پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دیدار مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر کشور با آیت الله بوشهری

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه از بانک به عنوان ابزار تسهیل کننده امور مردم و اقتصاد یاد کرد و پیاده سازی کامل احکام اسلام در نظام بانکداری را به عنوان یکی از آرمان‌های انقلاب و خواسته‌ی مراجع عظام تقلید بر شمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری در دیدار سید سعید شمسی نژاد مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با اشاره به تأکیدات مکرر دین اسلام در پرهیز از ربا ابراز داشت: خداوند در قرآن کار ربا خواران را مساوی با جنگ با خود معرفی می‌کند؛ حتی در مسئله جهاد با کفار، جنگ و رویارویی با افراد است؛ اما در مسئله ربا جنگ با خدا مطرح است که نشان از شدت مبغوضیت این مسئله دارد.

دغدغه های علمای دین در حوزه قرض الحسنه برطرف شود

وی ضمن اشاره به تأکیدات مراجع عظام تقلید نسبت به مسـئله ربا در بانک‌ها افزود: مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) پیوسته بر موضوع نفی ربا تأکید دارند و اینکه بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب، تنها ۲ بانک قرض الحسنه در کشور داریم، خلاف انتظار است. چرا که در کشورهایی که مسلمان هم  نیستند و ادعای اسلام ندارند، برخی اوقات سودهای کمتری را شاهد هستیم.
امام جمعه قم پاداش و اجر معنوی قرض الحسنه را یادآور شد و خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن پاداش و اجر زیادی برای قرض دهنده وعده داده است؛ اما متأسفانه شاهد سطح مناسبی از التزام عملی  به اینگونه مطالب نیستیم. نباید با دین به صورت گزینشی بر خورد کرد، به این صورت که هر کجا برای ما منفعتی دارد پرچم دین داری بر دست گرفته و در سایر مواقع، اعتقادات و باورهای دینی خود را کنار بگذاریم. اعتقاد قلبی و ابراز زبانی به تنهایی کافی نیست؛ بلکه باید به همراه آن التزام عملی نیز باشد.

وی با تأکید بر لزوم نهادینه سازی فرهنگ قرض الحسنه در سایر بانک‌ها افزود: نباید به بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی نگاه کرد؛ بلکه بانک باید با هدف تسهیل امور و به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد، به فعالیت بپردازد. انتظار داریم تا با کمک‌های حوزه علمیه و اقدامات و پیگیری‌های شما، فرهنگ قرض الحسنه در میان مردم و سایر بانک‌ها نهادینه شود و این نگاه صرفاً مادی نسبت به بانک اصلاح گردد.
 

برخی صندوق های قرض الحسنه به اعتماد مردم لطمه زدند

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سوابق برخی صندوق‌های قرض الحسنه را مورد اشاره قرار داد و گفت: متأسفانه برخی صندوق‌های قرض الحسنه که به نام اهل بیت (علیهم السلام) نام گذاری شده بودند، به اعتماد مردم و جامعه آسیب زدند و  بر خلاف آموزه‌های دینی و قانونی عمل کردند و مشکلات زیادی برای مردم و نظام ایجاد نمودند. امیدواریم با نگاه بلند و خیرخواهانه شما و به واسطه عنایات الهی بتوانید به موفقیت های خوبی در این زمینه  دست یابید.

وی با اشاره به وضعیت نابسامان مسکن و شرایط بسیار دشوار مستأجرین، خواستار برنامه ریزی بانک مهر ایران در جهت کمک به این قشر وسیع از جامعه شد، زیرا شرایط سختی  برای مستأجرین که قشر وسیعی از جامعه را تشکیل می‌دهند، ایجاد شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، حمایت از تولید و تولیدکنندگان را از دیگر وظایف بانک‌ها بر شمرد و ابراز داشت: در کشوری که شعار سال آن از طرف مقام معظم رهبری تولید،دانش بنیان و اشتغال آفرین  است  تولید کنندگان و شرکت های دانش بنیان اشتغال آفرین باید مورد حمایت جدی شبکه بانکی قرار بگیرند. تولید کنندگان را شناسایی کنید و منتظر نباشید که آن‌ها به سراغ بانک بیایند؛ بلکه آن‌ها را شناسایی کرده و تسهیلات مناسب را به آن‌ها پیشنهاد دهید. اگر یک تولید کننده و کارخانه دار دچار مشکل شود و قادر به ادامه فعالیت خود نباشد، خانواده‌های زیادی دچار مشکل خواهند شد.

خاطرنشان می شود: در ابتدای جلسه، دکتر سید سعید شمسی‌نژاد، مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت و اقدامات این بانک افزود: در سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد ۰ تا ۴ درصد اعطاء کردیم و اکنون در شبکه بانکی کمترین نرخ معوقات یعنی نیم در صد را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی با بیان اینکه بانک قرض الحسنه مهر ایران حدود ۱۴ میلیون مشتری و ۵۳۰ شعبه در سراسر کشور دارد گفت: منابع بانکی قرض الحسنه مهر ایران نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد رشد داشته است و شفاف ترین و بی‌حاشیه ترین عملکرد را به خود اختصاص داده است و الگوی مناسبی برای بانکداری اسلامی به شمار می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha