پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حوزه خواهران

حوزه/ اولین گردهمایی کتابداران مدارس علمیه خواهران استان قم و کاشان با هدف بازتاب ظرفیت‌های تجهیزاتی، ایده پردازی، استفاده بهینه از ظرفیت کتابخانه‌ای و اتاق سایت مدارس بصورت توسعه درونی، بین مدرسه‌ای و توسعه ملی- مردمی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، اولین گردهمایی کتابداران مدارس علمیه خواهران استان قم و کاشان، در سالن علامه طباطبایی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم، برگزار شد.

در این جلسه آقای حسنوند، رئیس اداره توسعه و تامین منابع پژوهشی؛ آقای علیزاده و خانم حسینی کارشناسان این اداره؛ خانم جمشیدی، رئیس اداره پژوهش‌های تحصیلی حوزه های علمیه خواهران، سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم، کادر معاونت پژوهش مدیریت استان قم و معاونان پژوهش به همراه کتابداران مدارس علمیه خواهران تابع استان قم بصورت حضوری و معاونان پژوهش مدارس علمیه کاشان و آران و بیدگل بصورت مجازی در این جلسه حضور داشتند.

خانم زهرا عزیزاللهی، سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم، در این جلسه، ضمن عرض تبریک به مناسبت روز ملّی قلم و بیان روایتی در این خصوص خاطرنشان کرد: قلم، نبض فرهنگ یک مملکت و یک کشور است و کتاب، حاصل اندیشه، ذوق و علم نویسنده است.

وی ضمن تاکید بر مطالعه‌ی پژوهش‌محور و اشاره به سهولت استفاده از نرم‌افزارهای دیجیتالی افزود: گرچه مراجعه به نرم‌افزار منابع، زحمات پژوهشگران را تسهیل کرده است، ولی روحی که در کتب فیزیکی تزریق شده، هیچگاه در کتب دیجیتالی یافت نمی‌شود، از این رو، اهتمام خود را به استفاده از منابع اصلی معطوف نمایید.

سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم تصریح کرد: کتابدار می‌تواند یک مبلِّغ و مروِّج قوی در زمینه فرهنگ کتابخوانی بوده و مشاوری در جهت تعیین سیر مطالعاتی باشد. وی می‌تواند مراقبی خوب در زمینه محتوای مورد تغذیه مراجع و ساعات آن باشد؛ لذا کتابداری امری مقدس و فراتر از یک مسئولیت اجرائی است که نیازمند نیرویی پرانرژی و توانمند است.

خانم عزیزاللهی، ضمن تشکر از عوامل اجرای برنامه، بر استمرار برگزاری این‌ جلسات تاکید کرد و این گردهمایی را شروعی برای تحوّل و ارتقاء کیفی در امر کتابداری دانست.

در ادامه، خانم حیاتی، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم،هدف از برگزاری این نشست را گزارش بازتاب ظرفیت‌های تجهیزاتی، ایده پردازی، استفاده بهینه از ظرفیت کتابخانه‌ای و اتاق سایت مدارس بصورت توسعه درونی، بین مدرسه‌ای و توسعه ملی- مردمی عنوان کرد.

وی با بیان میزان تجهیزات سایتی، امکانات سالن مطالعه، تعداد منابع چاپی، تعداد افراد عضویت یافته در کتابخانه فیزیکی و دیجیتالی و نحوه استفاده عموم از کتابخانه مدارس به استفاده بهینه از این منابع تاکید کرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم از معاونین پژوهش مدارس و کتابداران، کاربرد و تعریف اتاق سایت و نحوه استفاده بهینه از این امکانات را خواستار شد و اضافه کرد: استفاده از منابع دیجیتالی با تسریع و تسهیل بخشیدن به امر پژوهش، مورد اهتمام همگان قرار دارد.

وی افزود: با وجود این منابع و امکانات دیجیتالی در کتابخانه‌های مدارس، لازم است معاونین پژوهشی، زمینه تعامل و استفاده طلاب مدارس دیگر و حتی امکان استفاده عموم افراد آن منطقه را از این ظرفیت‌ها فراهم آورند.

خانم حیاتی خطاب به کتابداران تاکید کرد: مسئولان کتابداری در کتابخانه مدارس، ضمن افزایش تعامل با معاونین پژوهشی به دستورالعمل‌هایی مانند منبع یابی، پیشینه‌نگاری، پیشینه یابی و به ویژه اهتمام داشتن در بحث سیر مطالعاتی (شخص‌محوری و موضوع‌محوری) می‌توانند در زمینه مساعدت و راهبری پژوهشی طلاب و ارتقاء کیفی آن اقدام نمایند.

کتابداران مدارس علمیه خواهران نیز ضمن ابراز خرسندی از تشکیل اولین گردهمایی کتابداران مدارس قم، به بیان پرسش‌ها و ابهاماتی در خصوص نحوه فعالیت کتابداران پرداختند.

از جمله مطالبات کتابداران، برگزاری دوره‌های پیشرفته کتابداری و پیگیری جایگاه کتابداران بود که آقای حسنوند و خانم حسینی در صدد پاسخ به این پرسش‌ها برآمده و برای برگزاری دوره‌های آموزش حرفه ای کتابداری، قول همکاری دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha