جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / دیدار جمعی از فعالان دانشگاهی از کشورهای آمریکا و اروپا با آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار مدیر حوزه های علمیه گفتند: مسلمان واقعی با مسیحی واقعی هیچ اختلافی ندارد. در آنچه که به انسانیت برمیگردد هیچ اختلافی نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار مدیر حوزه های علمیه پیش از سفر به واتیکان و دیدار با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان، در سخنانی ضمن دعای خیر در این سفر ابراز داشتند: امیدواریم بنام خدا بروید و برای خدا حرکت کنید و موفق باشید.

ایشان اظهار داشتند: اسلام یک سلسله برنامههای «محلی» دارد، یک سلسله برنامههای «منطقهای» و یک سلسله برنامههای «بینالمللی»؛ چون اسلام یک دین جهانی است دو اصل «همگانی» و «همیشگی» پیام رسمی قرآن کریم از همان طلیعه نزول بوده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه دادند: اگر یک کتابی ادعای این دو اصل را داشت باید برنامههایش هم بتواند با این دو اصل هماهنگ باشد؛ یعنی هم کلی باشد هم دائمی، وگرنه آن پیام کلی و دائمی نیست.

ایشان اظهار داشتند: کسی که داعیه دارد، هم محلی حرف میزند که داخله اسلامی است، هم منطقهای حرف میزند که اگر کسی جزیه داد یا غیر جزیه بالاخره میتواند برادرانه زندگی کند، و هم اگر هیچ چیزی را نپذیرفت یعنی کافر بود می تواند با او زندگی کند، باید برنامههایش هم سه بخش باشد، هم برای مسلمین برنامه داشته باشد، هم برای اهل کتاب و هم برای مستأمنین؛ چرا که بالاخره باید به گونه ای باشد که به همه بسازد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه دادند: این اصل چهارم خیلی ادعای بزرگی دارد و آن اینکه فرمود اگر شما این فصل اولی که در نظام محلی و داخلی و بین الاسلامی است را جمعبندی کنید، در فصل دوم که منطقهای است و برای اهل کتاب است اینها را هم جمعبندی کنید، در فصل سوم که بینالمللی است مال جامعه بشری است اینها را جمعآوری کنید، این سه فصل را تکتک بسنجید، یک؛ این سه فصل را باهم بسنجید، دو؛ میبینید که هیچ تناقضی پیدا نمیکنید: ﴿وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً کَثیراً﴾[1] خیلی حرف است!

حضرت آیت الله جوادی آملی سپس اظهار داشتند: باید روابط ما با جهان درست باشد؛ ما با کسی قهر نیستیم. حرف جهانی ما این است که می توانیم با جهان کار کنیم، البته قبلا نیز تاکید داشتیم که با هر کسی دست دادید، انگشتهایتان را بشمارید. البته باید با صهیونیست به گونه ای رفتار کرد و با دیگران به گونه دیگری.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشتند: جناب پاپ باید بداند که اگر آنها حرفی از خدا میگویند، ما هم از خدا میگوییم، اینکه در قرآن ما آمده، در انجیل شما هم هست که ﴿لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً کَثیراً﴾، ما هم از او حرف میزنیم، شما هم از او حرف میزنید، مسلمان واقعی با مسیحی واقعی هیچ اختلافی ندارد. در آنچه که به انسانیت برمیگردد هیچ اختلافی نیست.

ایشان اظهار داشتند: مطلب دیگری که لازم است به جناب پاپ بفرمایید این است که ما هر دو موحد هستیم این پیشرفت تمدن کاذب غرب هم به شما آسیب رسانده، هم به ما. این جنگهای صلیبی گرچه به حسب ظاهر به مسلمانها آسیب رساند، ولی مسیحیت را هم از صحنه خارج کرد. پاپ باید بداند که اگر کلید مسجد را از ما گرفتند و دادند به انباردار کلیسا، کلید کلیسا را هم گرفتند دادند به موزه! الآن شما هیچ خبری از دین پیدا نمیکنید. اینها باید بدانند اسلحه، فقط قدرتش این است که دین را از «زبان» و «دست» مردم بگیرد که گرفت، اما اسلحه آن قدرت را ندارد که دین را از «فکر» مردم بگیرد. بلکه این قلم کانت و دکارت و امثال آنها بود که دین را از فکر مردم گرفت، این حفاظت از دین هم وظیفه ما و هم وظیفه شماست.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری اظهار داشتند: خداوند به پیغمبر فرمود ﴿وَ جَادِلْهُم بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ﴾، یعنی این مبانیشان که حق است را یاد بگیر، حق خودت را روی اینها اضافه کن تا مقبول و معقول بشود. روی جدال أحسن، دین را منتشر کنید.

ایشان ادامه دادند: با «فلسفه» است که می توان از دین در مقابل این تفکرات غرب دفاع کرد. با پیامهای اخلاقی که خود آنها هم دارند که نمیتوان جلوی جنگ جهانی سوم و چهارم را گرفت. همانطور که الان جنگ های جهانی و نیابتی در اقصی نقاط جهان مانند یمن، سوریه و اوکراین دایر است. این ﴿لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً کَثیراً﴾ خیلی حرف است که کسی حرف جهانی بزند، برای همه هم حرف بزند و بفرماید همه حرفهای من یکجور است! یعنی ما در فصل سوم که بخواهیم با مشرکان حرف می زنیم، اما جنگی باهم نداریم، تحریمی باهم نداریم، مزاحمتی باهم نداریم.

آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: بنده در سفری که به واتیکان داشتم، یک نسخه از وصیتنامه امام راحل را که شرح کرده بودیم، به آنها دادم که استقبال هم شد، چرا که حرف امام حرف جهانی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha