جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
دفاعیه

حوزه / طلبه مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان از پایان نامه خود با عنوان: «بررسی فقهی حضور زنان در ورزشگاه ها و تماشای ورزشکاران مرد» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، صغری غلامی، طلبه مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان از پایان نامه خود با عنوان: «بررسی فقهی حضور زنان در ورزشگاه ها و تماشای ورزشکاران مرد» با داوری حجت الاسلام قدرت الله خسروشاهی و راهنمایی حجت الاسلام جواد سلیمیان دفاع کرد.

غلامی در دفاع از پایان نامه خود گفت: حضور زنان در ورزشگاه ها برای تماشای مسابقه مردان از موضوع های چالش برانگیز است که در ایران با توجه به دیدگاه ویژه برخی از مراجع تقلید، اهمیت یافته و مورد نقد و نظر قرار گرفته شده است. چالش جدی ای که بین برخی از انجمن های مدافع زنان و نهادهای بین المللی و برخی از نهادها و ارگان های حکومت ایران وجود دارد ضرورت کار کردن راجع به این مسئله را فرار روی محقق قرار داده است .

وی افزود: پژوهش پیش رو، به دلایل جواز و عدم جواز حضور زنان در ورزشگاه ها و تماشای بازیگران مرد از نظر فقها پرداخته و از آنجا که دیدگاه های فقهی گوناگونی در این مسأله وجود دارد، اقوال جمع آوری شده و به دلایل هر کدام اشاره شده است .

غلامی گفت: معتقدان به عدم جواز به سه دلیل اصلی، ناپسند بودن خروج زن از خانه در غیر موارد ضرورت، حرمت اختلاط بین زن و مرد نامحرم و حرمت نگاه زن به بدن مرد نامحرم استناد کرده و ازآیات قرآن و روایات برای ادعای خویش بهره برده اند و قائلین به جواز حضور زنان به قاعده اباحه، اصل آزادی و برخی از اصول قانون اساسی استناد کرده اند و معتقدند تماشاگر زن در سلامت اجتماع نقش مفید دارد و سیره و سنت پیشوایان معصوم این گونه نبوده که زنان از خانه خارج نشوند و محصور باشند.

وی گفت: بنابر ادله‌ی موجود به نظر می رسد حکم فقهی اولیه حضور زنان در ورزشگاه ها برای تماشای مسابقه فوتبال جواز است؛ منتها با توجه به جو حاکم بر ورزشگاه ها، پوشش نامناسب مردان در برابر زنان، مشکلات ناشی از اختلاط جوانان وتبعات سوء آن و با توجه به اینکه امکان مشاهده برنامه ها از رسانه وجود دارد و حضور ضرورتی ندارد، لذا باید از حضور خودداری کنند مگر اینکه شرایط و زمینه هایی فراهم شود که از بروز فتنه وآسیب های ناشی از این حضور جلوگیری کند که در حال حاضر محقق نشده است و امکان تحقق آن سخت می باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha