چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
ستاد تسهیلات زائرین نیمه شعبان

حوزه/در جلسه ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر استان قم بر بسیج خدمات و امکانات استان برای خدمت رسانی به زائرین نیمه شعبان تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، جلسه ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر استان قم امروز ۱۹ اسفند با حضور تولیت مسجد مقدس جمکران، معاونین سیاسی امنیتی و امور زائرین استاندار و مدیران کل استان در سالن جلسات ساختمان اداری مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

در این جلسه کمیته های امنیتی انتظامی، اطلاع رسانی، اسکان، امدادی و… گزارشی از تدابیر اندیشیده شده برای خدمت رسانی به زائرین نیمه شعبان ارائه کردند.

تولیت مسجد مقدس جمکران در این جلسه با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای ارائه خدمات در حوزه های مختلف به زائرین ایام نیمه شعبان، مشکل کمبود فضاهای اسکان زائرین در استان را مورد توجه قرار داد و بر فرهنگ سازی سنت اسکان زائرین در منازل همچون اربعین کربلا تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با اشاره به راه اندازی موکب های متعدد خدمت رسانی به زائرین در بلوار پیامبر اعظم(ص) در ایام نیمه شعبان، یکی از راه های خدمت به زائرین را، فراهم کردن امکان اسکان در کنار ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی عنوان کرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم در این جلسه اولویت اول استان در ایام نیمه شعبان و نوروز را خدمت به زائرین دانست و افزود: در برخی موارد ظرفیت ها به درستی استفاده نمی شود و باید محور کارهای ما استفاده درست از ظرفیت ها باشد.

حاجی‌زاده لزوم الزام عملی به برنامه های پیش بینی شده را مورد تاکید قرار داد و گفت: در حوزه آسیب های اجتماعی نیز اصل بر پیشگیری است و تدبیر شود که مشکلی پیش نیاید چراکه برخورد با آسیب ها پیش چشم زائر ذائقه زائرین را تلخ می کند.

معاون امور زائرین استاندار قم هم با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی در ایام نیمه شعبان با محوریت مسجد مقدس جمکران، بلوار پیامبراعظم و مساجد و محلات خواهد بود اظهار کرد: اداره کل آموزش و پرورش، حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران و نهادهای حمایتی و شهرداری همکاری خوبی در زمینه فعالیت های فرهنگی داشته اند.

وی با بیان اینکه ستاد تسهیلات زائرین استان در ایام نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران مستقر خواهد بود افزود: ضرورت دارد خدماتی که در این ایام به مردم ارائه می شود به مردم اطلاع رسانی کامل و جامع صورت گیرد.

در ادامه این نشست مدیرکل میراث فرهنگی استان قم با تاکید بر اینکه مدارس امسال ۳ هزار کلاس را در اختیار اسکان استان گذاشته اند که سال ۹۸ این آمار ۶ هزار کلاس بوده است افزود: امامزادگان در سال ۹۸ بالغ بر ۱۱ محل را اختصاص دادند و امسال ۶ محل اختصاص داده اند، ظرفیت های اسکان جمکران و حرم مطهر حدود ۷ هزار نفر است، بوستان های شهرداری حدود ۷ هزار نفر در ۶ محل را اسکان می دهند، ورزش و جوانان یک سالن اختصاص داده است، سالن های سازمان فرهنگی هنری شهرداری ۴ سوله بوده که اسکان را بر عهده دارند، نمایشگاه دائمی استان ۲ هزار نفر را اسکان خواهد داد، مجتمع امام خمینی هم ۲ هزار نفر را اسکان می دهند و مساجد هم اعلام کردند که ۶ هزار نفر را اسکان می دهند در صورتی که سال ۹۸ این آمار حدود ۱۲ هزار نفر بوده است.

عبداللهی نماینده اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه نهایت تلاش و آمادگی خود را برای اسکان زائرین در این ایام خواهیم داشت تصریح کرد: ۳۰۰ مدرسه با نهایت هر مدرسه ۱۰ کلاس را برای اسکان زائرین در ایام نیمه شعبان و نوروز پیش بینی کرده ایم.

سرهنگ صدفی فرمانده راهور استان قم با بیان اینکه ۱۷ جلسه تا کنون با نهادهای مختلف استان در زمینه ترافیکی برگزار شده است گفت: محدوده مسجد مقدس جمکران از نظر ترافیکی به ۵ بلوک تقسیم شده است و با تدبیر صورت گرفته امسال محدودیت ترافیکی در محدوده مسجد تا زمان تکمیل ظرفیت نخواهیم داشت و ابتدا پارکینگ های محدوده مسجد تکمیل خواهد شد و سپس با تکمیل آنها به مرور محدودیت ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه برای اتوبوس ها نیز پارکینگ شماره چهار جمکران مشخص شده است افزود: پارکینگ ها اکثرا خاکی هستند و با توجه به اینکه احتمال بارندگی وجود دارد شرایط مشکل ساز خواهد شد و خود ترافیک ساز خواهد بود؛ همچنین با توجه به اینکه نیمه شعبان همزمان با پنج شنبه آخر سال است باید تدبیر ویژه صورت گیرد چراکه در سطح شهر نیز ترافیک سنگین خواهیم داشت.

امیری مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری قم نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه کمیته امنیتی و کمیته های تخصصی ذیل آن طی روزهای اخیر جلسات متعدد برای تامین ایمنی و امنیت زائرین دارند اظهار کرد: در زمینه تردد در محدوده حفاظتی ترافیکی مسجد مقدس جمکران در زمان انسداد باید تدبیر شود تا مجوزها محدود باشد چون امکان صدور مجوز برای تمام افراد وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در تمام درب های ورودی مسجد جمکران از ۲۶ اسفند استقرار نیروهای بسیج برای تامین امنیت را خواهیم داشت افزود: لیست محل های اسکان باید به کمیته امنیتی ارائه شده و در زمینه امنیتی تدابیر لازم در آنها صورت گیرد. سیستم های پایش تصویری در این ایام فعال تر خواهد بود تا مجموعه شهر خصوصا بلوار پیامبر اعظم به صورت آنلاین رصد شود.

اروجی مدیرکل مدیریت بحران استان هم با بیان اینکه کمیته امدادی ستاد تسهیلات نیز تدبیر استقرار ۱۲ پایگاه آتش نشانی و اورژانس و هلال احمر در محدوده مسجد مقدس جمکران داشته است اظهار کرد: ۱۰ اکیپ خواهران و برادران هم برای امداد در داخل مسجد مقدس جمکران خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تیم های آتش نشانی هم در داخل مسجد جمکران مستقر خواهند شد افزود: سه فروند بالگرد در مسجد مقدس جمکران، اورژانس و مدیریت بحران استقرار خواهند داشت تا در صورت امکان استفاده شوند.

گزارش/ ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha