سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مسابقه محیا

حوزه/ تمامی سوالات این مسابقه درباره احکام شرعی است و این مهم‌ترین شاخصه این مسابقه است که وجه تمایز قابل توجهی نسبت به سایر مسابقات تلویزیونی می‌باشد.

خبرگزاری حوزه | یکی از برنامه‌هایی که در ماه مبارک رمضان از آنتن شبکه دو سیما پخش می‌شود مسابقه "محیا" است. این مسابقه که با محوریت احکام شرعی ساخته شده در نوع خودش بی‌نظیر است و تا به حال مسابقه‌ای به این شکل تولید نشده بود. این مسابقه سه گروه دو نفره دارد که در سه بخش اجرا می‌شود.

مجری این برنامه سهیل اسعد، مبلغ معروف آرژانتینی لبنانی الاصل است که سال‌ها در ایران ساکن و به زبان فارسی نیز کاملا مسلط است.

وی اجرای شاد و آمیخته به طنزی دارد که مسابقه را جذاب کرده است. در کنار مجری، کارشناس برنامه ‌که به نوعی می‌توان او را مجری دیگر برنامه نیز دانست، سید کاظم روحبخش است که طلبه سطح خارج حوزه علمیه و دارای ارشد کارشناس ارشد رشته قرآن و حدیث از دانشگاه رضوی است.

تمامی سوالات این مسابقه درباره احکام شرعی است و این مهم‌ترین شاخصه این مسابقه است که وجه تمایز قابل توجهی نسبت به سایر مسابقات تلویزیونی می‌باشد.

اغلب سوالاتی که معمولا برای مسابقه‌های تلویزیونی طراحی می‌شود، اطلاعات عمومی است و آن چنان کاربردی نیست که دانستن آن‌ها فایده چندانی برای مخاطب داشته باشد و صرفا جنبه سرگرمی دارد؛ ولی نقطه قوت این مسابقه این است که اتفاقا سوالات مطرح شده کاربردی است و در زندگی همگان کارایی دارد.

از طرفی در این مسابقه صرف سوال و جواب مطرح نیست؛ بلکه معمولا سید کاظم روحبخش که کارشناس برنامه است، درباره سوالات مطرح شده و پاسخ آن‌ها توضیحاتی را ارائه می‌کند که در واقع تکمله‌ای بر سوالات پرسیده شده است و این توضیحات باعث می‌شود که مطلب برای مخاطب بهتر جا بیفتد و اگر احیانا ابهامی در این بین باشد برطرف می‌شود.

نکته دیگر که جا دارد به آن اشاره شود این است که معمولا سوالاتی که مطرح می‌شود مسائلی است که نوع مردم با آن درگیر هستند و برای خیلی از مردم ممکن است پیش بیاید؛ حالا چه احکام عبادی و چه معاملات و سایر احکام دیگر. این هم نقطه قوت دیگری از این مسابقه است که در واقع همان کاربردی بودن سوالات را می‌رساند و برای مخاطب منفعت دارد.

در واقع بیننده با مشاهده این مسابقه در عین اینکه سرگرم می‌شود و چه بسا فضای شادی را تجربه می‌کند، مطالبی را نیز می‌آموزد که در زندگی کاربرد دارد. این نکته مهمی است که یک برنامه تلویزیونی هم جنبه آموزشی داشته باشد و هم بیننده را سرگرم کند و حالت خشک و بی روحی نداشته باشد.

بابک شکورزاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین مرادیان IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    2 0
    خیلی عالی برنامتون
  • mmm IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    1 0
    برنامتون حرف ندارهـــــــ
  • شکوفه حیدری AF ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 0
    واقعا برنامه جذاب و مفیدی است.کیفیت این برنامه واقعا عالیست.دستتون درد نکنه.