دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علی اصغر ابراهیمی - سمنان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی فر تصریح کرد: ماهیت حوزه علمیه در واقع یک ماهیت دانش بنیان است و اندیشه ورزی، خرد ورزی و معرفت بنیانی در ذات حوزه های علمیه وجود دارد؛ ما نمی توانیم حوزه را منهای اندیشه ورزی، معرفت ورزی و خرد ورزی فرض کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر ابراهیمی فر، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سمنان، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ مبنی بر «سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» اظهار داشت: نکته اولی که باید به آن توجه داشته باشیم و مقام معظم رهبری به آن توجه دادند، این است که بحث شعار را باید جدی گرفت، در واقع بایستی از شعار پردازی و کاغذ بازی پرهیز شود.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات روز اول سال فرمودند: «از شعار پردازی بپرهیزید و به معنای واقعی کلمه، روی این شعار سیاست گذاری شود»؛ با توجه به تحرکات خوب و با نشاط و موثری که شخص ریاست جمهوری و هیأت دولت، همکارانشان در این مدت کوتاه از خودشان نشان دادند، حضرت آقا اظهار امیدواری کردند که ان‌شاءالله این شعار بر روی زمین نخواهد ماند.

وی افزود: بنابراین توقعی که وجود دارد این است که ان‌شاءالله خواسته رهبری برآورده شود و نسبت به شعار سال جدی گرفته شود و با اقدام و عمل، مقدمات عملیاتی شدن این شعار که بسیار شعار کلیدی است، فراهم شده و پیشرفت کند.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی فر خاطرنشان کرد: چند سالی است که مقام معظم رهبری شعار سال را با محوریت تولید بیان فرمودند و سؤالی که مطرح می شود این که چرا حضرت آقا تأکید بر تولید دارند که البته این تأکید اهمیت تولید را می رساند، اما باید در جواب عرض کنیم علت تأکید حضرت آقا آن است که تولید کلید حل مشکلات اقتصادی جامعه اسلامی و راه اصلی برون رفت از سختی ها و دشواری های اقتصادی کشور همین تولید ملی است و می تواند مشکل گشایی کند؛ پس تولید، چنین اکسیری است با خاصیت و فواید بسیار زیاد.

آثار و برکات تولید از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

وی تصریح کرد: سرفصل های بیانات رهبر معظم انقلاب عبارتند از «بالا رفتن رشد اقتصادی»؛ تولید وقتی بالا برود تکاپوی اقتصادی بالا می رود و منجر به رشد اقتصادی می شود. «ایجاد اشتغال» تولید و کارهای اقتصادی مولد، اشتغال زا است. معظم له فرمودند: بایستی تولید، اشتغال زا باشد و این اولویت سیاست گذاری های دولت باشد و به تولیداتی توجه کند و در اولویت قرار دهد که اشتغال زایی بالاتری داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان با اشاره به «کاهش تورم» که یکی از آثار تولید از دیدگاه رهبر انقلاب است، گفت: هرچه تولید در جامعه بیشتر شود و کالا در جامعه به حد فور برسد تورم کاهش پیدا می کند؛ «افزایش درآمد سالانه افراد» وقتی تولید در جامعه زیاد باشد، درآمد سرانه افزایش پیدا می کند. «ایجاد رفاه عمومی» وقتی تولید زیاد شود، منجر به رفاه عمومی می شود و دیگر نیازی نیست برای تهیه کالا، آحاد مردم در مشقت قرار بگیرند، در بین صفوف قرار بگیرند.

وی با اشاره به «افزایش اعتماد به نفس ملی» که یکی از آثار تولید از دیدگاه رهبر انقلاب است، گفت: وقتی افراد جامعه ای ببینند کشورشان نسبت به کالاهای اساسی شان تولید دارد و این مملکت مولد است، به اعتماد به نفس ملی می رسند و در واقع موجب احساس عزتمندی در ملت می شود.

وظیفه مسئولین و آحاد مردم در قبال شعار سال

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی فر گفت: مسئولین اجرایی که در واقع عمده مخاطب شعار حضرت آقا مسئولین اجرایی هستند و موظب به اقدام و عمل می باشند؛ دولت باید با اقدام و عمل خود در راستای شعار در واقع ریل گذاری کند و در این جهت حرکت کند.

وی افزود: حضرت آقا فرمودند در کنار قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه نیز بایستی پشتیبانی و حمایت کنند و اگر در ناحیه قوانین موانع و یا کاستی‌هایی وجود دارد، وضع قانون کنند، اگر کسانی فساد اقتصادی دارند در واقع با مفسدان اقتصادی برخورد شود، دستگاه قضایی بایستی موانع را برطرف کند وهمین طور مسئولین دستگاه اجرایی موظف هستند از تولید داخلی حمایت کنند، حمایت از تولیدکنندگان داخلی سبب می‌شود که تولید کننده ها دلگرم و تشویق شوند و سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری می‌کنند و می‌دانند که پشتوانه شان پشتوانه دولتی است. اگر مردم و سرمایه گذاران از دولت محبت و حمایت و کمک ببینند سرمایه‌گذارها جذب می شوند و تولید و کارخانه ها رونق می گیرد.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان گفت: از دیگر وظایف دولت این است که جلوی واردات کالاهای مشابه داخلی را بگیرد؛ نظارت بر فعالیت بنگاه های اقتصادی بسیار مهم است و حق دولت است که نظارت داشته باشد، اما دخالت در امور اقتصادی و بنگاه‌های اقتصادی در واقع دست و پاهای آنها را بستن است. آحاد مردم نیز وظیفه دارند از تولید داخلی حمایت کنند و در واقع حمایت از کارگر ایرانی خواهد بود.

وظیفه حوزویان در قبال شعار سال

وی تصریح کرد: جامعه حوزوی هم نسبت به شعار سال موظف و مکلف است. به نظر بنده نسبت به حوزه اقتصاد بایستی حوزویان جهاد تبیین داشته باشند و آثار و برکات شعار سال و هدف حضرت آقا از اینکه این شعار را در این سال مطرح کردند را مطرح کنند.

حوزه‌ علمیه پا به پای جامعه امروز متحول شود

وی اظهار کرد: ماهیت حوزه علمیه در واقع یک ماهیت دانش بنیان است و اندیشه ورزی، خرد ورزی و معرفت بنیانی در ذات حوزه های علمیه وجود دارد؛ ما نمی توانیم حوزه را منهای اندیشه ورزی، معرفت ورزی و خرد ورزی فرض کنیم. وقتی به حوزه های علمیه سابق نگاه می کنیم می بینیم که ما وارث حوزه هایی هستیم که بزرگانی از علما، حکما و فلاسفه، مفسرین و فقها در در رشته های مختلف علوم انسانی و اسلامی زحمات زیادی کشیده اند و هرچند امروز در واقع حوزه ما به صورت تخصصی شده و برخی از علوم در رشته ها و زمینه های انسانی به دانشگاه‌ها واگذار و محول شده، اما در واقع دانش بنیانی حوزه را بایستی بهتر بشناسیم و به دیگران بشناسانیم و به این امر افتخار کنیم، البته به همین اندازه اکتفا نکنیم، چرا حوزه باید پا به پای جامعه امروز متحول شود و حرکت کند و به قلمروهای جدید و به روز به صورت علمی وارد شود تا بتواند پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha