سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
امام جمعه قزوین

 حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: برخی از ما یک مسیری را می‌رویم و سپس متوجه می‌شویم که مسیر اشتباهی را رفته‌ایم، بیاییم بسنجیم ببینیم چرا آن راه باطل را رفته‌ایم، برای مثال چرا برای یک چیزی آنقدر سنگ یک حزب را به سینه زده‌ایم که خودمان را ضایع کردیم؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، شب گذشته در درس اخلاق طلاب حوزه علمیه خواهران که در سالن اجتماعات مدیریت حوزه خواهران استان قزوین برگزار شد، با تبریک ولادت امام موسی‌کاظم (ع)، اظهار کرد: امام کاظم (ع) فرمودند «وَجَدْتُ عِلْمَ اَلنَّاسِ کُلَّهُ فِی أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّکَ وَ اَلثَّانِی أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِکَ وَ اَلثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْکَ وَ اَلرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا یُخْرِجُکَ مِنْ دِینِکَم»، یعنی علم آدم‌ها را در چهار حوزه یافتم، نخستین آن‌ها خداشناسی است، اینکه ببینیم از خدا چه تصوری داریم؟ وقتی صحبت از شناخت پروردگار می‌شود، یعنی وحی و نبوت را بشناسیم، زیرا همه این‌ها در حوزه معرفت پروردگار است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: حضرت در ادامه فرمودند یکی دیگر از حوزه‌ها این است که خودت را بشناسی و ببینی خدا تو را چگونه آفریده و در تو چه گنج‌هایی قرار داده است؟ اینکه بدانیم خداوند قرآن را برای ما نازل کرد و « لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ» گفت، اینکه خداوند به ما عقل داد، کتاب داد، بر ما حجت را تمام کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: امام موسی کاظم (ع) در ادامه فرمودند در گام سوم باید ببینیم خدا از ما چه انتظاری دارد؟ فقط این نیست که خداوند عبادت را از ما بخواهد. خداوند می‌فرماید آیا به صف شدید که تحت ولایت خدا باشید یا در ولایت‌های دیگر زندگی می‌کنید؟ باید به‌دنبال این باشیم که خداوند چه چیزی را از ما اراده کرده است؟ طبق آیه ۹۹ سوره حجر خداوند می‌فرماید «وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّی یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ» یعنی دائم به پرستش خدای خود مشغول باش تا یقین بر تو فرا رسد، یعنی خداوند این را از ما خواسته است

وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۲۹ سوره انفال فرموده «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجعَل لَکُم فُرقانًا وَیُکَفِّر عَنکُم سَیِّئَاتِکُم وَیَغفِر لَکُم وَاللَّهُ ذُو الفَضلِ العَظیمِ» یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اگر از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید، برای شما وسیله‌ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرار می‌دهد؛ روشن‌بینی خاصی که در پرتو آن حق را از باطل خواهید شناخت و گناهانتان را می‌پوشاند و شما را می‌آمرزد و خداوند صاحب فضل و بخشش عظیم است! یعنی خداوند این را از ما درخواست کرده است، خدا اراده کرده که ما اهل فرقان باشیم، آیا این مطالبه خدا از ما محقق شده است یا خیر.

رئیس شورای حوز ه علمیه استان قزوین تصریح کرد: امام موسی کاظم (ع) گام چهارم را این مسئله مطرح فرمودند که باید ببینیم چه کاری انجام دهیم از دین خارج می‌شویم؟ این حدیث بسیار حائز اهمیت است، ان‌شاءالله خدای متعال عنایت کند ما این معارف نورانی را به صورت دسته‌بندی شده در زندگی اجرایی کنیم.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: باید استمداد از قرآن را برای فهم قرآن جدی بگیریم، نخستین مفسر قرآن خداوند است که با آیات قرآن آن را تفسیر کرده است، بنابراین ما پیش از آن که هر تفسیر دیگری را ببینیم باید خود قرآن را به عنوان تفسیر ببینیم؛ خدای متعال بیان‌کننده حقایق قرآنی است. خداوند فرمود ما این قرآن را برای مردم نازل کرده‌ایم، ای پیغمبر تو نیز وظیفه داری آن چیزی که نازل شده را برای مردم تبیین کنی، در همین راستا بیانات نورانی بسیاری از رسول اکرم (ص) موجود است، بنابراین هم خود قرآن تفسیر قرآن است، هم رسول خدا تفسیر قرآن دارد، اینکه رسول خدا در روز غدیر می‌آید امیرالمومنین (ع) را جانشین خود قرار می‌دهد و نام ائمه پس از ایشان را بیان می‌کند به معنای آن است که علی (ع) و اولاد علی نیز مانند من آمده‌اند که آنچه لازم است را برای مردم تبیین کنند.

وی یادآور شد: خداوند در آیه نخست سوره فرقان فرمود «تَبَارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَی عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعَالَمِینَ نَذِیرًا» یعنی مبارک است آن که قرآن وسیله شناخت حق از باطل را بر بنده‌اش نازل کرد تا برای جهانیان مایه هشدار باشد، معنای برکت را اگر قرآن برای ما نگوید کدام اهل لغت می‌تواند وسعت معنایی و عمق حقایق و معارف این کلمه را بیان کند؟ این معنای مبارک و برکت را خداوند در سوره قدر توصیف می‌کند و برکت شب قدر را بیان می‌کند که عمق و عظمت و فواید آن از هزار ماه بیشتر است، حال اگر قرآن را نبینیم و از آیات آن استفاده نکنیم کجا می‌توانیم به این دلنشینی معنای برکت را ببینیم؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: «تَبَارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقَانَ» یعنی این فرقان که نام قرآن است از برکات خدا سرازیر شده است یعنی چشمه جوشان برکات الهی است، مگر همه ما به دنبال برکت نیستیم؟ حتی کسانی هم که برای مثال نماز نمی‌خوانند یا به عبادات خیلی پایبند نیستند اما شب‌های احیا را از دست نمی‌دهند، این ها به دنبال برکت هستند. خداوند می‌فرماید مگر شما به برکت نیاز ندارید؟ این قرآن تجلی برکات الهی است، همه برکت‌ها به خدا بر می‌گردد و غیر از خدا برکتی وجود ندارد، پیغمبر معدن برکت است، برای اینکه معدن اتصال به خداست، اوست که برکات خدا را بیشتر جلوه‌گری کرده است، امیرالمومنین (ع)، فاطمه زهرا (س)، قرآن کریم، همه این‌ها جلوه‌های برکت خداست.

وی بیان کرد: فرقان به معنای قدرت تشخیص حق از باطل است، البته این همه معنای فرقان نیست، مصداقی از مصادیق فرقان است؛ انسان وقتی اهل فرقان می‌شود یعنی در تشخیص حق و باطل سرگردان نمی‌ماند، خیلی راحت می‌فهمد که حق چیست و باطل کدام است، برخی از ما بخشی از عمرمان یا کل آن را به کج‌ راهه‌ها می‌گذرانیم تا می‌آییم خودمان را پیدا کنیم که بفهمیم حق چیست و باطل کدام است و شیرینی حق را بچشیم و در فضای آن کمال و رشد پیدا کنیم، عمرمان تمام شده است، این مثل یک نهال می‌ماند که باید به موقع در جای خود کاشته شود، وقتی به موقع کاشته می‌شود شروع به رشد می‌کند، حال اگر همین نهال در فضای نامناسبی باشد نه رشد می‌کند و نه میوه می‌دهد، چون فرصت بال و پر گشودن ندارد و خشک می‌شود.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: قرآن می‌فرماید اگر می‌خواهید رشد کنید باید فرقان داشته باشید، وقتی فرقان داشته باشید در دوراهی‌ها راه درست را انتخاب می‌کنید و پیشرفت می کنید، اما اگر فرقان نداشته باشید سال‌های سال ممکن است دنبال یک حزب، یک شخص، یک فکر باطل بروید، تا به خود می‌آیید می‌بینید جوانانی و نشاط شما رفته است، دیگر آدمی شده‌اید که ممکن است به همه چیز شک داشته باشید و به یقین نرسید، چون راه را اشتباه رفته‌اید به نتیجه نخواهید رسید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۲۰۱ اعراف فرمود «إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ» یعنی چون اهل تقوا را از شیطان وسوسه و خیالی به دل فرا رسد همان دم خدا را به یاد آرند و همان لحظه بصیرت و بینایی پیدا کنند؛ اهل تقوا به گونه‌ای هستند که اگر شیطان بیاید و بخواهد چیز بدی را به آن‌ها القا کند همان موقع متوجه می‌شوند، چون برق بصیرت در آن هنگام در جان آن‌ها می‌درخشد، نورانیتی در آن‌ها ایجاد می‌شود و می‌فهمند حق و باطل چیست.

وی تصریح کرد: خداوند می‌گوید قرآن فرقان است، معیارهایی که قرآن به ما می‌دهد، اگر ما با آن معیارها زندگی کنیم هیچ وقت به دام باطل نمی‌افتیم، این را امتحان کنید، برای مثال برخی از ما یک مسیری را می‌رویم و سپس متوجه می‌شویم که مسیر اشتباهی را رفته‌ایم، بیاییم بسنجیم ببینیم چرا آن راه باطل را رفته‌ایم، برای مثال چرا برای یک چیزی آنقدر سنگ یک حزب را به سینه زده‌ایم که خودمان را ضایع کردیم؟

امام جمعه قزوین افزود: مگر قرآن در آیه ۱۱۳ سوره هود به صراحت نمی‌گوید که به ظالم‌ها تکیه نکنید و آن‌ها را رکن قرار ندهید؟ خداوند می‌گوید اگر به ظالمان تکیه کنید آتش می‌گیرید و حیثیت شما به آتش کشیده می‌شود، ایمانتان به آتش کشیده می‌شود، اعتماد به نفستان می‌سوزد، اگر ما از ابتدا قرآنی نگاه می‌کردیم الان گرفتاری‌های این چنینی در اقتصاد نداشتیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: ما دو چیز از آیه ۲۷ سوره انفال دریافت می‌کنیم، یکی اینکه قدرت تشخیص حق از باطل به خاطر تقواست، یکی اینکه اگر اهل تقوا شدیم خداوند به ما فرقان می‌دهد، یعنی قرآن می‌دهد، یعنی به ما فهم قرآن می‌دهد و در دل ما جاذبه قرآن را آشکار می‌کند، یعنی ما را وابسته به قرآن می‌کند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: در آیه نخست سوره فرقان آمده است «تَبَارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَی عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعَالَمِینَ نَذِیرًا» یعنی باید عبودیت در انسان باشد تا آدم‌ها آدم شوند چون پیغمبر عبد است خدا به او قرآن می‌دهد، یعنی ای بنده من تو هم عبد و بنده باش تا خداوند به تو قرآن بدهد و انس با قرآن و فهم قرآن را به تو عنایت کند.

وی تأکید کرد: خداوند در آیه ۲۱ سوره بقره فرمود «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» یعنی ای مردم، بپرستید خدایی را که آفریننده شما و پیشینیان شماست، باشد که پارسا و منزّه شوید، یعنی خداوند می‌فرماید اگر تقوا می‌خواهید با عبودیت امکان‌پذیر است، طبق آیات قرآن خداوند می‌فرماید اگر فرقان می‌خواهید با تقوا امکان‌پذیر است، اگر تقوا می‌خواهید با عبودیت ممکن است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    با سلام و احترام بر این امام عزیز و بزر گوار شهر خوبمان دارالمؤمنین قزوین و با تشکر از ایشان عرض می کنم : آفرین برتو امام راستین __کز برای حق ببالا آستین __ خود زدی ای مرد خوب وخوش نهاد__کرده ای دعوت به انجام جهاد __مردم پر شور و با ایمان و دین __ می کنند آماده خود با اسب و زین __ عاقلان در دین حق ذوب می شوند __جاهلان دنبال شیطان می دوند __ ذوب شدن در غیر دین زشت و بد است __مانع کسب کمالات چون سد است _