دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نفت

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا دست به دامان ونزوئلا شد

دو منبع آگاه گفته‌اند آمریکا در پی بحران انرژی به وجود آمده از ونزوئلا خواسته در صورت تامین نفت، تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش خواهد داد.دو تن از افراد نزدیک به این موضوع گفته‌اند مقامات آمریکایی به ونزوئلا اعلام کرده اند در ازای کاهش تحریم‌های تجاری ونزوئلا بخشی از نفت خود را به آمریکا صادر کند. این افراد به رویترز گفتند که مقامات آمریکایی به صراحت اعلام کردند که اولویت آن‌ها تأمین منابع مورد نیاز برای آمریکاست و هرگونه کاهش تحریم‌ها مشروط به ارسال مستقیم نفت ونزوئلا به آمریکا خواهد بود. شب گذشته، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا واردات نفت از روسیه را ممنوع کرد. اکنون، دیپلمات‌های آمریکایی در حال یافتن منابع انرژی در سراسر جهان هستند. مقامات آمریکا روز شنبه با نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در کاراکاس دیدار کرده اند. این اولین دور از گفتگوهای دو طرف در سال‌های اخیر است. ونزوئلا از سال ۲۰۱۹ تحت تحریم‌های نفتی آمریکا قرار دارد و در صورت رفع این محدودیت‌ها ممکن است مسیر توزیع نفت خام را تغییر دهد. گفته شده شرکت شورون، آخرین تولید کننده نفت آمریکا که هنوز در ونزوئلا فعالیت می کند، می تواند اولین ذینفع در صورت دستیابی به توافق با دولت مادورو باشد. مذاکرات آمریکا و ونزوئلا پیشرفت اندکی داشته چرا که آمریکا به دنبال کاهش اتحاد مادورو و پوتین بوده است. اما هر دو طرف برای گفتگوهای بیشتر موافقت کرده اند. خواسته واشنگتن آزادی زندانی‌های آمریکایی در خاک ونزوئلاست در مقابل مادورو خواستار لغو گسترده تحریم‌ها شده است.

منبع:خبرنگاران جوان

هکرها گنبد آهنین را نابود کردند

گروه هکری «لیک د انالیست» اعلام کرد، با حمله سایبری به سیستم هوانوردی رژیم صهیونیستی، اطلاعات خلبانان ارتش این رژیم را به دست آورده است. پیشتر لیک د انالیست، سامانه گنبد آهنین را هم هک کرد. حالا هکرها توانستند به یکی از این شرکت‌های تولید کننده نرم افزار جاسوسی اسرائیلی نفوذ کنند شرکت ورینت، بزرگترین تولید کننده نرم افزارهای جاسوسی در جهان است که سرنخش به اسراییل و آمریکا می‌رسد. رژیم صهیونیستی اعتراف کرده هکرهای "لیک د آنالیست" توانستند به ۱۱ گیگابایت از اسناد حساس شرکت جاسوسی ورینت - شامل رایانامه‌ها و قراردادهای فروش تجاری در کشورهای مختلف – دست پیدا کنند. جذابیت خبری این عملیات هکری فقط رو دست خوردن یک شرکت جاسوسی از هکرها نبوده، بلکه مشخص شده چه کشورهایی برای خرید نرم افزار جاسوسی با این شرکت معامله کرده اند. آلمان، انگلیس، آمریکا و امارات هم، جزو چند ده مشتری این شرکت بوده اند. پیشتر مشخص شد بحرین بر اساس مکالمات شنود شده برخی از شهروندانش با این نرم افزارها، آن‌ها را دستگیر و روانه زندان کرده است. گروه لیک د انالیست همچنین موفق شده به سامانه گنبد آهنین اسرائیلی‌ها هم نفوذ کند. همان گنبدی که بتازگی یک پهپاد حزب الله توانست در بی خبری این گنبد چهل دقیقه آسمان سرزمین‌های اشغالی را دور زده و به لبنان برگردد. مجله معتبر سکیوریتی لب نوشت. این گروه هکری پنج سال پیش هم به اسناد شخصی و کاری ادی پرتز تحلیلگر ارشد شرکت امنیت سایبری فایر آی اسرائیل دسترسی پیدا کرده بودند. اما حالا هکرهای لیک د آنالیست دیتای گنبد آهنین اسرائیلی‌ها را در ازای دریافت ۱۰۰ بیت کوین در فضای مجازی می‌فروشند.

منبع:شبکه خبر

چراغ بورس شب عید روشن ماند

چهار شنبه ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش ۱۱۷۷۹ واحدی به رقم یک میلیون و ۳۴۸ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۲۳۵۳ واحدی عدد ۳۴۲ هزار و ۶۹۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول اما با ۱۲۵۵۰ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۴۴ واحد دست یافت و شاخص بازار دوم نیز با ۱۱۵۷۰ واحد، عدد ۲ میلیون و ۵۳۸ هزار واحد را تجربه کرد. در بورس تهران امروز ۷ میلیارد و ۷۶۹ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۴۶۵ هزار و ۶۹۰ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۴ هزار و ۸۳۲ میلیارد تومان را در برداشت. در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۱۲۴ واحد افزایش به رقم ۱۸ هزار و ۲۷۰ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۳ میلیارد و ۶۸۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۳ هزار و ۵۱۲ میلیارد تومان معامله شده است. اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر رشد شاخص کل بورس تهران امروز کچاد با ۱۵۷۸ واحد، شتران با ۹۵۲ واحد و شپنا با ۹۴۲ واحد بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی رانفور با ۱۴۵ واحد، فایرا با ۱۰۳ واحد و تنوین با ۱۰۰ واحد افزایش، بیشترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند. بازار سهام در حالی با نماگرهای سبز پوش به کار خود پایان داد که اغلب خریداران این بازار را حقیقی‌ها تشکیل می‌دادند.حقیقی هایی که در واپسین روزهای باقیمانده تا پایان سال به اندک بازدهی شب عید در سهم‌های شاخص ساز و اغلب بزرگ بازار دلخوش کرده‌اند. به نظر می‌رسد بازار سهام در صورت تداوم تقویت حجم و ارزش معاملات می‌تواند در سال جدید آغازی پرقدرت را به نمایش بگذارد.

منبع:مهر

بنزین در آمریکا اوج گرفت

قیمت بنزین در ایالات متحده در بحبوحه افزایش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین حد خود رسیده است که این امر عمدتاً به نگرانی موجود در عرضه نفت در بازارهای جهانی به دلیل تحریم‌های ضد روسی در پی حمله این کشور به اوکراین رخ داده است. بر اساس داده‌های انجمن خودرو آمریکا که قیمت‌های بنزین را در بیش از ۶۰ هزار پمپ بنزین در سراسر آمریکا بررسی می‌کند، میانگین قیمت بنزین از ۴ دلار و ۱۷ سنت در هر گالن (۳.۸ لیتر) فراتر رفته است. این میزان بلاشک بالاترین میانگین هزینه سوخت در تاریخ ایالات متحده است و رکود بالاترین افزایش قیمت بنزین که در سال ۲۰۰۸ به ثبت رسیده بود را شکست، قیمت بنزین در آن سال در پمپ بنزین‌ها به ازای هر گالن ۴ دلار و ۱ سنت بود. افزایش قیمت‌ها در پمپ بنزین‌هادر بحبوحه افزایش سرسام آور قیمت نفت رخ می‌دهد. شاخص جهانی نفت خام برنت روز سه شنبه ۷.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۳۲ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۷.۶ درصد افزایش به ۱۲۸ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت و بنزین در بازارهای جهانی به دلیل ممنوعیت واردات نفت از روسیه توسط آمریکا و اروپا و همچنین تأخیر در مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران، از ۱۳۰ دلار در هر بشکه فراتر رفته‌اند.

منبع:مهر

سفرهای نوروزی مشروط شدند

عباس شیروژن، در توئیتی نوشت: سفرهای نوروزی و استفاده از اقامتگاه‌ها برای هموطنانی که در ایام قرنطینه نباشند و یکی از شرایط زیر را داشته باشند، مجاز است: ۱. تزریق سه دز واکسن۲. دو دز واکسن که کمتر از سه ماه از آخرین دز واکسن گذشته باشد۳. به همراه داشتن تست pcr منفی (برای افرادی که تزریق واکسن کامل نداشته اند)

منبع:مهر

پایگاه اشغالگران آمریکایی هدف قرار گرفت

منابع محلی سوری از حمله راکتی به پایگاه آمریکایی‌ها در سوریه خبر دادند. بر اساس این گزارش، پایگاه نظامیان امریکایی در میدان نفت و گاز در شرق سوریه صبح امروز هدف حمله موشکی قرار گرفت. اسپوتنیک گزارش داد: پایگاه آمریکا در حومه شرقی دیرالزور صبح امروز هدف حمله راکتی توسط افراد ناشناس قرار گرفت. پس از این حمله نیروهای امریکایی به حالت آماده‌باش در آمدند و هواپیماهای امریکایی در آسمان منطقه پرواز کردند. منابع محلی به خبرنگار اسپوتنیک در دیرالزور گفتند که صدای سلسله انفجارهایی در پایگاه آمریکا در میدان گازی کونیکو و در نزدیکی میدان نفتی الجفره در حومه شمال شرقی دیرالزور شنیده شد. منابع مذکور اشاره کردند که این حملات خسارت‌های مادی گسترده‌ای را به همراه داشته است اما هنوز اطلاعی از خسارت‌های احتمالی جانی در دست نیست زیرا منطقه شاهد تدابیر امنیتی شدید نظامیان آمریکایی و شبه نظامیان وابسته به آنهاست. پیش از این و چند روز قبل نیز پایگاه اشغالگران امریکایی در میدان نفتی العمر هدف حمله راکتی قرار گرفته بود.

منبع:مهر

ترکیه با اسرائیل دست همکاری داد

«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی که در قالب سفری رسمی به ترکیه سفر کرده است، با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره روابط دوجانبه، بحران اوکراین و مسائل منطقه‌ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کرد. این سفر با وجود مخالفت افکار عمومی ترکیه و همچنین کشورهای عربی و اسلامی برگزار شد. اردوغان پس از دیدار با هرتزوگ در نشست خبری مشترک بدون اشاره به اقدامات نژادپرستانه رژیم صهیونیستی در قدس گفت: در گفتگو با هرتزوگ بر اهمیت تشکیل دو دولت (فلسطین و اسرائیل) و کاهش تنش‌ها در منطقه تأکید و خاطرنشان کردم ترکیه اهمیت ویژه ای برای جایگاه تاریخی قدس و حفظ هویت دینی و قداست مسجد الاقصی قائل است. وی ادامه داد: مطمئنم سفر تاریخی رئیس اسرائیل به ترکیه به نقطه عطف جدید در روابط دوجانبه منجر خواهد شد. هدف مشترک ترکیه و اسرائیل، احیای مذاکره و گفتگوی سیاسی بین دو طرف بر اساس منافع مشترک و مراعات حساسیت‌های متقابل است. اردوغان با بیان اینکه روابط ترکیه و اسرائیل برای دو طرف و صلح و ثبات منطقه حائز اهمیت است، تصریح کرد: برقراری صلح، تأمین رفاه و مشارکت در روند احیای فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز در منطقه مسأله ای است که ما می‌توانیم درباره آن تصمیم گیری کنیم. رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت آنکارا آماده همکاری با تل آویو در بخش انرژی است. این در حالی است که آنکارا در تعامل با موضوعات منطقه‌ای به ویژه موضوع فلسطین همواره از این موضوعات به عنوان یک ابزار سیاسی و اقتصادی استفاده کرده است. تحلیل گران بر این باورند سفر امروز رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه در راستای ماهیت و ذات همیشگی سیاست‌های اردوغان بوده است که همواره بر اساس منافع سیاسی و اقتصادی دچار نوسان است. از سوی دیگر باید گفت که حزب عدالت و توسعه نیز در ۱۸ سال گذشته در بدترین شرایط محبوبیت در بین افکار عمومی ترکیه قرار دارد. این نشست خبری در حالی برگزار شد که اردوغان امروز چهارشنبه در آنکارا از اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی استقبال کرد. این نخستین سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه پس از ۱۵ سال بوده و قرار است دو روز ادامه داشته باشد. هرتزوگ در فرودگاه بن گوریون و قبل از پرواز به ترکیه گفته بود این سفر برای دو طرف و کل منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

منبع:مهر

سازمان سینمایی به «لامینور» اصلاحیه داد

حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی گفت: پروانه نمایش فیلم «لامینور» امروز ۱۸ اسفندماه با پذیرش اندکی اصلاحات از سوی کارگردان فیلم بار دیگر صادر شد. وی با اشاره به روند ثبت قانونی درخواست تمدید پروانه نمایش در سامانه وزارت ارشاد بیان کرد: روند قانونی برای صدور پروانه نمایش که باید در سامانه اخذ مجوز صورت می‌گرفت با تاخیر بسیار زیاد تهیه‌کننده فیلم «لامینور» در سامانه ثبت شد ولی امروز به دستور رئیس سازمان سینمایی و پس از طی مراحل پروانه نمایش فیلم «لامینور» تمدید و صادر شد. ایل‌بیگی با اشاره به آگاهی تهیه‌کنندگان سینما از روند اخذ پروانه نمایش اظهار کرد: اسناد طی فرایند مراحل مختلف اقدامات تهیه‌کننده فیلم «لامینور» برای اخذ پروانه نمایش در سامانه وزارت ارشاد موجود است. طبق اسناد موجود در تاریخ ۱۱/‏۱۰/‏۱۳۹۸ پروانه نمایش فیلم به مدت ۲ سال صادر شده که پایان اعتبار آن ۱۱/۱۰/۱۴۰۰ بوده است. ثبت درخواست اولیه اطلاعات پروانه نمایش در سامانه جدید توسط متقاضی در تاریخ ۰۹/‏۱۲/‏۱۴۰۰ صورت گرفته است. ثبت درخواست تمدید پروانه نمایش برای فیلم «لامینور» در تاریخ ۱۸/‏۱۲/‏۱۴۰۰ انجام شد و پروانه نمایش تمدید شده در همین تاریخ برای متقاضی صادر شده است. معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با بیان اینکه تهیه‌کننده یک فیلم مسئولیت انجام امور مربوط به اخذ پروانه را به عهده دارد، گفت: تهیه‌کننده فیلم «لامینور» به جای مراجعه به سامانه صدور مجوز برای پیگیری امور مربوط به فیلم متاسفانه با ایجاد هیاهو و با دادن اطلاعاتی خلاف واقع به آقای مهرجویی زمینه آزرده خاطر کردن ایشان را فراهم کرد، در حالی که بخش عمده‌ای از این اتفاق‌ها به دلیل عدم پیگیری تهیه‌کننده فیلم رخ داده است. ایل‌بیگی با اشاره به اظهارات خلاف واقع تهیه‌کننده فیلم «لامینور» مطرح کرد: به‌دلیل رفتارهای خارج از شئونات و جوسازی‌های بی مورد و دادن اطلاعات غلط به کارگردان محترم فیلم، سازمان سینمایی امکان برخورد قانونی با این تهیه‌کننده را برای خود محفوظ می‌داند.

منبع:مهر

انتقام از اسرائیل حتمی شد

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به دنبال جنایت روز گذشته رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به حومه دمشق که به شهادت دو نیروی مدافع حرم از سپاه منجر شد، ضمن عرض تبریک و تسلیت به خانواده این دو شهید گرانقدر و همرزمان ایشان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اقدام جنایت کارانه برگرفته از خوی تجاوزگری، اشغال و ترور رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر قطعیت بی مکافات نگذاشتن این گستاخی و عملیات‌های ماشین ترور رژیم کودک کش صهیونیستی، پاسخگو کردن این رژیم آپارتایدی در قبال اینگونه جنایات ضد انسانی را از اهداف محور مقاومت در منطقه دانست.

منبع:مهر

«سند تحول دولت» منتشر شد

نخستین ویرایش سند تحول دولت مردمی که با کوشش چند ماهه جمعی از نخبگان تنظیم شده، با هدف اعمال نظارت‌های مردمی و برخورداری از دیدگاه‌های اندیشمندان و صاحب‌نظران در ویرایش‌های بعدی، منتشر شد. سند تحول دولت که پیش از این به اعضای کابینه ابلاغ شده بود، برای ترمیم اساسی در ۳۷ حوزه کلان کشور، راهکارهای عملیاتی ارائه کرده و از جمله ویژگی‌های مهم آن، زمان‌مند بودن اجرای هر یک از این راهکارها است. به عبارت دیگر آن طور که در متن سند آمده وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های موضوع سند باید طرح‌های تحول مربوط به حوزه مأموریت خویش را در بازه‌های زمانی ۱ تا ۴ ساله به پایان برسانند. ویژگی دیگر سند تحول دولت مردمی ظرفیت نظارت‌پذیری آن است به نحوی که مردم و نخبگان می‌توانند مبتنی بر سند مذکور، روند اجرا و نهایی شدن طرح‌ها را رصد و پیگیری کنند. موضوعات ۳۷ گانه سند در دو سطح کلی طبقه‌بندی شده‌اند. یکی موضوعات فرابخشی که ویژگی آنها کانونی بودن نقش این بخش در توسعه زیرساخت‌ها و پشتیبانی از عرصه‌های تخصصی است و دیگری پیش‌ران‌های تحول که برای سایر بخش‌ها نقش کشنده دارند و با ظرفیت بالا، امکان توسعه برای سایر بخش‌های کشور را فراهم می‌سازند. بیش از ۵۰ درصد از حوزه‌های مشمول طرح تحول از جنس امور اقتصادی و تولیدی هستند. این سند با کوشش چندماهه جمعی از نخبگان تنظیم شده است و اولین ویرایش از سند تحول نظام اداره کشور به شمار می‌رود. ویرایش نهایی سند پس از تصویب برنامه هفتم ارائه خواهد شد. فرایند اجرای برخی بخش‌های سند تحول همزمان با شروع به کار دولت و برخی بخش‌های دیگر با ابلاغ آن آغاز شده است. اکنون نیز ویرایش نخست این سند با هدف اعمال نظارت‌های مردمی و برخورداری از دیدگاه‌های اندیشمندان و صاحب‌نظران در ویرایش‌های بعدی، منتشر شده است.

منبع:مهر

بیمارستان ماریوپل ویران شد

شورای شهر ماریوپل اعلام کرده است که یک بیمارستان کودکان در این شهر محاصره شده، هدف بمباران نیروهای روسی قرار گرفته است. یک مقام آمریکایی اعلام کرد که جنگ شدیدی میان اوکراین و روسیه در خارکیف ازسرگرفته شده و طرفین جنگ تاکنون تلفات سنگینی را متحمل شده‌اند.یک مقام پنتاگون به اسکای نیوز گفت: طی ساعات اخیر ارتش روسیه موشک‌های دوربردی را از خاک بلاروس شلیک کرده است. کمی پیش شورای شهر ماریوپل - در جنوب اوکراین - ویدیویی از یک بیمارستان زنان و زایمان مخروبه در این شهر منتشر و روسیه را متهم به پرتاب چندین موشک بر سر این شهر کرد. بنابر اعلام مقامات اوکراینی، «بخش زایمان و بخش کودکان» در این حمله هوایی ویران شده است. ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با انتشار فیلمی از این مکان نوشت: «حمله مستقیم نیروهای روسی به زایشگاه. مردم و کودکان زیر آوار هستند. جنایت! دنیا تا چقدر دیگر می‌خواهد با نادیده گرفتن ترور، شریک جرم باشد؟ همین حالا آسمان را ببندید. کشتار را متوقف کنید. شما قدرت دارید؛ اما به نظر دارید انسانیت‌ را از دست می‌دهید.» پائولو کریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک، گفته است در این حمله دستکم ۱۷ نفر شامل شماری از «زنان در حال زایمان» زخمی شدند. همچنین بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به بمباران بیمارستان کودکان در اوکراین، تهدید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را به دلیل جرایم وحشتناکش مواخذه کند. جانسون نوشت: انگلیس به حمایت بیشتر از اوکراین پرداخته و سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری ارائه خواهد کرد و پوتین را به دلیل جنایات وحشتناکش بازخواست خواهد کرد. سی ان ان به نقل از شورای شهر ماریوپل گزارش داد که "ویرانی در این شهر عظیم است و موسسات درمانی که کودکان در آن معالجه می‌شدند به طور کامل نابود شده است".در ساعات اولیه صبح پنج‌شنبه ۲۴ فوریه، روسیه پس از درخواست کمک جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک برای دفاع از خود در برابر حملات شدید نیروهای اوکراینی، عملیات نظامی ویژه‌ای را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین گفت که روسیه برنامه‌ای برای اشغال خاک اوکراین ندارد و تمام تلاش‌های روسیه برای دستیابی به توافق بر سر عدم گسترش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق اروپا با شکست مواجه شده است.

منبع:ایسنا

پیوند قلب خوک شکست خورد

"دیوید بنت"(David Bennett) مردی که از یک خوک اصلاح ژنتیکی شده قلب پیوندی دریافت کرده بود، بعد از ظهر روز سه‌شنبه، دو ماه پس از جراحی در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، درگذشت.بنت اولین فردی بود که قلب دارای نارسایی خود را با قلب یک خوک اصلاح ژنتیکی شده جایگزین کرد. دیوید بنت که ۵۷ سال داشت در مریلند زندگی می‌کرد. او دچار عارضه قلبی شدیدی بود و پس از آن که به دلیل واجد شرایط نبودن، چندین بار درخواستش برای قرار گرفتن در لیست انتظار دریافت قلب انسان رد شد، با دریافت آزمایشی قلب خوک موافقت کرد. مشخص نیست که بدن او عضو پیوندی را پس زده است یا خیر. سخنگوی بیمارستان می‌گوید: هیچ علت مشخصی برای مرگ وی شناسایی نشده است. مقامات بیمارستان بیان کردند که نمی‌توانند بیش از این در مورد علت فوت او اظهار نظر کنند زیرا پزشکان هنوز او را به طور کامل مورد معاینه قرار نداده‌اند. آن‌ها قصد دارند نتایج را در یک مجله پزشکی معتبر چاپ کنند. دکتر "بارتلی پی گریفیت"(Bartley P. Griffith) که این پیوند را انجام داده است می‌گوید که کارمندان بیمارستان از در گذشتن آقای بنت بسیار ناراحت شده‌اند. وی افزود: او ثابت کرد که بیماری شجاع و شریف است و تا لحظه‌ی آخر جنگید. آقای بنت را میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به دلیل شجاعت و اراده‌اش برای ادامه زندگی خواهند شناخت. قلب پیوند زده شده در ابتدا عملکرد خوبی داشت و برای چند هفته هیچ نشانه‌ای از پس زده شدن وجود نداشت. او با خانواده‌اش وقت گذراند و فیزیوتراپی انجام داد اما از بیمارستان مرخص نشد و به گفته‌ی مسئولین بیمارستان چند روز قبل حالش رو به وخامت رفت. سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا مجوز اضطراری این جراحی را در شب سال نو صادر کرده بود. این مجوز زمانی داده می‌شود که یک محصول پزشکی تجربی که در این مورد قلب اصلاح ژنتیکی شده خوک بود، تنها گزینه برای بیماری است که با وضعیت پزشکی جدی که زندگی‌اش را تهدید می‌کند، روبرو است. این مجوز با امید به نجات جان بیمار اعطا شد. آقای بنت نیز روز قبل از جراحی گفته بود: من یا باید این پیوند را انجام دهم یا جان خود را از دست می‌دهم. من می‌خواهم زنده بمانم. اگرچه این تیری در تاریکی است اما آخرین شانس من است. پسر آقای بنت در بیانیه‌ای از بیمارستان و کادر آن برای تلاش‌های همه‌جانبه‌شان از طرف پدرش تشکر کرد و گفت: ما امیدواریم این داستان آغازی برای امیدواری باشد و نه پایانی برای آن. ما همچنین امیدواریم که آن چه از این جراحی آموخته شده است به نفع بیماران آینده باشد و روزی به کمبود عضو اهدایی که سالانه جان بسیاری از افراد را می‌گیرد، پایان دهد.

منبع:ایسنا

مذاکرات فشرده دستمزد ادامه یافت

نشست دستمزد شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی، نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت همچنان ادامه دارد و تاکنون عدد و رقمی به عنوان حداقل دستمزد اعلام نشده و توافقی میان دو طرف حاصل نشده است.مبنای تعیین حقوق و دستمزد کارگران، بند یک و دو ماده ۴۱ قانون کار است که به نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع رسمی و سبد معیشت خانوار اشاره دارد. حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ را بسیار مهم و ضروری خوانده و معیار و مبنای مزد عادلانه را اجرای قانون عنوان کرده است. وی در روزهای اخیر اعلام کرد که خبرهای خوشی در خصوص دستمزد کارگران در راه است. پیش از این علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به نقل از برخی رسانه ها اعلام کرد: "هنوز بین نظر کارگران و کارفرمایان اختلاف زیادی وجود دارد. کارگران تاکید می‌کنند سبد معیشت کارگری تامین شود و کارفرمایان هم تاکید دارند دستمزد کارگران حداکثر در حد تورم رشد کند، ولی بالاخره توافق حاصل می شود و باید حداکثر تا ۲۱ اسفندماه مذاکرات نهایی شود. "شورای عالی کار اسفند ماه سال گذشته، حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ را ۳۹ درصد افزایش داد و از یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان رساند. مبلغ حق مسکن کارگران به ۴۵۰ هزار تومان و بن خواربار نیز به ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

منبع:ایسنا

انفجار سفارت بلاروس در ایتالیا را لرزاند

سرویس مطبوعاتی وزارت خارجه بلاروس از انفجار در محل سفارت این کشور در ایتالیا خبر داد.این وزارتخانه روز چهارشنبه اعلام کرد که در اثر این انفجار سفارت این کشور در ایتالیا متحمل آسیب شدیدی شده است اما کارکنان دیپلماتیک در این سفارت آسیب ندیده‌اند. وزارت خارجه بلاروس اظهار کرد: در ساعت ۰۴:۰۳ الی ۰۴:۰۵ صبح نهم مارس ۲۰۲۲ اشخاص ناشناسی که ماسک بر چهره داشتند با در دست داشتن اشیای نامشخص به ساختمان سرویس دیپلماتیک بلاروس نزدیک شدند. آنها سپس این اجسام را آتش زدند و به سوی محوطه سفارت پرتاب کردند. بر اثر این افنجار سفارت آسیب شدید دیده است اما کارکنان صفارت دچار جراحت نشده‌اند.

منبع:ایسنا

نفت از مرز ۱۳۰ دلار گذشت

بهای معاملات آتی نفت برنت پس از جهش ۳.۹ درصدی در روز گذشته، ۲.۱۷ دلار (معادل ۱.۷ درصد) افزایش یافت و به ۱۳۰.۱۵ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز پس از افزایش ۳.۶ درصدی در روز سه‌شنبه، ۱.۵۷ دلار (معادل ۱.۳ درصد) افزایش یافت و بشکه‌ای ۱۲۵.۲۷ دلار معامله شد. رویترز نیز اعلام کرد: قیمت نفت همچنان در حال افزایش است و به آستانه ۱۳۱ دلار در هر بشکه می‌رسد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیشب ممنوعیت فوری واردات نفت، گاز و زغال سنگ از روسیه را اعلام کرد و انگلیس نیز گفت که واردات نفت روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ به تدریج متوقف می‌کند. روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت خام در جهان است. پس از آغاز درگیری‌ها بین این کشور و اوکراین، قیمت نفت بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. به گفته تحلیلگران، ترس از اختلال بیشتر در عرضه نفت در بحبوحه تشدید تحریم‌ها علیه مسکو، خرید را افزایش داده است. از سوی دیگر، ممنوعیت واردات نفت روسیه به آمریکا و برنامه انگلیس برای حذف تدریجی آن تا پایان امسال، نگرانی‌ها در مورد کاهش عرضه جهانی را افزایش داده است. تحلیلگران شرکت مشاوره ریستاد انرژی مستقر در اسلو دیروز گفته‌اند که اگر اروپا و آمریکا واردات نفت روسیه را ممنوع کنند، قیمت جهانی نفت ممکن است تا ۲۰۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد. معاون نخست وزیر روسیه نیز گفته اقدام آمریکا برای تحریم نفتی روسیه «پیامدهای فاجعه‌باری» به دنبال خواهد داشت و پیش‌بینی کرده که قیمت نفت به ۳۰۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند.

منبع:خبرنگاران جوان

اولتیاماتوم مجوزها به پایان رسید

هرچند مهلت نهایی اتصال دستگاه‌ها به سامانه ملی مجوزها بر اساس اعلام قانون نشر در روزنامه رسمی تا ششم فروردین اعلام شده، اما رسما امروز آخرین مهلت است. اسفند ۹۹ اصلاحیه ماده ۷ اصل ۴۴ قانون اساسی به تصویب رسید و به جهت سهولت فضای کسب و کار در کشور، مهلتی یکساله به ۳۳ دستگاه صدور مجوز داده شد تا کاربرگ‌های مربوط به مشاغل زیرمجموعه خود را بررسی، موارد کیفی را از آن حذف و شفاف کنند و در نهایت نیز به درگاه ملی مجوزها متصل شوند. اتصال به درگاه ملی مجوزها باعث می‌شود که تولیدکننده برای گرفتن مجوز فقط با یک دستگاه و متولی سر و کار داشته باشد. با مراجعه به این سامانه در جریان فرآیند دریافت مجوز قرار می‌گیرد و دیگر میان دستگاه‌های مختلف سرگردان نیست.

منبع:خبرنگاران جوان

تروئیکای اروپا خواستار اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران شد

فرانسه انگلیس و آلمان در بیانیه مشترکی خطاب به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره وظیفه ایران در عمل به تعهدات قانونی مطابق توافق پادمان‌های ان پی تی صادر کردند. در این بیانیه آمده است: «ما به طور کامل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی آزمایی حرفه‌ای، مستقل و بی‌طرفانه تعهدات پادمانی ایران، و تلاش‌هایش برای شفاف‌سازی کامل اطلاعات مربوط به صحت و جامع بودن اعلامیه‌های ایران مطابق توافق پادمان‌های ان پی تی حمایت می‌کنیم. ما مجدداً بر اهمیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه دادن به کار ارزیابی همه اطلاعات مربوط به پادمان‌های موجود، مطابق با وظایفش تأکید می‌کنیم.» تروئیکای اروپا از ایران خواستند اطلاعات، اسناد و پاسخ‌های معتبر فنی را که آژانس لازم می‌داند، بدون تأخیر ارائه کند، زیرا قانوناً موظف است این کار را انجام دهد. این سه کشور اعلام کردند: «ما از ایران می‌خواهیم پروتکل الحاقی را دوباره اجرایی و تصویب کند. این یک گام مهم برای اعتماد سازی خواهد بود.» فرانسه انگلیس و آلمان در این بیانیه تاکید کردند که آژانس باید بتواند وظیفه فنی خود را بدون فشار سیاسی انجام دهد و ما مثل همیشه به حفظ استقلال آژانس متعهد باقی می‌مانیم. سه کشور اروپایی مذکور دیروز (سه‌شنبه) نیز در بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با ابراز نگرانی از اینکه زمان کمی برای حصول توافق با ایران مانده است، خواستار تلاش همه طرف‌ها در مذاکرات وین شدند. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه در سفر به تهران با محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و درباره مسائل پادمانی گفتگو کردند. حل و فصل موضوعات باقی مانده میان ایران و آژانس از گام‌های ضروری است که برای دستیابی به توافق در وین و احیای برجام باید برداشته شود.

منبع:خبرنگاران جوان

مجلس به «رتبه‌بندی معلمان» یک ماه فرصت داد

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: قانون نظام رتبه‌بندی تنها برای کارکنان رسمی آموزش و پرورش است؛ تا حدود یک ماه دیگر باید آیین‌نامه آن تنظیم شود و به هیئت دولت برسد تا بتوان احکام آن را صادر کرد. آقای محمد وحیدی گفت: قانون رتبه‌بندی باید از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ برای معلمان اعمال شود و به علت مسائل معیشتی و تورم، ممکن است اثر رتبه‌بندی کمرنگ‌تر شود، اما در صورت ثبات اقتصادی، رتبه‌بندی معلمان ملموس‌تر خواهد شد. ۱۶ اسفند شورای نگهبان از تأیید لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان خبر داد، بر اساس این لایحه که حالا به قانون تبدیل شده، فرصتی برای تدوین آیین نامه‌های آن پیش‌بینی شده. نمایندگان می‌گویند در قانون رتبه‌بندی معلمان، میزان افزایش حقوق هر معلم با خود آن فرد سنجیده می‌شود تا به عدالت نزدیک‌تر باشد. سنوات، تجربه و مدارک تحصیلی برای ارتقاء رتبه معلمان تأثیرگذار است؛ همچنین خدمت در مناطق محروم و فعالیت در دوره ابتدایی برای رتبه‌بندی آن‌ها مؤثر شناخته شده. مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱، یک اعتبار ۲۵ هزار میلیارد تومانی و یک اعتبار ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی قرار داده. میانگین حقوق معلمان در سال ۱۴۰۰ حدود ۷ میلیون تومان است که این میانگین در سال آینده با اعمال رتبه‌بندی می‌تواند ۳ میلیون تومان افزایش یابد. رتبه‌بندی معلمان که پس از ۱۰ سال قانون شده، معلمان را در ۵ رتبه «آموزشیار معلم»، «مربی معلم»، «استادیار معلم»، «دانشیار معلم» و «استاد معلم» رتبه‌بندی می‌کند.

منبع:خبرنگاران جوان

آمریکا در آستانه به رسمیت شناختن رمزارزها قرار گرفت

رسانه‌های خبری از تصمیم بایدن برای ارزیابی دلار دیجیتال خبر دادند. شبکه آر تی گزارش داد جو بایدن به دنبال امضای فرمان اجرایی برای انجام تحقیق در مورد دلار دیجیتال است. جو بایدن، رئیس جمهور روسیه در حال برنامه ریزی برای امضای فرمانی اجرایی است که بر اساس آن نهادهای دولتی آمریکا، از جمله وزارت خزانه داری در حال انجام تحقیقاتی در خصوص جوانب مثبت و منفی دلار دیجیتال اند. گفته می‌شود این این سیاست با هدف حمایت از مصرف کننده و مقابله با تأمین مالی غیر قانونی صورت می‌پذیرد. طبق اعلام شبکه آر تی، انتظار می‌رود بایدن این فرمان اجرایی را امضا کند. چندی پیش شبکه خبری سی ان بی سی گزارش داده بود دولت آمریکا چندین سال است ارزهای رمزنگاری شده را مصادره و سپس به حراج می‌گذارد. این روند در حال افزایش است از این رو برای مدیریت ذخایر و فروش انبوه توکن‌های خود از بخش خصوصی کمک گرفته است. به گفته «جارود کوپمن» مدیر واحد جرایم سایبری سرویس درآمد داخلی، دولت آمریکا در سال‌های اخیر مقادیر بی سابقه ارز دیجیتال را به دست آورده است. کوپمن به سی ان بی سی گفت: «در سال مالی ۲۰۱۹، حدود ۷۰۰ هزار توقیف ارزهای دیجیتال داشتیم. در سال ۲۰۲۰، این رقم بیش از ۱۳۷ میلیون دلار بود و تا این زمان از سال ۲۰۲۱ (تا ماه آگوست)، میزان توقیفی‌ها به ۱.۲ میلیارد دلار رسیده است.»

منبع:خبرنگاران جوان

ایران سامانه‌ هشدار سیل را راه اندازی کرد

تاجبخش گفت: در شهرهای مختلف چندین سامانه هشدار سیل و هشدار آلودگی هوا امسال به بهره برداری رسیده است. سحر تاجبخش گفت: سامانه هشدار سیل را امسال در چند استان سیل خیز راه اندازی کردیم همچنین سامانه هشدار آلودگی را در ۱۰ کلان شهر با توجه به افزایش میزان آلاینده‌های جوی راه اندازی می کنیم. به گفته رئیس سازمان هواشناسی سامانه فرودگاهی در شهر کتبان را راه اندازی کردیم و به زودی در فرودگاه بندر عباس و آبادان هم این سامانه راه اندازی می‌شود. سازمان هواشناسی تا کنون هزار محصول برای بخش هوایی و ۱۶۰۰ هشدار را صادر کرده و ۵۵ هزار محصول تاکنون در این حوزه ارائه شده است. استان فارس بیشترین تعداد ایستگاه‌های هواشناسی را دارد و این سازمان دارای ۴ هزار ایستگاه هواشناسی است. در خصوص مسئله تغییر اقلیم، هشدارهایی از سوی سازمان جهانی هواشناسی داده شده و در همین زمینه هم سازمان هواشناسی برای سال جدید برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است. امروز با حضور وزیر راه وشهرسازی چندین پروژه هواشناسی در آذربایجان غربی، یزد، مازندران و اصفهان به بهره داری رسید. سازمان هواشناسی امروز با صدور هشدار قرمز نسبت به وزش باد شدید و گاهی بسیار شدید در خلیج فارس و افزایش ارتفاع موج هشدار داده است.

منبع:خبرنگاران جوان

مرخصی نوروزی مجرمین خطرناک حذف شد

رئیس سازمان زندان‌ها طی دستورالعملی خطاب به مدیران زندان‌های سراسر کشور، تاکید کرد به محکومان مخل امنیت و آرامش جامعه مرخصی نوروزی اعطا نشود. حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای در جلسه شورای عالی دستگاه قضایی در نهم اسفند با اشاره به در پیش بودن روزهای منتهی به تعطیلات نوروز که احتمالا با سفرهای مردم همراه است، خطاب به مسئولین قضایی اعم از رؤسای کل دادگستری‌ها، دادستان‌ها و بازپرس‌ها جهت تمهید شرایط و مقدمات ارتقای سطح امنیت عمومی جامعه دستوراتی را صادر کردند. «حمایت و پشتیبانی از نیروهای انتظامی و امنیتی جهت ارتقای امنیت شهروندان و پیشگیری از سرقت در ایام تعطیلات»، «عدم اعطای مرخصی و تأسیسات ارفاقی به محکومین سابقه‌دار و مخل امنیت و آرامش جامعه»، «توجیه محکومین و زندانیانی که مرخصی به آن‌ها تعلق می‌گیرد مبنی بر اینکه از اعمال و کردار مجرمانه در ایام مرخصی اجتناب کنند و سر موعد به زندان بازگردند» و همچنین «اتخاذ تمهیدات و ترتیباتی جهت اعلام اسامی محکومین سابقه‌دار و جرائم خشن -آزاد شده پس از تحمل کیفر- به دستگاه‌های انتظامی و امنیتی برای اعمال مراقبت‌ها و نظارت‌های لازم»، چهار دستور مشخص قاضی‌القضات به مسئولین قضایی در راستای ارتقاء سطح امنیت عمومی جامعه در ایام تعطیلات پیش‌رو بود. در این دستورالعمل آمده است: در راستای اجرای دستورات مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس قوه قضائیه مبنی بر عدم اعطای مرخصی و سایر ارفاقات به محکومان خطرناک، سابقه‌دار و مخل امنیت و آرامش جامعه و با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروز، زندان‌ها از پذیرش و طرح تقاضای مرخصی محکومان جرائم مرتبط با سرقت، جرایم باندی و سازمان یافته، قاچاقت مسلحانه و یا عمد مواد مخدر، تجاوزبه عنف، آدم ربایی، اسیدپاشی، نزاع دسته جمعی مسلحانه، ضرب و جرح عمدی با سلاح و قمه کشی تا پایان فروردین سال ۱۴۰۱ خودداری شود. در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است: در خصوص محرومیت از مرخصی زندانیانی که در مرخصی ایام نوروز اعمال و رفتار مجرمانه داشته باشند برابر ماده ۲۰۸ آئین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها تصمیم گیری خواهد شد.

منبع:خبرنگاران جوان

محققان زندگی فلج ها را متحول کردند

محققان فناوری جدیدی را ابداع کرده اند که ممکن است در زندگی افراد مبتلا به اختلالات حرکتی تحول مهمی را ایجاد کند. محققان فناوری "Mag-Track" را راه‌اندازی کرده‌اند تا به افراد با نیازهای ویژه و افراد دارای معلولیت حرکتی کمک کند تا با استفاده از عملکرد مستقل ابزارهای الکترونیکی عملکرد بهتری از موتور داشته باشند. فناوری MagTrack به کاربران ویلچری کمک می کند تا با استفاده از یک کنسول چندرسانه ای جایگزین، تلفن همراه، رایانه و ویلچر برقی خود را کنترل کنند. این تیم دستگاه جدید را به گونه ای طراحی کرده اند که پوشیدنی و بی سیم باشد و توانایی بالایی برای انطباق با شرایط خاص کاربر داشته باشد. این تیم این دستگاه را بر اساس فناوری قدیمی تر، دستور زبان، در تعامل پیچیده انسان و ماشین برای بهبود کیفیت زندگی کاربران ساخته است. Mag-Track به شما اجازه می دهد تا انواع مختلفی از وظایف پیچیده را با واحد کنترلی که از حرکات زبان و سر استفاده می کند، انجام دهید. فناوری جدید سیگنال‌ها را با استفاده از عینک و یک حسگر ردیابی کوچک که به طور موقت به زبان متصل است، دریافت می‌کند. این فناوری ترکیبی از روش‌های ورودی، انجام کارهای پیچیده کامپیوتری و مانورهای پیشرفته را در هنگام رانندگی با صندلی الکتریکی امکان‌پذیر می‌کند. این مطالعه توسط بیمارستان توانبخشی بروکس ایالات متحده آمریکا و با همکاری دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر جورجیا Tech منتشر شده است. محققان و مهندسان مدل های اولیه این مطالعه را به یک نسخه آماده برای استفاده تبدیل کرده اند. تیم مشترک این فناوری جدید را بر روی بیش از ۱۷ کاربر ویلچر برقی که به دلیل آسیب نخاعی که اندام ها، تنه و اندام های لگنی را تحت تاثیر قرار می دهد، آزمایش کرده اند. دستگاه جدید نشان دهنده یک جهش کوانتومی در کمک به ابزارهای پوشیدنی برای افراد دارای معلولیت حرکتی است. این نوع دستگاه در سال‌های اخیر پیشرفت چندانی نداشته است و بسیاری از آن‌ها با قابلیت‌های کنترل محدود، نسبتاً ابتدایی باقی مانده‌اند. بیشتر فناوری‌های قبلی مربوط به ویلچر هستند؛ زیرا زمانی که کاربر از صندلی خود دور می‌شود، دسترسی به آن‌ها غیرممکن است. در حالی که فناوری جدید قابلیت‌های متمایزی را ارائه می‌کند که کاربران خود را به افراد فعال در دنیای دیجیتالی به هم پیوسته تبدیل می‌کند. این تیم در حال حاضر روی توسعه طرح‌های مختلف این فناوری، مناسب برای انواع آسیب‌ها و همچنین توسعه نسخه آینده با قابلیت تشخیص حرکات صورت کار می‌کند که قابلیت‌های کنترل را افزایش می‌دهد، به طوری که آزمایش آن را در سال آینده آغاز خواهد کرد.

منبع:خبرنگاران جوان

آژیر خطر سفارت آمریکا به صدا درآمد

آژیر خطر سفارت آمریکا در بغداد در حالی فعال شد که هنوز مسئولان آمریکایی درباره علت این اقدام توضیحی نداده اند و مشخص نیست که به صدا درآمدن آژیر صرفا یک اقدام تمرینی بوده یا در نتیجه حوادثی مانند تهدیدهای خارجی رخ داده است. شاهدان، ویدیوهایی از فعال شدن آژیر سفارت آمریکا در شبکه های اجتماعی منتشر کردند و پایگاه ها و کانال هایی مانند «صابرین نیوز» به انعکاس این خبر پرداختند. به صدا درآمدن آژیر پایگاه آمریکایی در بغداد تبدیل به یک پدیده ایذایی و ناراحت کننده برای شهروندان عراقی همجوار سفارت آمریکا در بغداد شده است.

منبع:ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha