دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
هاشمی

حوزه/ محمد صادق الهاشمی تحلیلگر عراقی طی یادداشتی به بررسی ابعاد مختلف توییت «احمد الطیب» شیخ الازهر در باره جنگ اوکراین و روسیه و پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، چند روز قبل شیخ الازهر در توییتی نوشت: «آنچه در اوکراین از ایجاد وحشت برای شهروندان بی پناه و وادار شدنشان به خروج از کشورشان در جستجوی امنیت شاهدیم آزمونی واقعی برای انسانیت ماست. من از جامعه بین‌المللی می خواهم که کمک‌های انسان‌دوستانه خود به اوکراین را افزایش دهد و تلاش‌های بیشتری برای توقف جنگ در پیش بگیرد و از خداوند می خواهم که هرچه سریع‌تر صلح را به اوکراین بازگرداند تا شهروندان بی گناه در سلامت کامل به کشورشان برگردند».

محمد صادق الهاشمی تحلیلگر عراقی طی یادداشتی به بررسی ابعاد مختلف این موضع «احمد الطیب» شیخ الازهر در باره جنگ اوکراین و روسیه و پرداخته که ترجمه آن به این شرح است:

۱. توییت شیخ الازهر به عنوان رئیس بزرگترین نهاد رسمی دینی اهل سنت در جهان اسلام، اعلام موضع اهل سنت جهان در قبال جنگ روسیه و اوکراین و سوگیری آشکار به نفع غرب علیه روس ها تلقی می شود و این موضع گیری پیامدهای جدی و مهمی در پی خواهد داشت.

۲. مواضع امام خامنه ای (دام ظله) و شیخ الازهر تفاوت های ماهوی آشکاری دارند. چرا که مقام معظم رهبری هرگونه جنگ وخونریزی را محکوم کردند و خواستار توقف آن شدند، و همچنین صراحتا آمریکا را مسئول این جنگ دانستند، زیرا آمریکا با تهدید امنیت کشورها و ملت های دیگر، اوکراین را گرفتار این جنگ کرده است و همین رفتارهای آمریکای نتایج خطرناکی از جمله درگیری مسلحانه دارد. در حالی که شیخ الازهر آشکارا در کنار غرب قرار گرفت وهیچ اشاره ای به نقش آمریکا در تجاوز، درگیری و تهدید امنیت کشورها و ملتها و استکبارگری غرب نکرد.

۳. این موضع الازهر - در حمایت از غرب - نشان دهنده همبستگی و تداخل نهاد دینی اهل سنت با غرب و تسلیم شدن آن در برابر قدرت های غربی است. شیخ الازهر از اوکراینی ها دفاع کرد، موضعی که بی هیچ تردیدی خوب و پسندیده است، اما سکوت وی در مورد عوامل اصلی مظلومیت مردم اوکراین و همچنین سکوت وی در برابر تجاوزهای خونین و مستمر به مردم فلسطین، یمن، لبنان، سوریه و عراق نشان می دهد که موضع گیری آقای «الطیب» در دفاع از مردم اوکراین، هرگز با انگیزه های دینی یا بشردوستانه نبوده است.

۴. این موضع شیخ الازهر یک اشتباه استراتژیک است زیرا جهان اسلام سنی را در مقابل روس ها، چین و قطب های قدرت جدیدی قرار می دهد که در مراحل بعدی ظاهر می شوند.

۵. شاید برداشت شیخ الازهر - که با نهادهای دولتی در جهان عرب در ارتباط و حامی منافع آنها است – از درگیری های جاری این بوده که موضع روسیه به نفع شیعیان منطقه خواهد بود و به همین دلیل چنین موضع صریحی در مقابل روسیه و به نفع غرب داشت و بدون ذکر نام روسیه، مواضع مسکو را به شدت محکوم کرد و گفت: ((آنچه در اوکراین از ایجاد وحشت برای شهروندان بی پناه و وادار شدنشان به خروج از کشورشان در جستجوی امنیت شاهدیم)). این عبارت به معنای محکوم کردن اقدامات روسیه در اوکراین است، و البته آقای الطیب هیچ اشاره ای به نقش اوکراین در بسط نفوذ آمریکا در منطقه (و بر علیه روسیه) و همچنین حضور پایگاه های آمریکایی در خاک اوکراین نکرده است. به همین دلیل به نظر می رسد که الازهر و دولت های عربی این جنگ و درگیری را به نفع شیعیان می دانند یا معتقدند که نتایج و پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت آن به نفع محور شیعی خواهد بود.

۶. غرب می تواند به راحتی از این موضع گیری شیخ الازهر به عنوان یک فتوای دینی ورسمی برای تشویق گروه های تندرو و وهابی استفاده کند تا گروه های تروریستی را به جنگ با روسیه وادار کنند. لذا می توان گفت که این فتوا می تواند بار دیگر جریان های تروریستی و سلفی را نه برای دفاع از اوکراین، بلکه به بهانه مقابله با محور شیعی وارد جنگ با روسیه کنند! به عبارت دیگر این تروریست ها متقاعد خواهند شد که روسیه همپیمان شیعیان است، یا اینکه تضعیف آمریکا در منطقه باعث اقتدار شیعیان خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha