جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله شب زنده دار

حوزه/ آیت الله شب زنده دار با اشاره به راه های تقوا پیشه کردن و وا داشتن نفس به رعایت تقوا گفت: نفس انسان بسیار قوی است و انسان را به بدی ها وادار می کند؛ پیوسته در مقابل عقل، ایجاد شبهه، حصار و مانع می کند؛ یکی از راه های مهم، تقویت اراده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین شب زنده دار، در جلسه درس اخلاق که بعد از نماز ظهر و عصر در حسینیه امام خمینی( ره )قم، ضمن توصیه همگان به رعایت تقوای الهی بیان کرد: مشتاقان راه سلوک الی الله سعی می‌کنند تا در صدد حرکت برای رسیدن به هدفشان بر آیند ولی گاهی در دام گروه های کاذب و نادرست می افتند.

وی با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» ادامه داد: در این آیه خداوند برنامه سلوکی را ارائه داده است که با آن به ندای فطری و عقلانی خود پاسخ دهیم؛ اگر سه عنصر تقوا، ابتغاء وسیله و مجاهده فی سبیل الله در انسان پیاده شود، مقصد و فلاح و رستگاری برای انسان فراهم خواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در تبیین تقوا تصریح کرد: بیان ترتیبی تقوا و ابتغاء و مجاهده نشان می دهد که نقش تقوا برجسته تر از دیگری است؛ تقوا به معنای «أخذ الوقایة»؛ تقوا یعنی اینکه انسان در مسیر زندگی فردی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و تمام حیطه های زندگی مشکلات، انحرافات و راه های ناروا وجود دارد و برای مصونیت از گرفتاری در این مشکلات باید سپری برای برون رفت از مشکلات را فراهم کرد.

وی ادامه داد: تقوا طریق به مصونیت از گرفتاری ها است و این نورانیت و صفایی می آورد و در کنار این مصونیت، صفایی برای انسان حاصل می شود.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به آیه «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» خاطرنشان کرد: یکی از کمک کارهایی که راه برون رفت از مشکلات را به ما نشان می دهد، تقوا الهی است، و اگر مشکلات معیشت باشد، خداوند به انسان متقی از جایی رزقی می دهد که او گمانش را نمی کرد.

وی با اشاره به بیان امام مجتبی( ع) «فَاتَّقُوا اللَّهَ عِبَادَ اللَّهِ وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً مِنَ الْفِتَنِ وَ یُسَدِّدْهُ فِی أَمْرِهِ وَ یُهَیِّئْ لَهُ رُشْدَهُ، و یُفلِجَهُ بِحُجَّتِه، و یُبَیِّضُ وَجهَه، و یُعطِیهِ رَغبَتَه، مع الذین انعم الله علیهم، من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین، و حسن اولئک رفیقا.» فرمود: اگر ملت و امتی تقوای الهی را پیش کند و مطیع خدا شود، خدای متعال برای آنها راه برون رفت قرار می دهد؛ ۴۳ سال فتنه های عظیمی برای ملت ایران از خارج و داخل فراهم شده بود، راه برون رفت خداوند قرار نداد؟ نمونه اش فتنه های منافقین و تعرض های صدام و پشتیبانان او؛ اما تقوا ها باعث شد که خداوند راه برون رفت با عزت قرار دهد.

آیت الله شب زنده دار ادامه داد: در اثر تقوا خداوند جلوگیری از خطا ها و اشتباه ها می کند و اگر پیش آمد جلوگیری می کند؛ و راه رشد و ترقی شخص را آماده می کند؛ ترقی های دفاعی در صنایع دفاعی و هسته ای در اثر تقوای رهبر فقیه و حاضر و مردم مجاهد، خداترس و مطیع حاصل شده است.

وی افلاج را به معنای پیروز مند نمودن دانست و خاطرنشان کرد: تقوا انسان را با استدلال هایی که دارند پیروز می کند؛ در این دوران مذاکره تقوا طرف های مذاکره را میخکوب کرده است؛ و شخص متقی در عالم رو سپید می شود، کسانی که نور عقل در آنها روشن است شخص را تحسین می کنند و آن آرزوها و امیدها که یک انسان و جامعه متقی دارد را خداوند فراهم می سازد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: رهبر معظم اخیرا به این نکته توجه دادند که تقوا همراه با برکات است.

وی با اشاره به راه های تقوا پیشه کردن و وا داشتن نفس به رعایت تقوا گفت: نفس انسان بسیار قوی است و انسان را به بدی ها وادار می کند؛ پیوسته در مقابل عقل، ایجاد شبهه، حصار و مانع می کند؛ یکی از راه های مهم تقویت اراده است؛ اگر انسان به جد چیزی را بخواهد و اراده کند، باعث می شود که انرژی های او باز شود و در راه رسیدن به هدف او را کمک کند.

استاد حوزه علمیه قم، ادامه داد: دومین عامل تقوا در کنار تمرین اراده، نداشتن تحیر و تبرّج و تردد است.

وی ضمن قرائت آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ به رابطه تقوا و روزه اشاره کرد و گفت: روزه، اراده انسان را تقویت و پولادین می کند؛ نفس آب و غذا می خواهد اما بر خلاف این خواسته ها انسان جواب منفی می دهد و این موجب تقویت اراده می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha