دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خواجه پور

حوزه/ امام جمعه شهرستان مارگون در جمع مردم بخش  شهنیز در خصوص آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: تا هنگامی که مردم کنار هم باشند و با مشارکت خود در عرصه‌های اجتماعی فعالیت کنند می‌توانیم در برخورد با آسیب های اجتماعی امیدوار باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کهگیلویه و بویراحمد، حجت‌الاسلام رحم‌الله خواجه‌پور امام جمعه شهرستان مارگون، پیش از ظهر امروز در جمع مردم بخش شهنیز از توابع شهرستان مارگون در خصوص آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: در برخورد با آسیب های اجتماعی تقلید کورکورانه از بیگانگان جایز نیست به دلیل اینکه آسیب های اجتماعی ارتباط کاملی با سنت‌های هر جامعه دارد و الگو برداری از جوامع دیگر صلاح نیست.

امام جمعه شهرستان مارگون خاطرنشان کرد: اگر بگوییم آسیب‌های اجتماعی روزانه جان افراد زیادی را می‌گیرد، سخن گزافی نیست، چراکه جامعه امروز دچار مشکلات و معضلاتی است که هر معضل، قشری از جامعه را با خود درگیر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: چگونه می‌توان جلوی آسیب‌های اجتماعی را گرفت؟ سال‌هاست صدمات و زخم‌هایی بر پیکره جامعه و افراد وارد می‌شود که به عنوان دغدغه و معضل از آن نام می‌برند، این زخم‌ها تسکین می‌خواهند و عبور از این آسیب‌ها همت، چرا که هر روز این صدمات قربانی می‌گیرند.

امام جمعه مارگون با اشاره به برخی از آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد گفت: بنیان خانواده را می‌سوزاند، بزرگ و کوچک را درگیر می‌کند، دانش‌آموز و دانشجو و بازاری نمی‌شناسد و هر کس به لجن‌زار آن دچار شود در خود می‌بلعد و بازگشتش همتی پولادین و اراده‌ای آهنین می‌خواهد.

وی گفت: بیکاری نسل جوان را با استرس و تشویش و آینده‌ای مبهم روبه‌رو می‌کند و زندگی را به کوچه پس کوچه‌های بی‌هدفی سوق می‌دهد و نگاه بی‌تاب و نگران سرمایه‌های انسانی و نسل پویای جامعه را به خود گرفتار می‌کند.

خواجه‌پور افزود: طلاق زوج‌هایی را از هم دور می‌کند که روزگاری دل در گرو خوشبختی یکدیگر سپرده‌اند، پدر و مادرانی را از هم جدا می‌سازد که برای بزرگ کردن فرزندانشان نقشه‌ها کشیده و آینده‌ها ترسیم کرده بودند.حاشیه‌نشینی، روستاییانی را از سبزترین دیار و زیر زیباترین آسمان خدایی به حاشیه شهرها رانده که با هدف زندگی بهتر و شغلی مناسب‌تر از دیار خود قدم برون نهاده‌اند و اکنون زندگی خود را در محیطی بدون امکانات و با بیشترین آسیب‌ها بنا نهاده‌اند.

وی گفت: فساد اخلاقی، پدیده‌ای که متأسفانه برخی جوانان را در خود غرق ساخته و مصونیت اجتماعی را دچار تزلزل می‌کند و به مشکلی حاد و دردسر ساز مبدل شده است که می‌تواند به آینده یک مملکت صدماتی وارد کند، اما توجیه شمار زیادی از نقض‌کننده‌های مسایل اخلاقی، آزادی است.

خواجه‌پور ادامه داد: خودکشی، فقر، تهاجم فرهنگی، استفاده نادرست از فضای مجازی، بالا رفتن سن ازدواج، بی‌تفاوتی نسبت به نخبگان و فرار مغزها، سرقت و دزدی، تکدی‌گری، کودکان کار، تبعیض اجتماعی، خشونت، اسراف، بدحجابی و مدگرایی و هزاران مشکل و معضلی که روزانه و بدون خواست مردم شاید به دلیل ناآگاهی گریبانگیر مردم شده و جامعه را دچار آسیب و مشکلات کرده است.

وی گفت: انسان موجودی اجتماعی است و زندگی خود را در اجتماع می‌گذراند چه جز افراد با مسئولیت‌ اجتماعی باشیم چه جز افراد عادی جامعه محسوب شویم، باید بدانیم که چگونه از خود در برابر آسیب‌های اجتماعی مراقبت کنیم.

خواجه پور ادامه داد: زندگی در اجتماع کنونی آن قدرها هم که تصور می‌کنیم راحت نیست! گاهی آسیب‌هایی به فرد وارد می‌شود که هیچ گاه به آن‌ها فکر هم نکرده است آن قدر تفاوت در فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و نیازهای تک تک افراد جامعه وجود دارد که نمی‌توان یک جامعه یکپارچه داشت.

امام جمعه مارگون خاطر نشان کرد: هر کس برای دستیابی به اهداف خود ممکن است راه‌هایی را در پیش گیرد که برخی از آن‌ها خواسته یا ناخواسته به دیگران آسیب وارد کند، اما نقش من و تو چیست و برای مراقبت از خود چه باید کرد؟.

خواجه پور افزود: برای این که بدانیم چگونه از خود مراقبت کنیم باید آسیب‌های اجتماعی را بشناسیم و بدانیم برای دور ماندن از هر کدام، چه روندی را باید پیش گیریم.

امام جمعه مارگون افزود: در پدید آمدن آسیب های اجتماعی یک عامل دخیل نیست. آسیب های اجتماعی در جامعه ایران همچون کلاف پیچیده و درهم تنیده اند که دلایل گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عامل به وجود آمدن و البته رشد آن ها شده است.

وی یادآور شد: وحدت و همدلی مردم در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار است تا هنگامی که مردم کنار هم باشند و با مشارکت خود در عرصه‌های اجتماعی فعالیت کنند می‌توانیم به کاهش مسائل و مشکلات نیز امیدوار باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha