پور جایزه دریافت می‌کنند، تبریک می گویم و برایشان آرزوی توفیق بیشتر را دارم. بنیانگذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان تصریح کرد: این جایزه امسال همزمان با سال جهانی علوم پایه و سی امین سال تأسیس این دانشگاه شده است و امیدوارم در این دانشگاه کمیسیونی برای برگزاری سی امین سال تأسیس این دانشگاه تشکیل شود. این مراسم تاکنون در اردیبهشت ماه برگزار می شده است. وی با تاکید بر اینکه ما باید همواره بیاموزیم و به دیگران نیز بیاموزانیم، خاطر نشان کرد: در بیش از ۶۰ تا ۷۰ سال گذشته در دانشگاه‌های کشور چیزی به نام پژوهش نبود و ما تنها انتقال دهنده علوم جهانی به دانشجویان بودیم و هر روز که این علوم پیشرفت می‌کردند، ما احساس می‌کردیم که از علوم دنیا عقب ماندیم. وی اضافه کرد: امروز به جایی رسیدیم که نه تنها پا به پای علوم جهان حرکت می‌کنیم، بلکه در برخی از شاخص‌های علوم سهمی در پیشبرد آنها در مرزهای دانش داریم. این استاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با اشاره به طرح‌های تحقیقاتی برگزیدگان جایزه ثبوتی-خواجه پور، ادامه داد: ما در بسیاری از علوم در دنیا حرفی برای گفتن داریم و تحقیقاتی عرضه شده که در سطح عرضه به جوامع علمی دنیا است. در این مراسم همچنین دکتر خواجه پور یکی از بنیانگذاران دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در مراسم ششمین دوره جایزه ثبوتی-خواجه پور ضمن تبریک به برگزیدگان ۶ دوره این جایزه، ابراز امیدواری کرد که این موفقیت، پیش درآمدی بر موفقیت‌های بزرگ‌تری برای آنها باشد. وی با اشاره به انواع جوایز علمی ادامه داد: یک نوع از این جوایز، جوایزی است که به نخبگان علمی در حوزه‌های فناوری اعطا می‌شود و نوع دیگری از جایزه علمی جایزه‌ای است که به کارهای علمی و عمدتاً به جوانان محقق داده می‌شود. خواجه پور این جایزه را متعلق به جوانان محقق دانست.

منبع: ایسنا

اوکراین مورد حمله سایبری قرار گرفت

میخایلو فیودوروف، معاون نخست‌وزیر اوکراین روز چهارشنبه از حملات سایبری جدید به چند پایگاه رسمی دولت این کشور خبر داد. بنا به گزارش‌ها دسترسی به پایگاه اینترنتی چند بانک اوکراینی و چند وزارتخانه این کشور دیگر ممکن نیست. خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که پایگاه اینترنتی وزارت خارجه اوکراین از دسترس خارج شده است. اوکراین ماه گذشته نیز با حمله سایبری به شماری از پایگاه‌های اینترنتی دولت این کشور روبرو شده بود. مقامات اوکراین تاکید می‌کنند که شواهدی از دخالت مسکو در حملات سایبری به پایگاه‌های دولتی در اختیار دارند. این در حالی است که روسیه این اتهام‌ها را رد می‌کند.

منبع: ایسنا

مذاکرات وین وارد مرحله نهایی شد

نماینده انگلیس در مذاکرات وین در توییتی از نزدیک شدن مذاکرات وین به مراحل پایانی خبر داد. استفانی القاق، نماینده ارشد انگلیس در مذاکرات وین روز چهارشنبه در توییتی نوشت: عصر امروز با علی باقری کنی پیش از بازگشتش به تهران دیدار کردم. وی در انتهای توییت خود از هشنگ «مرحله پایانی مذاکرات وین» استفاده کرده است. همچنین فیلیپ اررا، مدیر کل امور سیاسی و مسائل امنیتی وزارت خارجه فرانسه نیز در توییتی با اشاره به این مسئله که «تا بر سر همه چیز توافق نشود، بر سر هیچ چیزی توافق نشده است» نوشت: این مسئله امروز بیشتر از همیشه صدق می‌کند. وی در انتهای توییت خود از هشتگ «مذاکرات وین» و «برجام» استفاده کرده است.

منبع: ایسنا

کرونا «خشونت علیه زنان» را وخیم‌تر کرد

عضو هیأت مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران با بیان اینکه پاندمی کووید ۱۹ منجر شد خشونت علیه زنان شرایط وخیم‌تری پیدا کند، از تدوین سند راهنمای پیشگیری و مقابله با آزار جنسی در محیط‌های علمی برای زنان توسط این انجمن خبر داد. شیرین احمدنیا در چهارمین کنگره آنلاین بین المللی و سی و ششمین همایش مددکاری اجتماعی در ایران با موضوع "مددکاری اجتماعی و ادغام اجتماعی"، اظهار کرد: پیش از بروز پاندمی کرونا با پاندمی دیگری تحت عنوان پاندمی خشونت علیه زنان سر و کار داشتیم چراکه نزدیک به ۲۵۰ میلیون زن و دختر در جهان از جانب شرکای زندگی خود مورد آزار قرار گرفته بودند. این دانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه خشونت خانگی سابقه طولانی مدت دارد، ادامه داد: با پاندمی کوید ۱۹ خشونت علیه زنان در شرایط وخیم‌تری قرار گرفت چراکه نهادهای ذی ربط دچار ضعف عملکرد شدند و دسترسی به خدمات نیز برای این زنان دشوار شد. اگر به زمینه‌ها و ریشه این مساله توجه داشته باشیم در می‌یابیم خشونت علیه زنان محدود به خشونت خانگی نمی‌شود و زمینه بروز آن عرصه خصوصی و عمومی نظیر محل تحصیل و اشتغال و معابر و فضای تردد در شهر را نیز شامل می‌شود. وی با تاکید بر اینکه مطابق با تحلیل‌های جامعه شناختی خشونت‌گران همواره دچار اختلالات روانشناختی نیستند و گاهی خشونت‌گر از خشونت تلقی رفتاری متعارف فرهنگی دارد، توضیح داد: بعضاً مردان خشونت‌گر خود را خاطی و متخلف نسبت به ارزش‌ها تلقی نمی‌کند و رفتار خود را مردانه نیز می‌پندارند. در واقع این رفتار طی نسل‌ها تکرار و تبدیل به سنت فرهنگی شده و شاهد تداوم این خشونت‌ها در عرصه وسیع هستیم. از این رو فرد خشونت‌گر خود را نیازمند تغییر نمی‌داند چراکه آموزشی به او در این زمینه داده نشده است. احمدنیا، انزوا، سکوت، تسلیم شرایط شدن، عدم ادغام اجتماعی، کناره‌گیری از فعالیت اجتماعی، کاهش انگیزه فعالیت اجتماعی و کاهش اعتماد به نهادهای اجتماعی را از جمله پیامدهای گسترش و توسعه خشونت برای فرد خشونت دیده دانست و تاکید کرد که در این راستا باید اقدامات آموزشی، حمایتی و تخصصی، رسانه‌ای، حقوقی و قضائی و اقداماتی در راستای تأمین امنیت جانی و درمانی و شغلی افراد در سطح نهادهای دولتی و غیر دولتی انجام شود. عضو هیأت مدیره انجمن جامعه شناسی ایران در پایان سخنان خود از تدوین سند راهنمای پیشگیری و مقابله با آزار جنسی در محیط‌های علمی توسط این انجمن خبر داد و گفت: با توجه به شواهد موجود پیرامون آزارهای جنسی نسبت به زنان و دختران، این سند با حمایت برخی انجمن‌های دیگر و شخصیت‌های حقیقی از رشته‌های مختلف تهیه و در مهر ۱۴۰۰ رونمایی شد. به گفته وی، این سند به معرفی انواع آزار جنسی خفیف و شدید پرداخته و رویه‌هایی را برای آگاهی رسانی و پیشگیری از وقوع این رفتارها در میان کنشگران علمی و رویه‌هایی برای مقابله پیشگیری از شکایات در صورت بروز آزار معرفی کرده است. در واقع این سند به عنوان الگویی برای سایر نهادهای علمی تهیه شده و انجمن جامعه شناسی هیأتی را مأمور رسیدگی به خشونت‌های واصله کرده است.

منبع: ایسنا

کنکور تمدید شد

مهلت ثبت نام داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ از سوی سازمان سنجش آموزش کشور تا ششم اسفند ماه تمدید شد. سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد؛ پیرو اطلاعیه مورخ ۳۰ بهمن ماه به اطلاع متقاضیان ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور (آموزش از راه دور) و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی می‌رساند که به منظور فراهم نمودن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از متقاضیانی که تا این تاریخ (امروز چهارم اسفند) برای ثبت نام اقدام ننموده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده است که بتوانند تا روز جمعه مورخ ششم اسفند نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. همچنین متقاضیان ضرورت دارد که درمهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت نام و اصلاحات مندرج در اطلاعیه مورخ ۲۱ بهمن ماه جاری و فراهم نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت‌نام به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و نسبت به ثبت نام در آزمون مذکور اقدام کنند. ضمناً متقاضیانی که قبلاً ثبت نام خود را تکمیل و کدرهگیری دریافت کرده‌اند در صورت تمایل می‌توانند تا تاریخ فوق نسبت به مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی خود اقدام نمایند.

منبع: ایسنا

آرژانتین فسیل دایناسور بی‌دست را کشف کرد

فسیل تازه کشف شده یک گونه عجیب از دایناسورها در آرژانتین که تقریباً بدون دست بوده است، ممکن است ظاهر بانمکی داشته باشد، اما مطمئناً خشن و بی‌رحم بوده است. به تازگی مشخص شده است که یک دایناسور تازه کشف شده دارای دست‌هایی به قدری کوچک بوده است که حتی از دایناسورهای "تی‌رکس" که دست‌های کوتاهی داشته‌اند نیز مضحک تر بوده است. گروهی از دیرینه‌شناسان در آرژانتین به تازگی یافته‌های خود را از گونه‌ای جدید و بدون بازو از دایناسورها به نام "گومسیا اوچوآ"(Guemesia ochoai) منتشر کرده‌اند. این دایناسورها قبل از انقراض در ۶۶ میلیون سال پیش، در اروپا، آفریقا، آمریکای جنوبی و هند می‌زیسته‌اند. دیرینه‌شناسان همیشه به اعماق گذشته ما نگاه می‌کنند تا بفهمند ما چگونه به آنچه امروز هستیم، تکامل یافته‌ایم. در حالی که فسیل‌های انسانی اخیر با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال می‌توانند جزئیاتی از رژیم‌های غذایی مصرف‌شده توسط افراد در گذشته را ارائه دهند، با فسیل‌های قدیمی‌تر می‌توان به عمق تاریخ بازگشت و حتی زمان تکامل گونه‌های قدیمی به گونه‌های جدید را مشخص کرد. یافته‌های اخیر، گونه‌ای به نام "آبل‌خزندگان"(Abelisuarids) را نشان می‌دهد. "آبل‌خزندگان" دایناسورهای دوپا با اندام‌های عقبی تنومند با سه انگشت کاربردی بودند. این دایناسورها از نظر اندازه بسیار بزرگ بودند و تخمین‌ها حاکی از آن است که طول آنها تا ۳۹ فوت (۱۲ متر) می‌رسیده است. با این حال این مطالعه