چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
نرم افزار مرجع شناخت

حوزه/ خانم تاجیک از تولید نرم افزار «مرجع شناخت با تأکید بر منابع اسلامی» با همکاری جمعی از پژوهشگران حوزه آزاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و مرکز تحقیقات کامپیوتری نور خبر داد.

خانم زهرا تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، عنوان کرد: نرم افزار «مرجع شناخت با تأکید بر منابع اسلامی» یکی از محصولات حوزه آزاد جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها است که با هدف احیای تراث اسلامی و تسهیل کار محققان تولید شده است.

رئیس اداره حوزه آزاد جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه این نرم‌افزار در سه قسمت سازماندهی شده است، افزود: قسمت اول این نرم‌افزار، «مرجع‌شناسی عمومی» شامل معرفی و روش کار با منابع مرجع است که در هشت محور شامل فرهنگ‌نامه‌ها، دائره المعارف‌ها، کتاب‌شناسی، زندگی‌نامه‌ها، نشریات، نرم‌افزارها، اطلس‌ها و منابع فوری تنظیم شده است.

تاجیک بیان داشت: قسمت دوم این نرم‌افزار، «مرجع‌شناسی در مراحل تحقیق» است که فعالیت‌های مقدماتی، جمع‌آوری اطلاعات و یادداشت‌ها، بررسی محتوای یادداشت‌ها، تدوین و تألیف را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: قسمت سوم، عنوان «پنج گنج» را دارد که ضمن ارائه پنج کتاب مرجع مهم یعنی نهج البلاغه، غررالحکم، صحیفه سجادیه، کافی و بحارالأنوار، به معرفی کلی، موضوعات مهم، شرح، ترجمه، سندشناسی، حاشیه، تعلیقه، معجم، تک‌نگاری، نرم‌افزار، پایان‌نامه و مقاله پرداخته است.

رئیس اداره حوزه آزاد جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: در این نرم افزار، روش استفاده از منابع، میزان اعتبار و نقاط قوت و ضعف کتاب بیان شده است؛ البته نکته قابل توجه این است که این نرم افزار، طلاب و دانشجویان را از کلاس روش تحقیق و مرجع‌شناسی بی‌نیاز نمی‌کند.

تاجیک تصریح کرد: طلبه و یا دانشجویی که وارد عرصه پژوهش می‌شود، به دلیل عدم آشنایی کامل با روش تحقیق، گاهی در جزئیات پژوهش، دچار سردرگمی می‌شود؛ این نرم‌افزار در عین حال که منابع را به پژوهشگر معرفی می‌کند و کمک فکری می‌دهد، باعث ایجاد یک سیر در فعالیت‌های پژوهشی می‌شود و می‌تواند از این جهت هدایتگر پژوهشگران باشد.

وی با بیان اینکه در درس منبع‌شناسی، تمام منابع توسط طلاب و زیر نظر استاد مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: این نرم افزار به همت اساتید و طلاب تفسیر و علوم قرآن شرکت‌کننده در حوزه آزاد به صورت طرح تدوین و با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری نور به صورت نرم افزار تولید شد.

رئیس اداره حوزه آزاد جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد: ویژگی‌های این نرم‌افزار و نحوه استفاده از منابع در قسمت‌های مختلف تحقیق، برای پژوهشگران جذاب و کاربردی است و پیشنهاد شده نرم افزاری برای منابع خاص طراحی و تولید شود.

تاجیک بیان داشت: این نرم افزار در دفتر حوزه آزاد و کتابفروشی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها عرضه می‌شود؛ همچنین با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته، این نرم افزار از طریق سایت مرکز تحقیقات کامپیوتری نور ارائه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha