شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
موسی احمدی

حوزه/ حجت الاسلام احمدی اضافه کرد: هرچه به جلو پیش می‌رویم، اعتماد نسبت به جمهوری اسلامی ایران نیز بیش‌تر می‌شود. به طور حتم این موضوع به سبب رویکرد تقویت دیپلماسی دولت سیزدهم رقم خورده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام موسی احمدی، نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح اتفاق‌های نو در جریان گسترش دیپلماسی نفت اظهار کرد: یکی از موضوعات اساسی که پیش‌ از این مورد غفلت قرارگرفته بود، دیپلماسی اقتصادی به‌ویژه در حوزه نفت، واردات و صادرات بود. متأسفانه طی سال‌های گذشته وزارت امورخارجه تنها به گفتمان سیاسی پیرامون تحریم‌ها و برجام می‌پرداخت و از ارائه راهکارها برای رهایی از بن بست‌های اقتصادی اجتناب می‌کرد.

وی افزود: توجه به موضوعات سیاسی نادرست نیست اما ضرورت دارد تا موضوعات اقتصادی و ارائه راهکارها برای حل معضلات موجود نیز در دستورکار قرار بگیرد. خوشبختانه دولت سیزدهم بر مبنای بیانات مقام معظم رهبری و تبیین چشم‌انداز اقتصادی، علاوه بر پیگیری روند مذاکرات سیاسی، دیپلماسی اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده است.

حجت الاسلام احمدی تصریح کرد: پیش‌برد اهداف اقتصادی و سیاسی در یک مقطع زمانی، اتفاقی نوظهور و مبارک است که در ادوار قبلی دیده نمی‌شد. امروز با دولت روسیه، چین، قطر، عراق، ترکیه و کرواسی به‌ منظور مبادلات اقتصادی و تجاری در تعامل هستیم. طی سفر به قطر شاهد استقبال دولت‌ها از جمهوری اسلامی ایران بودم و علاقه تجار به تعامل با ایران را مشاهده کردیم. این موضوع نشان‌گر احیا و ایجاد اعتماد کشورهای خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: امروز به سبب توسعه روابط و گسترش دیپلماسی اقتصادی، کشورهای خارجی مشتاق سرمایه‌گذاری در ایران به‌ویژه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی شده‌اند. برق تجدید پذیر از دیگر موضوعات ترغیب‌کننده تجار خارجی به‌ منظور سرمایه‌گذاری و تعامل در ایران است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هرچه به جلو پیش می‌رویم، اعتماد نسبت به جمهوری اسلامی ایران نیز بیش‌تر می‌شود. به طور حتم این موضوع به سبب رویکرد تقویت دیپلماسی دولت سیزدهم رقم خورده است.

وی متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران درصدد رونق مبادلات است و قصد دارد تا با توسعه روابط با کشورهای دوست و همسایه به رونق دیپلماسی بپردازد. از روی کارآمدن دولت سیزدهم زمان بسیاری نگذشته اما در همین بازه زمانی کوتاه، چندین سفر به ترکمنستان داشتند و به‌ منظور تفاهم‌نامه خود پیگیر روند مبادلات هستند. وزارت نفت در ارتباط با کشور ترکمنستان و دیگر کشورهای منطقه تفاهم خوبی برقرار کرده است. پیش‌بینی می‌گردد به سبب این تفاهم‌نامه دیپلماسی خوبی در بحث فروش نفت اتفاق بیفتد و درآمد خوبی برای کشور به وجود آورد.

حجت الاسلام احمدی در پایان بیان داشت: تقویت روابط موجب بهبود سطح اعتماد متقابل شده است. افزون بر اینکه در حوزه دیپلماسی نفت نیز اتفاقات خوبی رقم خورده است که می‌تواند یک مؤلفه بسیار اساسی به‌منظور رهایی از بن بست‌های اقتصادی تلقی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha