جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مهدی فقیه

حوزه / یک بازیگر گفت: فیلم یا سریالی که می خواهد به عاشورا بپردازد جدا از پرداختن به رویدادی که اتفاق افتاده باید فلسفه قیام را هم مدنظر داشته باشد.

مهدی فقیه، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، پیرامون شاخصه‌های سریال‌هایی که در آن موضوعات عاشورایی بیان می‌شود، گفت: فیلم و سریال عاشورایی باید یکی ویژگی اصلی داشته باشد آنهم اینکه در آن فلسفه و پیام عاشورا مد نظر قرار گرفته باشد. با این توضیح اگر در فیلمی به موضوعی چون؛ آزاده‌خواهی یا حق‌طلبی پرداخته شود مطمئنا آن کار یک اثر عاشورایی محسوب می‌شود البته پرواضح است که راه نشان دادن این پیام نیز دارای اهمیت است.

وی افزود: برخی مواقع ممکن است پیام یک اثر شایسته باشد اما روش بیان آن صحیح نباشد. این دست کارها را نمی‌توان به صرف پیامشان کاری فاخر محسوب کرد. منظور اینکه در کنار پرداختن به آموزه‌های عاشورایی باید، اخلاقیات دینی هم به شکل جدی رعایت شود. درباره آثار عاشورایی یکی نکته دیگر هم وجود دارد. آنهم اینکه کارهای این حوزه حتماً باید با دغدغه و ایمان ساخته شود، والا آثاری که با باور قلبی ساخته نشده باشد هیچگونه تاثیرگذاری نخواهد داشت.

این بازیگر ادامه داد: در آثار تاریخی پرداختن به مفاهیم عاشورایی شکلی تاثیرگذارتر دارد چون تماشاگر شخصیت‌ها را می‌شناسد و با آنها ارتباط برقرار می‌کند. برای مثال در فیلم و سریالی که به صورت مستقیم عاشورا نشان داده می‌شود مخاطب با تمام وجودش کار را می‌بیند چون از تک تک لحظات آن لذت می‌برد. درضمن باید اضافه کنم ساخت فیلم سریال درباره قیام عاشورا می‌تواند ابزاری برای اشاعه جهانی این پیام باشد.

این بازیگر گفت: فیلم یا سریالی که به صورت مستقیم به عاشورا نظر دارد حتماً باید از کارشناسان خبره مذهبی در ساخت بهره برده باشد. بهترین مسیر نیز برای رسیدن به این خواسته همکاری با حوزه‌های علمیه است. دلیلم برای تأکید روی این موضوع برخی تحریف‌هایی است که ممکن است در این رابطه پیش بیاید که بسیار خطرناک است اما اگر کارشناسان خبره از حوزه علمیه روی این تولیدات نظارت کنند دیگر این مشکل پیش نخواهد آمد.

فقیه متذکر شد: موضوع دیگری که در این بحث مطرح است به این امر بر می‌گردد که اثر عاشورایی تنها مختص به یک گروه سنی خاص نیست، بلکه همه نوع سلیقه و فکری انتظار می‌رود بیننده این آثار باشد. ذات عاشورا درس انسان دوستی می‌دهد و سرشار از مهربانی است پس هر دینی و آیینی می‌توانند با کار عاشورایی ارتباط برقرار کند. این موضوع همان چیزی که می‌گویم است و به واسطه آن می‌توان برای این دست تولیدات مخاطب جهانی یافت.

وی در انتهای این گفت‌وگو تاکید کرد: آثاری که در قالب داستان‌های معاصر می‌خواهند به پیام عاشورا توجه کنند قادرند در بسترهایی نظیر دفاع مقدس به این خواسته برسند. در این ژانر بسیار می‌توان شاخصه های عاشورایی را مشاهده کرد. برای مثال فیلم «پرواز در شب» را نام می‌برم که به شکلی زیبا به عاشورا نظر داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha