سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عاملی - امام جمعه اردبیل

حوزه/ امام جمعه اردبیل گفت: نشست این هفته در سازمان ملل در خصوص هسته‌ای ایران و سخنرانی اعضاء نشان داد که آمریکا و اروپا کاملاً نیاز جدی به توافق با ایران و احیای برجام دارند غیر از برجام هیچ راه دیگری در برابر آنها وجود ندارد و به تعبیر دیگر آنها کاملا محتاج به جمهوری اسلامی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اردبیل، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن عاملی، امروز در خطبه های نماز جمعه اردبیل که در مصلای این شهر برگزار شد، با تبیین عملکرد بسیج سازندگی در استان اظهار داشت: اخیراً کلیپ هایی از بی‌آبی روستاها و بخش‌های کشور همسایه پخش شده است و در آن مردم تشنه با در دست داشتن دبّه های آب با مامورین درگیر می شوند و من با دیدن این فیلم، اقدامات سپاه معظم را در خصوص آبرسانی در روستاها تحسین کردم و حقیقتا این اقدام در مناطق محروم جای تحسین و اعجاب دارد و متاسفانه رسانه‌ای نشده است.

وی احداث ۷۶ خانه برای محرومین، ۴۰ عنوان مسکن مددجویان بهزیستی، ۹۰۰ واحد برای مددجویان کمیته امداد، تکمیل و تعمیر ۱۲۶ خانه محرومین ، آبرسانی به ۴۵۴ روستا با تفاهم نامه با شرکت آب و فاضلاب که در حال اجراست، ایجاد ۲۳۳ مورد نیروگاه کوچک خانگی ۵ کیلوواتی را از مهم ترین اقدامات سپاه برشمرد و تاکید کرد: ۲۲ مورد احداث منبع آب شرب و لوله گذاری ، ۲۳ استخر آب کشاورزی، ایجاد ۱۷ پل روستایی، آسفالت ریزی ۲۰ روستا به طول ۶۰ کیلومتر و ۱۳ مورد کارگاه اشتغال زایی از دیگر اقدامات سپاه استان اردبیل است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، توزیع بسته های کمک معیشتی بین خانواده های نیازمند به ارزش ۱۶۴ میلیارد تومان را از دیگر اقدامات سپاه اردبیل عنوان کرد و ادامه داد: سپاه پاسداران در کشور در حوادث غیر مترقبه مثل زلزله، سیل، برف و در خودکفایی در موضوعات حساس مخصوصاً در دستیابی به تکنولوژی های حساس دفاعی و صنعتی سنگ تمام گذاشته و در دفاع از کشور بالاترین شهداء را تقدیم کرده است.

وی با بیان این که سپاه در حفظ هیبت و اقتدار نظامی ایران عزیز سنگ تمام گذاشته و به همین جهت آمریکا آن را در لیست تحریم ها قرار داده است، گفت: این نیروی انقلاب در خارج از کشور نه ثروتی دارد و نه احتیاجی به خارج از کشور دارد.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: آمریکا و اروپایی ها به خاطر جنگ اوکراین ۳۰۰ میلیارد دلار روسیه را در خارج از این کشور بلوکه کردند، در حالی که سپاه در خارج از کشور اصلاً سرمایه‌گذاری ندارد. در عظمت این نیرو اگر هیچ چیز نباشد جز پالایشگاه عظیم ستاره خلیج فارس که با آن ایران را برای همیشه در بنزین خودکفا کرد و حتی به مرحله صادرات رساند، کافی است.

غرب برای خروج از بحران چاره ای جز احیای برجام ندارد

وی به تبیین ابعاد نشست اخیر سازمان ملل پرداخت و عنوان کرد: نشست این هفته در سازمان ملل در خصوص هسته‌ای ایران و سخنرانی اعضاء نشان داد که آمریکا و اروپا کاملاً نیاز جدی به توافق با ایران و احیای برجام دارند غیر از برجام هیچ راه دیگری در برابر آنها وجود ندارد و به تعبیر دیگر آنها کاملا محتاج به جمهوری اسلامی هستند و دولتمردان ما نباید این فرصت تاریخی را از دست بدهند

عضو خبرگان رهبری افزود: پیشرفت ایران در صنعت هسته ای و بالا رفتن درصد غنی سازی کابوس بزرگ برای آمریکا و اروپا است و آنها به طور مدام اظهارنگرانی می کنند و به هیچ وجه نمی خواهند یک قدرت هسته ای در منطقه نفتی و در کنار اسرائیل هسته ای درست شود.

وی اضافه کرد: ایران تمام مراحل توان هسته‌ای را بومی سازی کرده است و این اتفاق بسیار بزرگی است و کشورها در این صنعت از همدیگر کپی کرده اند، اما ایران علی رغم داشتن توان این کار، با استفاده از توان دانشمندان خود در عین ناباوری غرب به اورانیوم ۲۰ درصد دست یافت.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با تاکید بر اینکه گزینه مناسبی برای آمریکا و اروپا بدون احیای توافق برجام وجود ندارد، خاطر نشان کرد: بدون احیای توافق برجام هیچ گزینه مناسبی برای آمریکا و اروپا درباره ایران وجود ندارد و تحریم بیشتر هم معنی ندارد و هیچ تحریمی نمانده که اعمال نکرده باشند و خودشان اعتراف می کنند که ما در فشار حداکثری که ترامپ درست کرد مفتضحانه شکست خوردیم.

‏وی گفت: بر فرض تحقق تحریم بیشتر، مانع از پیشرفت هسته‌ای ایران نیست، گزینه نظامی هم اصلاً معقول نمی باشد چون منجر به جنگ مخرب منطقه ای و اقتدار بیشتر ایران می‌شود و مخصوصاً قیمت نفت به طور وحشتناک بالا می رود و این برای آمریکا و اروپا یک فاجعه بزرگ و غیرقابل مهار است.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: به دلیل عدم اثر گذاری تحریم ها و بالا رفتن قیمت نفت در نشست این هفته سازمان ملل نمایندگان آمریکا و اروپا برگشت به برجام را تنها راه چاره عنوان کردند و نماینده سازمان ملل از آمریکا خواست عقوبت های اقتصادی را از ایران بردارد و معافیت های مربوط به تجارت نفت جمهوری اسلامی را تمدید کند. برای ایران یک فرصت بزرگ دیگری نیز درست شده است و تحریم نفتی و گازی روسیه و همچنین تحریم زغال سنگ، آمریکا و اروپا را محتاج به ایران ساخته است.

وی افزود: مسئول سیاست خارجی دولت آلمان اعلام کرده قطع سریع گاز روسیه کل اروپا را در رکود بسیار خطرناک فرو خواهد برد و این فقط مربوط به گاز نیست بلکه نفت و زغال سنگ را نیز شامل می‌شود؛ یک مسئول بانکی در آلمان اعلام کرد اگر گاز روسیه قطع شود تورم شدید آلمان را فرا خواهد گرفت.

ضرورت بهره مندی کشور از آخرین تحولات علمی

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در بخش دیگری از خطبه ها با تأکید بر ضرورت بهره مندی کشور از آخرین تحولات علمی، گفت: دنیای امروز دنیای بی رحمی است، اگر ملتی تلاش علمی و تولیدی و احساس جمعی نداشته باشد حتماً زیر پا له می شود.

وی تصریح کرد: شش ماه مانده به جنگ اوکراین، چین و آمریکا از آن اطلاع داشتند و لذا هر دو کشور گندم دنیا را جمع کردند و روسیه هم هر روز بر عوارض آن اضافه می کند و این سه کشور به ثروت هنگفت دست پیدا کردند و هند نیز برای اینکه از کاروان عقب نماند کل شکر تولیدی یک سال برزیل را خرید و مانع از صادرات حبوبات شد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: اروپا و آمریکا اصلاً راضی به پایان جنگ در اوکراین نیستند و جان انسان ها اصلا برای آنها مهم نیست. در این دنیا اگر یک کشور بخواهد روی پای خود بایستد باید آینده نگری داشته باشد، توانایی خود را بالا ببرد، از قدرت بهره وری بالاتری برخوردار باشد، در صرفه جویی شاهکار کند و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کند.

وی عنوان کرد: هر فرد ایرانی آرزو دارد که کشورش در عرصه های علمی بیشترین سهم را داشته باشد. در نشست اخیر سران گروه ۷ دولت آلمان اعلام کرد در سال ۲۰۵۰ با انرژی فسیلی خداحافظی خواهد کرد و این خبر بسیار مهم است؛ آنها سال هاست که روی این مسئله کار می کنند حتی از پله های مترو استفاده کرده اند و از بالا و پایین رفتن انسان ها از آن برق تولید می شود و برق کل مترو از همان جا تامین می‌شود.

مصلای اردبیل تحت پوشش پنل های خورشیدی قرار می گیرد

امام جمعه اردبیل گفت: برای اصلاح انرژی هیچ نیازی به اذیت و آزار ملت و کوچک کردن سفره آنها نیست، فقط درایت لازم است، چرا دولت برای تولید ماشین های برقی و هیبریدی تسهیلات نمی‌دهد و از متخصصین حمایت نمی‌کند؟ چرا اتوبوس های برقی به راه نمی افتد؟ چرا به خانواده ها جهت احداث پنل های خورشیدی تسهیلات نمی دهد ؟ ما برای حرکت در این مسیر در استان و ایجاد الگو تصمیم گرفتیم کل مصلی را تحت پوشش پنل های خورشیدی قرار دهیم و ان شاءالله عملیات اجرایی آن به زودی شروع خواهد شد.

انتهای خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha