شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ پیش نشست اولین همایش روز علم و اصول و گرامیداشت زادروز شیخ انصاری(ره)

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: ما برای ارتباط با مجامع علمی دنیا در زمینه علوم انسانی باید علم اصول را مورد پیگیری قرار دهیم؛ علم اصول این ظرفیت را دارد که معرف عظمت علمی جهان تشیع باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدی، استاد حوزه علمیه قم امروز در پیش نشست اولین همایش روز علم اصول و گرامیداشت زادروز شیخ انصاری که در سالن همایش های دارالشفا برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز تخریب قبور بقیع به ذکر نکاتی در مورد این روز پرداخت و گفت: در روز ۱۸ ذی الحجه ۱۲۱۴ شخصیت عظیم الشأنی متولد شد که به او لقب خاتم الفقهاء و المجتهدین دادند؛ روز علم اصول به پاسداشت زادروز این مرد بسیار باعظمت عالم تشیع یعنی شیخ انصاری نامگذاری شده است.

وی افزود: از ضرورت های این نامگذاری این است که علم اصول دارای دو غرض تدوین و ذاتی می باشد و بنا به تأکید مقام معظم رهبری علوم انسانی اسلامی باید روشمند شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی خاطرنشان کرد: در مسیر روشمند شدن علوم انسانی اسلامی کارهای خوبی انجام شده است اما باید افزایش یابد.

وی علوم انسانی را در دنیا بر پایه هرمنوتیک فلسفی دانست و گفت: ما هم برای ارتباط با مجامع علمی دنیا در زمینه علوم انسانی باید علم اصول را مورد پیگیری قرار دهیم؛ علم اصول این ظرفیت را دارد که معرف عظمت علمی جهان تشیع باشد.

این استاد حوزه تصریح کرد: برای آشنا نمودن افراد مختلف در داخل کشور و معرفی علم اصول به آنان روزی به همین عنوان نامگذاری شد.

وی با اشاره به برنامه های روز اصول در سال جاری افزود: ۱۰ برنامه مختلف برای امروز در نظر گرفته شده است؛ معرفی ظرفیت های علم اصول در راستای پاسخگویی به نیازهای روز جامعه و نظام اسلامی، گزارش دهی فعالیت های مؤسسات اصولی، زمینه سازی برای برپایی نمایشگاه تازه های نشر در حوزه اصول و تلاش برای گفتمان سازی در حوزه مباحثات اصولی نمونه هایی از این برنامه هاست.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی بیان داشت: مرحوم شیخ انصاری طلایه دار و بنیانگذار علم اصول فعلی در حوزه های علمیه بوده است و به همین جهت روز علم اصول همزمان با زادروز این عالم بزرگ قرار داده شد؛ در این رابطه، تأییدیه های مختلف و متعددی از مراجع عظام تقلید و سایر بزرگان حوزه های علمیه اخذ شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این روز پلی برای تعمیق و گسترش علم اصول شود؛ این مسیر نیازمند هماهنگی با دستگاه های مرتبط علمی و اجرایی نیز می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha