جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اعتصاب شرکت های هوایی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اتحادیه اروپا تصمیم ریاضتی برای نفت گرفت

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تصمیم برای افزایش فشار بر بخش انرژی روسیه و کاهش واردات نفت تا ۹۰ درصد خبر داد. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با بیان آنکه تحریم‌های کنونی علیه روسیه، رئیس‌جمهور این کشور را هدف گرفته و موفق بوده‌، از تداوم این فشار و کاهش واردات نفت روسیه تا ۹۰ درصد خبر داد. پایگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا مصاحبه بورل را منتشر کرد و مدعی شد: «از آنجایی که روسیه عمدا قوانین بین‌المللی را با حمله به اوکراین نقض کرده، اتحادیه اروپا شش بسته تحریمی را علیه مسکو تصویب کرده است. اقدامات ما اکنون نزدیک به هزار و ۲۰۰ نفر و ۹۸ نهاد در روسیه و همچنین تعداد قابل توجهی از بخش‌های اقتصاد روسیه را هدف قرار می‌دهد. این تحریم‌ها با هماهنگی اعضای گروه ۷ به تصویب رسید. اثربخشی این تحریم‌ها را در این می‌توان دید که بیش از ۴۰ کشور دیگر آن‌ها را پذیرفته یا اقدامات مشابهی را انجام داده‌اند.» بورل در بخش بعدی سخنان خود اعلام کرد که اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۲، واردات نفت روسیه را ۹۰ درصد کاهش می‌دهد و به سرعت هم در حال کاهش واردات گاز است. او در ادامه مدعی شد: «این تصمیمات به تدریج ما را از وابستگی رها می‌کند، این وابستگی‌ها مدت‌ها مانع انتخاب‌های سیاسی ما در مواجهه با تهاجم ولادیمیر پوتین شده است. پوتین احتمالا فکر می‌کرد به دلیل وابستگی انرژی، اروپا نمی‌تواند مسیر تحریم را پیش گیرد. این تصمیم اختلال‌هایی در برخی سیستم‌های ما و دیگر کشورها موجب خواهد شد. اما این بهایی است که باید پرداخت کنیم تا از دموکراسی‌ها و قوانین بین المللی خود دفاع کنیم، البته ما اقدامات لازم را برای مقابله با این مشکلات در همبستگی انجام می‌دهیم.» پیش از این «آنتونی آلبنیزی» نخست‌وزیر استرالیا، در سفر خود به کی‌یف اعلام کرد قصد دارد واردات طلا از روسیه را ممنوع کرده و خودروهای زرهی به اوکراین ارسال کند. ازطرفی اتحادیه اروپا در حال کار بر روی تحریم‌هایی جدید به منظور هدف قرار دادن طلای روسیه است که با هدف مهار بیشتر منابع درآمدی مسکو و در جهت گام گروه هفت انجام می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پس لرزه‌های بحران انرژی سوئیس را لرزاند

وزیر انرژی سوئیس هشدار داد این کشور ممکن است با کمبود گاز برای تأمین نیازهای خود مواجهه شود. «سیمونتا سوماروگا» روز یکشنبه در این باره اعلام کرد که دولت برن نمی‌تواند تضمین دهد که همواره ذخایر گازی کافی خواهد داشت. وزیر انرژی سوئیس هشدار داد در صورت مواجهه این کشور با کمبود گاز، کسب و کارها اولین مشاغلی هستند که با جیره بندی انرژی مواجهه خواهند شد. سوماروگا تاکید کرد که به همین علت است که هیچکس نمی‌تواند تضمین دهد که همیشه گاز کافی برای همه در دسترس خواهد بود. اظهار نگرانی وزیر انرژی سوئیس پس از آن بیان شد که دولت سوئیس روز چهارشنبه برنامه‌هایی در جهت رفع کمبود احتمالی گاز طبیعی در زمستان امسال اعلام کرد. دولت برن می‌گوید در صورت ناکافی بودن اقدامات صورت گرفته، مجبور است به جیره‌بندی متوسل شود. در پی بروز جنگ در اوکراین و تحریم واردات انرژی از روسیه از سوی اروپا، کشورهای این قاره این روزها با بحران جدی برای تأمین منابع گاز و نفتی خود روبرو هستند.

منبع: مهر

اعتصاب‌ گسترده حمل و نقل هوایی قاره سبز را فلج کرد

شبکه تلویزیونی یورو نیوز در گزارشی به تشریح ابعاد مختلف لغو صدها پرواز در اروپا با اعتصاب‌های گسترده شرکت‌های هواپیمایی پرداخت.در حالی که شرکت های هواپیمایی امیدوارند پس از پایان همه گیری کووید ۱۹ دوباره بتوانند با افزایش سفرها به سوددهی برسند، با مشکلات دیگری همچون اعتصاب کارمندان و کارگران شرکت های خود رو به رو شده اند که باعث شده صدها پرواز در فرودگاه های اروپایی لغو شده و یا به تعویق بیفتد. این اعتصاب های گسترده در بین کارمندان ۲ شرکت هواپیمایی رایان ایر و ایزی جت، باعث آشفتگی گسترده در پروازهای سطح قاره اروپا شده اند. همزمان گروه گسترده ای از کسانی که در فرودگاه «شارل دو گل» پاریس کار می کنند نیز دست به اعتصاب زدند تا بحران پروازها در قاره اروپا دو چندان شود. بر این اساس، اعتصاب در ایزی جت و رایان ایر منجر به لغو ۱۵ پرواز از مبدا و به مقصد اسپانیا شد. همچنین ۱۷۵ پرواز دیگر هم با تاخیر انجام شد. خدمه شرکت رایان ایر همچنین اعلام کردند که به مدت ۱۲ روز دیگر به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. کارکنان فرودگاه شارل دو گل پاریس هم می گویند که روزهای ۸ تا ۱۰ جولای بار دیگر دست از کار خواهند کشید. خلبانان و کادر پرواز برخی شرکت های هواپیمایی از حقوق و مزایای خود ناراضی هستند و خواستار دریافت حقوقی برابر با شرکت های هواپیمایی بزرگ اروپایی هستند. این در حالیست که درآمد شرکت های هواپیمایی بزرگ تر، به دلایل گران تر بودن خدمات و قیمت بلیط، به مراتب بیشتر از شرکت های کوچک است. کارکنان شرکت هواپیمایی رایان ایر از روز ۲۴ ژوئن و با هدف مذاکراه با مدیران شرکت دست به اعتصاب زدند. پس از چند روز خدمه پرواز شرکت ایزی جت هم از روز جمعه، اول ماه جولای به این اعتصاب پیوستند. لیدیا آراسانز، از اتحادیه USO که اعتصاب کارمندان شرکت رایان ایر را سازماندهی کرده در این رابطه گفت: پس از ۶ روز اعتصاب و با توجه به عدم تمایل شرکت به گوش دادن به سخنان کارکنان خود و ترجیح این شرکت برای زمین گیر کردن هزاران مسافر به جای نشستن بر سر میز مذاکره، ما مجور شدیم بر اساس قوانین اسپانیا روزهای اعتصاب بیشتری را اعلام کنیم. آراسانز با بیان اینکه در اعتصاب اولیه بیش از ۲۰۰ پرواز لغو شده و تقریباً هزار پرواز هم به تاخیر افتاده است، افزود: اعتصاب جدید می تواند باعث اختلالات بیشتری شود. در همین حال کارگران فرودگاه شارل دو گل پاریس هم برای افزایش دستمزدهای خود و متعادل کردن هزینه های فزاینده ناشی از تورم دست به اعتصاب زده اند. به این کارگران ایده ای مبنی بر افزایش ۴ درصدی حقوق پیشنهاد شده بود تا در ازای آن به اعتصاب خود پایان دهند؛ اما کارگران و کارمندان فرودگاه شارل دو گل این پیشنهاد را نپذیرفتند. دانیل برتونه، نماینده اتحادیه CGT در این رابطه می گوید: اکثر کارگران فکر می کنند، این پیشنهاد به اندازه کافی خوب نیست. آنها به مدیریت اعتماد ندارند و بر این باورند که این رفتار مدیریت نوعی باج خواهی است که می گوید: یا همین یا هیچ. شرکت های هواپیمایی همین حالا هم با بحران جدی رو به رو هستند و گسترش همه گیری کووید ۱۹ در سراسر دنیا باعث شد تا این شرکت ها هزاران نفر از نیروهای خود را از کار اخراج کنند. با این حال با افزایش تقاضاهای جدید پس از محدودیت ها، این شرکت ها نتوانسته اند دوباره فرصت های شغلی خود را تکمیل کنند.

منبع: مهر

لوهانسک سقوط کرد

ارتش اوکراین اواخر روز یکشنبه از شهر استراتژیک لیسیچانسک در منطقه لوهانسک در شرق اوکراین عقب نشینی کرد، زیرا روسیه کنترل کل منطقه لوهانسک در شرق اوکراین را بدست گرفت. در این ارتباط، خبرگزاری فرانسه هم گفته است: «عقب‌نشینی اوکراین به دنبال هفته‌ها درگیری شدید انجام شد و چهار ماه پس از تهاجم نیروهای مسکو، اکنون تصرف لوهانسک یک پیشرفت قاطع را برای نیروهای مسکو رقم زد.» لیسیچانسک آخرین شهر بزرگ در منطقه لوهانسک در شرق منطقه دونباس بود که هنوز در دست اوکراین بود و با تصرف آن بدست نیروهای ارتش مسکو، پیشروی در کراماتورسک و اسلوویانسک در دونتسک نیز راحت تر خواهد شد. «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین پیشتر ادعاهای روسیه درباره سقوط لیسیچانسک را قبل از اعلام عقب‌نشینی در عصر یکشنبه توسط ارتش اوکراین رد کرده بود. گفته شده عقب نشینی نیروهای اوکراینی به منظور حفظ جان آنان صورت گرفته است. نیروهای روسی هفته گذشته پس از هفته‌ها درگیری شدید، شهر دوقلوی لیسیچانسک، سیویرودونتسک را تصرف کرده بودند. درگیری‌ها در اوکراین در حالی ادامه دارد که پیشتر «جان کربی» مدعی شده بود که وظیفه آمریکا نیست که اوکراین را به سمت مذاکرات حل و فصل مناقشه با روسیه سوق دهد. این مقام ارشد امنیتی آمریکا، که دولت متبوعش از تداوم جنگ در اوکراین ذینفع است، در این باره ادعا کرد که حتی اگر دولت «جو بایدن» مذاکره میان روسیه و اوکراین را اقدام درستی تشخیص دهد، وظیفه‌ای در خصوص سوق دادن اوکراین به سمت میز مذاکره ندارد. هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در جریان مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت: زمان آن است که ایالات متحده به حمایت از اوکراین ادامه دهد و این کاری است که ما انجام می‌دهیم.

منبع: مهر

وضعیت هوای پایتخت خطرناک شد

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم‌اکنون شاخص آلودگی هوا بر عدد ۳۹۵ یعنی بازه خطرناک قرار دارد. این شاخص در ۲۴ ساعت گذشته روی عدد ۱۷۴ قرار داشته است. بر اساس این گزارش پایتخت از ابتدای سال تاکنون ۶۳ روز هوای قابل قبول، ۴ روز هوای ناسالم (برای تمام افراد)، ۳۴ روز هوای ناسالم (گروه‌های حساس)، دو روز هوای خطرناک و دو روز هوای پاک داشته است. این در حالی است که پایتخت‌نشینان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو روز هوای پاک، ۹۱ روز هوای قابل قبول و ۱۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کرده بودند.

منبع: مهر

ترکیه کشتی باری روسیه را توقیف کرد

سفیر اوکراین در ترکیه اعلام کرد که گمرک ترکیه یک کشتی باری روسی را توقیف کرده است. بر اساس اعلام این خبرگزاری، سفیر اوکراین در این باره گفت که گمرک ترکیه یک کشتی باری روسی را توقیف کرده است که به ادعای وی حامل غلات اوکراین بوده است. به گزارش رویترز، «واسیل بودنار» (Vasyl Bodnar) سفیر اوکراین در تلویزیون ملی کشورش گفت: ما همکاری کاملی داریم. کشتی در حال حاضر در ورودی بندر ایستاده و توسط مقامات گمرک ترکیه توقیف شده است. این در حالیست که تا کنون مقامات روسیه چندین بار اعلام کرده اند که حاضر به انتقال امن غلات اوکراین با همکاری ترکیه بوده و برای طی این فرایند نیز از سوی مسکو هیچ مشکلی وجود ندارد. روسیه نیز پیش تر اعلام کرده که حاضر است امنیت گذرگاهی برای عبور کشتی های حامل غلات اوکراین را فراهم کند. مسکو تأکیدکرده است که اوکراین مسیر عبور کشتی ها را مین گذاری کرده است. گفتنی است که مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در دیدار با لیز تراس ادعا کرده بود غلاتی را که اوکراین مدعی است از سوی روسیه به سرقت رفته است را آزمایش خواهد کرد! ‌روسیه در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی (۵ اسفند سال گذشته) عملیات ویژه نظامی خود در اوکراین را با هدف غیرنظامی و نازی زدایی کردن این کشور آغاز کرد. این اقدام روسیه در حالی صورت گرفته است که به گفته مقامات این کشور چاره دیگری در برابر مسکو در مقابله با سیاست های خصمانه غرب و ائتلاف نظامی ناتو نمانده بود.

منبع: مهر

آلودگی هوا البرز را تعطیل کرد

امیر جاویدپور در حاشیه جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان اظهار داشت: بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان، تحلیل آخرین الگوهای پیش یابی حاکی از گذر توده گرد و غبار و فعالیت موج ناپایدار است. وی افزود: در این راستا با توجه به پیش بینی وزش باد نسبتاً شدید و لحظه‌ای، گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در سطح ناسالم برای تمام گروه‌ها با تعطیلی تمامی ادارات بانک‌ها و مراکز علمی و آموزشی استان استان موافقت شد. این مسئول خاطر نشان کرد: این وضعیت تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت.وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت آلودگی هوای برای تمامی گروه‌ها بویژه کودکان، سالمندان و گروه‌های پرخطر توصیه می‌شود جهت حفظ سلامت خود از تردد در سطح استان خودداری کنند.

منبع: مهر

رشد نقدینگی منفی شد

در فروردین امسال حجم نقدینگی به ۴۸۲۳.۲۹ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه قبل از آن (اسفند ۱۴۰۰) ۲ دهم درصد کمتر شده است. پیش از این در فروردین ۱۳۹۲ در دولت دهم رشد ماهانه نقدینگی منفی شده بود، اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با رشد سرسام‌آور نقدینگی مواجه بودیم که نتیجه استقراض‌های گسترده دولت از بانک مرکزی و خلق پول بی‌رویه توسط نظام بانکی بود. اما در دولت سیزدهم با مدیریت هزینه‌ها، برای اولین بار در چند دهه اخیر دولت در ابتدای سال جاری در قالب تنخواه از بانک مرکزی استقراض نشده است. از سوی دیگر، میزان خلق پول بانک‌ها در سه ماهه نخست امسال برای اولین بار در سالیان اخیر، کاهشی شده است.

منبع: مهر

وام روستایی مشروط شد

منابع تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی قرار است از طریق صندوق ملی مسکن تامین شود که شاید تا یک ماه و نیم دیگر مقداری منابع در این صندوق تجمیع و پرداخت وام صورت گیرد.آنطور که از شواهد و قرائن برمی‌آید مسئولان سازمان برنامه و بودجه، پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد را منوط به تجمیع اعتبارات در صندوق ملی مسکن کرده‌اند. صندوق ملی مسکن بعد از تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن در مردادماه سال گذشته ایجاد شده که قرار بود منابع آن از راه‌هایی همچون مالیات‌های حوزه مسکن و ساختمان تامین شود. چند روز قبل رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که منابع خوبی به صندوق ملی مسکن تزریق شده است. اما ظاهرا به دلیل عدم توفیق در اجرای مالیات خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس رقم قابل توجهی در این صندوق وجود ندارد. آخرین پیگیری‌ها از پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی که آبان ماه سال گذشته با حضور رییس‌جمهور در شورای عالی مسکن به تصویب رسیده حاکی از آن است که پرداخت این وام منوط به تجمیع اعتبارات در صندوق ملی مسکن شده که فعلا موجودی آن کافی نیست. گفته می‌شود ممکن است تا حدود ۴۵ روز دیگر مقداری اعتبار به این صندوق تزریق و پرداخت وام مسکن روستایی آغاز شود. این در حالی است که ۲۴ خردادماه، رییس بنیاد مسکن از دستور رییس‌جمهور برای پرداخت وام مسکن روستایی و موافقت سازمان برنامه با این دستور خبر داده بود؛ قولی که هنوز محقق نشده است.

منبع: ایسنا

مستند تبلیغاتی ماکرون صدای روسیه را درآورد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، پاریس را به نقض محرمانه بودن مذاکرات بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی‌اش متهم کرد.ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره مستند "رئیس‌جمهور، اروپا و جنگ" ساخته کارگردان فرانسوی درباره اقدامات ماکرون برای حل مناقشه اوکراین گفت: وقتی تماس‌ها در بالاترین سطح انجام می‌شود، مسلماً موضوع "محرمانه" است و البته اینها مذاکرات بسته است. اما معلوم شد که دو ماه پیش وقتی ماکرون با رئیس جمهور روسیه تماس گرفت، کل مکالمه توسط دوربین خبرنگارانی که نشسته بودند و از همه چیز فیلمبرداری می‌کردند، ضبط شده است. این نمونه‌ای است که نشان می‌دهد درک آنها از کلمه "دیپلماسی" چطور است. وی خاطرنشان کرد که پس از انتشار تصاویری از مذاکرات بسته ماکرون با پوتین در تلویزیون فرانسه، انتظار پنهان کاری از طرف فرانسوی دشوار است. این مستند که پنجشنبه از شبکه ۲ تلویزیون فرانسه پخش شد، بر تلاش‌های دیپلماتیک ماکرون برای حل بحران اوکراین و گفتگوهای او با رئیس جمهور روسیه و دیگر رهبران متمرکز بود.

منبع: ایسنا

ارتش انگلیس هک شد

ارتش انگلیس از هک شدن حساب کاربری خود در توییتر و یوتیوب و استفاده از آن‌ها برای پست‌هایی درباره ارزهای دیجیتال خبر داد پس از هک شدن حساب کاربری ارتش انگلیس در شبکه اجتماعی توییتر، نام کاربری و تصویر آن چند بار تغییر کرده است. در یکی از این تصاویر، چهره میمونی به عنوان تصویر کاربری قرار داده شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش انگلیس مدعی شده است پس از هک شدن حساب‌های توییتر و یوتیوب خود و استفاده از آن‌ها برای پست‌هایی درباره ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تعویض، کنترل خود را بر این حساب‌ها دوباره به دست گرفت. در پستی در توییتر ارتش انگلیس (BritishArmy@) آمده است: «بابت قطع موقت حسابمان عذرخواهی می‌کنیم. ما تحقیقات کاملی را انجام خواهیم داد و از این حادثه درس خواهیم گرفت.» قبلاً این حساب چندین پست در مورد NFT‌ها (توکن‌های غیرقابل‌معاوضه) را بازتوییت کرده بود. اکانت یوتیوب ارتش انگلیس که به «Ark Invest» تغییر نام داده بود و چندین ویدیو مربوط به ارزهای دیجیتال را نشان می‌داد، نیز به حالت اولیه خود بازگردانده شد. توییتر ارتش انگلیس در حال حاضر ۳۶۳ هزار دنبال کننده دارد در حالی که کانال یوتیوب ۱۷۷ هزار مشترک دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کیفر خواست فائزه هاشمی صادر شد

دادستان تهران از صدور کیفرخواست فائزه هاشمی خبر داد. صالحی گفت: کیفر خواست پرونده فائزه هاشمی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقدسات صادر و به دادگاه ارجاع شده است. دادستان تهران درباره آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی گفت: در رابطه با این پرونده، قرار مجرمیت صادر شده است که پس از طی مراحل قانونی، کیفرخواست پرونده این فرد به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقدسات صادر و به دادگاه ارجاع شده است. بیستم اردیبهشت بود که سخنگوی قوه قضائیه از ورود دستگاه قضا به اظهارات فائزه هاشمی خبر داد و در این خصوص گفته بود این شخص توسط دادستان تهران تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

زور آلودگی به بانک‌ها و بورس نرسید

باوجود تعطیل‌شدن ادارات و مهدهای کودک تهران، فردا بانک‌ها و بورس تعطیل نیستند.‌ طبق اعلام معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران، فردا دوشنبه ۱۳ تیرماه، ادارات، مهدکودک‌ها و همه مقاطع تحصیلی تعطیل هستند. درحالی فردا استان تهران و البرز به‌علت آلودگی هوا تعطیل شده است که استانداری تأکید کرده است: بانک‌ها و بورس فردا تعطیل نیستند.

منبع: تسنیم

کد یکتا برای اتباع الزامی شد

رئیس‌کل بانک مرکزی در راستای مطالبه رئیس‌جمهور اعلام کرد: آیین‌نامه‌ تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار» امروز به شبکه بانکی ابلاغ شد.علی صالح‌آبادی پیرو تأکید رئیس‌جمهوری مبنی بر تسریع و تسهیل پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و پیرو بخشنامه‌های پیشین این بانک در خصوص جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با موضوع پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، تصریح کرد: امروز دو نکته مهم حسب دستور رئیس‌جمهوری به شبکه بانکی ابلاغ شد؛ نخست آنکه درباره وثایق مطابق با نص صریح قانون، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.وی یادآور شد: همچنین بانکها می‌توانند در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه و حسب دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد (بخشنامه شماره ۲۴۷۹۲‏/۰۱ مورخ ۰۴‏/۰۲‏/۱۴۰۱) نسبت به اخذ تضامین و وثایق اقدام کنند. صالح‌آبادی تأکید کرد: این دستورالعمل به‌روی وب‌سایت بانک مرکزی در دسترس است و در صورت عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب می‌شود و قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح است. طی روزهای اخیر، رئیس جمهور بانک مرکزی را ملزم کرد که ظرف ۱۵ روز آیین‌نامه‌ای را برای تسریع و تسهیل در پرداخت وام ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار» تهیه کند. وی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را نیز مأمور نظارت بر روند پرداخت تسهیلات ازدواج کرد و متذکر شد: اگر بانکی در پرداخت تسهیلات مرتکب تخلف شد حتماً با آن برخورد قاطع شود.صالح‌آبادی در ادامه درباره محدودیت‌های بانکی ایجادشده برای اتباع، ابراز کرد: در مجموع خدمات بانکی که به اتباع ارائه می‌شود سازوکار لازم و در قانون پیش‌بینی شده است و اخیراً‌ نیز از سوی مراجع ذی‌صلاح بخشنامه‌هایی در این باره صادر شده است که اتباع بایستی کد یکتایی را از مرجع قانونی دریافت کنند و آن کد مبنای تمام خدمات دریافتی تبعه خارجی از شبکه تلقی می‌شود، از همین رو ما نیز تأکیداتی را در این خصوص به شبکه بانکی داشتیم. این مقام بانک مرکزی یادآور شد: برای اتباع خارجی مانند ایرانیان، سقف کارت به کارت روزانه ۱۰ میلیون تومان است و این مهم برای اتباع و هموطنان هیچ تفاوتی ندارد. وی تصریح کرد: سقف خرید روزانه اتباع نیز مانند ایرانیان ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر و برای هر کارت ۵۰ میلیون تومان است.از ابتدای تیرماه براساس بخشنامه ابلاغی تعدادی از بانک‌ها به شعب، ارائه خدمات به اتباع خارجی به‌شدت محدود شده است؛ بانک‌ها علت این محدودیت‌ها را مبارزه با پولشویی اعلام می‌کنند. در متن این بخشنامه که در آن تأکید هم شده است این مصوبه دستور مراجع ذی‌صلاح را دارد، آمده است: از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل ارائه خدمات بانکی ذیل به اشخاص حقیقی خارجی به‌طور موقت و تا اطلاع ثانوی ممنوع می‌باشد؛افتتاح هر گونه حساب ارزی و ریالی (انفرادی و مشترک) اعم از قرض‌الحسنه جاری و پس‌انداز، سپرده‌های پس‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت. طبق اعلام تعدادی از اتباع خارجی، طی روزهای گذشته همراه‌بانک این افراد مسدود شده است و برای انتقال وجه حتماً باید به دستگاه‌های عابربانک مراجعه کنند، این اتفاق نیز در راستای بخشنامه ابلاغی از سوی برخی بانک‌ها رخ داده است. پیش از این و طی سال‌های گذشته ارائه خدمات بانکی به اتباع خارجی در مقاطعی با اختلال همراه شده بود.

منبع: تسنیم

اهداء عضو از مرگ مغزی ها عقب ماند

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به مرگ مغزی ۵ تا ۸ هزار نفر در کشور در سال گفت: از این تعداد تنها هزار نفر اهدای عضو می‌کنند.کتایون نجفی‌زاده ظهر امروز در حاشیه نخستین دوره آموزشی تخصصی مدیریتی فراهم‌آوری اعضای پیوندی استان مرکزی در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار مرگ مغزی اظهار داشت: متاسفانه در ایران سالانه ۵ تا ۸ هزار نفر مرگ مغزی می‌شوند که از این تعداد و طبق آمار جهانی نصف آنها قابلیت اهدا دارند. وی افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار نفر قابلیت اهدای عضو دارند و حدود ۳ هزار نفر با اعضای سالم مرگ مغزی می‌شوند که از این تعداد تنها هزار نفر اهدای عضو می‌کنند و به عبارتی ۲ هزار نفر اهدای عضو نمی‌کنند. مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان ادامه داد: هر فرد مرگ مغزی ۸ عضو سالم دارد که می‌تواند اهدا کند و زمانی که خانواده دیر رضایت داده و سموم مغزی کیفیت این اعضا را از برده فرد مرگ مغزی حداقل ۳ عضو قابل اهدا دارد.نجفی‌زاده تصریح کرد: ۶ هزار عضو در سال اهدا نمی‌شود و اگر این ۲ هزار نفر هر کدام ۳ عضو قابل اهدا داشته باشند که اهدا نمی‌کنند حدود ۶ هزار عضو سالم انسانی ارزشمند در سال خاکسپاری می‌شوند درحالیکه روزی ۷ تا ۱۰ نفر به سبب نرسیدن عضو می‌میرند که به عبارتی در سال ۳ هزار نفر هستند که اگر نصف آنها به بیماران نیازمند پیوند اهدا می‌شد کسی در لیست انتظار پیوند فوت نمی‌کرد. وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار اعضای مختلف وجود دارند و هر ۲ تا ۳ ساعت یک نفر از آنها از دنیا می‌رود، گفت: استان مرکزی در زمینه اهداکنندگان قبل از سال ۱۴۰۱ در رتبه متوسط قرار داشت و سال‌های قبل از آن در رتبه بسیار ضعیف بود اما خوشبختانه در حرکتی در سال ۱۴۰۱ در سه ماهه ابتدای سال ۸ مورد اهدای عضو داشته که اگر به همین ترتیب پیش رود رتبه استان مرکزی به رتبه بسیار خوب ارتقا می‌یابد.سیدمحمد جمالیان رئیس علوم پزشکی اراک نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به فرهنگسازی در امر پیوند عضو اظهار داشت: شناسایی و فراهم‌آوری پیوند از سال ۸۹ در استان آغاز شده و تقریبا باید در استان سالانه ۲۴ مورد مرگ مغزی شناسایی می‌شد که تاکنون ۸۷ مورد شناسایی شده و به عبارتی استان از برنامه عقب بوده و جزو استان‌های ضعیف بودیم. وی افزود: با برنامه‌ریزی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ جهش بسیار خوبی داشتیم و امروز به مرحله‌ای رسیدیم که در سه ماهه ابتدای سال ۸ مورد شناسایی داشتیم که برنامه ما تا پایان سال شناسایی ۳۲ مورد است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: اکنون ۳۸۷ مورد بیماران دیالیزی در استان داریم که ۲۸۰ نفر نیاز به پیوند و ۱۲۰ بیمار نیاز فوری به پیوند دارند به طوری که اگر برای این بیماران پیوند انجام نشود دیالیز نقش درمانی ندارد. جمالیان تصریح کرد: باتوجه به هزینه‌های اقتصادی که دیالیز و بیماران دیالیزی دارند و نقش بسیار خوب پیوند، فرهنگ اهدای عضو می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و با توجه به اینکه این بیماران دیر شناسایی می‌شوند تاکنون ۳۵ مورد از افراد قابلیت زندگی با پیوند داشتند اما امروز در کنار ما نیستند. وی خاطرنشان کرد: هر چه فرهنگ پیوند در کشور و استان بیشتر شود میتوان جان انسان‌های بیشتری را نجات داد و همین تعداد بیمارانی که در لیست پیوند فقط کلیه هستند با تصمیم‌گیری عاقلانه و ایثارگرانه افرادی که دچار مرگ مغزی هستند، می‌تواند زندگی آنها نجات پیدا کند.

منبع: تسنیم

عملیات اعزام حجاج به اتمام رسید

رییس ستاد مکه مکرمه از پایان عملیات اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی خبر داد. پایان عملیات اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحیبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، اکبر رضایی اعلام کرد: عملیات اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی شامگاه دوازدهم تیر به پایان رسید و آخرین پرواز حجاج ایرانی در فرودگاه جده به زمین نشست. وی افزود: اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی که از ۲۲ خرداد از ۱۸ ایستگاه پروازی به فرودگاه‌های مدینه و جده آغاز شده بود شامگاه دیشب ۱۲ تیر به پایان رسید و همه زائران بدون مشکل به سرزمین وحی اعزام شدند. رضایی با بیان اینکه پرواز زائران ایرانی بوسیله هواپیمایی کشورمان و با کمترین مشکل انجام گرفت، اضافه کرد:آخرین پرواز زائران ایرانی در فرودگاه جده به زمین نشست و در حال حاضر اکثر زائران در مکه مکرمه حضور دارند و زائران مدینه قبل نیز وارد مکه شدند و تا چند روز دیگر همه زائران عازم مشاعر مقدسه می‌شوند. رییس ستاد مکه مکرمه گفت: در مجموع با ۱۶۲ پرواز، ۳۹ هزار و ۶۰۰ حاجی ایرانی به سرزمین وحی عزیمت کردند و مرحله برگشت پروازها نیز از بیست و سوم از فرودگاه جده آغاز و تا هفتم مرداد ادامه خواهد داشت که آخرین پرواز زائران نیز از فرودگاه مدینه منوره انجام می‌گیرد.

منبع: شبکه خبر

حماس نظامیان رژیم صهیونیستی را هک کرد

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد، جنبش حماس اطلاعات تلفن همراه ده‌ها نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را هک کرده است. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) توانسته است با ایجاد حساب‌های صوری در تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی به اطلاعات نظامیان رژیم صهیونیستی دست یابد. جنبش حماس این حساب‌ها را با نام دختران اسرائیلی ایجاد و اقدام به ارتباط گیری با نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی کرده است. رژیم صهیونیستی در چند هفته اخیر با حملات بی سابقه سایبری روبرو بوده است و مقامات این رژیم بارها به این هجمه‌ها اعتراف کرده اند.

منبع: شبکه خبر

حمله مسلحانه در کپنهاگ ۳ کشته برجای گذاشت

پلیس دانمارک بامداد دوشنبه اعلام کرد که در تیراندازی ساعاتی پیش در شهر کپنهاگ پایتخت این کشور ۳ نفر کشته و ۳ نفر نیز زخمی شدند.پلیس دانمارک اعلام کرد، در جریان تیراندازی ساعاتی قبل در مرکز خرید فیلدز در شهر کپنهاگ سه نفر کشته و سه نفر نیز زخمی شدند. در ارتباط با این تیراندازی یک جوان ۲۲ ساله دانمارکی از سوی پلیس این کشور دستگیر شده است. تارنمای اطلاع رسانی پلیس دانمارک پیش تر اعلام کرده بود: خطوط مترو واقع در منطقه «آماگر» (Amager) شهر کپنهاگ به طور موقت بسته شد. آماگر یکی از پرجمعیت ترین منطقه در شهر کپنهاگ به شمار می‌رود. تارنمای اطلاع رسانی پلیس دانمارک در ادامه نوشت: در نتیجه تیراندازی در مرکز خرید «فیلدز» در منطقه آماگر، خطوط مترو منطقه آماگر به طور موقت بر روی سایر مسافران بسته خواهد شد و امکان استفاده از خطوط مترو «ام۱» و «ام۲» وجود ندارد. همچنین پلیس دانمارک در حال بستن راه‌های ورودی و خروجی به منطقه آماگر شهر کپنهاگ است. اکنون ورودی و خروجی بزرگراه شماره ۱۹ در این بخش از کپنهاگ بسته شده است.

منبع: ایرنا

انفجار پایگاه نیروهای آمریکایی را لرزاند

منابع خبری بامداد دوشنبه از وقوع دستکم ۲ انفجار در پایگاه نیروهای آمریکایی در شرق سوریه خبر دادند. کانال صابرین نیوز اعلام کرد که صدای دستکم ۲ انفجار در پایگاه نیروهای آمریکایی در میدان نفتی العمر واقع در شرق سوریه و نزدیک مرز عراق شنیده شده است. هنوز جزئیات بیشتری درباره این خبر گزارش نشده است. این انفجارها در حالی صورت گرفته که حدود دو هفته پیش رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام‌های نظامی این کشور گزارش داده بودند که روسیه در ماه گذشته میلادی مجموعه‌ای از حملات را علیه مواضع ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا در سوریه انجام داده است. روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های ارتش آمریکا گزارش داد، نیروهای روسیه در این ماه مجموعه‌ای از عملیات‌ها را علیه ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه انجام داده‌اند، از جمله یکی از این عملیات‌ها در این هفته در پایگاه راهبردی التنف در بخش جنوب سوریه انجام شده است. ۲ مقام نظامی آمریکایی به وال استریت ژورنال گفتند که روسیه حدود ۳ هفته پیش به پایگاه التنف در جنوب سوریه حمله کرده است. بر اساس این گزارش، ۲ جنگنده از نوع سوخو سایتی را در پایگاه التنف بمباران کردند. این گزارش می‌افزاید، روسیه به آمریکا هشدار داده است که به حمله ادعایی علیه نیروهای سوریه پاسخ خواهد داد. مقام‌های نظامی آمریکا هشدار دادند که تشدید تنش‌های روسیه در سوریه خطر درگیری مستقیم با آمریکا را به دنبال دارد. حملات هوایی اخیر روسیه و سایر عملیات‌ها در سوریه در بحبوحه تنش‌های شدید بر سر اوکراین، زنگ خطر را به صدا درآورده است. بنا بر این گزارش، اقدام‌های روسیه مقام‌های نظامی آمریکا را نگران کرده است. آنها نگران هستند که یک اشتباه محاسباتی ممکن است به درگیری ناخواسته بین نیروهای آمریکا و روسیه در سوریه تبدیل شود. تنش‌ها بین دو کشور پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه و تلاش‌های آمریکا برای تسلیح ارتش اوکراین برای شکست نیروهای روسیه بالا گرفته است.

منبع: ایرنا

تظاهرات‌ علیه کودتا پایان نیافت

منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند، صدها سودانی برای چهارمین روز پیاپی در اعتراض به دولت نظامی در این کشور به خیابان‌ها آمدند. صدها سودانی در خارطوم پایتخت این کشور و مناطق اطراف آن به اعتراض پرداختند و خواستار انتقال قدرت به غیرنظامیان و تشکیل یک دولت غیرنظامی شدند. بر اساس این گزارش، حضور نیروهای نظامی و امنیتی در مناطق مختلف پایتخت سودان سنگین بوده و نیروهای ارتش و واکنش سریع در کنار خیابان‌های مرکز خارطوم حضور داشتند. اعتراض‌های سراسری در سودان روز پنجشنبه گذشته از سر گرفته شد که بر اساس گزارش‌ها در این تظاهرات ۹ نفر کشته شدند. تظاهرات علیه دخالت ارتش در امور دولت غیرنظامی در مناطق مختلف سودان از اکتبر سال گذشته (مهر ۱۴۰۰) تاکنون تقریبا هر روز برگزار می‌شود. صبح روز ۲۵ اکتبر سال گذشته عبدالله حمدوک نخست وزیر و بسیاری از سیاستمداران سودانی بازداشت و حمدوک روز بعد آزاد شد. در ۲۱ نوامبر نظامیانی که با کودتا قدرت را به دست گرفتند با عبدالله حمدوک نخست وزیر دولت منحل شده برای بازگشت وی به سمت خود به توافق رسیدند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های سودانی، این توافق میان اعضای نظامی شورای حاکمیت و نخست وزیر سابق به دست آمده و حمدوک با مشورت همه نیروهای سیاسی به جز حزب «کنگره ملی» که در دوره عمر البشیر قدرت را در دست داشت، دولت تشکیل خواهد داد. گفته می‌شود نظامیان و حمدوک در مورد چند موضوع دیگر از جمله آزادی تمامی زندانیان سیاسی توافق کرده‌اند اما حمدوک در تاریخ ۲ ژانویه گذشته از سمت خود استعفا کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha