دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه قزوین

 حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: اگر خدا از بنده ای راضی باشد هرگز عزت او خدشه دار نمی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، ظهر امروز در پنجمین روز جلسه تفسیر قرآن در مسجد امام‌خمینی (ره) قزوین اظهار کرد: در آیه ۳ از سوره مبارکه فرقان، در اواخر آیه خداوند می‌گوید این بت‌هایی که شما می‌پرستید و با آن‌ها عهد می‌بندید، آن‌ها چه کاری از دستشان بر می‌آید که برای شما انجام دهند؟ اگر بخواهند به شما ضرر بزنند، تا خدا نخواهد مگر می‌توانند؟ اگر بخواهند نفعی به شما برسانند، تا خدا نخواهد مگر امکان‌پذیر است؟ اگر می‌توانستند برای خودشان کاری می‌کردند! چرا در مقابل موجوداتی که اگر مگس چیزی از آن‌ها برباید نمی‌توانند آن را پس بگیرند، خود را سبک می‌کنید و کرامت خود را شکسته و عزت و آزادگی خود را فراموش می‌کنید؟

وی ادامه داد: مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار از امام‌ صادق (ع) نقل کرده که حضرت فرمودند بنده خالص نمی‌شود مگر از نظر معرفتی و توحیدی و خداشناسی به جایی برسد که مدح و ذم آدم‌ها روی او اثر نگذارد، یعنی برای مثال اگر همه مردم گفتند تو آدم خوبی هستی خیلی خوشحال نشوی یا اگر همه آدم‌ها گفتند تو بد هستی خیلی ناراحت نشوی، البته یک زمانی ما آدم بدی هستیم و مردم هم می‌گویند این بد است، طبیعی است که خیلی از این حرف‌ها ناراحت نمی‌شویم، اما اگر کسی بندگی کرده، وظایف ایمانی خود را انجام داد، غیبت نکرد، عبادت کرد، خمس و زکات داد و روزه گرفت؛ در این شرایط اگر همه دنیا بگویند او بد است، نباید ناراحت شود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در ادامه حدیث نیز آمده اگر بنده‌ای نزد خدا ممدوح باشد؛ یعنی خدا او را بپسندد، این آدم پیش آدم‌ها مذموم و ناپسند نمی‌شود، حال اگر همه مردم هم به دید ناپسند به او نگاه کنند عزت و آبروی او از بین نمی‌رود، و نیز اگر کسی نزد خدا ناپسند باشد همه آدم‌ها برای او کرنش کنند این آدم پسندیده نمی‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: شیخ فضل‌الله نوری بالای دار بود، مردم پای چوبه دار چون دشمن مسأله را در ذهن آن‌ها وارونه جلوه داده بود، کف و سوت می‌زدند، در حالی که او آیت‌اللهی بود که فقط برای حق قیام کرده بود، همه داشتند پای چوبه دار شادی و شعف می‌کردند، آیا این ذره‌ای از مقام روحانی و معنوی او کم کرد؟ چیزی که انسان را در نزد خدا عزیز می‌کند نماز شبی است که می‌خواند، انفاقی است که انجام می‌دهد، صله رحمی است که به جای می‌آورد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین در ادامه خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله مشکینی شروع کرد به سخن گفتن از امام خمینی (ره)، همان چیزی را که از امام می‌فهمید می‌گفت و اغراق نمی‌کرد و چیز اضافه نمی‌گفت، امام طاقت نیاورد و فرمود ما کلی گرفتاری برای خودمان داریم که شما این گرفتاری‌ها را نگفتید، همچنین مرحوم دکتر فخرالدین حجازی عالم برجسته‌ای بود، او با معرفتی که نسبت به امام راحل داشت و ادبیات قوی و تسلطی که بر معانی و کلمات داشت، وقتی آمد برای امام صحبت کند امام طاقت نیاورد، گفت من یک جاهایی گرفتارم، این حرف‌های شما من را زمین می‌زند، من را بالا نمی‌برد.

امام جمعه قزوین یادآور شد: در ادامه حدیث آمده که اگر کسی تو را سرزنش کرد نگران و محزون نشو، اگر پیش خدا منزلت داشته باشی این کارها به اندازه یک درجه هم منزلت و شأن تو را کم نمی‌کند، در ۱۸ دی ماه سال ۵۶ با مقاله‌ای خواستند امام را حذف کنند، اما طوری شد که دنیا امام را شناخت، نتیجه ذم دشمن این است، امام در ادامه حدیث می‌فرماید شما باید ببینی خدا راجع به شما چه شهادتی می‌دهد یا علیه شما چه می‌گوید، از این‌ها خوشحال شو یا بترس، اگر همه عالم گفتند تو آدم خوبی هستی اما خدا علیه شما بود، از این بترسید، اگر شهادت خدا علیه انسان باشد مدح و ثنای دیگران فایده‌ای ندارد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: انسان باید کاری کند که فقط بگوید خدایا تو راضی باش، همان کاری که امام‌حسین (ع) انجام داد، ایشان موقعی که می‌خواست از مدینه خارج شود سر مزار رسول خدا (ص) رفت و گفت خدایا این مزار رسول تو است و من نیز فرزند رسول تو هستم، من راضی هستم به آن چیزی که تو برای من اراده می‌کنی، آن‌ها می خواهند با من بجنگند، من به رضای تو راضی هستم و هر چه که خودت دوست داشتی را برای من مقدر کن، سپس فرمودند هر چه رضای خداست ما اهل بیت(ع) همان را می‌خواهیم.

وی اظهار کرد: ما هم باید همیشه بگوییم خدایا تو چه چیزی دوست داری، ما دوست داریم همان‌گونه باشیم و نمی‌خواهیم جزو کسانی باشیم که مردم آن‌ها را سرزنش می‌کردند، خداوند در این مورد هم می‌گوید از کاری که به شما برای آن تهمتی زده می‌شود پرهیز کنید، اگر کسی بانی شود که دیگران به او تهمت بزنند جز خودش دیگران را ملامت نکند، بنابراین همیشه در موقعیتی باشیم که خدا ما را بپسندد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: پیغمبر می‌گوید خداوند قرآن را از منشأ برکت خود برای شما نازل کرده است، آسمان‌ها و زمین و همه عالم ملک خداست و در اختیار اوست، مرگ، حیات، ضرر، منفعت، حشر و نشر دست خداست؛ مؤمنین که این‌ها را می‌شنوند دلشان آرام گرفته و ذهنشان نسبت به آینده روشن می‌شود، اما کافران این حرف‌ها را دروغ و تهمت می‌دانستند و می‌گفتند یک کسانی محمد (ص) را در این دروغ گفتن‌ها کمک می‌کنند، می‌گفتند این آدم مکتب نرفته اما کلمات عجیبی دارد، جاسوسان را می‌فرستادند تا سر از کار او در بیاورند، اما جاسوسان به جای خبر آوردن به او ایمان می‌آوردند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: خداوند می‌گوید این حرفی که کافران به پیغمبر می‌زنند ظلم، باطل و بی‌ارزش است، خداوند می‌گوید این کافران همان ظالمانی هستند که وقتی قرآن را بشنوند قرآن به آن‌ها چیزی اضافه نمی‌کند، مثل درختی که ریشه‌های آن پوسیده است و هر چه به آن آب بدهی ریشه‌هایش پوسیده‌تر می‌شود، اما وقتی درختی مانند فرد مؤمن سالم باشد، هر چه به آن بدهی رشد و شکوفایی بیشتری پیدا می‌کند، قرآن هم وقتی به مؤمن برسد، ریشه‌های مؤمن را محکم کرده و باعث رشد او می‌شود.

وی اضافه کرد: کافران در ادامه رها نمی‌کردند، باز یک چیز دیگری می‌گفتند، آنها می‌گفتند آن چیزی که محمد (ص) می‌گوید افسانه‌هایی بیش نیست، اسطوره و قصه‌هایی بیش نیست که شبانه‌روز این‌ها را بیان می‌کند، خداوند به پیغمبر فرمود به آن‌ها بگو آن کسی آیات قرآن را بر من نازل می‌کند که اسرار آسمان‌ها و زمین را می‌داند، آن کسی که همه اسرار عالم در اختیار اوست، او این آیات را نازل می‌کند، معنای آن این است که آن چه خدا نازل می‌کند اسرار آسمان‌ها و زمین است که عقل آدم‌ها به آن نمی‌رسد و حتی اگر به پیغمبر هم نازل نمی‌شد، دست پیغمبر هم به آن‌ها نمی‌رسید، خداوند فرمود پیغمبر چیزهایی به تو یاد دادیم که اگر ما به تو یاد نمی‌دادیم تو که اشرف مخلوقات هستی هرگز آن‌ها را نمی‌دانستی.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین امام جمعه قزوین در پایان عنوان کرد: خداوند فرمود ای مردم پیغمبر چیزهایی را به شما یاد داد که اگر به شما یاد نمی‌داد شما حتی اگر هزاران سال از عمرتان می‌گذشت و هر چقدر هم پیشرفت می‌کردید به این‌ها نمی‌رسیدید، چون این‌ها اسرار الهی بودند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha