شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حسینی بوشهری

حوزه/ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: دانشگاه باید محیطی برای رشد علمی، معرفتی و فرهنگی توأمان دانشجویان باشد تا افرادی خبره و تاثیرگذار تحویل اجتماع بدهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله حسینی بوشهری در جمع رئیس، اساتید و مدیران دانشگاه پیام نور استان قم ضمن تبریک مبعث رسول گرامی اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) اظهار کرد: کار در محیط آموزش عالی، سهل و ممتنع است؛ سهل چون بخشنامه‌ها و قوانین از ابتدای ورود دانشجویان تا فارغ‌التحصیلی آنها وجود دارد و ممتنع از آن جهت که انسان‌ها در محیط های بزرگ‌تر همچون دانشگاه، از ظرفیت‌های خود بیشتر بهره می‌برند و تفاوت‌هایی در آنها بروز می‌کند بنابراین دانشگاه باید تاثیرگذاری روی همه افراد با همه گرایش‌ها و سلیقه‌ها را در دستور کار داشته باشد.
وی افزود: هر فرد علاوه بر آن که براساس شور و احساس و همچنین شعور و درک خویش عمل می‌کند؛ در این بین شرایط جامعه نیز روی او تأثیر می‌گذارد که یکی از آن عوامل تأثیرگذار، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند که از نظر فکری، می‌توانند سبب جهت‌دهی به دانشجویان شوند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه در محیط دانشگاهی علاوه بر اساتید، کارکنان هم روی دانشجویان تأثیرگذار هستند گفت: سخت بودن کار اینجا خود را نمایان می‌کند زیرا شما در ابتدای کار با دانشجویی مواجه هستید که صرفا از نظر علمی گزینش شده بنابراین باید تلاش زیادی در راستای تربیت و تهذیب آنان داشته باشید.
وی ادامه داد: اگر خواستار اثرگذاری کامل روی دانشجویان هستید، باید علاوه بر انتخاب اساتید شایسته ، در انتخاب افرادی که با دانشجویان در ارتباط هستند هم دقت نظر داشته باشید تا با نقشه راهی مدون، دانشجویان را از نقطه ابتدایی به نقطه انتهایی مطلوب برسانید و با آنها همراهی کنید.
آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر آموزش مسائل معرفتی واخلاقی به دانشجویان در کنار مسائل علمی عنوان کرد: در این زمینه علاوه بر انتخاب مدرسان آگاه و با معرفت، باید موارد تشویقی هم برای دانشجویان فعال و کوشا در نظر گرفت.
عضو مجلس خبرگان رهبری برپایی اردوهای زیارتی، علمی، فرهنگی و سیاحتی را از دیگر اولویت‌های کار دانشگاه‌ها در کنار فعالیت‌های علمی و آموزش برشمرد و گفت: دانشجویان نباید احساس کنند دانشگاه فقط جایی برای درس خواندن و سر و کار داشتن با کتاب است بلکه این احساس باید در آنها به وجود بیاید که این مکان جایی برای رشد فکری، فرهنگی و معرفتی آنهاست زیرا همه آن چه در جامعه به آن نیاز دارند، در کتاب‌های درسی یافت نمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha