جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: انسان برای حرکت در مسیر صحیح به اندیشه و الگو نیاز دارد و امام حسین (ع) در مقابل انحراف یزید ایستاد تا راه گم نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، ظهر امروز در مراسم عزاداری کارکنان نیروی انتظامی استان قزوین با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله(ع) و اصحاب باوفای آن حضرت، اظهار کرد: امام خمینی (ره) فرمودند ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم یعنی اگر ما هر موفقیتی کسب کرده‌ایم از محرم و صفر است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: ما گنج‌های زیادی داریم که یا نسبت به آن‌ها شناخت و معرفت نداریم، یا شناختمان کم است، برای نمونه این گنج نهضت اباعبدالله (ع)، این گنج عظیم معرفتی که از آن حضرت برای ما آمده است یا ویژگی‌هایی که از آن حضرت و نهضت ایشان هر روز بیشتر شناخته می‌شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: امام حسین (ع) در مقابل انحراف یزید ایستاد تا راه گم نشود. امام صادق (ع) در زیارت اربعین راجع به امام حسین (ع) با خدا صحبت می‌کند و می‌فرماید خدایا این حسین خون دلش را در راه تو نثار کرد؛ اگر از قلب خون جاری شود یعنی همه جان در این راه بوده است، امام صادق (ع) می‌فرماید که امام حسین (ع) خون دلش را در راه خدا بذل کرد تا مردم را از نادانی برهاند، یعنی آن کسانی که معاویه و یزید و مکاتب فاسد را مرام خود قرار می‌دهند و به دنبال نادانی می‌روند به افراد نادان باید کمک کرد، امام حسین (ع) آمد با خون دل خود مردم را راهنمایی کرد تا مردم را از نادانی و سرگردانی نجات دهد.

امام جمعه قزوین یادآور شد: نادانی مربوط به عقل و بینش می‌شود، سرگردانی مربوط به رفتار و عمل می‌شود. ما آدم‌ها یک‌جاهایی باید بفهمیم، یک جاهایی باید عمل کنیم، امام حسین (ع) کاری کرد که ما در قلب بفهمیم و در عمل هم بدانیم که چطور باید راه را پیدا کنیم. معنای تقوا نیز همین است، تقوا یعنی دانایی عقل در فهمیدن و توانایی اراده در حرکت و عمل کردن که همه ما به این دو محتاجیم، تقوا و امام حسین (ع) از ما یک کار مشترک می‌خواهند، اینکه خوب بفهمیم و خوب عمل کنیم تا اسیر نادانی، جهالت و غفلت نشویم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: انسان برای حرکت در مسیر صحیح به اندیشه و الگو نیاز دارد و امام حسین (ع) آمدند این اندیشه و الگو را به ما عنایت کردند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) در حدیثی فرمودند پنـج ویژگی است که اگر در انسـان نباشد، در او بهـره زیادی نخـواهد بود، این ویژگی‌ها عبارت‌اند از عقل، دین، ادب، حیا و خوش اخلاقی؛ اگر در کسی این ویژگی‌ها نباشد و بخواهد در جامعه خدمتی ارائه دهد نمی‌تواند مفید واقع شود و خیرش به کسی نمی‌رسد.

وی اظهار کرد: اگر کسی با عقل زندگی نکند با هواهای نفسانی زندگی می‌کند، برای مثال ممکن است کسی طرفدار جناح خاصی یا مرید شخص خاصی باشد و بدون در نظر گرفتن عقل خود از آن جناح یا از آن فرد طرفداری کند،در حالی که ما باید عقل خود را به کار بگیریم و مرید هواهای نفسانی خود و هواهای نفسانی دیگران نشویم، بنابراین نخستین ویژگی انسان‌های مفید و با بهره این است که عاقل هستند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: امام باقر (ع) فرمودند عقل آن چیزی است که انسان را به سوی بندگی خدای متعال می‌کشاند، همین که آدم فکر می‌کند باید بنده خدای متعال باشد یعنی عاقل است، چنین فردی جز بندگی خدا چیزی را در زندگی‌اش راه نمی‌دهد و از منفعت دنیایی خود می‌گذرد تا بندگی خدا را حفظ کند، چنین کسی عاقل است،امام حسین (ع) به شهادت رسید اما بندگی را رها نکرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: امام باقر (ع) در ادامه فرمود عاقل کسی است که بهشت را برای خود تضمین می‌کند و برای خود جهنم نمی‌خرد، همین یک کلمه ما را از دروغ، غیبت، ظلم، نفاق و هر چه بدی دور می‌کند و به صداقت، ایثارگری، فداکاری، امانت‌داری و هر چه خوبی نزدیک می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: امام باقر (ع) فرمودند آن چیزی که در معاویه است، شیطنت و منکرات و حیله است، عقل نیست، عقل آن است که انسان خدا را بندگی کند و بهشت را برای خود کسب کند.

امام جمعه قزوین ادامه داد: خداوند در آیه ۱۳۰ سوره بقره می‌فرماید چه کس از آیین پاک ابراهیم روی گرداند به جز مردم بی‌خرد!؟ زیرا ما ابراهیم را در دنیا به شرف رسالت برگزیدیم و البته در آخرت هم از شایستگان است

وی عنوان کرد: در عرف برای مثال می‌گویند فلانی آدم با مرامی است، این بامرام همان به معنای با دین بودن است، یعنی کسی که به اصول و ضوابط ایمانی پایبند است، سر به هوا نیست، انسان باید متدین باشد،آن کسی که دین دارد به قانون هم احترام می‌گذارد، چنین کسی دزدی نمی‌کند، با رشوه نسبتی ندارد، با غیبت مخالف است، با هر بدی فاصله دارد، چون آدم مقید و متدینی است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: انسان عاقل و متدین ادب را هم رعایت می‌کند؛ ادب شاخ و برگ‌های بسیار زیادی دارد، اینکه آدم حرمت والدین و حرمت بزرگ‌ترهای شغلی خود و حتی کوچک‌ترها را رعایت می‌کند نشانگر ادب است، در روایات آمده از ما نیست آن کسی که احترام بزرگ‌ترها را رعایت نکند و به کوچک‌ترها محبت نداشته باشد، معروف است که هرگز کسی نمی‌توانست در سلام دادن بر رسول خدا پیشی بگیرد، این‌ها نشان‌دهنده ادب است.

وی تأکید کرد: به فرموده امام حسین (ع) حیا یکی از مواردی است که اگر در کسی نباشد بهره‌ای در او نخواهد بود، حیا خصلتی بود که یزید نداشت، اما این خصلت در حضرت عباس (ع) در حد کمال بود، مؤمنین این خصلت را دارند و غیر مؤمنین ندارند، حیا یعنی انسان شرم داشته باشد از اینکه خلاف فطرت، وجدان، عقل و دینش عمل کند، انسان بی‌حیا گناه می‌کند و بی‌خیال است، دروغ می‌گوید و بی‌خیال است، ظلم می‌کند و خجالت نمی‌کشد، این خجالت نکشیدن و حیا نکردن آفت بدی است .

امام حسین (ع) در مقابل انحراف یزید ایستاد تا راه گم نشود

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha