یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام سجاد علیه السلام

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین امینی گفت: از جمله برکات امام سجاد(ع) این است که تا حد توان جلوی انحرافات و شیب سقوط را گرفتند و مانع سقوط اسلام شدند، به گونه ای که توجه، گرایش و رشد علم را امام سجاد(ع) پایه گذاری کردند.

حجت الاسلام و المسلمین عباس امینی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سمنان، با اشاره به شهادت امام سجاد(ع) و سبک و سیره و روش و منش زندگی آن امام همام اظهار داشت: همه معصومین (ع) چه ولادت شان، چه زندگی و چه امامت و چه شهادت شان برای کل بشریت دارای برکاتی بودند و امام سجاد (ع) هم دارای ویژگی های منحصر به فردی بودند .

امام جمعه شاهرود تصریح کرد: حضرت رسول (ص) در ۲۳ سال تلاش، مدینه‌ی فاضله ای را ایجاد کردند از همه لحاظ و جمعی از انسان‌های فاضل و برجسته را تربیت کردند؛ بعد از رحلت حضرت رسول(ص) و اتفاقات بعدی که در تاریخ شیعه افتاد ، امام سجاد (ع) تلاش های بسیاری کردند تا جلوی حرکت شیب نزولی امت اسلام را بگیرند. شیب هایی مثل: شیب نزولی علمی ، شیب نزولی اخلاق و معنویت، شیب نزولی مالی و اقتصادی و ... وجود داشت.

حجت الاسلام و المسلمین امینی با بیان اینکه بعد از ماجرای سقیفه شیب نزولی اخلاق و معنویت هم شروع شد به گونه ای که آنقدر در بین مردم گراییدن به دنیا ، داشتن ثروت اندوزی ، مال طلبی و جاه طلبی زیاد شده بود، خاطرنشان کرد: از جمله برکات امام سجاد (ع) این است که تا حد توان جلوی این انحرافات و شیب سقوط را گرفتند و مانع سقوط اسلام شدند، به گونه ای که توجه، گرایش و رشد علم را امام سجاد (ع) پایه گذاری کردند.

وی افزود: منقول است که امام سجاد (ع) غلام می خریدند، اما نه برای خدمت و کنیزی بلکه به خاطر ۲ دلیل: ۱. تربیت و آموزش علمی ۲. آزاد کردن آنها برای اینکه غلام و زیر دست نباشند، به طوری که امام سجاد (ع) تنها عالم تربیت نمی کردند، بلکه اشخاصی عارف و دارای معنویت هم تربیت می کردند.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه امام سجاد (ع) جلوی تحریف یک حادثه تاریخی بسیار مهمی را هم گرفتند، گفت: افرادی قصد داشتند بعد از حادثه کربلا ماجرای آن روز را تحریف کنند، اما تأثیر خون های شهدا و سیدالشهداء و تلاش ها و خطبه های امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) باعث شد تا در مدت بسیار کوتاهی مردم علیه یزید شوند، همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی از ( جهاد تبیین ) یاد کرده اند به کمک امام سجاد (ع) این موضوع باعث آگاهی مردم شد.

وی با بیان اینکه ارزش گذاری انسان ها در برابر خداوند این است که در برابر ذات اقدس الهی احساس و ابراز فقر کنند، افزود: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند « أَلفَقرُ فَخرِیٖ - فقر مایه افتخار است»، البته منظور حضرت فقر در مال نیست بلکه منظور احساس نیاز کردن و فقر ذاتی خود در برابر خداوند است و این خداست که بی نیاز مطلق هست . پس ارزش انسانها به دعا است .

حجت الاسلام و المسلمین امینی با بیان اینکه یکی از بزرگ ترین آثار امام سجاد (ع) صحیفه سجادیه است، که متأسفانه در بین مردم مهجور است، گفت: صحیفه سجادیه دارای معارف بسیاری است که گویی یک دوره کامل معارف دین داری و دنیا داری را در درون خود جای داده است که معارفی همچون دعایی برای مرز داران، پدر و مادر، دعای حلول ماه رمضان و وداع با آن و حتی دعای ( مکارم الاخلاق) و به طور کلی اگر انسان‌ها بخواهند عرض ارادتی نسبت به جایگاه شامخ حضرت امام سجاد (ع) داشته باشند؛ باید با اثر به جا مانده از ایشان (صحیفه سجادیه) انس پیدا کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha