جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام ابوترابی فرد

حوزه/ امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امروز حضور سیاسی موثر آمریکا در منطقه به صفر رسیده است، گفت: لشکر کشی‌های آمریکا در منطقه بی اثر است اما باید حضور فیزیکی آمریکا هم به طور کامل حذف شود. آمریکا قبل از اینکه با شکست مجددی در منطقه مواجه شود باید منطقه را ترک کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ابوترابی فرد، در نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی(ره) با رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد، گفت: با عنایت به اینکه این روزها به حق روزهای ولایت و امامت است و در آستانه رویداد مهم تعیین کننده مباهله قرار داریم، در خطبه نخست درباره این رویداد تاریخی اسلامی مطالبی را ایراد خواهم کرد.

خطیب جمعه تهران افزود: در روز ۲۴ ذی الحجه پیامبر عظیم القدر اسلام جمعی از بزرگان و شخصیت‌های برجسته نصرانی که از قبول حق پذیرش برهان و استدلال سرباز می‌زدند به مباهله دعوت کرد. نخستین پیام این دعوت این بود که رسول گرامی اسلام دغدغه هدایت و تبیین حق را برای افراد بشر دارد و اگر استدلال و برهان مخاطب را تسلیم نکرد برای تبیین حق آماده برای مباهله است.

وی یادآور شد: پیام دوم این کلمه مبارک آن است که اسلام یعنی دانش و معرفت، حقایق فقط در عقل و جان بشر وجود دارد و خداوند به پیامبر می فرمایند در جایی که آنها تسلیم علم نیستند در برابر معرفت سر فرود نمی‌آورند برای تبیین حقوق، آنها را به مباهله دعوت کن. یعنی علم و دانش فصل الخطاب است و کلام خدا چون حق است فصل الخطاب است و رسول الله چون حق است و علی بن ابیطالب چون مظهر حق است فصل الخطاب است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه پیام دیگر این کلمه مبارکه آن است که پیامبر اسلام به راهی که در آن گام برمیدارند باور و اعتقاد راسخ دارند، یادآور شد: برادران و خواهران گرانقدر این ایمان و یقین تکیه گاه اهل معرفت است برای اینکه در همه صحنه‌ها به پیروزی برسیم باید ایمان به نصرت الهی داشته و در راه حق استوار و ثابت قدم باشیم که این ثمره ایمان محسوب می شود.افرادی که به نصرت الهی ایمان دارند در راه حق ثابت قدم هستند، پیامبر به ما می آموزد اهل یقین باشیم، راه را درست انتخاب کنید و ر راه درست با امید به نصرت الهی قدم بردارید.

خطیب جمعه تهران در خطبه دوم با اشاره به موفقیت تیم ملی والیبال ایران در مرحله نهایی لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ گفت: ابتدا از بلند قامت‌ها ورزش کشور که در لیگ ملت‌ها افتخار آفریدند، همچنین مربی ایرانی متعهد و کادر متعهد و با انگیزه و تمام نیروهایی عالمی که در طول سالیان گذشته زمینه این موفقیت را فراهم کردند تشکر می‌کنم. ما باید در همه میادین ورزشی رتبه‌های بالا را به دست بیاوریم. چرا که امروز ورزش با سیاست، اقتصاد و فرهنگ گره خورده است.

اجلاس آستانه پیام آور قدرت‌های نو در جهان پیش رو است

ابوترابی فرد با اشاره به اجلاس آستانه که در روزهای گذشته به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، افزود: در روزهای گذشته ایران به کریدور سیاسی منطقه تبدیل شده بود. نشست‌های دو جانبه‌ای با روسای جمهور روسیه و ترکیه در ایران و نشست سه جانبه اجلاس آستانه در تهران و بیانات الهام‌بخش رهبر معظم انقلاب در تبیین شرایط سیاسی منطقه و جهان اسلام، برای امت اسلامی، ملت‌های منطقه و دنیا پیام آور شکل گیری قدرت‌های نو در جهان پیش رو است.

وی یادآور شد: تردید نکنید امروز دنیا با تحولات جدی روبه روست. هزاره سوم، قطعا هزاره آسیا است و ایران اسلامی و منطقه جنوب غربی آسیا در این تحولات نقش تعیین کننده و بنیادین دارد.

خطیب جمعه تهران با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در گفت و گو با رئیس جمهور ترکیه گفت: این دیدار بر چند اصل استوار است. نخست اینکه مرز ایران و ترکیه، مرز ماست و ما امنیت ترکیه را امنیت ایران می دانیم. در طول چهار دهه گذشته، نگاه ایران به خلق قدرت برای کشورهای اسلامی، ملت های اسلامی به ویژه دولت اسلامی ترکیه بوده است. در کنار این نگاه، انتظار جمهوری اسلامی آن است که مرز سوریه و ترکیه هم مرز ما و دغدغه امت اسلامی باشد. چرا که که در کنار امنیت یکدیگر به اقتدار می رسیم.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد تاکید کرد: اگر تمامیت ارضی و امنیت کشورهای اسلامی مورد تهدید قرار بگیرد، اقتدار امت اسلامی مورد تهدید است. نکته دیگر که بر آن تاکید شد، راه ارتباطی ایران و ارمنستان است. ایران در برابر تغییرات منطقه‌ای به طور جدی حساس است و اجازه نمی دهد که راهی که هزاران سال قدمت دارد و از عوامل امنیت و صلح و اقتدار ملت‌های منطقه است، آسیب ببیند.

آمریکا باید منطقه را ترک کند

وی با اشاره به موضوع حضور آمریکا در سوریه و کنار فرات که در گفت و گو با روسای جمهور روسیه و ترکیه در ایران مطرح شد، گفت: همانطور که رئیس جمهور ترکیه در سخنان خود اشاره کردند، حمایت آمریکا و متحدان اروپایی از تروریست‌ها موجب ناامنی مرزهای ترکیه است و اگر بخواهیم به امنیت برسیم باید حضور آمریکا در منطقه به طور کلی حذف شود.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه حضور سیاسی و نظامی موثر آمریکا در منطقه به صفر رسیده است،‌ یادآور شد: نیروهای نظامی آمریکا در منطقه کارایی ندارند و در سوریه، عراق و افغانستان لشکرکشی‌های آمریکا بی اثر شده است و حضور فیزیکی آمریکا نیز بایستی حذف شود. آمریکایی‌ها یا قبل از آن که با حادثه‌ای مانند افغانستان روبرو شوند و با خجالت و شرمساری و شکست مفتضحانه رو به رو شوند،‌ باید منطقه را ترک کنند.

راهبرد قطعی ایران اسلامی، اقتدار همه کشورهای منطقه است

خطیب موقت جمعه تهران تاکید کرد: در کنار گفتگوهای موثر در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و روابط گسترده با ایران اسلامی با کشورهای همسایه در دستور کار ایران اسلامی بوده است. البته تمام همسایگان ما چه کشورهای جنوبی، شرقی، غربی و شمالی بدانند که اقتدار آنها اقتدار ایران است. ما به تمامیت ارضی کشورها، اقتدار سیاسی، اقتدار دفاعی و امنیت و اقتدار اقتصادی آنها فکر می‌کنیم. ما اقتدار ایران را در کنار اقتدار ملت‌های منطقه می‌بینیم و این راهبرد قطعی ایران اسلامی است.

وی ادامه داد:‌ در همین راستا تصمیمات ارزشمندی در طول یک سال گذشته دولت برای تحکیم روابط با کشورهای همسایه اتخاذ شده است و در این سفر این روابط به صورت معناداری ارتقا یافت که امیدواریم شاهد افزایش ارتباط ایران اسلامی با ملت‌های منطقه به ویژه کشورهای همسایه و دوست باشیم.

۷۰ درصد جمعیت ایران پیش از انقلاب از برق محروم بودند

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد درباره توسعه زیرساخت های کشور در طول ۴۳ سال انقلاب اسلامی اظهار کرد: ایران اسلامی در طول چهار دهه گذشته در تمام حوزه‌های زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت، قدم‌های بسیار بلندی برداشته است و افتخارات بزرگی در کارنامه ملت ایران می بینیم. البته متاسفانه در شاخص‌های کلان اقتصادی شرایط ما خوب نیست. بر همین اساس دولت محترم و قوای سه گانه باید تمام نگاه خود را به اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی با استفاده درست از زیرساخت‌های اقتصادی معطوف کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران درباره توسعه صنعت برق کشور گفت: در سال ۵۷ جمعیت ایران حدود ۳۷ میلیون بود و به رغم برخورداری از ذخایر عظیم انرژی، میزان تولید برق کشور حدود ۷ هزار مگاوات بود که با میزان تولید برق کشور ترکیه برابری می‌کرد. اما شبکه انتقال برق از روستاهای کشور که در سال ۵۷ حدود۷۰ درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می کردند، فقط حدود ۷ هزار روستا از انرژی برق استفاده می‌کردند و جمعیت اصلی ایران از این زیرساخت‌ها محروم بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    1 1
    با سلام و احترام بر همشهری بزرگوارم حضرت حجة الاسلام و المسلمین جناب آقای ابوترابی فرد وفقه الله طيلة حياته الكريمة، عرض می کنم ، همانطوری که می دانید سر دمداران آمریکا آن اندازه از شعور و عقل برخوردار نیستند تا حرف حق بفهمند ، این خاصیت جاهلان و خود خواهان است در همه جای دنیا ،چه دارای مقام و منصبی باشند وچه نباشند ، هواهای نفسانیتشان در آنان نمی گذارد حرف حق بشنوند و اگر بگوششان هم برسد نمی فهمند و نه باور می کنند ، فقط زور را که ببینند ، ناچار می شوند با ذلت و خفت ، در ظاهر تن به پذیرش بدهند ، این خاصیت بشر جاهل و مغرور است ، لذا سردمداران آمریکا مجبور خواهند شد که بحضور فیزیکیشان نیز در این منطقه خاتمه دهند .گر چه دل ارباب دوستان بیشتر از خود ارباب شکسته و دنیای غم وجودشان را فرا خواهد گرفت که آنگاه در خلوت و جلوتشان زمزمه خواهند کرد :ارباب غم تو بدل گرفتیم __بیشتر زخود تو ما خرفتیم __دیگر به که آوریم پس روی __جاری شده خون بقلب چون جوی __نالان شده ایم به برزن و کوی __کندیم ز سر آنچه داشته ایم موی __ حبت به دل ابلهانه کاشتیم __ ایکاش بجهان وجود نداشتیم __اینک چه کنیم نمانده چاره __جز آن که کنیم پاره پاره __اجسام پلید خود به دستان __چون عقل نداشته ایم چو مستان __