جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حسینی قمی

حوزه/ سخنران حرم کریمه اهل بیت سلام الله علیها با بیان این که اگر انسان بعد از یک سال زندگی آبرومندانه، چیزی از درآمدش اضافه بیاید، باید خمس آن را پرداخت نماید، خاطرنشان ساخت: متاسفانه برخی از افراد علی رغم انجام کارهای خیرمستحب، توجهی به پرداخت خمس واجب ندارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت ضمن اشاره به سالگرد شهادت شهدای ۷ تیر به ویژه شهید بهشتی، بر اهمیت دین شناسی و تشخیص اولویت‌ها تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: امام علی علیه السلام در روایتی می‌فرمایند؛ هر کس بدون علم دست به عملی زند، چونان کسی است که بیرون از راه گام می زند، که هر چه پیشتر رود بیشتر از مقصود دور گردد. لذا اگر کسی دین شناس نباشد و اولویت های دینی را نشناسد هر چه بیشتر تلاش کند از مسیر اصلی فاصله گرفته است.

وی در ادامه ضمن اشاره به غفلت جامعه در رسیدگی به خویشاوندان؛ روایت «لا صَدَقَةَ و ذُو رَحِمٍ مُحتاجٌ» را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: تا زمانی که خویشاوندِ نیازمند هست ، به کسی دیگر نباید صدقه داد. حال که ایرانیان اهل صدقه هستند؛ نیاز است تا با اهتمام به اولویت ها اقوام و خویشان نیازمند خود را یاری کنند و اگر در میان اقوام و ارحام، نیازمندی نبود، آن موقع انسان صدقات خود را به دیگران اعطا کند.

این استاد حوزه، کمیته امداد را از آثار ارزشمند امام خمینی(ره) در ریشه کن کردن فقر در جامعه دینی توصیف کرد و ابراز داشت: اگر جامعه دینی ما به دو اصل مهم واجب النفقه و صله رحم توجه کنند، دیگر نیازمندی در جامعه وجود نخواهد داشت.

سخنران حرم کریمه اهل بیت سلام الله علیها با اشاره به واجب النفقه های زندگی انسان، همسر، پدر و مادر و پدر بزرگ و مادربزرگ را از مهمترین گروه‌های واجب النفقه دانست و ابراز داشت: دستگیری از پدر، مادر و اولاد نیازمند، بر تک تک افراد جامعه واجب است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان این که اسلام بر اهمیت توجه به حیوانات خانگی تأکید دارد، خاطرنشان ساخت: بر اساس آموزه‌های دین اسلام، تامین خوراک حیوان بر کسی که او را حبس کرده، واجب است.

وی، بر اهمیت دستگیری از ارحام نسبی اشاره و با بیان این که آیات و روایات صله رحم شامل ارحام نسبی است، خاطرنشان کرد: صله رحم تنها دید و بازدید نیست؛ صله رحم به معنای دستگیری، رسیدگی و برطرف سازی نیاز ارحام نسبی است.

سخنران حرم کریمه اهل بیت سلام الله علیها با بیان این که اگر در میان خویشاوندان نیازمندی وجود داشته باشد، نمی توان صدقه را به بیگانه داد، خاطرنشان کرد: صدقه به خویشاوندان را می توان در قالب های مختلف خرید هدیه و تهیه لوازم ضروری انجام داد.

وی با تاکید بر این که نیاز است تا صدقاتمان مناسب با درآمدمان باشد، خاطرنشان کرد: به نسبت درآمد و هزینه ای که برای زندگی خود صرف می‌کنیم، باید صدقه دهیم؛ یکی از رویه هایی می تواند وجود داشته باشد، نه تنها ۱۰ درصد، بلکه ۵ یا حتی ۱ درصد درآمد زندگی در مسیر صدقه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، با بیان این که در دوران مشکلات و گرفتاری های اقتصادی باید صدقات خود را متناسب با نیازهای نیازمندان افزایش دهیم، تصریح کرد: امام علی علیه السلام می فرمایند؛ «جَاهِلُکُمْ مُزْدَادٌ» نادانان شما بدون آگاهی بر عمل خود می افزایند.

وی، در ادامه به موضوع خمس اشاره کرد و با بیان این که اگر انسان بعد از یک سال زندگی آبرومندانه، چیزی از درآمدش اضافه بیاید، باید خمس آن را پرداخت نماید، خاطرنشان ساخت: متاسفانه برخی از افراد علی رغم انجام کارهای خیرمستحب، توجهی به پرداخت خمس واجب ندارند.

این محقق حوزوی، حدیث قدسی «إِنَّمَا أُرِیدُ أَنْ أُعْبَدَ مِنْ حَیْثُ أُرِیدُ لَا مِنْ حَیْثُ تُرِیدُ» را مورد توجه قرار داد و با بیان این که مسیر عبودیت را خداوند متعال تعیین می کنند، اظهار داشت: در بحث بندگی باید تابع قوانین و احکام پروردگار باشیم؛ این که کسی بگوید من زکات و خمس واجب را نمی دهم ولی حاضرم ۱۰ برابر آن کار خیر انجام دهم، اصلا پذیرفته نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در بخش پایانی سخنان خود ضمن انتقاد از اوضاع بدحجابی در جامعه، با تأکید بر این که کسانی که حاضر نیستند در چارچوب قوانین دینی کاری انجام دهند، در مسیر شیطان گام بر میدارند، اظهار داشت: خداوند متعال به شیطان که در مقابل امر به سجده، عرضه داشت پروردگارا به جای سجده بر آدم، عبادتی می‌کنم که احدی تو را اینگونه عبادت نکرده باشد، می فرمایند؛ « إِنَّمَا أُرِیدُ أَنْ أُعْبَدَ مِنْ حَیْثُ أُرِیدُ لَا مِنْ حَیْثُ تُرِیدُ»؛ من نیازی به عبادت تو ندارم. من می‌خواهم آنگونه که خود دوست دارم مورد عبادت قرار بگیرم، نه آنگونه که تو می‌خواهی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha