سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
یمن

حوزه/ در حالی کودکان یمنی با گرسنگی و مرگ در اثر محاصره ائتلاف سعودی علیه کشورشان دست و پنجه نرم می کنند که عربستان و امارات رتبه های نخست را درفهرست جهانی و کشورهای عربی اسراف غذا کسب کردند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، جنگ یمن در آستانه هشت سالگی خود قرار دارد و با وجود اعلام سازمان های بین المللی و هشدارهای متعدد در باره به خطر افتادن جان هزاران کودک یمنی به خاطر جنگ و محاصره و کمبود مواد غذایی و دارویی، کشورهای عربی بی اعتنا به محاصره خود جنگ علیه این کشور ادامه می دهند.

جنگ‌ها تراژدی‌ها و داستان‌های دردناک بسیاری را خلق می کنند، دردهایی که فقط مربوط به قربانی شدن غیرنظامیان در زیر آوار خانه‌ها، بازارها، خیابان‌ها و تأسیسات حیاتی نیست، بلکه تصمیم دارد کسانی را که در بمباران هوایی نمردند را از بین ببرد.

به این شیوه که آنها را با گرسنگی و سوء تغذیه بکشد و این همان چیزی است که هفت سال است که در یمن اتفاق می افتد. کودکان، زنان و سالمندان یمنی بهای سنگینی را برای جنگی که ائتلاف سعودی-آمریکایی تا به امروز در یمن به راه انداخته پرداخت می‌کنند و صداهای سازمان‌های بین‌المللی، به ویژه سازمان ملل متحد، طنین‌انداز است و بر بحران شدید غذایی یمن تاکید می کند. کمبود پول و ثروت، موجب شده یمن در خط مقدم کشورهای در معرض خطر «قحطی» در عصر مدرن قرار گیرد.

اسراف سعودی ها در مهمانی ها و جشن ها

در مقابل، شهروندان و فرزندان کشورهای عربی در میان کشورهایی که در تجاوز به یمن به رهبری عربستان سعودی و امارات شرکت کردند، از نعمت ها و امکانات زیادی برخوردارند، و غوطه ور در زندگی سرشار از رفاه و تجمل هستند تا آنجایی که سلامتی فرزندانشان در اثر زیاد خوردن به مرز هشدار رسیده است. «چاقی» در میان کودکان و جوانان کشورهای حاشیه خلیج فارس، در کنار درخواست‌های اجتماعی برای کاهش اسراف در مواد غذایی که به حد رکورد رسیده خطرناک گزارش داده شده است و این در حالی است که یمن با گرسنگی و مرگ دست و پنجه نرم می کنند.

عربستان و امارات رتبه های نخست اسراف غذا در جهان

اخیراً یک کارشناس سعودی ارقام نگران کننده ای را در مورد شیوع چاقی در بین کودکان عربستان سعودی فاش کرده است. پروفسور عایض القحطانی در مصاحبه تلویزیونی با شبکه الاخباریه گفت: ۵۰ درصد کودکان زیر ۱۸ سال که در دوره ابتدایی وسطوح متوسط و دبیرستان هستند چاق بوده یا اضافه وزن دارند.

کودکان یمنی با گرسنگی و خطرات بمباران ائتلاف سعودی د ست و پنجه نرم می کنند

در حالی که برخی از کشورهای عربی و در صف اول آن یمنی ها از گرسنگی رنج می برند، عربستان سعودی با ارقام نگران کننده در رتبه اول جهان در فهرست «اسراف مواد غذایی» قرار گرفته، زیرا هزینه کل هدر رفت مواد غذایی اش سالانه به ۱۰.۷ میلیارد دلار رسیده است. بر اساس برنامه ملی عربستان سعودی برای جلوگیری از اسراف و ضایعات رقمی معادل ۸ میلیون تن در سال محاسبه شده است.

امارات متحده عربی که متحد مهم استراتژیک عربستان سعودی است، از اعداد تکان دهنده در فهرست ضایعات مواد غذایی سالانه دور نمانده، زیرا پس از عربستان سعودی در رتبه دوم و در رتبه بندی جهانی، مواد غذایی که به طور کامل استفاده نشده و در سطل زباله ریخته شده، در رتبه چهارم قرار گرفته است.

شاید دلیل اصلی این اسراف، صرف مبالغ هنگفت بالغ بر ۲.۷ میلیارد دلار در سال است که از سوی شهروندان خلیج فارس برای خرید مواد غذایی بیش از نیازشان، مصرف می شود که این رقم در کنار زیاده روی در مهمانی ها و جشن ها و ولیمه ها است، مراسماتی که در آن انواع غذاها، با وجود تعداد محدود مهمان فراهم شده است.

یمنی ها در حالی پیروزی در هشت سالگی جنگشان را جشن خواهند گرفت که به تمام دنیا ثابت کردند با مقاومت توانستند بر دشمنان استقلال و آزادیشان چیره شوند و عزت و اقتدار کشور و ملتشان را فدای شکم و رفاهیات زندگی نکردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha