جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رونمایی از کتاب «دایرة المعارف ارتباطات و تعاملات خدا، انسان و جهان»

حوزه/ مراسم رونمایی از کتاب «دایرة المعارف ارتباطات و تعاملات خدا، انسان و جهان» نوشته حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با حضور اساتید و پژوهشگران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا در مراسم رونمایی از کتاب «دایرة المعارف ارتباطات و تعاملات خدا، انسان و جهان» بیان داشت: اسلام دینی است که علم و دانش آموختن یکی از ارزشهای والا است و اسلام و مسلمانان پیشگام حرکت ها و فعالیت های علمی بوده اند و همینطور توصیه بزرگان دین ما در تکریم نسبت به مفاخر علمی و تجلیل از تلاش ها و مجاهدت های تلاشگران در عرصه های مختلف و فعالیت های علمی و توسعه علم و دانش است خصوصا در سال گذشته که حضرت آقا بحث جهاد تبیین را یک وظیفه و الگو در عرصه رسانه ها تبیین کردند وظیفه خودمان دانستیم که از این کتاب ارزشمند تجلیل و رونمایی کنیم.

وی افزود: استفاده از این کتاب خصوصا به مبلغین که در جامعه و در جمع دانشجویان و جوانان هستند توصیه می شود،و همچنین این کتاب زیر بنایی برای دانش پژوهان و پژوهشگران در عرصه علوم ارتباطات از منظر اسلامی است.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال نویسنده کتاب، بیان داشت: قرآن کریم، آیات زیادی را در موضوع ارتباط بر پیغمبر نازل کرده است از جمله ارتباط پیغمبر با مردم ، ارتباط مردم با مردم، ارتباط مسلمانان با مسلمانان، ارتباط مسلمانان با کفار، ارتباط مردم با خدا، نبی و ائمه و... همه اینها را در قرآن شما شاهد آن هستید فقط این آیات قرآن را باید در عرصه سفره فرهنگی مردم و تطبیقی به مردم نشان داد.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به فصول این کتاب، ادامه داد: این کتاب سه فصل دارد، فصل اول ارتباطات و تعاملات با خدا ، فصل دوم ارتباطات و تعاملات انسان و فصل سوم ارتباطات و تعاملات کائنات. اما فصل مهمی که مورد نظر من بود این ارتباطات بشری بود، یعنی آن محور کلیدی که من بر روی آن دقیق شدم ارتباطات و تعاملات بشری است.

وی افزود: تقریبا شش ماه طول کشید تا درختواره این دایرة المعارف را در ۱۲۰۰ واژه موضوعی و مصداقی در ارتباطات، نوشتم. مطلب بعدی این بود که قرآن را چند مرتبه از اول تا آخر ملاحظه کردم و آیات را مورد بررسی قرار دادم این دایرة المعارف محورش قرآن، بعد سنت پیغمبر(ص) و بعد روایاتی است که از ائمه(ع) رسیده است. در جاهایی وقتی که آیات قرآن را بررسی می کردم نظرات جدید دانشمندان را نوشتم حالا این نظرات اگر موافق بود که چه بهتر، اما اگر مخالف قرآن یا اینکه احساس می شد فاصله دارد آنجا وارد بحث می شدم .

حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال در پایان بیان داشت: بحث در رابطه با ارتباطات یک بحث به روز و جدیدی است و بحثی است که بسیار جای کار دارد.

خبرنگار: رضا ابدالی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha