چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت لااسلام مظفر سالاری

حوزه/ رئیس کتابخانه بزرگ و تاریخی وزیری یزد با اشاره به مصادره شاعران بزرگ ایرانی توسط برخی کشورها گفت: اگر ما گذشتگان، اُدبا و بزرگان ایرانی و اسلامی خودمان از جمله حکیم نظامی گنجوی را به نسل امروز معرفی کنیم، جهاد تبیین خواهد بود.

حجت الاسلام مظفر سالاری در حاشیه برگزاری رونمایی از نسخه خمسه نظامی گنجوی در کتابخانه وزیری همزمان با ۲۱اسفند(روز ملی نظامی گنجوی)، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اظهار داشت: به مناسبت این روز مراسمی در سالن اجتماعات کتابخانه تاریخی وزیری یزد برگزار شد و اساتید بزرگی از جمله دکتر الهان بخش، دکتر سید حسین شهاب رضوی، دکتر قدیریان و خانم دکتر بقایی نایینی، و با حضورمدیر کل فرهنگ و ارشاد یزد ابعاد مختلف شخصیت نظامی گنجوی شاعر قرن ششم هجری و آثار منظوم این شاعر ایرانی را تبیین کردند.

وی معرفی نظامی گنجوی به نسل امروز و حتی به جهان را مصداقی از جهاد تبیین دانست و افزود: حقیقتا جهاد تبیین ابعاد متنوعی دارد و هر کس در هر زمینه ای که برای استقلال فرهنگی کشور قدم برمی دارد در واقع برای استقلال اقتصادی و صیانت از اسلام و جمهوری اسلامی و به خصوص در زمینه های فرهنگی، هنری و ادبی قدم بر داشته است.

رئیس کتابخانه وزیری یزد، خاطر نشان کرد: اگر ما گذشتگان، اُدبا و بزرگان ایرانی و اسلامی خودمان را به نسل امروز معرفی کنیم، جهاد تبیین خواهد بود.

حجت الاسلام سالاری، ترجمه آثار رمان های خارجی در ایران را باعث گسست فرهنگی نسل جوان با پیشینه تاریخی خود، دور ماندن از سبک زندگی اسلامی و فرهنگی و نیز دور شدن از داستان های کهن فارسی دانست.

وی گفت: نظامی گنجوی علاوه بر شعر، یک داستان سرای بزرگ ادبیات فارسی است و اگر شاعران بزرگی همچون سعدی، فردوسی و مولوی در عصر ما زندگی می کردند حتما به سمت نوشتن رمان می رفتند و بلند آوازه تر از ویکتور هوگو، چارلز دیکنز، بالزاک و فالکنربودند.

رئیس کتابخانه وزیری یزد، اظهارداشت: در مراسم امروز از نسخه «خمسه» نظامی گنجوی متعلق به سال ۱۰۲۴ قمری متعلق به دوره صفویه نوشته شده در ۴۰۰ سال پیش به خط نستعلیق که در مخزن کتب خطی کتابخانه وزیری نگهداری می شود؛ رونمایی شد.

حجت الاسلام سالاری، اذعان کرد: آنچه برگزاری چنین نشست های تبیینی را مهم می نماید ممانعت از مصادره شاعران ما از جمله نظامی و مولوی توسط کشورهای آذربایجان و ترکیه است و آنان به جای این که از فرهنگ و آثار شاعران ما بهره مند شوند به دنبال ثبت انحصاری این شاعران به نام خود هستند در حالی که این دو شاعر حتی یک بیت شعر ترکی هم ندارند.

وی حفاظت از شاعران بزرگ و نقد و بررسی آثار آنان را یک وظیفه خواند و افزود: ما باید اثبات کنیم که این شاعران هنوز در کشور ما زنده و دارای مخاطب هستند.

رئیس کتابخانه وزیری یزد، در خصوص یکی دیگر از اهداف برگزاری نشست معرفی نطامی گنجوی را تبیین ارزش های شعری و زبانی این شاعر دانست و گفت: جمعی از شاعران، مدیران فرهنگی و علاقه مندان در این نشست حضور یافتند.

وی از تداوم نشست های فرهنگی به میزبانی کتابخانه وزیری همچون سال های گذشته خبر داد و افزود: کتابخانه بزرگ و تاریخی وزیری یزد دارای گنجینه ای از هزاران جلد کتاب خطی، چاپ سنگی، اسناد و مدارک تاریخی و اشیای موزه ای هست که به مرور زمان در مناسبت های مختلف رونمایی خواهد شد تا در مُحاق نمانند و مردم ما با این گنجینه ها آشنا شوند.

بر اساس این گزارش، شعر خوانی شاعر معاصر یزد، استاد سید فضل الله طباطبایی ندوشن«امید» درباره نظامی گنجوی از دیگربرنامه های این مراسم بود که در ادامه این گزارش آورده ایم:

(یک)

چه خوش باشد «نظامی» وار گفتن !

کلام نغز و گوهر بار گفتن !

یکی منظومه ی لبریز از عشق

شبیه «مخزن الاسرار» گفتن !

(دو )

یکی دُرج است؛ دُرجِ دُرّ و گوهر !

پر از اندیشه های برتر از زر !

به زیبایی چنان ماه دو هفته ست

شب هفت آسمان را« هفت پیکر» !

(سه)

دگر زین آسمان «پروین» نیابی !

نخستین روز فروردین نیابی !

بگردی بعد از این منظومه ها را

شبیه «خسرو و شیرین»نیابی !

(چهار)

چو سیر مهر و مه، موزون سروده

به زیبایی چنان «گردون» سروده

پر از اندیشه های بکر و پر شور

«نظامی»، «لیلی و مجنون» سروده

(پنج)

اگر خواهد کسی شعر گوارا

به دور از حبّ و بغض و قید حاشا

به چشم دل کند هر روز و هر شب

«سکندر نامه» ی او را تماشا

( شش)

اگر زشت و اگر زیبا ببیند !

اگر پیر و اگر بُرنا ببیند !

جهان مانند آثار «نظامی»

مگر در عالم رویا ببیند !

(هفت)

«هما» هرگز حریص استخوان نیست !

«هما» در بندِ« بندِ» این و آن نیست !

به «آذربایجان» هرچند «گنجه» ست

«نظامی» خاص «آذربایجان» نیست !

(هشت)

ز تفرش وز دیار قم نظامی ست

چو دُر در بحر گنجه گم نظامی ست

مهم این است که چونان راد مردم

به چشم اهل دل مردم نظامی ست

جلوگیری از مصادره شاعران ایرانی نیازمند جهاد تبیین است

جلوگیری از مصادره شاعران ایرانی نیازمند جهاد تبیین است

جلوگیری از مصادره شاعران ایرانی نیازمند جهاد تبیین است

جلوگیری از مصادره شاعران ایرانی نیازمند جهاد تبیین است

جلوگیری از مصادره شاعران ایرانی نیازمند جهاد تبیین است

جلوگیری از مصادره شاعران ایرانی نیازمند جهاد تبیین است

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ت IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    0 4
    مافقط به اسلام نیاز داریم نه شعر کهن فارسی آخوند ناسیونالیست به درد ما نمی خورد.