جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فرهنگی

پژوهشگر رسانه و فعال فرهنگی تصریح کرد: متأسفانه در شرایط کنونی دچار کمبود مدیران شایسته و کاربلد فرهنگی در کشور هستیم.

فاطمه قلی پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که بخشی از مشکلات فرهنگی ما به ضعف در مدیریت کلان فرهنگی بازمی گردد، اظهار داشت: واقعیت تأسف باری که وجود دارد این است که ما دچار کمبود مدیر فرهنگی در سطح کلان هستیم؛ یعنی مدیرانی که قابلیت های مناسب برای فعالیت در این عرصه را دارا باشد. ضمن آن که از سوی دیگر، کمبود مدیر فرهنگی باعث ظهور و بروز سوء مدیریت هایی می شود که خودش ریشه در عدم توجه به اصل شایسته سالاری در این زمینه دارد.

وی افزود: بر همین اساس، طبعاً در لایه های میانی و پایین نیز مدیران فرهنگی قوی بر سر کار نمی آیند یا تعدادشان کم است.

وی با بیان این که هدایت فرهنگ به سمت تعالی، غایت مدیریت فرهنگی از نگاه آموزه های دینی و انقلابی است، گفت: قبل از هر چیز باید دانست که بی توجهی و کم توجهی به فرهنگ، آسیب ها و آفات بسیاری به همراه دارد، کما این که تجربه نشان داده بسیاری از معضلات و ناهنجاری ها ریشه در همین مسأله دارد.

این فعال فرهنگی همچنین بیان داشت: بر این اساس، از حاکمیت انتظار می رود که با کنترل و هدایت درست فرهنگی بر مشکلات و معضلات غلبه کرده و یا دست کم به سمت کاهش آن ها در جامعه حرکت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وقتی درباره منابع انسانی صحبت می کنیم، مسلم است که تربیت نیروی قوی و مدیر کلان فرهنگی و حتی در لایه های میانی و خُرد از ضرورت ها به شمار می رود و نکته مهم دیگر این است که همین مدیران فعلی را نیز از لحاظ کمی و کیفی ارتقا دهیم.

قلی پور خاطرنشان کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که این قدر نیرو و مدیر خوب کم داریم، کسی که اندک کار فرهنگی مؤثری انجام می دهد، به سرعت پستی در جایگاه های بالای فرهنگی حاکمیتی کسب می کند و این مساله پیش از هر چیز دیگری، نشان دهنده ضعف ما در این قضیه است.

وی افزود: باید در شرایط فعلی تمرکز بر تربیت نیروی متعهد و انقلابی از جمله در زمینه مدیریت فرهنگی در زمینه ها و عرصه هایی چون سینما، تئاتر، فضای مجازی، رسانه ها و ... داشته باشیم تا بتوانیم در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب گام برداریم.

وی بیان داشت: در وضعیت فعلی، اعمال حاکمیت فرهنگی و بحث هدایت از سوی دستگاه حاکمیتی، مساله زمان بری است و تغییرات در این عرصه نیازمند حوصله و صبر است، ضمن آن که از سوی دیگر، تحقق این تحول به شکل فرآیندی و چند مرحله ای و چند وجهی است و لذا مقام معظم رهبری برای ایجاد تحول در عرصه فرهنگ بر اهمیت حضور جوانان مؤمن و انقلابی و حرکت های خودجوش مردمی تأکید بسیاری دارند.

قلی پور تصریح کرد: در حال حاضر، مریضِ بدحالِ فرهنگ نیاز به یک سری کارهای اورژانسی دارد که در این بخش از توان مردم و جوانان انقلابی باید استفاده کرد، اما به هر حال باید توجه داشت که درمان ریشه ای این مریض باید به دست دولت و حاکمیت صورت بگیرد.

وی در خاتمه افزود: کمبود مدیر شایسته فرهنگی، تأثیر نامطلوبی بر کلیت فعالیت های فرهنگی کشور می گذارد و وقتی حاکمیت خلأها را پر نکرده باید بر توان و ظرفیت مردمی و نسل جوان که باورمند به آموزه های دینی و انقلابی هستند، تکیه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha