پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
المصطفی

حوزه/ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر به قم، صبح امروز با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعةالمصطفی، در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن خوشامدگویی به آقای زلفی‌گل و همراهان وی، ابراز داشت: به برکت انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های علمی فراوانی در بخش حوزوی و دانشگاهی کشور روی داد. پیشرفت علمی حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی را نمی‌توان با گذشته مقایسه کرد؛ در چهل سال گذشته، مراکز علمی و پژوهشی متعددی در قم شکل گرفتند که یکی از مهم‌ترین آنها، جامعةالمصطفی به عنوان دانشگاهی بین‌المللی و اسلامی است که ویژگی‌هایش آن را از دیگر مراکز علمی و دانشگاهی متمایز می‌نماید.

وی با اشاره به نحوه شکل‌گیری جامعةالمصطفی و عضویت این دانشگاه در اتحادیه‌های معتبر دانشگاهی جهان، ابراز داشت: با توجه به مقتضیات متفاوت دانش‌پژوهان غیرایرانی، جامعةالمصطفی در کنار نظام سطوح حوزوی، برای دانش‌پژوهان خود مدارک معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر می‌نماید که این موضوع موجب ارتباطات گسترده میان جامعةالمصطفی و وزارت علوم از گذشته تاکنون شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی با اشاره به فعالیت شعبه‌ها و نمایندگی‌های جامعةالمصطفی در داخل و خارج کشور خاطرنشان کرد: هم‌اکنون، ده‌هاهزار نفر از بیش از ۱۳۵ ملیت مختلف در واحدها و شعبات جامعةالمصطفی مشغول تحصیل هستند که این مجموعه را از نظر تنوع ملیتی در ایران و جهان کم‌نظیر می‌نماید.

وی با اشاره به ارائه رشته‌های جامعةالمصطفی در سه حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی،ابراز داشت: شکل‌گیری علوم انسانی براساس علوم اسلامی، نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف مقدس انقلاب اسلامی ایفا می‌نماید و بخش مهمی از رشته‌های جامعةالمصطفی نیز به همین رشته‌ها اختصاص یافته است. همچنین جامعةالمصطفی با توجه به دانش‌پژوهان خود، از توانایی ترجمه آثار علمی به چهل زبان جهان برخوردار است که ظرفیت زبانی مهمی در اختیار کشور قرار می‌دهد.

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به ارتقای رشته‌های جامعةالمصطفی از ۱۶۰ به ۴۰۰ رشته و گرایش براساس طرح تحول آموزشی، همکاری وزارت علوم را در این زمینه موجب تسریع این روند دانست.

وی یکی از خدمات مهم جامعةالمصطفی به کشور را آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان برشمرد و تصریح کرد: به اذعان مسئولان آموزش زبان فارسی کشور، هیچ نهادی به اندازه جامعةالمصطفی نتوانسته است در گسترش زبان فارسی در جهان مؤثر عمل نماید. امروز به برکت جامعةالمصطفی، صدهاهزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم زبان فارسی را آموخته‌اند که تسلط آنان به زبان فارسی، علاوه بر پیوند عمیق فرهنگی با انقلاب اسلامی، ظرفیت بسیار عظیمی برای کشور پدید آورده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی جامعةالمصطفی را پذیرای پیروان همه مذاهب اسلامی و ادیان دیگر خواند و تأکید کرد: جامعةالمصطفی درهای خود را به روی پیروان همه مذاهب اسلامی و ادیان الهی مایل به فراگیری علوم اسلامی گشوده و حتی برخی واحدهای جامعةالمصطفی به پیروان دیگر مذاهب اسلامی اختصاص یافته است که براساس مذاهب خود و با نگاه مقارن، به تحصیل علوم دینی می‌پردازند. این روند در میان مراکز علمی دینی جهان بی‌نظیر به شمار می‌آید.

وزیر علوم نیز در سخنان خود، با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، فعالیت‌های علمی و دانشگاهی جامعةالمصطفی را در داخل و خارج کشور شایسته تقدیر خواند.

وی، با اشاره به نقش مهم جامعةالمصطفی در گسترش زبان فارسی، اظهار داشت: در حالی که خروجی اقدامات صورت‌گرفته برای آموزش زبان فارسی در جهان چندان زیاد نبوده است، ولی جامعةالمصطفی در این زمینه بسیار موفق عمل نمود و جا دارد در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد، زیرا گسترش زبان فارسی، سرمایه بسیار ارزشمندی برای کشور به شمار می آید.

آقای زلفی‌گل، با تأکید بر اینکه وزارت علوم خود را موظف به همکاری و همراهی با جامعةالمصطفی می‌داند، عنوان داشت: جامعةالمصطفی، دانشگاه ملی و فراملی است و حوزه عملیاتی آن بسیار گسترده بوده، نقش بی‌نظیری در توسعه گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و دیپلماسی علمی، عمومی و فرهنگی کشور ایفا می‌نماید.

وی با اشاره به پنج اولویت اساسی وزارت علوم در دوره جدید، اذعان داشت: فعالیت‌های جامعةالمصطفی در زمینه این اولویت‌ها قرار دارد و به ویژه نقش جامعةالمصطفی در چهار اولویت ایجاد مرجعیت علمی کشور، گسترش دیپلماسی علمی، آموزش و پژوهش هدفمند و نوآوری‌های فرهنگی، بسیار پررنگ و شایسته تقدیر است.

وزیر علوم در پایان خواستار برنامه‌ریزی برای ایجاد رشته‌های جدید و کاربردی در جامعةالمصطفی شد و تأکید کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه خود می‌داند همه تلاش خویش را برای همکاری و پیشبرد برنامه‌های جامعةالمصطفی به کار گیرد و در این زمینه نیز همراه جامعةالمصطفی خواهد بود.

گفتنی است، در این جلسه، رئیس جامعةالمصطفی پیشنهاد تشکیل کارگروه دائمی میان جامعةالمصطفی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را مطرح نمود که مورد موافقت وزیر علوم قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha