جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: با انسجام بخشی و برقراری تعاملات حسنه با متولیان امر در داخل می‌توان تنها در حوزه گردشگری دینی ضمن ارزآوری برای کشور سفیران و مبلغان بزرگی را برای دستاوردهای انقلاب و سرمایه‌ها و داشته‌های ملی پدید آورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت‌الله علیرضا اعرافی، در دهمین دوره اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور با حضور نمایندگانی از ۶۰ کشور جهان، در سخنانی با تقدیر از تلاش‌های رایزنان سابق و نمایندگان فرهنگی حال حاضر ایران گفت: از همه دست‌اندرکاران حوزه دیپلماسی عمومی تشکر دارم که با وجود موانع بسیار اما در راستای ایفای رسالت سنگین خود که همانا طراحی و تبیین تعاملات و ملاقات‌ها در جهت معرفی واقعی انقلاب اسلامی و شرایط ایران در عرصه جهانی است غافل نبوده‌اند.

وی ادامه داد: در آستانه ماه محرم و در روزهای منتهی به ایام سوگواری امام حسین علیه‌السلام هستیم که به همین مناسبت لازم می‌دانم از عاشورا تبرک جسته و صحبت را با بیان آیات پایانی سوره فجر شروع نمایم که به اظهار مفسران جنبه تطبیقی و تدبری بالایی با مقوله عاشورای حسینی و وقایع سیدالشهداء در واپسین دقایق حیات‌شان دارد. جایی که به «نفس مطمئنه» اشاره داشته و این فضیلت شخصیتی را از میان ابعاد مختلف شخصیت احصاء می‌نماید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: نفس مطمئن مورد اشاره قرآن کریم که مصداق اعلامی آن امام حسین علیه‌السلام است دارای چند محور کلیدی است که مهمترین آن مسئله «اطمینان» است. مسئله‌ای که هم در عرفان اسلامی و هم در علوم انسانی، رفتاری و روانشناسی مورد بحث و توجهات قرار گفته است. در این فضیلت که اطمینان را در برابر اضطرار و به عبارتی تزلزل درون را در برابر سکون و اطمینان قرار دارد مسائلی در باب اقدامات فرهنگی قابل بیان است.

وی افزود: گاه به صورت مورد و مصداقی فرد سکینه و اطمینان دارد و گاهی آرامش او در سطح یک قله ظهور پیدا می‌کند که در این بحث کارشناسان فن عقیده دارند اطمینان مصداقی و پیش از آشنایی با مخاطرات چندان ارزشمند نیست. عدم درک درستی از بحران و عدم تجربه مسائل چالشی و تحمیل شده اموری هستند که اگر فرد با آن‌ها مواجه شد و باز اطمینان و آن سکون را داشت ذی قیمت است. نه این که آرامش موردی دارای اعتبار نباشد اما اطمینانی قابل اعتنا و اعتبار است که فرد با اشراف به همه جوانب آن نعمت و فضیلت اطمینان را در خود حفظ کند. مسئله‌ای که در مواجهه رایزنان فرهنگی با آن بیشتر می‌تواند مفهوم تفسیری و معنایی پیدا کند.

آیت‌الله اعرافی گفت: اطمینان در حالت متعارف خود حسن رسیدن انسان به نیازهای اساسی تامین می‌شود اما اطمینان در حین بحران که به دو شق مادی و فرامادی تقسیم می‌شود می‌تواند اعتبار حاصله در فردی که ثبات قدم دارد را بیشتر نیز نمایان نماید. آن‌جا که فرد با تسلط بر خویش، و اختیار تام در تصمیم‌گیری و نواخت خود با آگاهی به همه مسائل بعضا فرسایشی و در تلاطم طوفان جریانات و شرایط با یک نگاه غیرمادی و به تعبیر بهتری با یک دید الهی و نگرش قدسی جلوه‌های انسانیت را از خود ظهور داده و آرامش خویش را حفظ و به بیان دیگر جلوه‌های ذات اله را چون حسین بن علی در کربلا به نمایش می‌گذارد.

وی تصریح کرد: اطمینان انقلابی در یک راهبر یا هدایت‌گر یا در یک سازمان اگر تجلی کند آن فرد یا نهاد به مانند یک هادی و یک کشتی نجات در مقام معجزه‌واری چون مقام بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بر همه ناملایمات فایق آمده و ملتی را از یوغ ستم نجات بخشد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان سوابق خود در انجام فعالیت‌های بین‌المللی گفت: از سال ۶۱ و در سنین جوانی وارد کار فرهنگی و بین‌المللی شده‌ام و نزدیک به بیست سال در پایه گذاری و باور نمودن جامعه‌المصطفی (ص) سابقه خدمت دارم و حال در مقام یک همکار و سرباز کوچک لشکر فرهنگی کشور در عرصه بین‌المللی عرض می‌کنم در مسیر اقدامات فرامرزی یک رایزن یا نماینده با مخاطرات متعددی چون دوگانگی‌ها و پارادوکس‌های متعددی مواجه می‌شود که با همه سختی در تفکیک و تبیین این امور اما بر حسب تجارب فعالیتی می‌گویم که با قدرت گفتمانی این امور قابل حل و فصل هستند.

وی افزود: گاه در تفکیک گفتمان «امت‌گرایی» و «ملیت‌گرا» بودن بسیاری از نمایندگان ما در خارج از کشور منفعل بوده و تعریف درستی از این مقوله ندارند. حال این که آن طور که می‌دانیم در حوزه تعریف انسان کامل هم مسئله جمع اضداد بودن قید شده است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: دیپلماسی انقلابی و فعال عظمتی که از خود نشان داده است و ثابت نموده که افزون بر این مسائل حتی در پارادوکس احتمالی «اسلام» و تبیین بافت «مذهب» قابلیت حل و فصل این تضادها را دارد. خرسندیم در جمع خود عزیزانی از اهل سنت را هم داریم که این از ظرفیت انقلاب اسلامی در پاسخ به این دوگانگی‌ها دارد. حال این که برخی بدون توجه به این ظرافت بزرگ در گفتمان انقلاب ایران یا دستمایه‌های مذهبی را با شعارهای بزرگ از بین بده یا متقابلا با پرداخت بومی از اتحاد امت واحده اسلامی غافل بوده‌اند. این هنر بزرگ امام و انقلاب بود که اضداد بین‌المللی «نظر» و «عمل» یا «نکته‌گرایی» و «توده‌گرایی» را جمع نمود و گفتمان واحدی ارایه داد. گفتمانی که شاگردان این مکتب بدنبال آن کتبی چون «خدمات متقابل ایران و اسلام» را به رشته تحریر درآوردند.

وی بیان کرد: امروز نماینده جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گاه مردد است رویکرد انقلاب خود را حفظ نماید یا وجهه دیپلمات بودن خود را به اثبات و اظهار برساند. یک رایزن فرهنگی ممکن است در دوگانگی «ارزش‌ها» و «اسناد قواعد بین‌الملل» در جدال باشد گه تعارض عقاید با قواعد چه باید کند. در مقام «تهاجم» و «تداخل» چه تصمیمی باید گرفت. این‌ها اموری هستند که می‌تواند با توجه به گفتمان انقلابی به آن‌ها پرداخت و شبهه‌زدایی کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به جنبه‌های گفتمان انقلاب اظهار کرد: واسپاری در عرصه کارهای تخصصی یا به عبارت دیگر اعتماد به نیروهای بومی در خارج از کشور یکی از نمود کارهایی است که از انقلاب اسلامی و درس‌آموخته این مکتب اسلامی انتظار می‌رود.

وی با تاکید بر رسمیت‌ بخشی و نهادسازی جریانات بومی گفت: جایی که مقدور است نهادهای بومی را در نقش‌های بزرگی هدایت نمودن آثار و برکاتی دارد که هرگز با تلاش و ممارست نیروهای داخلی یا ممکن نمی‌شود یا آثار آن دوام ندارد یا در برخی موارد امکان تحقق نمی‌یابد.

وی یادآور شد: نمایندگان فرهنگی ایران در خارج از کشور بایستی به این باور برسند که ارایه آمار و اعداد از موفقیت‌های دانشگاهی در ایران در توسعه فرهنگ بسنده نمی‌کند و در دیدارهای با وزرا و سفرا و مسئولین عالی هر کشور ارایه آماری برای نمونه از درصد مشارکت زنان در امور پژوهشی کفایت کار را نمی‌کند و در وهله اول شناخت ظرایف و پرداخت کامل شخص مسئول نسبت به این جهش‌ها و بعد تبیین کامل آن‌ها می‌تواند پیوند و تحول تعاملاتی را ایجاد نماید.

وی با تاکید بر اهتمام به مقوله دانشجو و دانشگاه‌ها در تسهیل روابط فرهنگی و حتی سیاسی گفت: گفتمان‌سازی برای پذیرش دانشجو از خارج و احیاء و ارتقاء سطح علمی کرسی‌های اسلام‌شناسی و اتاق‌های ایران در دانشگاه‌های مطرح جهان می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات ماندگاری در عرصه دیپلماسی عمومی باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به این که در برنامه ششم توسعه حضور ۲۰۰ میلیون گردشگر به ایران پیش‌بینی شده است، افزود: با انسجام بخشی و برقراری تعاملات حسنه با متولیان امر در داخل می‌توان تنها در حوزه گردشگری دینی ضمن ارزآوری برای کشور سفیران و مبلغان بزرگی را برای دستاوردهای انقلاب و سرمایه‌ها و داشته‌های ملی پدید آورد.

وی گفت: تجارت خارجی نه فقط از پیوست فرهنگی و بار معنوی کارهای فرهنگی نمی‌کاهد بلکه در شبکه‌ای منسجم سطح این تعاملات و روابط راهم ارتقاء می‌بخشد که بر حسب همین ضرورت شایسته است رایزنان فرهنگی و حاملان اقتدار معنوی نظام و کشور در قالب برپایی سمینارهای تخصصی که مخاطبان و علاقمندان بسیاری هم دارند جریان جدید را در این حوزه راهبری نمایند.

در ادامه این جلسه پس از تبیین برنامه‌های مشترک فرهنگی حوزه‌های علمیه و نمایندگی‌های فرهنگی سازمان در معرفی بدون‌ واسطه و علمی از مسائل روز کشور و مفاهیم اسلام راستین برخی از رایزنان فرهنگی ایران منجمله نمایندگان اعزامی کشور به ایتالیا و مصر به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha