جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / دیدار سفیر صربستان در جمهوری اسلامی ایران با آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت‌الله اعرافی نقش روابط دانشگاهی بر تقویت و توسعه تعاملات بین‌المللی را مورد توجه قرارداد و ابراز داشت: تعاملات دانشگاهی دو ملت صربستان و ایران در رشته‌های گوناگون، می‌تواند نقش بسزایی بر تقویت همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف داشته باشد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در دیدار دراگان تودورویچ سفیر صربستان در جمهوری اسلامی ایران که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، ضمن تقدیر از حمایت‌ها و فعالیت‌های سفیر و همراهی وی در نزدیکی فرهنگ غنی ایران و صربستان، خاطرنشان کرد: گستره تعاملات و همکاری‌های ایران و صربستان نشان‌دهنده نقش مؤثر و منحصربه‌فرد سفیر است.

مدیر حوزه‌های علمیه، اندیشه دینی و فلسفی ادیان الهی را پل مهمی برای برقراری روابط توصیف کرد و یادآور شد: بازتولید اندیشه دینی و تقویت گفت‌وگوهای بین الادیانی، نقش بسزایی در شکل‌گیری زیرساخت‌های نوین روابط بشری خواهد داشت.

آیت‌الله اعرافی ضمن اشاره به ظرفیت شهر مقدس قم، حضور نحله‌ها و مکتب‌های گوناگون عقلی و فلسفی در این دیار را مورد توجه قرارداد و بیان داشت: بنیه‌های فلسفی شهر قم، از بنیان‌های عمیق و ریشه‌داری برخوردار است.

وی قم را پایگاه بزرگ فکری و معرفتی اثرگذار بر تمام عالم توصیف کرد و افزود: بیش از ۱۰۰ هزار نفر از اندیشمندان عرصه‌های مختلف علمی علوم اسلامی و انسانی در این شهر حضور دارند و فعالیت‌های پژوهشی ارزشمندی را بازتولید می‌کنند.

وی با بیان این‌که ۳۰۰ رشته و گرایش علمی و تخصص در حوزه‌های علوم اسلامی و علوم انسانی با نگاه اسلامی ارائه و مجلات علمی فاخری تولید و منتشر می‌گردد، اظهار داشت: شهر قم قطب و محور مهم مسائل فکری و معرفتی جهان اسلام بوده، روزانه صدها مقاله و کتاب و ۱۰ هزار کرسی درس و کلاس در این شهر برپا می‌گردد.

مدیر حوزه‌های علمیه بر اهمیت ارتباط ذخیره عقلی و فلسفی قم با دانشگاه‌های جهان به‌ویژه صربستان اشاره کرد و ابراز داشت: در کنار مباحث بنیادی و فلسفی باید به مباحث علوم عقلی و اجتماعی نیز توجه وافری داشته باشیم؛ چراکه شالوده علوم انسانی و اجتماعی به‌ دور از اندیشه الهی، باعث گردیده تا جریان‌های دینی جهان به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

وی در ادامه به نقش سازنده صربستان در منطقه بالکان اشاره و حوزه گردشگری و مباحث تاریخی را ازجمله ظرفیت‌های متقابل برشمرد و ابراز داشت: آشنایی با مباحث تاریخی و توسعه گردشگری را می‌توان با نگاهی دینی- فرهنگی مورد تأکید قرارداد.

آیت‌الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود نقش روابط دانشگاهی بر تقویت و توسعه تعاملات بین‌المللی را موردتوجه قرارداد و ابراز داشت: تعاملات دانشگاهی دو ملت در رشته‌های گوناگون، می‌تواند نقش بسزایی بر تقویت همکاری‌های در عرصه‌های مختلف داشته باشد.

ایران بهترین کشور دوست در جهان است

دراگان تودورویچ نیز در ادامه این دیدار از خدمات افتخارآمیز آیت‌الله اعرافی در حوزه‌های علمیه تقدیر نمود و یادآور شد: تلاش شما در نشر معارف الهی مایه افتخار تمام آزادگان جهان است.

سفیر جمهوری صربستان در جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این دیدار گزارشی از سفر خود به شهرهای ایران به‌ویژه استان یزد و شهر میبد ارائه و میزبانی ایرانیان را مایه شگفتی توصیف کرد و ابراز داشت: ایران بهترین کشور دوست در جهان است.

وی به تعاملات عمیق سیاسی ایران و صربستان اشاره کرد و ابراز داشت: با روی کار آمدن دولت جدید در صربستان به دنبال تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی، ارتقاء تبادلات تجاری و تقویت دیپلماسی اقتصادی دو منطقه هستیم.

تودورویچ در ادامه گزارشی از برنامه‌های ۱۸ گانه علمی، فرهنگی و ورزشی برای توسعه روابط و دوستی دو ملت ایران و صربستان ارائه کرد و ابراز داشت: سفارت صربستان در جمهوری اسلامی در راستای توسعه همکاری‌ها و فعال‌سازی ظرفیت‌های متقابل، همکاری خوب و گسترده‌ای را با سفارت ایران در بلگراد رقم‌زده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 0
    قتل‌عام بیش از ۸ هزار بوسنیایی مسلمان در سربرنیتسا با حمایت صربستان در سال 1995 میلادی توسط صرب‌ها انجام شد!
  • مرتضی IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 0
    در پنجم مرداد ماه سال 1293 هجری شمسی؛ آرشیدوک فرانتس فردیناند، ولیعهد امپراتوری اتریش، به دست پرنزیب، تبعه اتریش و متکلم به زبان صربستانی در سارایوو ترور شد. دولت اتریش، صربستان را به مداخله در این امر متهم کرد. صربستان با انجام تحقیقات مخالفت کرد و این مساله دستاویز اعلان جنگ دولت اتریش به صربستان شد. روسیه هم متعاقب این امر و به حمایت از صربستان به آلمان و اتریش اعلان جنگ داد. و جنگ جهانی اول در هفتم مرداد 1293 آغاز شد! نیروهای آلمان در 13 مرداد به بلژیک حمله کردند و این اقدام یعنی حمله به یک کشور بی‌طرف موجب دخالت انگلیس در جنگ شد. نیروهای درگیر در جنگ عبارت بودند: دولت‌های محور (آلمان، اتریش، مجارستان، بلغارستان و امپراتوری عثمانی) و نیروهای متفق (بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، روسیه، بلژیک و صربستان). در این جنگ برای نخستین بار سلاح‌های شیمیایی مورد استفاده قرار گرفت و مناطق غیر نظامی به طور گسترده بمباران شد. جنگ جهانی اول همزمان با حکومت احمد شاه قاجار بود و به‌‌رغم اعلام بی‌طرفی دولت ایران، نیروهای انگلیسی از جنوب و نیروهای روسی از شمال وارد ایران شدند. سپاه روسیه تا دروازه‌های تهران پیشروی کرد. در جنوب ایران مردم محلی در چند نوبت با متجاوزان انگلیسی درگیر شدند که از مهم ترین نبردهای جنگ جهانی اول در ایران می‌توان به مقاومت دلیران تنگستان در استان بوشهر و نبرد جهاد در خوزستان اشاره کرد. در ۷تیر۱۲۹۸ هجری شمسی عهدنامه ورسای به آلمان شکست خورده تحمیل شد. این جنگ ۱۵۶۵ روز طول کشید و حدود ۶۵ میلیون نفر بسیج شدند. از این عده، حدود ۹ میلیون نفر کشته شدند؛ ۲۲ میلیون نفر(به نسبت یک سوم) معلول و از کار افتاده و حدود ۵ میلیون نفر نیز مفقود شدند.(منبع: مرکز اسناد ملی)
  • علی IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    کوزوو سرزمینی است که با فروپاشی کشور یوگسلاوی به دنبال استقلال خود بوده و با مخالفت صربستان و بمباران 78 روزه آن توسط صرب ها، نهایتا در سال 2008 به صورت یکجانبه از صربستان اعلام استقلال نمود. بیش از 90 درصد آن مسلمان هستند و تاکنون نزدیک به یکصد کشور استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند؛ منازعه کوزوو با صربستان، ریشه در منافع قدرت‌های بزرگ شرق و غرب دارد؛ نحوه تعامل کشورهای مسلمان با این دو کشور، آینده اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  • احسان IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    0 0
    مربی های ورزشی صرب در ایران دستمزدهای کلان دریافت می کنند، فقط دستمزد سرمربی تیم ملی فوتبال، ۶۸۰ هزار دلار (بیش از 19 میلیارد تومان ) می باشد!