جدید، یکی از کوچک‌ترین "آبل‌خزندگان" گزارش شده تا به امروز را گزارش می‌دهد. تجزیه و تحلیل محققان نشان می‌دهد که "گومسیا اوچوآ" گونه‌ای از "آبل‌خزندگان" بوده است که دسته‌ای از دایناسورها با اندام‌های جلویی کوچک هستند که برای شکار طعمه باید به سر و آرواره‌های قدرتمند خود تکیه می‌کردند. آبل‌خزندگان نام یک تیره از بالاخانواده شاخ‌خزنده‌سانان است که در دوره کرتاسه تکامل یافتند. اگرچه سنگواره‌هایی که به تازگی کشف شده نشان می‌دهد که آنها احتمالاً از اواسط دوره ژوراسیک یعنی از حدود ۱۷۰ میلیون سال پیش نیز وجود داشتند. آبل‌خزندگان دایناسورهای گوشت‌خواری با جثه‌های پنج تا ۹ متری بوده‌اند که سنگواره‌های آنها تاکنون در قاره‌های آمریکای جنوبی، آفریقا و همچنین در هند و ماداگاسکار کشف شده است. اما با انقراض دایناسورهای "گوشت‌سوسمار" در این مناطق توانستند جایگزین آنها شوند و به گوشت‌خواران برتر محیط زندگی خود تبدیل شوند. پروفسور "آنجالی گوسامی" رهبر این تحقیقات و یکی از نویسندگان این مطالعه جدید گفت: این دایناسور جدید در نوع خود کاملاً غیرمعمول است. چندین ویژگی کلیدی دارد که نشان می‌دهد یک گونه جدید است و اطلاعات مهم جدیدی را در مورد منطقه‌ای از جهان که ما اطلاعات زیادی در مورد آن نداریم، ارائه می‌دهد. این تخمین‌ها از روی یک مغز تقریباً کامل کشف شده از این دایناسور در دره "آمبلایو" در استان سالتا در کشور آرژانتین زده شده است. محققان در مقاله تحقیقاتی خود نوشته‌اند که این فسیل، سقف جمجمه نازک و عدم وجود شاخ را نشان می‌دهد. در حالی که این ویژگی‌ها مشخصه آبل‌خزندگان است، اما منحصر به آنها نیست. "گومسیا اوچوآ" نسبت به بدن بزرگ خود، دست‌های بسیار کوچکی داشته است. محققان بر این باورند که این دست‌ها بقایای فرگشتی دست‌هایی هستند که زمانی برای اجداد این دایناسورها مفید بوده‌اند، اما با گذر زمان دیگر از نظر عملکردی برای آنها مفید نبوده‌اند. "گومسیا اوچوآ" مانند دایناسورهای دیگر در دسته خود، نمی‌توانسته اندام بالایی خود را خم کند و حتی پنجه هم نداشته است. اعتقاد محققان بر این است که "گومسیا اوچوآ" با این وجود، گوشت‌خوار بی‌رحمی بوده است که طعمه خود را به راحتی از بین می‌برده است. اما مهم‌تر از این‌ها اینکه حضور این فسیل تأیید می‌کند که در آبل‌خزندگان یافت شده در آرژانتین، تمایزات جغرافیایی وجود داشته است. در حالی که آبل‌خزندگان قبلی در منطقه پاتاگونیای جنوبی این کشور یافت شده بودند، "گومسیا اوچوآ" در شمال غربی این کشور یافت شد که نشان می‌دهد این منطقه ممکن است سرنخ‌های زیادی راجع به دایناسورها در اختیار داشته باشد. این واقعیت که بقایای فسیلی آرژانتین تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده‌اند، به این معما اضافه می‌کند. بنابراین، ممکن است این اولین باری باشد که در مورد آبل‌خزندگان می‌شنوید، اما بعید است که آخرین مورد باشد. این یافته‌ها در مجله Journal of Vertebrate Paleontology منتشر شده است.

منبع: ایسنا

مخبر به تولیدی‌های لوازم خانگی تذکر تند داد

محمد مخبر گفت: براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار، چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قیمت‌های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه‌ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام شود. به گفته معاون اول رئیس‌جمهور همه کسانی که در این زمینه همکاری مناسبی دارند مورد تشویق قرار گرفته و با متخلفان در هر صنعتی به شدت برخورد شود. در این نشست در خصوص وضعیت قیمت‌ها در صنعت لوازم خانگی گزارش مبسوطی ارائه شد. بر اساس این گزارش و با توجه به توقف افزایش قیمت‌ها، ایجاد شفافیت در سامانه جامع تجارت، ثبت دقیق فاکتور فروش، درج قیمت تولید کننده، کاهش قیمت تمام شده از طریق ساخت مواد داخل و کاهش تعرفه واردات قطعات و تلاش برای افزایش تیراژ تولید و ایجاد تنوع در محصول از جمله راهکارهای کاهش قیمت در این صنعت و بازار عنوان و مقرر شد در این زمینه برنامه ریزی لازم اعمال شود. فروشندگان لوازم خانگی می‌گویند در سال جاری، هر دوماه یکبار، شاهد افزایش قیمت بوده‌اند. به عنوان مثال، برندهای یخچال ایرانی که سال ۱۳۹۸ با قیمتی کمتر از ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسیده، در بهمن امسال، بیش از دو برابر افزایش قیمت داشته اند. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه گزارشی از آسیب شناسی و آخرین وضعیت قیمت‌های ۱۸ قلم از طیف وسیعی از کالاهای مورد نیاز شب عید و همچنین گزارشی از آخرین وضعیت درج قیمت تولید کننده بر روی کالاها ارائه داد. بر اساس این گزارش تعداد کالاهای مشمول طرح درج قیمت تولیدکننده هفت هزار قلم کالا اعلام شد که از این تعداد حدود ۴۵۰۰ قلم کاهش قیمت پیدا کرده اند.

منبع: خبرنگاران جوان

هنری‌ها معاف از مالیات شدند

مایندگان مجلس شورای اسلامی مصوباتی درباره معافیت فعالیت‌های هنری از پرداخت مالیات و انتشارات کتب کمک درسی داشتند. نمایندگان مجلس امروز چند مصوبه داشتند که به شرح زیر است: قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، به دولت اجازه داده می‌شود به ازای صادرات هر رأس دام سبک مبلغ پانصد و سی و هفت هزار (۵۳۷.۰۰۰) ریال و به ازای صادرات هر کیلوگرم وزن زنده دام سنگین مبلغ یکصد و شصت و هفت هزار (۱۶۷.۰۰۰) ریال از صادرکنندگان دام دریافت و به ردیف درآمدی ۱۴۰۲۱۲ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. نمایندگان مردم در مجلس با اخذ جریمه دیرکرد از عوارض بزرگراهی، راه‌های اصلی جدید و شبکه آزادراهی مخالفت کردند. تأخیر در پرداخت عوارض مصوب بزرگراهی و راه‌های اصلی جدید و شبکه آزادراهی در زمان مقرر، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل بیست درصد (۲۰%) عوارض مصوب در آزادراه، بزرگراه و راه‌های اصلی جدید مربوط می‌باشد در صورت تأخیر بیش از یکماه در پرداخت، علاوه بر اصل عوارض و جریمه مذکور، مشمول جریمه‌ای معادل دو درصد (۲%) مجموع نرخ اصل و جریمه یادشده به ازا هر ماه تأخیر، می‌شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از عرضه کنندگان انواع بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و کنسول عوارضی معادل ده درصد (۱۰%) قیمت فروش را أخذ و به حساب درآمدی ۱۶۰۱۷۸ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه داری کل واریز نماید. در راستای سیاست‌های حمایت از تولید، نرخ مالیات قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه‌های ذی‌ربط در فعالیت‌های تولیدی در سال ۱۴۰۰ معادل پنج واحد درصد کاهش می‌یابد. این بخشودگی علاوه بر سایر معافیت‌ها و بخشودگی‌ها و مشوق‌های قانونی اشخاص مذکور می‌باشد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حمایت از فعالیت‌های هنری هنرمندان مشمول ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم را از پرداخت مالیات معاف کردند. معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی حذف می‌شود. معافیت‌های مالیاتی مؤسسات کنکور دانشگاه‌ها اعم از کنکور سراسری و کنکورهای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)، حذف می‌شود. واردات خودروی آمبولانس توسط سازمان اورژانس کشور از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.

منبع: خبرنگاران جوان

نفت در آستانه سه رقمی شدن قرار گرفت

تشدید تنش‌ها میان روسیه و اوکراین باعث افزایش بهای طلای سیاه در بازار جهانی شد. شاخص جهانی نفت برنت دریای شمال در ابتدای معاملات امروز تا مرز ۹۹ دلار و ۵۰ سنت افزایش یافت. با این حال، در ادامه با تعدیل قیمت‌ها، بهای نفت خام برنت دریای شمال با ۱.۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به ۹۶ دلار و ۸۴ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم ۹۶ دلار در هر بشکه داد و ستد شد که بالاترین میزان در هفت سال گذشته محسوب می‌شود. پس از استقرار نظامیان روس در مناطق شرقی اوکراین دولت‌های غربی اعلام کردند بسته‌های تحریمی جدید خود علیه روسیه را اعمال خواهند کرد. آمریکا و اروپا در ساعات گذشته برخی از تحریم‌ها از جمله تحریم بانک‌های روسیه را رسماً اعلام کرده اند. آمریکا همچنین تهدید کرده است در صورت حملات نظامی روسیه به اوکراین، خط لوله گاز نورد استریم ۲ را به لیست تحریم‌ها خواهد افزود. روز گذشته صدر اعظم آلمان به وزارت اقتصاد این کشور که سازمان دهنده پروژه نورد استریم ۲ است دستور داد تا قرارداد را لغو کند و این اقدام را گامی ضروری در پاسخ برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک از سوی روسیه دانست. تحلیلگران می‌گویند در صورت ادامه تنش‌ها میان روسیه و اوکراین بازار انرژی می‌تواند بیش از این به موضوع واکنش نشان دهد و ممکن است قیمت نفت خام به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه هم صعود کند.

منبع: خبرنگاران جوان

قهرمان پرورش اندام ایران و جهان درگذشت

اسحاق قویدل قهرمان مازندرانی پرورش اندام ایران و جهان که عناوین زیادی را در مسابقات داخلی و بین‌المللی در دسته سنگین وزن به دست آورده بود، بر اثر بیماری سرطان درگذشت. اسحاق قویدل متولد ۱۳۶۶ در بابل مازندران بود. او در سال‌های اخیر با بیماری سرطان درگیر بود. قویدل در سال ۲۰۱۸، به عنوان اولین سنگین‌وزن حرفه‌ای تاریخ پرورش اندام ایران در مسابقات جهانی تورنتو کانادا حضور یافت.

منبع: خبرنگاران جوان

مالیات خودروهای لوکس مشخص شد

وکلای‌ملت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با بند (ر) تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره مالیات خودروهای لوکس موافقت کردند. براساس بخش درآمدی بند (ر) تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ ر- در سال ۱۴۰۱ ارزش انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی (خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل) و حقوقی بیش از ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال مشمول مالیات سالانه خودرو به شرح زیر می‌باشند: ۱- تا مبلغ پانزده میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به مازاد ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یک درصد (۱%)۲- تا مبلغ سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به مازاد پانزده میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال دو درصد (۲%)۳- تا مبلغ چهل و پنج میلیارد (۴۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به مازاد سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال سه درصد (۳%)۴- نسبت به مازاد چهل و پنج میلیارد (۴۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال چهار درصد (۴%).

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha