پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ رونمایۍ از اثر « الموسوعة الفقهية الميسرة »

حوزه/ آیین رونمایی از ۱۶ جلد از کتاب «موسوعة الفقهیة المیسرة» نوشته استادمحمدعلی انصاری شوشتری با پیام تصویری آیت الله العظمی جعفر سبحانی به این مراسم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیین رونمایی از ۱۶ جلد از کتاب «موسوعة الفقهیة المیسرة» نوشته آیت الله محمدعلی انصاری شوشتری با پیام تصویری آیت الله العظمی جعفر سبحانی، سخنرانی آیت الله محسن اراکی و نقد و بررسی این کتاب توسط حجج اسلام والمسلمین مقیمی حاجی و اسلامی در سالن همایش های دانشکده اصول الدین قم برگزار شد.

موسوعه میسره در پرتو همت، عزم راسخ و تتبع گسترده مؤلف پدید آمده است

حضرت آیت الله سبحانی در پیامی تصویری به این مراسم، کتاب موسوعة الفقهیة المیسرة را نمونه بارزی از نگارش کتب فقهی بر اساس اصطلاحات آن ها دانستند و گفتند: اگر کسی از دور بر این اثر بنگرد تصور می کند که جمعی از فقیهان دور هم گرد آمده اند و به چنین تألیفی دست یازیده اند ولی واقع به گونه ای دیگر است؛ زیرا یک شخصیت علمی و فقیهی ارجمند یعنی حجت الاسلام والمسلمین آیت الله شیخ محمدعلی انصاری در پرتو همت بالا و عزم راسخ و تتبع گسترده این اثر را به تنهایی پدید آورده است و هرچند برخی از عزیزان در پاره ای از امور او را یاری کرده اند ولی اثرآفرین خود ایشان است.

اولین موسوعه جامع و عمیق در عین اختصار

آیت الله محسن اراکی رئیس هیئت امنای مجمع الفکر الاسلامی در ادامه به ایراد سخن پرداخته و گفت: موسوعه فقهیه میسره اولین اثری است که جامع بین عمق، آسانی دسترسی به مطالب و شمول کامل نسبت به مسائل فقهی می باشد.

جمع آوری ۴۰۰۰ اصطلاح فقهی

استاد محمدعلی انصاری شوشتری مؤلف «موسوعة الفقهیة المیسرة» سپس گفت: در سال ۱۳۶۳ دست به قلم شدم و اصطلاحات را جمع آوری کردم؛ حدود ۴۰۰۰ اصطلاح فقهی را برای این کتاب جمع آوری نمودم؛ بحمدالله تاکنون موفق به تألیف و به چاپ رساندن ۱۶ جلد از موسوعه فقهیه میسره شده ام.

موسوعه فقهیه میسره متفاوت با فرهنگ نامه ها نوشته شده است

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه در ادامه این مراسم به مقایسه این کتاب با موسوعه فقهیه کویتیه پرداخت و با اشاره به اینکه بسیاری از دانش نامه ها و به عبارت عربی موسوعه ها متأسفانه بر اساس مدخل های همانند فرهنگ نامه ها نوشته شده اند، افزود: خوشبختانه چنین خلطی را در مدخل های موسوعه فقهیه میسره نمی بینیم؛ این امر احاطه علمی می خواهد.

وی گفت: ملحق اصولی در موسوعه میسره به شکل جامع تر از موسوعه کویتیه آمده است.

گزینش خوب مدخل ها

حجت الاسلام رضا اسلامی سپس به نقد و بررسی موسوعه فقهیه میسره پرداخت و گفت: موسوعه میسره اهداف خاص خودش را تعقیب می کند؛ یکی از ویژگی های این کتاب گزینش خوب مدخل ها می باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان اظهار کرد: یکی از محسنات موسوعه فقهیه میسره مظان البحث آن است که کاربردهای بسیاری برای طلاب پژوهشگر دارد.

در پایان از ۱۶ جلد «موسوعة الفقهیة المیسرة» به دست آیت الله محسن اراکی و حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی و مؤلف این کتاب که حاصل بیش از ۳۰ سال تلاش علمی وی بوده است، رونمایی به عمل آمد.

همچنین تقدیر از تلاش های علمی استاد محمدعلی انصاری شوشتری مؤلف موسوعة الفقهیة المیسرة و تنی چند از دیگر پژوهشگران مجمع الفکر الاسلامی بخش دیگر این مراسم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha