یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت اللہ محقق داماد

حوزه / استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه آموزه‌های دینی، روایات اهل‌بیت(ع) و آیات قرآن در حکمت یمانی نقش بسیار درخشانی دارد، گفت: در حکمت یمانی روایات اهل‌بیت(ع) به گونه‌ای تفسیر شده که این فلسفه، روایات را به صورت نظام‌مند تنظیم و ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی محقق داماد امروز در پیام تصویری خود به نشست اول همایش بین المللی میرداماد و مکتب فلسفی اصفهان که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، با اشاره به دو حکیم عارف و نامدار، مرحوم میرفندرسکی و میرداماد، اظهار داشت: این دو عالم بزرگوار با یکدیگر هم‌دوره و معاصر بودند و چنان با حضورشان حوزه علمیه اصفهان را منور کردند که این دیار مرکزیت بالایی در زمان خود پیدا کرد و موجب شد تا عده زیادی از طالبان حکمت، به این دیار سفر کنند تا از محضر این دو استاد بهره‌مند شوند.

استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به تبیین شخصیت میرداماد پرداخت و افزود: محمد باقر حسینی استرآباد، مشهور به میرداماد، جامع معقول و منقول است و مانند حکیمان دیگر تنها به مبحث حکمت نپرداخته و لذا او هم حکیم، هم فقیه، هم مفسر و هم محدث است و در فقه دارای آثار بسیار قوی می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه شیخ انصاری در کتاب مکاسب که یکی از دروس اصلی حوزه‌های علمیه است، نام میرداماد را با عظمت و احترام یاد کرده، خاطر نشان کرد: هر چند از میرداماد کتاب‌های مفصلی در زمینه فقه به دست ما نرسیده، اما وجود چند رساله کوچک از این عالم بزرگوار همانند رسالة فی‌الرضا، حاکی از نوپردازی و عمق فقهی او می‌باشد.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: برای نمونه در نظریه شیخ انصاری در مباحث فقهی از میرداماد نقل شده است که این عالم با تجزیه در اجتهاد مخالف است، به تعبیر دیگر میرداماد تسلط بر تمامی ابواب فقهی را شرط اجتهاد می‌داند.

وی با بیان اینکه میرداماد مؤسس مکتبی بنام مکتب یمانی و مشهور به معلم ثالث است، گفت: لقب معلم با علامه متفاوت است، علامه برای کسی بکار برده می‌شود که دانای چند رشته دانش باشد، اما معلم به کسی گفته می‌شود که دانشی را بنیان نهاده باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محقق داماد با اشاره به اینکه میرداماد مکتب یمانی را بنیان نهاده‌است، خاطر نشان کرد: بررسی آثار ملاصدرا از شاگردان میرداماد این حقیقت را روشن می‌کند که اساس حکمت متعالیه صدرا هم، همان مکتب یمانی است.

وی ادامه داد: میرداماد نام مکتبش را یمانی نام نهاد که گویا برگرفته از حدیثی است که در آن آمده است: "الإیمانُ یمانٍ والحِکمةُ یمانِیَة".

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تمجید پروفسور هانری کُربن از مکتب یمانی، در مقاله‌ای درباره تاریخ فلسفه اسلامی، اظهار داشت: این دانشمند فرانسوی حکمت یمانی را حکمتی می‌داند که خداوند توسط پیامبران و از راه وحی یا اشراق به بشر نازل کرده‌ است.

وی با اشاره به اینکه شرق از نظر میرداماد، منشأ انوار الهی است و نقطه مقابل غرب و مرکز فلسفه مشایی است، افزود: در این دیدگاه، غرب تمثیلی از ظلمت و فروماندگی در ساحت فلسفه و حکمت یمانی براساس اصالت ایمان و وحی است.

استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی مطرح کرد: در حقیقت، حکمت یمانی برگرفته از حکمت‌های مختلف از مشّاء، اشراق، کلام شیعه و سهروردی است.

حجت الاسلام و المسلمین محقق داماد با بیان اینکه آموزه‌های دینی، روایات اهل‌بیت(ع) و آیات قرآن در حکمت یمانی نقش بسیار درخشانی دارد، گفت: در حکمت یمانی روایات اهل‌بیت(ع) به گونه‌ای تفسیر شده که این فلسفه، روایات را به صورت نظام‌مند تنظیم و ارائه کرده است.

وی بیشترین امتیاز حکمت یمانی نسبت‌ به حکمت‌های دیگر فلسفی را نقشی دانست که میرداماد برای روایات اهل‌بیت(ع) در حکمت خود دارد و مطرح کرد: علت اینکه در حوزه‌های علمیه، حکمی و علوم عقلی کتاب‌های میرداماد کمتر خوانده می‌شود، آن است که آثار ابن‌سینا و ملاصدرا بسیار روان و فهم آن آسان است، اما فهم آثار میرداماد به‌ خاطر متن دشوار آن سخت است، بنابراین طلبه‌ای که می‌خواهد آثار میر داماد را مطالعه کند، لازم است که با متن دشوار و سنگین آثار این حکیم فیلسوف مانوس شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha